Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi useimmiten äiti pitää perhevapaat

Vierailija
17.12.2023 |

Siis lähespä aina. Luulisi suomen olevan liian moderni tällaiseen

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestähän tästäkin on syytetty vuosikaudet palstalla, "kun mies ei halua jäädä jne."

Vierailija
62/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole itse halukas tiputtamaan elintasoamme niin paljon, jos mies jäisi Kelan maksamalle vanhempainpäivärahalle. Meillä kun tuloerot ovat isot ja mies tienaa noin 3-4 kertaa sen mitä itse tienaan enkä ole matalapalkkaisella alalla. 

Yritystoimintaa ei myöskään noin vain jätetä kuukausiksi.  

Tässä lienee totuuden siemen. - Miehen syyllistetään siitä, etteivät jää perhevapaalle mutta syy ei ole välttämättä se, etteikö mies haluaisi vaan se, että elintason ei haluta kärsivän lainkaan. Ei vaikka siihen saattaisi olla taloudellisesti varaa, 

Ei liene yllätys, että kaikkein vähätuloisimmat/ tulottomat niin miehet kuin naiset jäävät lapsettomaksi. - Naine elää ja on mieluummin yksin kuin on valmis ja halukas parisuhteeseen miehen kanssa, jolla on huomattavasti

Nimenomaan sitä kotonaoloa käytetään syynä siihen miksi on oikeutettu miehen tienaamiin rahoihin. Uhriudutaan siitä ettei käydä itse töissä muttei anneta miehen jäädä kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nainen tunne oman miehensä. Miten mahtaa mieheltä sujua lapsenhoito, viekö isä lapsen joka päivä ulos vai telkkarin eteen? Miten lapsen yöheräilyt, herääkö mies ilman, että hänet pitää herättää? Entä kotityöt, tekeekö mies ne vai odottaako työstä palaava hirveä sotku ja nälkäinen mies, joka odottaa ruokaa ja sotkujen siivoajaa? Sen voin ainakin sanoa, että oma mies ei olisi kyennyt tekemään puoltakaan siitä mitä minä tein, mutta hän ei halunnutkaan jäädä kotiin.

Minä käväisin töissä, kun lapsi oli 5-8kk vanha ja ihan samalla tavalla mies osasi vauvaa ja kotia hoitaa, kuin minäkin. Muunlaisen miehen kanssa en olisi lasta tehnyt. Eikä tuo aiheuttanut imetyksen suhteen mitään ongelmia.

Vierailija
64/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi ihmetellään miksi raskausaikaa ei jaeta äidin ja isän kesken tasan.

Vierailija
65/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona 6 kk, mies sen jälkeen 6 kk. Koska minä olin vaatinut miestä tekemään kotityöt töiden jälkeen, teki mies saman minulle eli kotona odotti toinen työpäivä. Harmitti, että itse olin vauvan kanssa jättänyt kotityöt miehelle olettaen, että näin kuuluu ollakin. Mies nautti 6 kk ajasta vauvan kanssa, minä siivosin ja pesin pyykkiä illat (kuten mies oli tehnyt ne ekat 6 kk).

Sellainen tarina palstapeikolla tänään.

Vierailija
66/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut työkykyinen. Töihin menin kun lapsi oli vuoden ikäinen ja silloin isä jäi kotiin lapsen kanssa.

Synnytyksestä ja väsymyksestä olin täysin toipunut kun lapsi oli 5 vuotta. 

Vierailija
67/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on muuttunut vuosi sitten. 

Vierailija
68/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta. 

Tätä nimenomaan en ymmärrä. Miksi kukan haluaisi seurustella saati lisääntyä tällaisen lapasen kanssa, joka ei osaa kantaa vastuuta jälkikasvustaan?

Äidinvaistot pätevät vain osaan naisista. Minulla ei ole koskaan ollut pienintäkään hoivaviettiä ja meillä hoivaavampi isä jäi kotiin pidemmäksi ajaksi. Olen kiintynyt lapsiin vasta heidän kasvettua vähän isommiksi. Vaikka mitään hoivaviettiä ei ollut, silti imetin ja hoidin heitä ensimmäiset kuukaudet. Ihme selittelyä toi hoivaviett

Mulla ei sitä ole, mutta pystyn helposti nälkemään monesta muusta, että heillä on. Toisilla syvempi kuin toisilla. Jotkut jaksaa jopa perheen ulkopuolella ja tekee uran siitä.

Vierailija
69/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole nämäkään lapsivapaa- ja muut uudistukset saanut syntyneiden määrää kohoamaan. Alamäkeä on menty.

Mikä neuvoksi? Lastenhoitaja korvaus täysimääräisenä, vai mikälie?

Vierailija
70/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys. Enkä tarkoita pullosta vaan 100% rinnasta. En lopeta sen takia imetystä että joku virkaatekevä on keksinyt että isätkin voi olla kotona vauvan kanssa. 

Vierailija
71/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kotona 6 kk, mies sen jälkeen 6 kk. Koska minä olin vaatinut miestä tekemään kotityöt töiden jälkeen, teki mies saman minulle eli kotona odotti toinen työpäivä. Harmitti, että itse olin vauvan kanssa jättänyt kotityöt miehelle olettaen, että näin kuuluu ollakin. Mies nautti 6 kk ajasta vauvan kanssa, minä siivosin ja pesin pyykkiä illat (kuten mies oli tehnyt ne ekat 6 kk).

Sellainen tarina palstapeikolla tänään.

Se, että sun miehes on avuton ei tarkoita sitä, että muut ovat samanlaisia.

