Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliitom mukaan 50 vuotta täyttäneiden eronneisuus on moninkertaistunut.

Vierailija
16.12.2023 |

"viisikymppisten tai liki aikuisten lasten vanhempien parisuhteessa on usein käsillä tuttu tilanne: lapset on kasvatettu melkein aikuisiksi ja kun pari on jäämässä kahdestaan, mitään yhteistä ei enää olekaan." 

Kuulostaako tutulta? 

Kommentit (290)

Vierailija
101/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eri mutta, tajusin vasta eron jälkeen minkälainen kaaosautomaatti mies on. Minulla on joka tavaralle paikka ja laitan tavarat paikoilleen. Mies jätti kaiken siihen mihin laski käsistään. Eikä vain sen tavaran jota käytti. Sanotaan että mies otti sakset avatakseen pakkauksen. Jos minä teen sen jälkikäteen on kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mies avaaäsi pakkauksen ja jätti niille sijoilleen paitsi ne sakset, myös pakkausmateriaalit. Eikä ne liikkuisi siitä mihinkään ilman että minä korjaan pois tai "nalkutan" viikkoihin tai kuukausiin."

Niin ja kun mies eteni tällä lailla aamusta iltaan kaiken kotonaoloaikansa, lopputulos oli se ettei minulla ollut mitään hallinnnan tunnetta kodin suhteen ja sitten mies moitti minua kun hermostuin kymmenen minuutin varoitusajalla tulevista yllätysvieraista. Eron jälkeen mun kotiin saa tulla vaikka heti. Ei ole eteisessä sinne tänne jaloista potkittuja kenikä, keittiön pöydällä lojuvia ja pilaantuvia elintarvikkeita ja sanomalehtia ja mainoksia, olohuoneen lattialla kynsiä, vaatteita joka puolella, roskia joka puolella, sohvalla räkäisiä nenäliinoja ja olohuoneen pöytä tännä ruoantähteitä. Ainoa mikä itseäni tässä ihmetytti on se että miten en huomannut että kaiken sen kaaoksen aiheuttaja oli mies.

Vierailija
102/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syytä miehen ei kannata koskaan pitää samanikäistä naista.

Nuorena miehenä kannattaa olla vanhempi nainen, joka on lapsensa tehnyt

Vanhempana viiskymppisenä kannattaa ottaa selvästi nuorempi puoliso, jonka kanssa tehdä lapset

Sitten eläkeiässä kannattaa olla nuorempi reilut viiskymppinen puoliso, jonka tuo nuorin mies vaihtoi nuorempaan naiseen

Toimii!

Ihan oikeastiko uskot että viiskymppinen saa tuosta vaan kolmikymppisen naisen tai eläkeikäinen pappa jonkun 50-vuotiaan?

Eläkeikäisellä papalla täytyy olla mittava omaisuus ja sen lisäksi vakava, kuolemaan johtava sairaus että saa 50-vuotiaan naisen itselleen. Peruseläkeläiseltä tuo temppu ei kyllä onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhä vulva -miehen pitäisi nyt vain hyväksyä oma seksuaalinen suuntautumisensa ja jättää meidät naiset rauhaan. Voisi hellittää myös tuo hänen kouristuksenomainen yksin jäämisen pelkonsa, jota hän tulee tänne sappena syöksemään meidän kaikkien päälle.

*huokaus* Joskus sitä toivoisi sanomalta sellaista moderointia, että tällaistakaan - sinällään ihan mielenkiintoista aihetta - eivät pääsisi kaiken maailman palsta-autistit pilaamaan samoin tein, sen sijaan että mielivaltaisesti jahdattaisiin yksittäisiä sanoja. Viimeksi kommenttini taisi jättää bittiavaruuteen sana h o r t e n s i a.

Annathan saman neuvon kaikille naisille jotka haukkuvat miehiä täällä? Jättäkää miehet rauhaan ja nussikaa toisianne.

Mutta kun ei naiset tule keskenä

Tästä on ihan tutkittua tietoa olemassa, että naisparit eroaa useimmiten. 

Ja myös lesbosuhteissa esiintyy  parisuhdeväkivaltaa.

Vierailija
104/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että naiset vain väsyy siihen ainaiseen passaamiseen ja haluavat loppuelämäksi jotakin muuta, kuin ainaista vastuuta ja toisesta huolehtimista. Sillä kyllähän suurimmalla osalla yli 50v ihmisistä nainen on edelleen se, joka sitä arkea pyörittää 90%.  Itsekin välillä haaveilen siitä, miltä tuntuisi, jos joskus voisi huolehtia vain itsestään, eikä aina tarvitsisi olla laittamassa ruokaa toiselle, vaikka ei itse sitä tarvitsisikaan. Eikä pyykkihuoltoa ja toisen jälkein siivoamista. 

Itsekseen pääsee niin paljon helpommalla.

Meillä se on niinpäin, että mies "passaa" ainakin 65%:sesti. Hän vain on nopeampi ja ehtii tarttua toimeen, kun minä vasta ajattelen asiaa.  Toisaalta minä hoidan metatyön, eli olen miettinyt lasten asiat, koulut ja menot. 

Ja ihanaa se on, kun

Edellinen kysyi, et miltä tuntuisi, ja vastasin et ihanaa on. 

Olenkin vapaamatkustajampi, mitä sitten? Vainko mies saisi olla? 

Näytä mulle suhde jossa kaikki asiat jaetaan 50-50.

Vierailija
105/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kyse on pettymyksestä, kun oli suuret luulot, miten voisi olla onnellinen miehensä kanssa. Kyynistymistä naisen puoleltakin, kun toinen ei vastannutkaan sitä mitä toivoi, luotettavaa kumppania. Surullista, ja ennen kaikkea se et niin moni ei jaksa oikeasti tehdä töitä sen liittonsa eteen ajoissa vaan luovuttaa. Nainenkin on usein hiljaa liian pitkään, ja nyt en puhu raivoamisesta vaan aikuisesta kommunikaatiosta.

Usein ne eroon johtavat pettymykset on kasautuneet pitkän ajan saatossa ja tilanne kulminoituu kun lapset on isoja. Ei se mieskään syytön ole, vaikka niin nyt koitat kuvailla. Myrkytät vain mielesi lopullisesti, kun kerrot narratiivia, missä mies on aina hyvä ja nainen aina paha. Molemmat ovat vajavaisia, molemmilla olisi petrattavaa.

muunlainen rouva

Nyt keksit miesvihakiimassasi vähän omaa tarinaasi taas. Ei mies ole aina hyvä ja nainen aina paha.

Kerron ettei hyvä mies tarvitse naista mihinkään, eikä naisilla ole hyville miehille mitään annettavaa. Siksi hyvät miehet eivät ole naisten parisuhdeleikeissä tarjolla koulutetun puudelin rooliin, mihin naiset miehen mielellään ottaisivat.

Vierailija
106/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että naiset vain väsyy siihen ainaiseen passaamiseen ja haluavat loppuelämäksi jotakin muuta, kuin ainaista vastuuta ja toisesta huolehtimista. Sillä kyllähän suurimmalla osalla yli 50v ihmisistä nainen on edelleen se, joka sitä arkea pyörittää 90%.  Itsekin välillä haaveilen siitä, miltä tuntuisi, jos joskus voisi huolehtia vain itsestään, eikä aina tarvitsisi olla laittamassa ruokaa toiselle, vaikka ei itse sitä tarvitsisikaan. Eikä pyykkihuoltoa ja toisen jälkein siivoamista. 

Meillä se on niinpäin, että mies "passaa" ainakin 65%:sesti. Hän vain on nopeampi ja ehtii tarttua toimeen, kun minä vasta ajattelen asiaa.  Toisaalta minä hoidan metatyön, eli olen miettinyt lasten asiat, ko

Säälittää tuo sun logiikkas, joka on kyllä kovin yleistä.

"ToinenKIN tekee" Toinenhan just tekee. Olisit reilu.

Nyt kun tykkäät vertailla, niin mieti hetki jos vapaamatkustaja-mies puhuis noin, niin johan se haukuttais maan rakoon. 

Vierailija
107/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kaverilla kumppania. Siksi koska mies rakastaa sitä naista, ja nainen miestä? Oletko oikeasti niin kaltoinkohdeltu ja kyynistynyt, ettet enää muista mitä rakkaus on?

Rakkaus on ennenkaikkea halua tehdä toiselle hyvää. Molemminpuolin, koska muutenhan se olisi hyväksikäyttöä. 

muunlainen rouva

Nainen ei voi rakastaa miestä, ainoastaan jotain mitä mies tarjoaa. Sen näkee parhaiten siinä, että naisen rakkaus mieheen kuihtuu lasten tultua.

Näinkö kävi äidillesi ja isällesi ja olet nyt katkera isäsi puolesta? Äitisi suuntasi kaiken rakkautensa sinuun ja mahdollisiin sisaruksiisi ja isäsi jäi vaille rakkautta? Siitäkä kumpuaa tuo valtava naisvihasi? Tiedätkö äitisi ei ole =kaikki naiset. Jos isäsi  ei avioliitossaan saanut rakkautta, koska äidin huomio kiinnittyi lapsiin, ei se aina mene niin. Mutta jos isäsi on ollut samanlainen katketra situuna, kuin sinäkin tunnut olevan, niin ei ihme, ettei äitisi jaksanut häntä rakastaa.

Jos toinen on koko ajan tyytymätön ja  vaatimassa rakkautta, mutta ei itse anna sitä takaisin,niin  sellaista ihmistä on todella vaikea rakastaa. 

Katkera ihminen on todella vaikea aviokumppani. Muuttamalla elämän asennettaan positiivisempaan ja antamalla rakkautta arvostusta kumppanille voi käydä niin, että sitä saa myös takaisin. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. Jos huudat katkerana paskana, saat katkeraa paskaa taksisin. Peiliin katsomisen paikka.  Karkeruus ei kannata koskaan.

Vierailija
108/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut tämähän ei vastaa tutkitusti tilastoja (eikä arkihavaintoja) ollenkaan, et naiset pyörittää arkea 90 %. Kysyttäessä täälläkin joka ikinen kerta montako tällaista perhettä OIKEASTI tiedätte, ei tulekaan vastauksia. Valtaosassa vastuut kyllä jaetaan ja hyvinkin tasaisesti.

Ja mitä tarvitsee ede

Oma mies on mukava, mutta ei juuri tee kotitöitä. Sitten kun tekee, niin aina siinä jää minulle siivottavaa. Jos hän vaikka tekee itselleen töihin eväät, niin paistinpannu jää pesemättä, hella on rasvainen, kun öljyä roiskuu eikä hän pese hellaa ja tiskipöydälle jää roskat. Joskus sanon, että et sitten taaskaan viitsinyt jälkiäsi siivota ja siitähän mies möksähtää.Kaksi teinipoikaa oli yhdessä paljon siistimpiä eläjiä mitä yksi yli viisikymppinen mies.

Vierailija
109/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin kaverilla kumppania. Siksi koska mies rakastaa sitä naista, ja nainen miestä? Oletko oikeasti niin kaltoinkohdeltu ja kyynistynyt, ettet enää muista mitä rakkaus on?

Rakkaus on ennenkaikkea halua tehdä toiselle hyvää. Molemminpuolin, koska muutenhan se olisi hyväksikäyttöä. 

muunlainen rouva

Nainen ei voi rakastaa miestä, ainoastaan jotain mitä mies tarjoaa. Sen näkee parhaiten siinä, että naisen rakkaus mieheen kuihtuu lasten tultua.

Näinkö kävi äidillesi ja isällesi ja olet nyt katkera isäsi puolesta? Äitisi suuntasi kaiken rakkautensa sinuun ja mahdollisiin sisaruksiisi ja isäsi jäi vaille rakkautta? Siitäkä kumpuaa tuo valtava naisvihasi? Tiedätkö äitisi ei ole =kaikki naiset. Jos isäsi  ei avioliitossaan saanut rakkautta, koska äidin huomio kiinnittyi lapsiin

Palstamamma leikkii taas psykologia. Palstamamma viettää elämänsä haukkumassa miehiä ja sokeana omalle miesvihalleen puhuu ainoastaan naisvihasta.

Vierailija
110/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mies on mukava, mutta ei juuri tee kotitöitä. Sitten kun tekee, niin aina siinä jää minulle siivottavaa. Jos hän vaikka tekee itselleen töihin eväät, niin paistinpannu jää pesemättä, hella on rasvainen, kun öljyä roiskuu eikä hän pese hellaa ja tiskipöydälle jää roskat. Joskus sanon, että et sitten taaskaan viitsinyt jälkiäsi siivota ja siitähän mies möksähtää.Kaksi teinipoikaa oli yhdessä paljon siistimpiä eläjiä mitä yksi yli viisikymppinen mies.

Onneksi tuollaisia naisia ei ole olemassa.

Vierailija
111/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko uskot että viiskymppinen saa tuosta vaan kolmikymppisen naisen tai eläkeikäinen pappa jonkun 50-vuotiaan?

Se on mahdollista. Mä olen 54 ja mies on 65.

Et kyllä ihan viisas ole jos erosit viiskymppisenä ja otit noin paljon vanhemman miehen. Kiva sille miehelle tietysti mutta järjesti itsesi todelliseen kuseen. 

Ninittäin joka ikinen vanha pariskunta jonka tunnen on sellainen että muutamia vuosia nuorempi vaimo hoitaa miestään ja elämä on ihan hemmetin raskasta. Voi vaan kuvitella mitä se on kun antaa miehelle kymmenen vuotta etumatkaa ja joutuu ihan oikeasti vangiksi omaan kotiinsa silloin kun vielä itse olisi monia hyviä ja aktiivisia vuosia jäljellä. 

Näissä suurissa ikäeroissa, etenkin vanhalla iällä, on lähes aina kyse siitä, että mies on naista varakkaampi. Että laskepa itse, mistä siinä on kyse. Ei ainakaan mistään naiivista rakkaudesta.

Voihan sen pukea sanoiksi vaikka niin, että "nyt löytyi oikea mies". Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Vierailija
112/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä suurissa ikäeroissa, etenkin vanhalla iällä, on lähes aina kyse siitä, että mies on naista varakkaampi. Että laskepa itse, mistä siinä on kyse. Ei ainakaan mistään naiivista rakkaudesta.

Voihan sen pukea sanoiksi vaikka niin, että "nyt löytyi oikea mies". Mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

suurin osa parisuhteista on sellaisia joissa mies tienaa naista enemmän. Vaikka nainen olisi varakas, se ei ota miestä joka ei ole vielä vähän parempi.

Vierailija
113/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itse erosin vaimosta 52v iässä, kun halusin enemmän seksiä kuin vaimolta sain. Lisäksi halusin asua yksikseni. Eron myötä molemmat halut toteutui.

Vierailija
114/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa. Aion itsekin erota sitten kun lapset muuttaa omilleen. Ei ole sitten enää mitään yhteistä miehen kanssa ja ajattelin nauttia vapaudesta loppuikäni. 

Vierailija
115/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kyse on pettymyksestä, kun oli suuret luulot, miten voisi olla onnellinen miehensä kanssa. Kyynistymistä naisen puoleltakin, kun toinen ei vastannutkaan sitä mitä toivoi, luotettavaa kumppania. Surullista, ja ennen kaikkea se et niin moni ei jaksa oikeasti tehdä töitä sen liittonsa eteen ajoissa vaan luovuttaa. Nainenkin on usein hiljaa liian pitkään, ja nyt en puhu raivoamisesta vaan aikuisesta kommunikaatiosta.

Usein ne eroon johtavat pettymykset on kasautuneet pitkän ajan saatossa ja tilanne kulminoituu kun lapset on isoja. Ei se mieskään syytön ole, vaikka niin nyt koitat kuvailla. Myrkytät vain mielesi lopullisesti, kun kerrot narratiivia, missä mies on aina hyvä ja nainen aina paha. Molemmat ovat vajavaisia, molemmilla olisi petrattavaa.

muunlainen rouva

Nyt keksit miesvihakiimassasi vähän omaa tarinaasi taas. Ei mies ole aina hyvä ja nainen aina paha.

Kerron ettei hyvä mies tarvi

Pakko sanoa, että jos lasket itsesi "hyväksi mieheksi" niin enpä usko, että naiset kovin innokkaasti olisi kanssasi suhteeseen pyrkimässä. 

Vaikutat todella hankalalta tyypiltä ja taidatpa vihata naisia, vaikka muuta tulet väittämään. Miksi joku haluaisi "hyvän miehen", jos tämä vihaa naisia. Hyvä ja hyvä on niin laaja käsite, kuka nyt kenenkin mielestä on hyvä. Yhtä absoluuttista totuutta ei tässäkään asiassa ole.

Tuo "miesvihakiima" termin käyttäminen ei kerro ihmisestä mitään hyvää. Toisen ihmisen kommentit, jossa ei mitenkään loukata miehiä, on sinusta "miesvihakiimaa". Kertoo sinusta kaiken oleellisen.

Vierailija
116/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa. Aion itsekin erota sitten kun lapset muuttaa omilleen. Ei ole sitten enää mitään yhteistä miehen kanssa ja ajattelin nauttia vapaudesta loppuikäni. 

Näin se miehet menee. Lapset tehty ja mies hoidanut kulut niin pihalle se kelvoton.

Vierailija
117/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että jos lasket itsesi "hyväksi mieheksi" niin enpä usko, että naiset kovin innokkaasti olisi kanssasi suhteeseen pyrkimässä. 

Vaikutat todella hankalalta tyypiltä ja taidatpa vihata naisia, vaikka muuta tulet väittämään. Miksi joku haluaisi "hyvän miehen", jos tämä vihaa naisia. Hyvä ja hyvä on niin laaja käsite, kuka nyt kenenkin mielestä on hyvä. Yhtä absoluuttista totuutta ei tässäkään asiassa ole.

Tuo "miesvihakiima" termin käyttäminen ei kerro ihmisestä mitään hyvää. Toisen ihmisen kommentit, jossa ei mitenkään loukata miehiä, on sinusta "miesvihakiimaa". Kertoo sinusta kaiken oleellisen.

Laitat sanoja suuhuni, väität minun pitävän miehiä aina hyvinä ja naisia pahoina. Loukkaat minua ja teet sen aivain tarkoituksella. Teet sen koska olen mies, naisesta et keksisi samanlaista tarinaa. Se on sitä miesvihaa.

Sinulle tuntuu olevan hankala puhua itse asiasta, pakko yrittää kääntää keskustelu koskemaan minua. 

Kerro toki omin sanoin mihin mies tarvitsee naista kävelylle metsään.

Vierailija
118/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat sanoja suuhuni, väität minun pitävän miehiä aina hyvinä ja naisia pahoina. Loukkaat minua ja teet sen aivain tarkoituksella. Teet sen koska olen mies, naisesta et keksisi samanlaista tarinaa. Se on sitä miesvihaa.

Sinulle tuntuu olevan hankala

Sinua ei kukaan tunnu tarvitsevan. Enkä yhtään ihmettele.

Vierailija
119/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tuollaisia naisia ei ole olemassa.

Juuri eilen tuli juttua naapurinrouvan kanssa jostakin kotitöistä ja totesi, ettei hänen miehensä ole koskaan tehnyt ensimmäistäkään kotityötä. Tässä naapurustossa on lähes kaikki näitä +50v-+60v ja ei ne miehet kyllä kotona tikkua ristiin laita. Mustia sormenjälkiä saa vaimot putsata ovienpielistä ja siivota partakarvoja lavuaareista. Tuo naapuri, jonka kanssa jutteli kertoi, ettei mies ole koskaan putsannut edes hajulukkkoja tai saunan /pesuhuoneen lattiakaivoja. Vaimo tekee ykisin kaikki sisätyöt ja sen lisäksi näyttää aina olevan tekemässä lumityöt ja vaihtaa autoon renkaat. En ymmärrä miten mies voi olla noin passattava. Vanhemmiten mies on passivoitunut vielä entisestään. 

Vierailija
120/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Erosin 58v, 3v sitten, ja kyllä on elämä muuttunut helpoksi. Kotitöitä on enää murto-osa ja ruokaa teen vain silloin tällöin. Yksin pääsee niin vähällä, että ihan ihmetyttää.

Miten voi kahden aikuisen ihmisen

Miten et tuota ynmmärrä? Pyykin määrä vähenee alle puoleen. Koti pysyy siistinä, kun tavarat laittaa paikoilleen, niin siivoaminen sujuu hetkessä. Ruokaa ei tarvitse laittaa, jos ei huvita. Jos on nälkä, niin pari, kolme paistettua kananmunaa on riittävä ateria. Kun töissä käy lounaalla, illalla riittää tee ja voileivät. Jääkaapissa on vain sellaista syötävää, mistä itse tykkää.