Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi useimmiten äiti pitää perhevapaat

Vierailija
17.12.2023 |

Siis lähespä aina. Luulisi suomen olevan liian moderni tällaiseen

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei suostunut alentamaan lainkaan elintasoaan. Itse olin sitä mieltä, ettei pikkulapsiaikana tarvitse hankkia uutta elektroniikkaa, autoa (entinen sopi hyvin) tai matkustella. Ex halusi kynsin ja hampain pitää työpaikastaan ja palkastaan kiinni eikä hän edes suostunut edes muutamaksi kuukaudeksi jäämään hoitovapaalle. Samaan aikaan hän uhosi miten elätti minut ja lapset vaikka minulla oli omat tuloni ja käytin hoitovapailla myös säästöjäni.

Vierailija
42/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta. 

Höpöhöpö

Ihan on kokemusta kyllä näistä asioista. Ikäeroa 1v, synnytykset 35-ja 36-vuotiaana. Oli myös rahaa jäädä kotiin ja maksoin oman osuuteni ja enemmänkin koko ajalta. Mies sen sijaan laukkasi töihin toiseen maahan isyysvapaalla. Ei myöskään ollut luotettava hoitaja kahden pienen kanssa vaan aina sattui ja tapahtui vaikka muuten ihan normaalijärkinen onkin. Naisella taas oma elämä jää sivuun viimeistään lapsen synnyttyä ihan automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma juttu, että nisäkäsemo imettää poikasiaan. Ja synnyttää ja toipuu synnytyksestä, herkistyy jälkeläisensä tarpeille jo hormonaalisista syistä.

Milloinkohan tuollainenkin hölmöily on keksitty? Taisi olla joskus miljoonia vuosia sitten.

Luultavasti jo silloin kun dinot hallitsivat maailmaa ja nisäkkäät piileskelevät. Asia voidaan tietenkin muuttaa kansallisella lainsäädännöllä. Seuraavaksi voidaan säätää, että jokien on virrattava ylämäkeen, merestä sisämaahan.

Vierailija
44/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.

Mutta jotenkin lähes kaikki perheet tekevät saman valinnan, jota pidetään oman perheen valintana

Toisin sanoen taustalla on aika todennäköisesti jokin biologinen syy, kuten esimerkiksi imetys.

Vierailija
45/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä totuus: useimmat miehet ei pysty pitämään vauvaa, mahdollisia muita lapsia, kotia ja perhettä hengissä sitä muutamaa viikkoa. Saati että selviäisi itse täysjärkisenä sen ajan.

Vierailija
46/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he haluavat eikä miehillä ole liiemmin mahdollisuuksia (ilman välitöntä eroa) alkaa vaatimaan asiota. Hiljan synnyttänyt nainen tunnetusti ole se myötämielisin miehen vaatimuksille jotka eriävät naisen näkemyksistä.

Vierailija
47/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä totuus: useimmat miehet ei pysty pitämään vauvaa, mahdollisia muita lapsia, kotia ja perhettä hengissä sitä muutamaa viikkoa. Saati että selviäisi itse täysjärkisenä sen ajan.

#miesvihanäkyväksi

Vierailija
48/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutinen: Useimmat miehet ovat perhevapaalla muutaman viikon, mutta eivät sen enempää. Mies voi pitää vuosien mittaisen perhevapaan, jos perhe niin haluaa, eikä vain muutaman viikon.

Vierailija
49/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.

Niin pitkään kun valtiovalta maksaa ne tuet, saa ja kuuluu puuttua. Ne jotka pitää perhevapaat täysin omalla rahalla, pitäkööt miten lystävät. 

Jos valtiovalta haluaa tänne lisää veronmaksajia, niin on parempi sallia perheille heidän toivomansa perhevapaiden jako. Jos mut olisi pakotettu töihin vauvan ollessa puolivuotias, eli siinä kohtaa, kun maidontulo on runsaimmillaan, niin olisi lapsiluku jäänyt yhteen.

Vierailija
50/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ex halusi jäädä, ei vaan tajunnut ettei se mitään lomaa ole vaan kun minä olen töissä niin se on hän jonka pitää huolehtia lapsista ja kodista. Jaksoi viikon ennenkuin huutoraivosi ja löi nyrkin seinästä läpi.

Vierailija
51/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska he haluavat eikä miehillä ole liiemmin mahdollisuuksia (ilman välitöntä eroa) alkaa vaatimaan asiota. Hiljan synnyttänyt nainen tunnetusti ole se myötämielisin miehen vaatimuksille jotka eriävät naisen näkemyksistä.

Mitähän mies vaatii hiljattain synnyttäneeltä vaimoltaan? Eikö vaimo saa edes toipua synnytyksestä?

Vierailija
52/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies oli kotona esikoisen aikana. Lapsi oli suht iisi ja mies sitten pelas päivät. Ei saanut tiskikonetta tai astianpesukonetta pyörittää pelatessaan.

En alkanut tappelemaan, vaan ostin siivouspalvelun kahdesti viikossa kävi. Jos mä käyn töissä, en sitten todellakaan siivoa ja pyykkää. Miehellä alkoi huumori loppua, kun ei enää formulareissuun lähtenytkään, kun rahat oli käytetty siihen, mitä hän oli luvannut tehdä.

Vierailija
53/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on yleensä niin, että miehillä ei ole luontaista kiinnostusta jälkikasvuunsa. Oma, ihana rakas mieheni ei edelleenkään meinaa muistaa lapsemme (nyt 13 v.) synttäreiden ajankohtaa tai missä hänen koulunsa on :D  Tästä on ollut puhetta myös omien ystävieni kesken. Kaikilla omista miehistään sama kokemus, että ei se lastenhoito ole oikein heistä kiinnostavaa. Oma mieheni on lisäksi yrittäjä ja hyvin työkeskeinen persoona. Pidän tärkeämpänä että hän tienaa ja luo uraa, se on myös lapsen etu. Itse olen akateemisella matalapalkka-alalla.

Olin kotona 3 vuotta ja töihin palatessani itkin usein salaa vessassa ensimmäisen puolen vuoden ajan. Hormonit olivat vielä vahvoina. En olisi ollut valmis yhtään aiemmin menemään töihin ja siitä olisi kärsinyt koko pieni perheemme. Olisin halunnut enemmän lapsia ja mielelläni vaikka jäädä kotiin lopullisesti, ei onnistunut.

Vierailija
54/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nainen tunne oman miehensä. Miten mahtaa mieheltä sujua lapsenhoito, viekö isä lapsen joka päivä ulos vai telkkarin eteen? Miten lapsen yöheräilyt, herääkö mies ilman, että hänet pitää herättää? Entä kotityöt, tekeekö mies ne vai odottaako työstä palaava hirveä sotku ja nälkäinen mies, joka odottaa ruokaa ja sotkujen siivoajaa? Sen voin ainakin sanoa, että oma mies ei olisi kyennyt tekemään puoltakaan siitä mitä minä tein, mutta hän ei halunnutkaan jäädä kotiin.

Miettisi kaksi kertaa lapsen saamista tuollaisen p a s K a n kanssa. Hyi olkoon. 

Noitahan ei saa selville ennen kuin lapsi on syntynyt. Ennen lasta kaikki sanomiset on vaan jossittelua ja arveluja ja puheet voi perua, jos arki onkin raskaampaa mitä kuvitteli.

Vierailija
55/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän mies vaatii hiljattain synnyttäneeltä vaimoltaan? Eikö vaimo saa edes toipua synnytyksestä?

Vaikka omaa osuuttaan perhevapaista. 

Tuossa on se ongelma ettette voi vaatia miehiä pitämään niitä tasa-arvon nimissä ja samalla pitää ne kaikki itse koska toipuminen synnytyksestä.

Vierailija
56/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta. 

Tätä nimenomaan en ymmärrä. Miksi kukan haluaisi seurustella saati lisääntyä tällaisen lapasen kanssa, joka ei osaa kantaa vastuuta jälkikasvustaan?

Äidinvaistot pätevät vain osaan naisista. Minulla ei ole koskaan ollut pienintäkään hoivaviettiä ja meillä hoivaavampi isä jäi kotiin pidemmäksi ajaksi. Olen kiintynyt lapsiin vasta heidän kasvettua vähän isommiksi. Vaikka mitään hoivaviettiä ei ollut, silti imetin ja hoidin heitä ensimmäiset kuukaudet. Ihme selittelyä toi hoivavietti.

Vierailija
57/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikissa tapauksissa jotka minä tiedän pariskunta on itse päättänyt sovussa kuinka niitä pidetään joten jos se on hyvä heidän mielestään niin tuskin sen tarvitsee muille kuulua millään tavalla.

Vierailija
58/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotona 6 kk, mies sen jälkeen 6 kk. Koska minä olin vaatinut miestä tekemään kotityöt töiden jälkeen, teki mies saman minulle eli kotona odotti toinen työpäivä. Harmitti, että itse olin vauvan kanssa jättänyt kotityöt miehelle olettaen, että näin kuuluu ollakin. Mies nautti 6 kk ajasta vauvan kanssa, minä siivosin ja pesin pyykkiä illat (kuten mies oli tehnyt ne ekat 6 kk).

Vierailija
59/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ex halusi jäädä, ei vaan tajunnut ettei se mitään lomaa ole vaan kun minä olen töissä niin se on hän jonka pitää huolehtia lapsista ja kodista. Jaksoi viikon ennenkuin huutoraivosi ja löi nyrkin seinästä läpi.

Mun seinänaapurissa asuu tuommoinen perhevapailijamies. Aamusta kun vaimo lähtee töihin, alkaa sen miehen huuto ja räksytys lapsille. "saatanan idiootti ole hiljaa!"

Olen tehnyt kaksi lasua, kun oikeesti välillä hirvittää tuo tapa millä lapsille huutaa. Kaksi alle kolme vuotiasta. Pihalla se ukko on kovaa esitystä ja lirkuttelee, etenkin ohikulkijoille. Mä olen muutamaan kertoja kysynyt, että tarviiko hän apua. Ihmeissään kyselee, että mitäs hän nyt muka. Ehehhee.

Illat se sitten huutaa sille vaimolleen. Viikonloppuisin se lähtee jonnekin, joko muijan ajamana tai katsoo oikeudekseen hävitä. Toisinaan tulee vasta maanantai aamusta, että vaimo lähtee valtavan riidan saattelemana töihin..

Mä teen etänä töitä. Välillä ei vaan jaksa kuunnella, niin lähden sitten kirjastoon hommiin.

Vierailija
60/150 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka omaa osuuttaan perhevapaista. 

Tuossa on se ongelma ettette voi vaatia miehiä pitämään niitä tasa-arvon nimissä ja samalla pitää ne kaikki itse koska toipuminen synnytyksestä.

Jos mies suunnittelee, että kiva on lomailla muutama kuukausi ja levätä kunnolla, niin siitä tietää, että mies ei tee sitä mitä pitää. Naiselle tulee kolminkertainen työmäärä miehen lapsivapaan aikana, joten ei ihme ettei nappaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan