Kuuluuko teidän jouluruokiin Karjalanpaisti?
Meillä lapsuuskodissa oli aina Karjalanpaisti mutta mieheni kotona ei. Mieheni kotona kinkku oli se pääruoka jolle oli kastike tehty kinkun paistoliemestä. Meillä taas kinkkua laitettiin esim. karjalanpiirakan päälle siivuna.
Kommentit (79)
Ei kuulu. Itsenäisyyspäivän ruoka ja toki muutenkin leivinuunissa kypsyy useinkin talvisin
Korjaan vielä edelliseen, en myöskään ymmärrä keitettyjä perunoita joulupöydässä. Enkä maksalaatikkoa, joka niin hyvää onkin. Arkiruokaahan se.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu mutta voisin kinkun tilalle tehdä sitä. Itse en pidä kinkusta.
Meillä on joko karjalanpaistia tai lihapullia, että saadaan mekin syödä jotka ei kinkkua syödä. Ja kyllä kinkun syöjätkin ottaa siitä tulee kastike ei tarvitse erikseen kinkulle tehdä
Vierailija kirjoitti:
Minusta vähän kuivan oloinen menu jos ei ole esim. karjalanpaistia tarjolla perunoiden ja kinkun lisäksi.
Meillä on muuten aina perunamuusia jouluna. Mehevän murea kinkku siihen, niin ei ole kuivaa. Joskus voi olla myös kinkulle kastikettakin. Joskus voi olla myös sitä karjalanpaistiakin. Meillä ei ole kiveen hakattuja noi jouluruoatkaan. T. aiemminkin vastaillut.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan vielä edelliseen, en myöskään ymmärrä keitettyjä perunoita joulupöydässä. Enkä maksalaatikkoa, joka niin hyvää onkin. Arkiruokaahan se.
No, minä en kyllä ymmärrä sitä kuivaa kinkkua ja kuivia laatikoita kuivan rosollin kanssa ja kuivaa sinappia kuivan kinkun päällä. Miksi ei voi laittaa mitään kastiketta, että saisi sen pupelon alas
Silloin kun vielä oli isoja sukujouluja, mutta nykyään on hankalaa saada edes se kinkku syötyä.
Lapsuudenkodissa kuului sekä karjalanpaisti, että kinkku joulupöytään. Vanhempani olivat karjalan evakkoja.
Oman perheen perustettuani riitti / riittää kinkku perunan kanssa. Lisäksi esim. graavilohta, kylmäsavulohta, saaristolaisleipää kalanmädillä ja smetanalla. Sienisalaattia ja jotain muuta pientä hyvää. Laatikoista en juuri välitä, eikä nuoremmatkaan tykkää niistä...
Ei kai kuulu. Mutta kyllä se kelpaisi.
Ei ole koskaan ollut paistia eikä karjalanpiirakoitakaan, aika yllätys että kuuluvat niinkin monen jouluun.
Ei se ole Karjalanpaisti vaan karjalanpaisti!
Mikä ihme vimma on kirjoittaa substantiivit isoilla kirjaimilla, vrt Suomalainen, Ruotsalainen, Kiinalainen! Kun ne kirjoitetaan pienellä, kuten kuuluu, asia on aivan eri.
Eikö osata laittaa asetuksista asioita oikein?
Jos jouluna pöytään tuotaisiin karjalanpaisti, joulu olisi pilalla.
Aikoinaan kuului. Nyt kun olen yksin niin enää tee.
Meillä paistetaan kinkku todella mureaksi. Ei mitään järkeä siihen lisäksi laittaa karjalanpaistia. Kinkku on parempaakin. Itse pidän karjalanpaistia aika lailla arkiruokana. Toki sen tekoon pitää varata aikaa, mutta ei se mitään juhlavaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun ole pakko sitä syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun ole pakko sitä syödä.
Pelkkä pöytään tuominen pilaisi joulun. Sama
Mitä välii, onko se kuulunut jonkun muun jouluruokiin. Senkun teet, jos on aikaa ja energiaa.
Ei kuulu, enkä muutenkaan välitä siitä juhlaruokana. Kinkku ja liemi perunoiden ja laatikoiden kanssa. Poronkäristys, karjalanpiirakat, graavilohi, riisipuuro.
Eipä tietenkään. Kun itse olen sinkku, niin siinä on jo iso työ syödä koko 5 kg:n joulukinkku yksinään. Karjalanpaisti siihen vielä päälle, sulaa hulluutta.
T. Lidl-mies
Vierailija kirjoitti:
Karjalanpaisti ei ole perinteinen jouluruoka mutta saahan sitä laittaa.
Mikä on perinteinen jouluruoka? Kyllä Karjalassa ainakin on karjalanpaistia syöty. Yllättävän monessa perheessä tehdään karjalanpaistia jouluna. Meillä ei laiteta, mutta puolustan ajatusta, että kukin muodostaa omat perinteensä. Kyllä kinkkukin on aika uusi tulokas. Lapissa poro on monille se perinteinen jouluruoka joko kiristyksenä tai paistina.
Näitä perinteitä on niin paljon erilaisia eri alueilla, että jossakin karjalanpaisti on perinteinen jouluruoka.