Miksi useimmiten äiti pitää perhevapaat
Siis lähespä aina. Luulisi suomen olevan liian moderni tällaiseen
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.
Mutta jotenkin lähes kaikki perheet tekevät saman valinnan, jota pidetään oman perheen valintana
Vierailija kirjoitti:
Koska imetin ja miehellä on isompi palkka. Muutenkin nämä asiat ovat perheen sisäisiä asioita, joihin esim. valtiovallan ei tule puuttua.
Niin pitkään kun valtiovalta maksaa ne tuet, saa ja kuuluu puuttua. Ne jotka pitää perhevapaat täysin omalla rahalla, pitäkööt miten lystävät.
Eiköhän nainen tunne oman miehensä. Miten mahtaa mieheltä sujua lapsenhoito, viekö isä lapsen joka päivä ulos vai telkkarin eteen? Miten lapsen yöheräilyt, herääkö mies ilman, että hänet pitää herättää? Entä kotityöt, tekeekö mies ne vai odottaako työstä palaava hirveä sotku ja nälkäinen mies, joka odottaa ruokaa ja sotkujen siivoajaa? Sen voin ainakin sanoa, että oma mies ei olisi kyennyt tekemään puoltakaan siitä mitä minä tein, mutta hän ei halunnutkaan jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jotenkin lähes kaikki perheet tekevät saman valinnan, jota pidetään oman perheen valintana
Niin, suurimmassa osassa perheitä on sama tilanne. Joko naisen palkka on pienempi tai hän on työtön, eikä pienten lasten äiti ole työnantajien mielestä sitä kuuminta hottia kun palkkaavat. Ja lähes kaikki äidit imettävät, ainakin jonkin aikaa, koska se on lapselle hyväksi. Mitä ihmeellistä siinä on? Jotenkin vaan naiset synnyttää ja imettää... kappas vaan...
Vierailija kirjoitti:
Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta.
Luulen, että se vastuunotto vauvasta on kiinni, jostain muusta kuin sukupuolesta. - Joo. Enkä nyt tarkoita, että välittömästi synnyttämisen jälkeen pitäisi lähteä töihin. Mutta synnnyttämisen jälkeen en ukso, että on ratkaisevinta on lapsesta huolehtivan ja vastuuta kantavan vanhemman sukupuoli. - Ihan kelpo kansalaisia on varttunut ja kasvanut heistäkin, joiden äiti on saattanut saada surmansa pian synnytyksen jälkeen.
Totta on, että kulttuurissamme edelleen halutaan ylläpitää mielikuvaa siitä, että lapsen kannalta äidin olemassa olo ja vierellä olisi jotenkin jotain aivan erityistä ja ainutlaatuista verrattuna lapsen isään. - Johtuneeko osaksi siitä, että siitä kuka on lapsen äiti on harvemmin epäselvyyttä verrattuna siihen, että kuka mahd. on oikeasti lapsen isä. Ehkä
Silti vaikka isyydestäkin olisi niin suuri varmuus kuin vain voi olla, niin jos vertaa vaikka millaisen ryöpytyksen moni viime kaudella lapsia saanutnaisministeri sai aikaan palatessaan melko pian takaisin töihin verrattuna siihen miten vähän kohkattiin vastaavaa kokeneisiin miehiin, niin ero oli varsin huomattava.
Uskovainen mies
Naisille ei kelpaa vähemmän tienaava mies ja sitten selittelevät yksityisoikeuttaan lomailuun sillä että mies raataa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nainen tunne oman miehensä. Miten mahtaa mieheltä sujua lapsenhoito, viekö isä lapsen joka päivä ulos vai telkkarin eteen? Miten lapsen yöheräilyt, herääkö mies ilman, että hänet pitää herättää? Entä kotityöt, tekeekö mies ne vai odottaako työstä palaava hirveä sotku ja nälkäinen mies, joka odottaa ruokaa ja sotkujen siivoajaa? Sen voin ainakin sanoa, että oma mies ei olisi kyennyt tekemään puoltakaan siitä mitä minä tein, mutta hän ei halunnutkaan jäädä kotiin.
Miettisi kaksi kertaa lapsen saamista tuollaisen p a s K a n kanssa. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti yleensä synnyttää ja imettää. Nämä ovat raskauden ohella elimistöä rasittavia. Ei ihan hetkessä ole työkuntoinen ja sanokaa mitä sanotte niin kyllä se äiti on ensimmäiset kuukaudet tärkein vauvalle. Usein isällä ei ole äidinvaistoja ja pärjääkin paremmin hieman isomman lapsen kanssa. Kaikki miehet ei pärjää ollenkaan, eikä voi ottaa koko vastuuta vauvasta.
Justhan nuo väitteet on täällä kumottu moneen kertaan.
