Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!

Vierailija
19.12.2023 |

Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?

Jaetaan täällä!

Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?

Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.

Kommentit (409)

Vierailija
341/409 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on valitettava tosiasia että lahjus ja suhteet on usein ne asiat jotka ratkaisee työn saannin.

Vierailija
342/409 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin muuta Stadiin, työt on siellä. Toiseksi ei tarvita mitään salaisia niksejä, vaan kun sut tunnetaan alalla, kuin alalla niin pääset töihin, vaikka olisit kuinka paska. Pelkästään työkokemuksella on väliä, ja ei kannata ruuvailla CV:tä, koska Suomi on niin pieni maa, että jäät kuitenkin kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/409 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhön vaadittiin hyvää koneenkäsittelytaitoa, joten ajattelin että kivikautinen word-pohjainen cv:ni kaipasi ehostusta. Teinit väsäsi mulle hienon canva-pohjaisen cv:n ja lisäsi siihen kuvan jonka räppäsin kampaamokäynnin jälkeen.

Kielellisesti olen lahjakas, joten työhakemuksen teksti itsessään oli mintissä. Siihenkin luin parit oppaat mitä kannattaa laittaa ja mitä ei, ja löysin kyllä häpeäkseni monet mokat mitä olin ennen käyttänyt. Tein hakemuksen ihan uudella tyylillä.

Hieno tuli ja vakuutti ilmeisesti myös rekrytoijan. Työhaastattelussa jo näin että hr-henkilö oli myönteisesti suhtautuva. Olin silti iloisesti yllättynyt kun soittivat ja sanoivat että haluavat minut sinne töihin. 

Vierailija
344/409 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan jälleen kikkani:

Sanon että olen ahkera, oikeistolainen yritysmyönteinen, itseohjautuva asiantuntija.😎

Syntynyt yrittäjäperheeseen.😎

Tuosta on pomot ja hr tykänneet.😎

Eihän kukaan halua riesakseen kiukkuista mutta laiskaa ay aktiivia vassaria 🤣

Vierailija
345/409 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huuhaahumanistina kelaillut alanvaihtoa mutta tän ketjun perusteella ei näköjään kannata :D t 27v, maisterivaiheessa, ei lainkaan työkokemusta

Vierailija
346/409 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä moi. Kävin tässä välissä heittämässä yhden keikan, mutta nyt olen palannut taas asian ääreen.

"Soita työpaikkailmoitusten perään", ne sanoo.

Olen tässä nyt juuri reippaana kylmiltään soittanut KOLMEEN ei-soittoaikarajoitteiseen paikkaan kysyäkseni tärkeitä lisätietoja nimetyltä yhteyshenkilöltä, mutta kukaan EI VASTAA puhelimeen.

AP

Vierailija
347/409 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama uusi vinkki:

- jos olet jättänyt hakemuksen s-postiin ja et kuule sen perään edes vastaanottokuittausta, siinä on ihan pätevä syy ottaa uudelleen yhteyttä ja kysyä, tuliko perille. Voi olla, että rekrytoijalla on vaan pakka niin levällään ja sinä nouset hakemuspinkan päälle ja haastatteluun. Been there.

- kannattaa vastailla niihin somessa oleviin "testaa, olisiko tässä sinun paikkasi" höpöhöpö-juttuihin, koska sieltä saatetaan ihan oikeasti jopa ottaa yhteyttä sinuun!

- jos olet joskus ollut jonkun vuokrafirman työntekijä ja suoriutunut hyvin, niin hae nyt jotain paikkaa saman vuorkafirman kautta ja esittele itsesi "teidän wanhana työntekijänä". Kun heillä on jo hyvä historia sinusta, saatat päästä ainakin haastatteluun

+ bonusvinkki: jos haastattelija kysyy haastattelussa sinulta jotakin asiaa, joka ei mitenkään sovi sinuun ts. muistaa sinut väärin, niin se on aika selvä merkki siitä, että haastattelijalla on jo mielessään joku ihan muu valittu henkilö kuin sinä...

AP

Vierailija
348/409 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro itsestäsi se paras versio hakemuksessa ja haastattelussa. Voit vähän liioitella, totuudessa toki täytyy pysyä (pitää näyttää työtodistukset ja koulutodistukset). Mieti mitä just siinä työssä erityisesti tarvitsee ja mieti, miten se sinusta löytyy. Lisäksi älä ole tyhmän rehellinen, ei muutkaan ole.

Vierailija
349/409 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän edelleen salaisuuteni itselläni.

Vierailija
350/409 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole kaunis/komea nuorekas extrovertti niin nappaa noin 95% todennäköisyydellä joka kerta.

Vierailija
351/409 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu haastattelussa paljon. Aloin etenemään rekryissä, kun lakkasin vastaamasta juuri ja vain mitä kysyttiin ja aloin taustoittaa ja visioida. Usein aika puuta heinää, mutta toimii!

Vierailija
352/409 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron olevani valmis jopa asiakkaan pahoinpitelemiseen/tappamiseen jos firman kunnia vaatii ja tilanne on kuuma.

Vierailija
353/409 |
08.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hame päällesi ja paljasta mustelmat polvissasi.

Vierailija
354/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen selväksi jotta ns. annan jos työpaikka on sitten minun. Mitä "hikisempi" haastattelija, sitä varmemi duuni. Eipä ole tarvinnut olla työtä vailla sitten kun täytin 16.

Vierailija
355/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuntelen sujuvasti totuutta siten ettei sitä voi jäljittää.

Toinen vahvuuteni on se että itse olen rekrytoinut niin paljon esihenkilö ja päällikkötasoisia ihmisiä, että tiedän tasan tarkkaan mitä kysymyksiin vastataan ja miten saan vakuutettua haastattelijat. Osaan vetää ns oikeista naruista jo hakutekstissä ja pääsenkin aina haastatteluun kun haen jotain paikkaa. Tosin ei ole tarvinnut viimeisin vuosiin hakea, koska sain nykyisen työtehtäväni 35 hakijan joukosta.

Vierailija
356/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sellaisiin paikkoihin, joista tunnet jonkun ja pyydä häntä suosittelemaan sinua talon sisältä. 

Vierailija
357/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korosta ja tuo esiin niitä asioita joissa olet hyvä ja yritä ohjailla keskustelua niihin. Ole rento, mutta asiallinen. Älä vaikuta siltä että ravaat haastattelusta haastatteluun. Hyville osaajille löytyy aina työtä. 

Nykyään ei siis pääse haastatteluun.

Vierailija
358/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole nätti ja iso tissinen. Sillai ainakin Finnairille pääsee...

Ainakin jos uutisiin on uskominen.

Jos rekryrointi on tota luokaa, niin pitäköön tunkkinsa.

Vierailija
359/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae sellaisiin paikkoihin, joista tunnet jonkun ja pyydä häntä suosittelemaan sinua talon sisältä. 

Entäs jos vasta luot uraa etkä.tunne oikein ketään vielä?

Vierailija
360/409 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haastattelija on miehet, tissit esiin ja sellainen sopivan " yksinkertainen, ihailen teitä miehet blondi ote" , jos haastattelija on laitettu nainen niin kaksoisleuka ja maha rennoksi että hän tuntee olonsa kauniimmaksi. Siihenkin toimii sellainen esitys yksinkertaisuudesta että lapio tosi mielellään pskaa ja se on tosi motivoivaa tehdä päivästä päivään rutiinia huonojen ohjeiden mukaisesti. Oon saanut melkein kaikki paikat mihin haastateltu, niistä olen kieltäytynyt sitten useammasta kun on tarjottu. Kun olen päättänyt vaihtaa työtä - on yleensä n 3-4 hakemusta 2-3 haastattelua josta 2-3 tarjousta ja yksi otettu vastaan. Sen verran itse noita hakemuksia lukenut läpi (satoja ) että voin kertoa että tekoälyavusteisesti kirjoitetut näkyy heti ja kiinnostus lopahtaa, sekä kaikki valmiit pohjat johon on välillä unohtettu [lisää tähän hakemasi työpaikka] tekstit väliin,sekä kikkailut ja CV kurssilta saadut ohjeet lisätä "luottamustehtäviä".  Persoonaa, selkeästi vastaat vaatimuksiin kohta kohdalta ja laadit se paikan tason mukaisesti ja sitten haastattelussa "luet huoneen".