Onko miten paha tilanne, anopin puolesta kyselen. P-alat 150
Muut arvot kunnossa, anoppi syö pajon lääkkeitä. Ei käytä alkoholia lainkaan. Ikää 84v. Onko tuo vakavaa? Hän ei kerro mitä lääkäri sanoi, selittää vain jotain epämääräistä ja jatkaa lääkkeiden popsimista.
Epäillään, että laiminlyö terveyttään. Siksi kysyn apua. Onko tuo tilanne paha? Anoppi väittää, että lääkäri sanoi, että ei.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
No ei hälyytävää vielä, mutta lääkitys olisi syytä vaihtaa, ettei tilanne mene huonommaksi.
Okei kiitos. Epäillään vain, ettei anoppi kuuntele lääkäriä ja jopa valehtelee meille, pelkäämme, että tilanne menee huonommaksi.
Ap
Lääkitys on tehnyt maksavaurion. Luultavasti syö liikaa niitä tai väärin. Nyt pitäisi vaihtaa lääkitys ja antaa maksan levätä. Kylllä tuo vielä korjaantuu.
On huolestuttavaa. Välittömästi napit pois tai jos ovat elintärkeitä niin vaihtoon. Kohta voi käydä köpelösti jos jatkaa.
Maksa-arvo joka kohoaa joidenkin lääkkeiden kanssa. Ne pitäisi tarkastaa. Minulla esim. jos syön parasetamolia muiden maksaa rasittavien lääkkeiden kanssa arvo nousee.
No antakaa syödä, onhan hänellä jo ikää, niin ei väliä
Voihan se olla että on ihan "normaali" arvo tuon ikäiselle jolla on paljon lääkityksiä. Lääkäri voi myös katsoa että on suurempi riski vähentää tai muuttaa lääkitystä kuin jatkaa näin. Jos taas hän valehtelee niin hänen oma elämänsähän se on. Ei teillä ole siihen sananvaltaa jos häntä ei ole määritetty vajaavaltaiseksi ja teitä edunvalvojiksi.
Jatkotutkimuksia vaatii kyllä ja lääkitys pois.
Vierailija kirjoitti:
Ilman lääkärin kehoitusta ei todellakaan saa jättää mitään lääkityksiä pois. Voi olla että lääkityksen pois jättäminen tappaa mummelin huomattavasti nopeammin kuin vähän kohollaan oleva maksa-arvo. Eiköhän häntä hoitanut lääkäri tiedä paremmin kuin joku vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys on tehnyt maksavaurion. Luultavasti syö liikaa niitä tai väärin. Nyt pitäisi vaihtaa lääkitys ja antaa maksan levätä. Kylllä tuo vielä korjaantuu.
Mulla oli alat joskus 500, kun olin rauhoittava koukussa, siltikään ei ollut vauriota vain entsyymit nousseet, nyt arvot palanneet normaaleiksi, kun pääsin napeista. Eli kyllä lääkäri osaa arvioida milloin on syytä epäillä vauriota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli alat joskus 500, kun olin rauhoittava koukussa, siltikään ei ollut vauriota vain entsyymit nousseet, nyt arvot palanneet normaaleiksi, kun pääsin napeista. Eli kyllä lääkäri osaa arvioida milloin on syytä epäillä vauriota.
Niin ja maksavauriossa muutkin arvot ovat pielessä, useimmiten myös maksaan kuulumattomat arvot päin honkia, koska koko elimistö menee siitä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa. Välittömästi napit pois tai jos ovat elintärkeitä niin vaihtoon. Kohta voi käydä köpelösti jos jatkaa.
Mitään nappeja ei saisi välittömästi jättää pois. Ei edes väärin käytettyjä pameja, elimistö voi mennä siitä sekaisin. Pikkuhiljaa lopetus tai vaihtotoiseen jos on elintärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vika ilmaisu. Tottakai siellä jotain vauriota on jos entsyymit alkaa nousta, mutta vaurio ei ole vielä välttämättä hälyyttävä.
Mun alkoholisoituneella veljellä oli 22 vuotiaana maksa-arvot tapissa ja joku vaurio tullut, mutta arvot palasivat normaaleiksi, kun raitistui. Toisilla vaurioita syntyy herkemmin. Nyt voi hyvin ja elää normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lääkärin kehoitusta ei todellakaan saa jättää mitään lääkityksiä pois. Voi olla että lääkityksen pois jättäminen tappaa mummelin huomattavasti nopeammin kuin vähän kohollaan oleva maksa-arvo. Eiköhän häntä hoitanut lääkäri tiedä paremmin kuin joku vauvapalstalla.
Saa jättää ihan omalla vastuulla mutta toki siitä pitää kertoa lääkärille että potilas kieltäytyy lääkityksestä niin että asiasta tulee maininta potilasasiakirjoihin. Kukaan ei voi pakottaa ketään ottamaan ja syömään lääkkeitään.
Kaikille mietittäväksi - kuinka kauan meidän pitäisi täällä elää nappeja popsimalla?
Psykiatriassa ei oteta verikokeita, äkkäsin vasta.
No ei hälyytävää vielä, mutta lääkitys olisi syytä vaihtaa, ettei tilanne mene huonommaksi.