Vierailija
72/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetys. Enkä tarkoita pullosta vaan 100% rinnasta. En lopeta sen takia imetystä että joku virkaatekevä on keksinyt että isätkin voi olla kotona vauvan kanssa. 

Ei sitä tarte lopettaa.

Vierailija
73/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarte lopettaa.

Ei niin. Täysimetin 6kk ja lopetin imetyksen kokonaan lapsen ollessa 14kk. Menin töihin kun lapsi oli 8kk, mies oli kotona siihen asti että lapsi oli 2v. Rintoja hieman pakotti työpäivän lopulla, mutta ei se mitään haitannut.

Vierailija
74/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut työkykyinen. Lääkärin mielestä toki olisin voinut palata töihin, mutta en halunnut palata ihmisten eteen vaipoissa ja laskiessani ja ulostaessani alleni. Pidätyskyky ehti vuosien varrella parantua jonkin verran ja opin myös sääntelemään syömisten ja juomisten ajoituksella toimintoja niin, että pystyin palaamaan. 

Vierailija
75/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ja synnytys useimmille on oikeasti rankka setti eikä moni yksinkertaisesti ole missään työkunnossa parissa kuukaudessa synnytyksestä.

Parempi se on äideille antaa aikaa myös palautua eikä pakottaa puolikuntoisena töihin. 

Vierailija
76/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta. 

Tätä nimenomaan en ymmärrä. Miksi kukan haluaisi seurustella saati lisääntyä tällaisen lapasen kanssa, joka ei osaa kantaa vastuuta jälkikasvustaan?

Äidinvaistot pätevät vain osaan naisista. Minulla ei ole koskaan ollut pienintäkään hoivaviettiä ja meillä hoivaavampi isä jäi kotiin pidemmäksi ajaksi. Olen kiintynyt lapsiin vasta heidän kasvettua vähän isommiksi. Vaikka mitään hoivaviettiä ei ollut, silti imetin ja hoidin heitä ensimmäiset kuukaudet. Ihme selittelyä toi hoivaviett

Sitä ei tiedäkään ennenkuin näkee että miten käy. Meillä mies halusi lapsia, itse en niinkään. Miehen piti hoitaa lapsi ja itse rynnisin töihin välittömästi. Kävi toisin, itse muutuin välittömästi lapsen synnyttyä ja miehen hoitoon en luottanut enkä pystynyt jättämään lapsia moneen vuoteen huoletta hänelle. Ihan varmaa on että eivät olisi hengissä selvinneet.

Fyysisesti kaksi perättäistä raskautta ja synnytystä kyllä veivät vuosiksi huonoon kuntoon enkä nukkunut kokonaista yötä ainakaan viiteen vuoteen. Kävin kuitenkin töissä normaalisti ja myös osa-aikaisesti hoitovapaalla vaikka jälkeenpäin katsottuna ei ollut mitään järkeä. Pelkästään raudanpuutteen "hoito" kuntoon kesti yli 10 vuotta.

Mies taas ei joutunut heräämään kertaakaan lasten takia, ei valvonut sairaita lapsia, ei laittanut nukkumaan, ei tinkinyt menoistaan eikä montaa vaippaa vaihtanut. Miten voisi olla väsynyt lasten- tai kodinhoidosta?

Vierailija
77/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska he haluavat eikä miehillä ole liiemmin mahdollisuuksia (ilman välitöntä eroa) alkaa vaatimaan asiota. Hiljan synnyttänyt nainen tunnetusti ole se myötämielisin miehen vaatimuksille jotka eriävät naisen näkemyksistä.

Mitähän mies vaatii hiljattain synnyttäneeltä vaimoltaan? Eikö vaimo saa edes toipua synnytyksestä?

Vaikka omaa osuuttaan perhevapaista. 

Tuossa on se ongelma ettette voi vaatia miehiä pitämään niitä tasa-arvon nimissä ja samalla pitää ne kaikki itse koska toipuminen synnytyksestä.

Jos mies suunnittelee, että kiva on lomailla muutama kuukausi ja levätä kunnolla, niin siitä tietää, että mies ei tee sitä mitä pitää. Naiselle tulee kolminkertainen työmäärä miehen lapsivapaan aikana, jo

Mutta niinhän naisetkin toimivat. Lapsen kanssa leikitän ja sotketaan, mies kun tulee kotiin odottaa kaaos jonka miehen pitää siivota ruoanlaiton yhteydessä kun nainen lähtee jumppaan.

Vierailija
78/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä tarte lopettaa.

Mun lapsi tartti maitoa useammin kuin kahdeksan tunnin syöttövälillä. Pulloa ei huolinut eikä rintamaitoa edes tullut pumppaamalla.

Vierailija
79/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskaus ja synnytys useimmille on oikeasti rankka setti eikä moni yksinkertaisesti ole missään työkunnossa parissa kuukaudessa synnytyksestä.

Parempi se on äideille antaa aikaa myös palautua eikä pakottaa puolikuntoisena töihin. 

Huomaatteko kuinka ette voi miehet voittaa tässä.

Jos jäätte kotiin olette synnyttäneiden papereissa sairaita paskoja jotka pakottivat puolison töihin puolikuntoisena.

Jos käytte töissä olette paskoja jotka eivät hoida omaa osuuttaan lasten hoidossa.

Miksi alennutte naisten kotileikkeihin? Ette tarvitse naisia mihinkään. Ei se lapsikaan luultavasti teidän ole.

Vierailija
80/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei olla jumituttu tähän tasa-arvomantraan, vaan molemmilla on oma erityinen sukupuoli ja ilmiselvä että äitinä jään kotiin. Lisäksi taloudellisesti ainoa vaihtoehto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan