Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaako joku työhakemukseen ikänsä?

Vierailija
17.12.2023 |

Voiko olla totta?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen arvaa työvuosista. Olen tehnyt 30 vuotta töitä.

Listaatko todella kaikki mahdolliset työ ansioluetteloon? Itse laitan vaan hakemaani työhön relevantit.

Oma työkokemus on relevantti hakemieni töiden kannata, niin kyllä listalla on kaikki entiset työpaikat. Ei niitä toisaalta edes ole kuin 4.

Vierailija
42/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Listaatko todella kaikki mahdolliset työ ansioluetteloon? Itse laitan vaan hakemaani työhön relevantit.

Puutteellinen hakemus joutuu ö-mappiin.

Mistä ihmeestä tiedät, että sieltä puuttuu jotain?

Jos ei ole listattu kaikkia opintoja ja työpaikkoja aloitus- ja lopetuspäivineen, hakemus on puutteellinen ja joutuu sinne kuuluisaan ö-mappiin. Hyvä hakemus on tärkeä, kun yhteen paikkaan voi olla kymmeniä tai satoja hakemuksia.

Mutta miten voit tietää jonkun ihmisen kaikki opinnot ja työpaikat? Sitä en käsitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä viimeksi laitoin, kun hain töitä. CV:llä näkyi kuitenkin, milloin olen päässyt esimerkiksi ylioppilaaksi ja valmistunut ammattiini. Tyhmempikin osaa laskea, minkä ikäinen olen tällä hetkellä.

Miksi laitat niitä vuosilukuja näkyville?

Eikö työpaikkojenkaan vuosilukuja kannata esittää? Työantajalle on siis yhdentekevää oletko ollut jossain työpaikassa yhden kuukauden vai 10 vuotta?

Laittaa vaan vuosina ja kuukausina työskentelyajan eikä listaa ihan koko työuraansa sinne. Nelikymppisenä ei todellakaan enää listata mitään kesätöitä elleivät ne liity siihen työhön mihin olet hakemassa.

No mä olen aloittanut 1. vakityöni 19v:nä (opiskelin vasta 30+v) ja se on ollut ihan relevantti kokemus myös viimeisimpään työhön. Sama ala. 

Toki ensimmäisistä 20 työvuodesta vain luettelen työnantajat, työvuodet xx-yy ja tärkeimmät tehtävät. En runoile.

Viimeiset 20v taas on olleet sen verran merkittäviä urani kannalta,että tulee lueteltua tehtävät ja pääkohdat tarkemmin, osaamisalueet jne

Vierailija
44/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole listattu kaikkia opintoja ja työpaikkoja aloitus- ja lopetuspäivineen, hakemus on puutteellinen ja joutuu sinne kuuluisaan ö-mappiin. Hyvä hakemus on tärkeä, kun yhteen paikkaan voi olla kymmeniä tai satoja hakemuksia.

"CV:ssä ei tarvitse olla kaikki työkokemus, vaan sen tarkoitus on esitellä työnantajalle ne taidot, jotka ovat olennaisia juuri kyseisessä tehtävässä. On suositeltavaa räätälöidä ansioluettelo vastaamaan hakemasi työpaikan erityisiä vaatimuksia."

Tämä lukee lähes kaikissa ohjeissa.

Vierailija
45/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miten voit tietää jonkun ihmisen kaikki opinnot ja työpaikat? Sitä en käsitä. 

En tiedäkään, jos hakemus on puutteellinen. Silloin ei edes tule kutsua haastatteluun, jossa asia todistuksista tarkastetaan.

Vierailija
46/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aukot työhistoriassa? Niistä kysytään aina

Vierailija
47/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin eräs haastattelija kehui kun olin ne ei alaan liittyvät työpaikat kirjoittanut CV. Kertoo kuulemma ahkeruudesta kun hommia tehnyt koko ajan laidasta laitaan, enkä pelkästään omalta alalta. Sain paikan.

Vierailija
48/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joissakin hakemuksissa pitää laittaa ne vuosiluvut koulutuksen tai työkokemuksen osalta. Ne on pakollisia tietoja, eikä muuten pääse eteenpäin hakemuksessa. Syntymäaikaa ei yleensä tarvitse laittaa, mutta kyllä se valmistumisvuosi iän kertoo. Ainakin monella tehtaalla on tuo samanlainen kaavake mikä pitää täyttää ja osa tiedoista on pakollisia. Ja työttömänä ei ole varaa valita mihin noita hakemuksia lykkää. 

Ei valmistumisvuosi kerro ikää enää tällä vuosituhannella, kun ihmiset opiskelevat useita tutkintoja ja aikuisena. Nuo hakulomakkeet on kyllä harmillisia, kun joskus syntymäaikakin on pakko laittaa, mutta tässä keskustelussa on kyse lähinnä niistä vapaamuotoisista hakemuksista.

Ap

No kuule kyllä kertoo, jos valmistumisvuo

Mutta kun se ei ole, niin kyllä se nyt vaan kertoo. 

Vierailija
49/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut, koska minulla on alalta 13v työkokemus ja olen vasta 31v. Olen siis halunnut korostaa etten ole vanha, vaan aina tehnyt töitä.

Just samasta syystä itsekin laitan. Olen tehnyt niin paljon ja nopeasti esim. tutkinnot, että ilman iän laittoa mua luultaisiin todennäköisesti vanhemmaksi kuin olen.

Vierailija
50/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmistunut vuonna -92 ja cv:ssä on työhistoriaa kuuden vuoden ajalta niin ei siinä ihan kauhean korkeaa matematiikkaa vaadita tuon laskemiseen. 

Vierailija
51/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos cv:hen ei  laita vuosilukuja, niin miten sitten kerrot, että olet ollut yrityksen x palveluksessa y vuotta?

Vierailija
52/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"CV:ssä ei tarvitse olla kaikki työkokemus, vaan sen tarkoitus on esitellä työnantajalle ne taidot, jotka ovat olennaisia juuri kyseisessä tehtävässä. On suositeltavaa räätälöidä ansioluettelo vastaamaan hakemasi työpaikan erityisiä vaatimuksia."

Tämä lukee lähes kaikissa ohjeissa.

Eipä sitten tarvitse tulla kenenkään nillittämään, jos 20 vuotta työskennellyt ja nyt työttömäksi jäänyt insinööri ei hae hampurilaisen paistajaksi tai siivoojaksi. Kun ei ole työkokemusta hampurilaisista, niin ei voi kirjoittaa niihin liittyviä relevantteja työpaikkoja ja CV jää täysin tyhjäksi. 

Vierailija
53/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos cv:hen ei  laita vuosilukuja, niin miten sitten kerrot, että olet ollut yrityksen x palveluksessa y vuotta?

Vastasit jo omaan kysymykseesi :D

Jankon betoni, tuotantotyöntekijä, 5 vuotta 6 kuukautta

Vierailija
54/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot yritykset ja rekryfirmat vaativat nettihakemuksen täyttämistä. Siinä pyritään saamaan kaikki numeroituvaan muotoon, esim koulutustaso ruksitaan=>  koodautuu numeroksi, samoin todistukset ja työpaikat on usein ilmoitettava päivälleen. Jopa kielitaidot on luokiteltu 0-5.

Näin tuhannet hakemukset karsiutuvat sadoiksi koska nämä aktiivimalli-hupihakijat eivät viitsi.

Samalla saadaan siisti numerokoodi. Lukematta yhtään hakemusta voidaan katsoa ketkä kymmenen on lähinnä sopivia. Niistä 5:ttä suositellaan työnantajalle, kolme haastatellaan ja yksi valitaan.

Toki joukosta muuten erottuvat (julkkis, aatelinen, liike-elämästä tai politiikasta tuttu sukunimi tai henkilö jonka nimen johto on maininnut) saattavat päätyä noihin kymmeneen.

Taas sitten etninen tausta saattaa pudottaa listalta. 

Vierailija
55/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti laita, mutta CV:ni on niin pitkä ja sen alkupäästä on helppo laskea minkä ikäinen olen.

Vierailija
56/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, enkä sukupuolta.  Ne ovat yksityisasioita jotka ei töihin kuulu millään tavalla.

Vierailija
57/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnan ja valtion hakemuslomakkeisiin on pakko laittaa syntymäaika. Tosin se paljastuu vasta haun myöhemmässä vaiheessa, koska julkisella alalla on ns. anonyymihaku. Sekin saattaa olla hieman näennäinen.

Vierailija
58/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti laita, mutta CV:ni on niin pitkä ja sen alkupäästä on helppo laskea minkä ikäinen olen.

Itse haluan cv:n olevan järkevän mittainen, joten olen jättänyt alkupään työkokemuksia pois.

Vierailija
59/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajana en edes vaivaudu lukemaan pitkää CV:tä koska etsin "vakituista"

Vierailija
60/81 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta laitan penikseni pituuden ja ympärysmitan. Aina on haastattelijanainen ottanut pikaisesti yhteyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi