Paljasta sinun salaiset työnhakuvinkkisi, joista ei kerrota oppaissa tai puhuta ääneen!
Oletko sinä käyttänyt työnhaussa (hakemusvaiheessa, haastattelussa) sellaisia keinoja, joista ei yleisesti tiedetä tai jotka saattavat olla jopa "hyvän tavan" harmaalla puolella? Uskotko, että sillä on ollut vaikutusta työnsaantiisi?
Jaetaan täällä!
Kerrotko esim. valkoisia valheita tai kaunisteltua totuutta? Piilotatko tutkintoja tai työkokemuksia? Yritätkö näyttää nuoremmalta tai kokeneemmalta? Käytätkö tekoälyä? Kerrotko oma-aloitteisesti sellaisia asioita, joita ei tarvitsisi kertoa?
Tuumailee kolmekymppinen tekniikan korkeakoulutettu nainen, joka ei ole saanut puolen vuoden työnhaun aikana yhtään haastattelukutsua.
Kommentit (409)
Opiskeluaikana olisi tietenkin pitänyt hakeutua alan kesähommiin tms., itse olin teiden päällystehommissa lapion varressa monena kesänä. Siitä urkeni inssin homma samaan firmaan. Riskinä oli vain, että melkein jäin sinne päällystehommiin pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Ota aktiivisesti yhteyttä rekrykonsultteihin ja kerro heille osaamisestasi. Heillä on tiedossa paikkoja, jotka ovat tulossa hakuun. Läheskään kaikki työpaikat eivät ole julkisessa haussa.
Jeps tätä pitäisi alkaa harrastaa... Oon vaan vähän skeptinen tässä. Tuntuu, että niin kovin moni firma haluu kuitenkin sen oman 15 minsaa julkisuudessa eli paikka laitetaan kuitenkin hakuun eikä lueta tai hyödynnetä jo tulleita (koska se on samalla halpaa mainosta ja julkisesti osoitus, että firmalla menee ok).
-AP
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana olisi tietenkin pitänyt hakeutua alan kesähommiin tms., itse olin teiden päällystehommissa lapion varressa monena kesänä. Siitä urkeni inssin homma samaan firmaan. Riskinä oli vain, että melkein jäin sinne päällystehommiin pysyvästi.
Niin, se riski voi uhata realisoitua. Tai firma voi olla semmoinen, että kasvunvaraa ei edes ole. Kesätöihinkään ei ole helppo päästä, ei monikaan voi valita just sitä firmaa, jossa vois olla loistava tulevaisuus.
Tottakai kannattaa ja täytyy mennä kesätöihin, mutta ei ne kesätyöt enää nykyään takaa onnellista ja aukotonta loppuelämää.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa pienyrittäjä.
Olet nähnyt ihailtavasti vaivaa eteeni, vai nautitko sittenkin vain pilkun viilaamisesta. Luin jo puolet ensimmäisestä viestistäsi ja minusta tuntuu, että haluat pitää minua täys epäjohdonmukaisena d0rkana, joka näkee vain oman napansa.
En edes aio alkaa tässä oikoa kaikkia tulkintojasi (tämä tiedoksi jo tässä kohtaa), mutta lupaan kuitenkin lukea ajatuksella aivan kaiken kirjoittamasi ja ottaa siitä opiksi niiltä osin kuin asia minuun kolahtaa.
-AP
Sait oikeasti hyviä neuvoja. Provoiletko ap, vai mikä oikeasti on ongelmasi? Viesteistäsi välittyy aikamoista besserwisser-mentaliteettia, ja se oletettavasti näkyy myös työhakemuksissasi. Jos tosissasi haluat töitä, pysähdy kuuntelemaan saamiasi neuvoja ja reflektoi, mitä voisit jatkossa tehdä toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa pienyrittäjä.
Olet nähnyt ihailtavasti vaivaa eteeni, vai nautitko sittenkin vain pilkun viilaamisesta. Luin jo puolet ensimmäisestä viestistäsi ja minusta tuntuu, että haluat pitää minua täys epäjohdonmukaisena d0rkana, joka näkee vain oman napansa.
En edes aio alkaa tässä oikoa kaikkia tulkintojasi (tämä tiedoksi jo tässä kohtaa), mutta lupaan kuitenkin lukea ajatuksella aivan kaiken kirjoittamasi ja ottaa siitä opiksi niiltä osin kuin asia minuun kolahtaa.
-AP
Sait oikeasti hyviä neuvoja. Provoiletko ap, vai mikä oikeasti on ongelmasi? Viesteistäsi välittyy aikamoista besserwisser-mentaliteettia, ja se oletettavasti näkyy myös työhakemuksissasi. Jos tosissasi haluat töitä, pysähdy kuuntelemaan saamiasi neuvoja ja reflektoi, mitä voisit jatkossa tehdä toisin.
Olen saanut täällä neuvoja kymmeniltä kirjoittajilta ja olen kiitollinen siitä. Kaikki ei ole täsmännyt omaan tilanteeseeni, mikä ei alun alkaen ollut tarkoituskaan. Ei haittaa, joku muu hyötyy.
Sen sijaan, että Hän olisi vain kertonut oman kokemuksensa tai jakanut neuvon yleisesti, Hän väitti analysoineensa tänne kirjoittamani viestejä ja puhui niiden perusteella suoraan minulle kuin jollekin yksinkertaiselle ihmiselle. En tunnistanut itseäni lainkaan niistä hänen tulkinnoistaan, joihin lainaamassasi viestissä reagoin (Hän on sen jälkeen antanut hyviä neuvoja kyllä, kiitos ja peukku sille). Jos et näe tässä mitään eroa ja syytä kys. reaktioon, en ikävä kyllä kommentoi tähän enää.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Meille ei koskaan palkata työtöntä. Vain niitä jotka on vaihtamassa toisesta firmasta meille ja kysytään vaihdon syytä. Meillä on kohtuu hyvät palkat ja edut tälle alalle ja monilla vaihtajilla syy vaihtoon on taloudellinen.
Hyviä työntekijöitä ei pääsääntäisesti löydy kortistosta. Toki esimerkiksi nyt kun rakennusala on kutimuksessa, niin hyviäkim työntekijöitä on jouduttu irtisanomaan, mutta parhaista tekijöistä firmat pitää kiinni viimeiseen asti ja harvoin jäävät työttömäksi.
Onko nyt ihan viimeisen päälle toimiva logiikka?
- kaikilla työpaikan hakijoilla on ainakin osittain taloudellinen
- et voi koskaan olla varma, onko hakijan ilmoittama syy rehellinen vai ei.
Teillä on ilmeisesti melko suuri vaihtuvuus. Et voi ilman kristallipalloa tietää sitäkään, onko työtön hyvä työntekijä vai ei. Vähän on ummehtuneita näkemyksiä. Kortisto?
Työhakemuksen ei ole tarkoitus olla romaani: tee lyhyt ja ytimekäs hakemus kohdistetusti tiettyä paikka varten. Hakemuksesta tulee käydä ilmi nämä: 1) miksi haluat juuri heille töihin 2) mitä osaamista tuot heille ja 3) mitä firma hyötyy palkkaamisestasi. Työhakemuksen on tarkoitus herättää kiinnostus ja avata ovet työhaastatteluun, ei toimia pitkänä monologina.
sama CV:ssä. Älä jaarittele. Kerro selkeästi mitä olet tehnyt, ja painota sellaisia asioita mistä juuri tuossa paikassa on hyötyä. Edelleen, pointtina on päästä haastatteluun, ei kertoa koko elämän työhistoriaa. Ja hyvä kuva ehdottomasti! Silloin kun hakemuksia/ansioluetteloita käy useamman läpi, se kuvallinen jää paremmin mieleen - riippumatta nyt ulkonäöstä. Mutta ei mitään herutus/ankkahuuli selfietä. Siisti ja edustava kuva.
ja tämä ei nyt AP:ta koske, mutta ihan yleisesti jos joku äitihenkikö hakee töitä, ÄLÄ mainitse hakemuksessa monta lasta sinulla on. Tai yleensäkään korosta äitiyttä. Se ei ole millään tavalla relevanttia yhteenkään työpaikkaan hakiessa. Ja tämä ei ole mikään äitejä sorsiva mielipide - itsellänikin on kolme pientä lasta, mutta ei se tee minusta millään tavalla parempaa tai huonompaa hakijaa johonkin tiettyyn paikkaan. Pidä henkilökohtainen elämä ja työminä erillään.
Ja aloittajalle ehdottaisin työuran aloittamisen mahdollisesti vaikka eri puolelta Suomea, jos terve vaatii. Itse olin valmis muuttamaan vaikka Rovaniemelle, jos olisin sieltä saanut mielenkiintoista työtä. Ja sitten kun kokemusta on kertynyt, voi alkaa hivuttautua hieman lähemmäs sitä paikkakuntaa, minne haluaa asettautua.
Vierailija kirjoitti:
Arvoisa pienyrittäjä.
-AP
Ap olet yksinkertaisesti hankala ihminen. Siksi et tule onnistumaan työelämässä. Toivon toki, että silti löytäisit jotain työtä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Työhakemuksen ei ole tarkoitus olla romaani: tee lyhyt ja ytimekäs hakemus kohdistetusti tiettyä paikka varten. Hakemuksesta tulee käydä ilmi nämä: 1) miksi haluat juuri heille töihin 2) mitä osaamista tuot heille ja 3) mitä firma hyötyy palkkaamisestasi. Työhakemuksen on tarkoitus herättää kiinnostus ja avata ovet työhaastatteluun, ei toimia pitkänä monologina.
sama CV:ssä. Älä jaarittele. Kerro selkeästi mitä olet tehnyt, ja painota sellaisia asioita mistä juuri tuossa paikassa on hyötyä. Edelleen, pointtina on päästä haastatteluun, ei kertoa koko elämän työhistoriaa. Ja hyvä kuva ehdottomasti! Silloin kun hakemuksia/ansioluetteloita käy useamman läpi, se kuvallinen jää paremmin mieleen - riippumatta nyt ulkonäöstä. Mutta ei mitään herutus/ankkahuuli selfietä. Siisti ja edustava kuva.
ja tämä ei nyt AP:ta koske, mutta ihan yleisesti jos joku äitihenkikö hakee töitä, ÄLÄ mainitse hakemuksessa monta lasta sinulla
Kiitos, tässäkin paljon asiaa, rakentavasti, ei olettavasti.
Tunnistan itsessäni sellaisen pelon ja mahdollisen syyn "jaaritteluun" (edelleen väitän kyllä kirjoittavani hakemuksiin sinänsä hyvin jäsenneltyä tekstiä, vaikka se joitakin täällä koville otti). Jaarittelen, koska pelkään, että rekrytoija käyttää muuten itse liikaa mielikuvitusta, tod näk mulle epäedullisella tavalla. Näin luulen, ja yritän sitten vastata vähän liikaa valmiiksi kaikkeen.
Enkä mä varmaan ihan täysin turhaan koe olevani altavastaajan roolissa.
Sinänsä tajuan ja yritän nyt sisäistää, että hakemuksen tarkoitus on vain päästä haastatteluun kertomaan lisää.
-AP
En ole mikään asiantuntija, mutta oma vinkkini on, että kannattaa käyttää haulikkomenetelmää ja vain hakea käytännössä vaan kaikkialle, mihin haluaa. Ne vaatimukset ynnä muut on yleensä aivan yläkanttiin. Nykyiseen pestiin pääsin juuri noin, ei ollut kokemusta ja korkeakoulututkintokin oli eri alalta, mutta pääsin, kun muita hyviä hakijoita ei ollut. Sama vanha viisaus toimii parisuhteissa hieman eri muodossa; ei kukaan kotoa tule hakemaan. Sitä on haettava. Jos haet paljon, niin voi todennäköisemmin tärpätä.
Mä olen yleensä haastatteluissa keskittynyt siihen, miksi tykkään työstäni ja mitä siitä itse saan, ja millainen olen työkaverina. En toki tiedä onko tällä vinkillä mitään arvoa, koska työskentelen alalla jolla on työvoimapula, joten olisivat kai voineet valita minut ihan minkälaisilla puheilla vaan.
AP mikä tilanne tällä hetkellä? Ootko lyhentänyt hakemusta, laittanut kuvan, kertonut vela:sta, soitellut paikkoihin? Ootko saanut haastatteluja?Itsellä osittain samankaltainen tilanne kuin sulla. Tsemppaan itteeni josko kesätöihin haku auttais uraa avautumaan uudestaan..
En katso ohjeita saatekirjeeseen, vaan kirjoitan itse sopivan pituisen ja oloisen. Hyvin on toiminut.
Ap, ymmärrän omankin kokemuksen kautta, että työnhaku on tuskaa ja tunteet pinnassa. Minulle kuitenkin oli vähän red flag tuo sun vastaus pienyrittäjälle.
Sinänsä se, että et vaikuta kovin ihmisläheiseltä varmaan sopii insinöörialalle suorittaviin tehtäviin. En kuitenkaan ottaisi sinua esimiesputkeen tai esimieheksi.
Muistutan kaikkia, että maailma ei ole teille velkaa työpaikkaa. Se, mitä pystyt antamaan on olennaista. Se on oltava jotain enemmän kuin toisella hakijalla. Kaikki alkaa siitä, että helpotat rekrytoijan elämää. Mieti tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla pomon sukulainen jos hakee töitä firmasta.
Ne sukulaiset on yleensä kaikkein huonoimpia työntekijöitä. Pyrkivät nimenomaan laistamaan hommia siksi, että ovat niitä sukulaisia, eikä pomo näin ollen kehtaa komentaa töihin.
En palkkaa siksi sukulaisia. Pysyy paremmat välit läheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärrän omankin kokemuksen kautta, että työnhaku on tuskaa ja tunteet pinnassa. Minulle kuitenkin oli vähän red flag tuo sun vastaus pienyrittäjälle.
Sinänsä se, että et vaikuta kovin ihmisläheiseltä varmaan sopii insinöörialalle suorittaviin tehtäviin. En kuitenkaan ottaisi sinua esimiesputkeen tai esimieheksi.
Muistutan kaikkia, että maailma ei ole teille velkaa työpaikkaa. Se, mitä pystyt antamaan on olennaista. Se on oltava jotain enemmän kuin toisella hakijalla. Kaikki alkaa siitä, että helpotat rekrytoijan elämää. Mieti tätä.
Kiitos ymmärryksestä, mutta minulle on red flag, että tässä keskustelussa useammallakin oli yllättävän olettava asenne. Olen typ3rä, kokematon, pappa betalar, jne. En pyytänyt tällaista. En tiedä, johtuiko se työttömyydestä, iästä, sukupuolesta vai mistä. Tarkistakaa vaan omat asenteenne. En ole avuton, tätä keskustelua ei luotu itsestäänselvyyksille.
Sen verran paljon on kulunut aikaa internetissä, että en oikein jaksa sinun kaltaisiasi ihmisiä, jotka etsivät aina sen yhden piikin siitä kuopille tallatusta perunapellosta. Aina ei jaksa hymyillä tälle kaikelle.
Esimerkki. Olen joskus saattanut tuulettaa deittiepäonneani. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö olisi kyennyt muodostamaan oikealla hetkellä paremman suhteen kuin moni muu.
Älkää muut kuunnelko näitä. Missään asiassa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
AP mikä tilanne tällä hetkellä? Ootko lyhentänyt hakemusta, laittanut kuvan, kertonut vela:sta, soitellut paikkoihin? Ootko saanut haastatteluja?Itsellä osittain samankaltainen tilanne kuin sulla. Tsemppaan itteeni josko kesätöihin haku auttais uraa avautumaan uudestaan..
Pidin joulun ja UV:n taukoa, kun omat haut päättyi tai hiljeni. En oo siis vielä ennättänyt ottaa neuvoja käytäntöön.
Nyt alkuvuodesta tuli 1 valonpilkahdus, kun vanha hakemus (sellainen nololla tavalla tehty) tuotti askeleen eteenpäin. Sain kutsun etäpikahaastatteluun.
Se meni hyvin siihen nähden, että rutiinia ei ollut, aika oli tosi lyhyt ja kyssärit isoksi osaksi sellaisia, että joutu myymisen sijaan puolustamaan itseä. Mut usko on kyllä nyt koetuksella. Kovasti tuotiin esiin, että hakijoita oli tosi paljon (ylläri). Onkohan se sellanen tapa valmistaa haastateltavaa pettymykseen...
En tiiä tuloksia, mut nyt kohti kesätyöhakua uusin eväin. Tässä on nyt vaan hieman vaikea kerätä itseään, kun ehti jo hetken elää siinä tunteessa, josko tää olisi nyt tässä.
Tsemiä, vaikeita aikoja, vaikeita tunteita. Näitä tän päivän hakijamassoja "vastaan" tuntuu jo mahdottomalta pelata.
-AP
Tutustu ihmisiin, jotka voivat puhua sinut töihin jos tarvetta on ja vihjaat asiasta
Salainen vinkki: työnteko on yliarvostettua.