Miksi useimmiten äiti pitää perhevapaat
Siis lähespä aina. Luulisi suomen olevan liian moderni tällaiseen
Kommentit (150)
Meeppä tuonne "kyllästyin passaamaan perhettä - menin lakkoon" -ketjuun lukemaan millaisia avuttomia mieslapsia monet kaksilahkeisista on. Jos ei itsen-isesti osaa edes käydä kaupassa täydentämässä ruokakaappia, niin miten sellainen ihminen voisi pärjätä pienen lapsen kanssa kotona kaksin?
Vierailija kirjoitti:
Meeppä tuonne "kyllästyin passaamaan perhettä - menin lakkoon" -ketjuun lukemaan millaisia avuttomia mieslapsia monet kaksilahkeisista on. Jos ei itsen-isesti osaa edes käydä kaupassa täydentämässä ruokakaappia, niin miten sellainen ihminen voisi pärjätä pienen lapsen kanssa kotona kaksin?
Miksi te lisäännytte tällaisten miesten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä naiset tekevät tällaisten surkimusten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.
Niin pitkään kun valtiovalta maksaa ne tuet, saa ja kuuluu puuttua. Ne jotka pitää perhevapaat täysin omalla rahalla, pitäkööt miten lystävät.
Valtiovalta maksaa paljon muutakin, mutta ei sanele, miten pitää toimia. Ei tarvitse tässäkään, ellei ole niin typerä, että ei osaa tehdä mitään ilman valtiovallan määräyksiä.
Aika paljon sanelee esim työttömillekin.
Työttömyys voi pahimmillaan kestää vuosikymmeniä. Sen sijaan kotona ollaan lapsen kanssa 1-3 vuotta, useimmiten lapsi menee 1-vuotiaana päiväkotiin.
Olisin mielelläni mennyt töihin lepäämään ja toipumaan, sillä koliikkivauvan kanssa kotona oli yhtä helvettiä. Entinen mies ei vaan halunnutkaan pitää vanhempainvapaata lupauksistaan huolimatta, kun näki miten rankkaa se on. Yhtään yötä ei hoitanut.
Lähdin sitten lapsen kanssa omille teilleni lapsen ollessa 8 kuukautta ja jätin miehen keskenään valittamaan, kun väsyttää, vaikkei hetkeäkään hoitanut lasta.
Vierailija kirjoitti:
Olisin mielelläni mennyt töihin lepäämään ja toipumaan, sillä koliikkivauvan kanssa kotona oli yhtä helvettiä. Entinen mies ei vaan halunnutkaan pitää vanhempainvapaata lupauksistaan huolimatta, kun näki miten rankkaa se on. Yhtään yötä ei hoitanut.
Lähdin sitten lapsen kanssa omille teilleni lapsen ollessa 8 kuukautta ja jätin miehen keskenään valittamaan, kun väsyttää, vaikkei hetkeäkään hoitanut lasta.
Tosiaan se auttoi itseänikin toipumaan, kun sain nukkua täysiä yöunia, kun mies jäi kotiin 5kk vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan se auttoi itseänikin toipumaan, kun sain nukkua täysiä yöunia, kun mies jäi kotiin 5kk vauvan kanssa.
Oma mieheni ei yöimettänyt 5 kk ikäistä. Mutta ehkä meitä on moneen lähtöön.
Meillä on kolme lasta, joita olen ensin itse hoitanut ja sitten mies.
Esikoisen kohdalla olin 10 kk kotona, jollon vanhempainrahakausi päättyi ja lapsi oli tarpeeksi vanha pärjätäkseen työpäivän ajan ilman äidinmaitoa. Mies oli työtön, joten oli luontevaa, että hän jää kotiin ja minä palasin töihin. Mies oli 1,5 vuotta kotona kunnes jäin seuraavasta äitiyslomalle.
Keskimmäisen kanssa olin 1,5 vuotta kotona kunnes miehen määräaikainen työ loppui ja hän oli sitten 1,5 vuotta kotona kunnes lapset meni hoitoon ja mieskin töihin.
Kolmannesta olin 1,5 vuotta kotona ja vaihdettiin taas.
Minulla palkka nettona 2600 ja miehellä 2000. Ollaan siis aika tasan jaettu kotonaolemiset. Syy tietysti tuohon, että äiti on ensin kotona on meillä imetys. Myös työttömyys on rytmittänyt meidän hoitovuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni ei yöimettänyt 5 kk ikäistä. Mutta ehkä meitä on moneen lähtöön.
Hahaha oletpas sinä hauska.
Vierailija kirjoitti:
76:
Ensin mitätöit miehesi kyvyn toimia vastuullisena isänä kun ilmeisesti luulet osaavasi paremmin. Kuulostaa siltä, ettet antanut hänelle edes mahdollisuutta opetella vauvan hoitoa. Sitten itket, ettei hän osallistunut eikä tinkinyt menoistaan.
Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Mikä järki tässä asetelmassa on? Oma mieheni osallistui alusta asti ja hän hoiti vastasyntynyttä mallikkaasti vaikka eri tavalla kuin minä. Sanomattakin selvää, että lasteni isä, vastuullinen mies kun on, tinkii omista menoistaan lasten hyväksi edelleen. Katsos kun mieheni sai mahdollisuuden luoda vahvan kiintymyssuhteen lapsiinsa heti, eikä häntä hätistely pois. En koskaan kyseenalaistanut tai vähätellyt hänen kykyään hoitaa vauvaa.
En nyt ihan ymmärrä miten monella eri tavalla voi vastasyntynyttä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.
Mutta jotenkin lähes kaikki perheet tekevät saman valinnan, jota pidetään oman perheen valintana
Niin, suurimmassa osassa perheitä on sama tilanne. Joko naisen palkka on pienempi tai hän on työtön, eikä pienten lasten äiti ole työnantajien mielestä sitä kuuminta hottia kun palkkaavat. Ja lähes kaikki äidit imettävät, ainakin jonkin aikaa, koska se on lapselle hyväksi. Mitä ihmeellistä siinä on? Jotenkin vaan naiset synnyttää ja imettää... kappas vaan...
Tuskin kiinteitä syövää lasta enää imetetään. Mutta silti se lapsen kanssa kotiin jäävä vanhempi on 90% tapauksista äiti. Syy tähän on pelkkä vanhanaikainen tottumus, ja mielikuva että naisen tehtävä on äitiys, ja miehen tehtävä on menestyminen työmarkkinoilla. Tämä mielikuva on vahvasti jumissa naisten pääkopassa.
Esikoisen syntyessä olin työpaikassa, jota vihasin. Sanoin miehelle suoraan, että voidaan pitää vapaat puoliksi, mutta mielelläni en menisi töihin ennen kuin on ihan pakko. Mies taas tykkää työstään, joten minä pidin kaikki mahdolliset vapaat.
Toisen lapsen syntyessä olin löytänyt mieleisen työpaikan ja silloin sanoin, että kunhan antaa minulle muutaman kuukauden palautumisaikaa niin hän voi pitää vapaata milloin haluaa ja miten pitkään tahansa haluaa. Silloin hän olikin puoli vuotta kotona lapsen kanssa.
Eli rehellisesti sanottuna itse välttelin töihin menemistä, kun en tykännyt työstäni ja samaa olen kuullut muilta äideiltä.
Kysyin viiden vuoden ajan noin puolen vuoden välein, tekisikö miehenikin mieli olla kotona. Ei todellakaan halunnut, töissä kuulemma helpompaa. Toisaalta minä hoidin mielelläni lapsiamme, joten en pahastunut. Kaikilla oli mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro heti mistä löytyy sellaisia miehiä jotka myös sen lapsen syntymän jälkeen ovat niitä vastuullisia aikuisia miehiä!?
Vaikka heti lisääntyisin sellaisen kanssa jos tuollainen ihme on oikeasti olemassa!
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että nisäkäsemo imettää poikasiaan. Ja synnyttää ja toipuu synnytyksestä, herkistyy jälkeläisensä tarpeille jo hormonaalisista syistä.
Milloinkohan tuollainenkin hölmöily on keksitty? Taisi olla joskus miljoonia vuosia sitten.
Ihminen on oma lajinsa. Tämä väitetty naisen biologinen hoivavietti on usein kyseenalaistettu tieteellisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro heti mistä löytyy sellaisia miehiä jotka myös sen lapsen syntymän jälkeen ovat niitä vastuullisia aikuisia miehiä!?
Vaikka heti lisääntyisin sellaisen kanssa jos tuollainen ihme on oikeasti olemassa!
Itse löysin sellaisen Tinderistä. Kotona viihtyvä rauhallinen mies. Viisi vuotta seurusteltiin ennen kuin tehtiin lapsi, eikä mitään ikäviä yllätyksiä tullut.
Hulttiomiesten kanssa lisääntyvät kulkevat usein laput silmillä ja/tai lisääntyvät nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä totuus: useimmat miehet ei pysty pitämään vauvaa, mahdollisia muita lapsia, kotia ja perhettä hengissä sitä muutamaa viikkoa. Saati että selviäisi itse täysjärkisenä sen ajan.
#miesvihanäkyväksi
Tämä ei ole miesvihaa, vaan päinvastoin naisvihaa. Oikeasti miehet ovat ihan yhtä päteviä lastenhoidossa, mutta kun patriarkaatin tottumuksesta naiset hoitavat lapset ja miehet huitelee kodin ulkopuolella, niin tietenkin tämä on lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse löysin sellaisen Tinderistä. Kotona viihtyvä rauhallinen mies. Viisi vuotta seurusteltiin ennen kuin tehtiin lapsi, eikä mitään ikäviä yllätyksiä tu
Sama täällä. Olen hyvin nopeasti jättänyt miehen, jossa on sovinistisia, ilkeitä ja laiskoja piirteitä. Se kertoo miehestä paljon, miten tämä suhtautuu ympäröiviin ihmisiin ja miksei eläimiinkin. Mies, joka pysähtyy auttamaan pyörällä kaatunutta lasta tai auttaa ikästä mummelia on melko varmasti myös hyvä isä. Lisäksi miehen kaveripiiri kertoo hänestä todella paljon. Naisen todellakin kannattaa olla nirso.
Ennen lapsia ajattelin, että jaetaan kaikki modernisti tasan, mies hoitaa lasta siinä missä minäkin ja myöhemminkin lapsen sairastelut jaetaan puoliksi.
Ei se sitten ihan niin mennyt. Ensinnäkin sekä raskaus, synnytys että imetys vaikuttivat minuun, lapsen isään eiväy mitenkään. Kärsin unettomuudesta koko imetysajan, eikä lapsi suostunut juomaan pullosta. Minä siis olin se, joka valvoi ja heräili yö toisensa jälkeen. En ollut täysin työkykyinen.
Miehen tunnetaidot eivät myöskään ole ihan yhtäläiset kuin minulla. Hoitaa kyllä konkreettiset asiat, mutta ei osaa sanoittaa omiakaan tunteitaan oikeastaan yhtään ja kuunteleva läsnäolo on vierasta. Lapsi huomaa tämän, ja on todella paljon minussa kiinni heti kun olen taas paikalla. Kipeänä itkee perääni koko ajan. Lapsen isä kyllä selviää päivästä lapsen kanssa, mutta tiedän että on parempi jos minä enimmäkseen olen siinä. Vaikka on ihan hyvä isä.
Ottaahan se päähän, mutta koen niin että vielä tänäkin päivänä valtaosa naisista joutuu priorisoimaan joko lapset tai uran. Ja jos ei valitse niitä omia lapsia, niin ei niille kukaan muukaan useimmiten hyvää lapsuutta rakenna. Joskus kyllä, on myös oikeasti tunnetaitoisia ja panostavia miehiä.
76:
Ensin mitätöit miehesi kyvyn toimia vastuullisena isänä kun ilmeisesti luulet osaavasi paremmin. Kuulostaa siltä, ettet antanut hänelle edes mahdollisuutta opetella vauvan hoitoa. Sitten itket, ettei hän osallistunut eikä tinkinyt menoistaan.
Anteeksi, mutta mitä ihmettä? Mikä järki tässä asetelmassa on? Oma mieheni osallistui alusta asti ja hän hoiti vastasyntynyttä mallikkaasti vaikka eri tavalla kuin minä. Sanomattakin selvää, että lasteni isä, vastuullinen mies kun on, tinkii omista menoistaan lasten hyväksi edelleen. Katsos kun mieheni sai mahdollisuuden luoda vahvan kiintymyssuhteen lapsiinsa heti, eikä häntä hätistely pois. En koskaan kyseenalaistanut tai vähätellyt hänen kykyään hoitaa vauvaa.