Täällä????? Täälläkö pystytään asiaa tutkimaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Näin on ollut tuhansia vuosia. Mies metsästää ja nainen hoitaa lapsen. Kun homma toimii, niin sitä ei tarvitse muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä. Kun pannaan ihminen valitsemaan, tulee ihmislajin luontainen valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitkään kun valtiovalta maksaa ne tuet, saa ja kuuluu puuttua. Ne jotka pitää perhevapaat täysin omalla rahalla, pitäkööt miten lystävät.
Ideologia on tärkeämpää kuin biologia, vapaudesta puhumattakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiovalta maksaa paljon muutakin, mutta ei sanele, miten pitää toimia. Ei tarvitse tässäkään, ellei ole niin typerä, että ei osaa tehdä mitään ilman valtiovallan määräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen lajityypillistä käyttäytymistä. Kun pannaan ihminen valitsemaan, tulee ihmislajin luontainen valinta.
Ja kun biologiasta on vapauduttu, yhä useampi nainen on valinnut lapsettomuuden. Koska inhoaa tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun biologiasta on vapauduttu, yhä useampi nainen on valinnut lapsettomuuden. Koska inhoaa tuota.
On tietysti hyvä, että kaikki eivät lisäänny. Ei kaikki sovellu äidiksi tai isäksi.
Koska imetys on niin paljon kätevämpää, jos ei ole kokonaista työpäivää erossa lapsesta. Laitoin oman terveyteni ja hyvinvointini tuossa kohtaa ykköseksi ja viittasin kintaalla vanhempainvapaiden tasapuoliselle jakamiselle. Muut saavat priorisoida niinkuin haluavat.
Meillä työnantaja suhtautui erittäin nuivasti siihen, että olisin ollut 3 kk kotona, kun mies jäi lapsen kanssa kotiin. Ensin jouduin pitämään 4 vko vuosilomaa (jonka olin ajatellut pitää vasta tuon 3 kk jälkeen ja sitten jouduin tekemään muita kuin omia töitäni, koska työnantaja totesi sijaisen tekevän ne tehtävät, joista olin ollut vapaalla. Ei kuulemma kannattanut parin kuukauden takia palauttaa töitä minulle.
Oli ajateltu, että olen 3 kk töissä, sitten 1 kk vuosilomalla, sen jälkeen 2 kk hoitovapaalla, 4 kk töissä ja 4 kk hoitovapaalla, mies olisi vastaavasti ollut vapaalla minun ollessani töissä, mutta työnantaja vesitti tämän. En saanut tuona aikana tehdä lainkaan omia töitäni, koska työnantaja katsoi, että pätkäläsnäolo ei ole heille järkevää.
Kumma juttu, että nisäkäsemo imettää poikasiaan. Ja synnyttää ja toipuu synnytyksestä, herkistyy jälkeläisensä tarpeille jo hormonaalisista syistä.
Milloinkohan tuollainenkin hölmöily on keksitty? Taisi olla joskus miljoonia vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiovalta maksaa paljon muutakin, mutta ei sanele, miten pitää toimia. Ei tarvitse tässäkään, ellei ole niin typerä, että ei osaa tehdä mitään ilman valtiovallan määräyksiä.
Aika paljon sanelee esim työttömillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on. Ihmeellistä, että nykyään yritetään kiistää biologisia tosiasioita.
Biologiaa käytetään tekosyynä tähän misogynistiseen vanhanaikaiseen tapaan, että lastenhoito kuuluu vain naisille
Kyllä meillä lasten isä osallistui lasten hoitoon alusta asti täysipainoisesti, vaikkei ollutkaan missään vaiheessa vanhempainvapaalla. Minä ensin toivuin synnytyksestä, sitten imetin ja lopulta jatkoin kotona, koska miehen työkuvioita olisi ollut hankala järjestää, jos hän olisi ollut kuukauden pois töistä.
Ei siinä kovin pitkää aikaa elämästä kulu, vaikka onkin puolitoista vuotta kotona per lapsi, kun saa pari-kolme lasta. En näe, miten tämä voisi olla misogynististä, sillä ei minulle kukaan sanonut, että minun pitää jäädä kotiin, sain ihan itse päättää ja imetyksen kannalta oli kätevintä olla kotona ekat 10 kk.
Minä olin työtön, niin pakkohan se oli sitten olla kotona niin kauan että pääsi töihin. Minä kyllä odotin että pääsen töihin lepäämään. Kyllä pienten lasten kanssa kotona oleminen, ja aika lailla kaikkien kotitöiden tekeminen on perseestä. Minä inhoan kaikkia kotitöitä. Kaksosten jälkeen meni viisi vuotta ennenkuin pääsin töihin, kyllä se oli mahtavaa olla töissä, ai että. Opiskelinkin sitten vielä siinä samalla. Kyllähän sitä työttömänä ollessa pitää kaikenlaista tekemistä keksiä ettei tule ihan pitkähäntäisihin täihin. Mökkihöperyys ja ne saatanan kotityöt... Mies olisi halunnut olla kotona kaksosten kanssa, mutta hän kun oli perheen elättäjä niin minkäs teet.