Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väestöliitom mukaan 50 vuotta täyttäneiden eronneisuus on moninkertaistunut.

Vierailija
16.12.2023 |

"viisikymppisten tai liki aikuisten lasten vanhempien parisuhteessa on usein käsillä tuttu tilanne: lapset on kasvatettu melkein aikuisiksi ja kun pari on jäämässä kahdestaan, mitään yhteistä ei enää olekaan." 

Kuulostaako tutulta? 

Kommentit (290)

Vierailija
81/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että naiset vain väsyy siihen ainaiseen passaamiseen ja haluavat loppuelämäksi jotakin muuta, kuin ainaista vastuuta ja toisesta huolehtimista. Sillä kyllähän suurimmalla osalla yli 50v ihmisistä nainen on edelleen se, joka sitä arkea pyörittää 90%.  Itsekin välillä haaveilen siitä, miltä tuntuisi, jos joskus voisi huolehtia vain itsestään, eikä aina tarvitsisi olla laittamassa ruokaa toiselle, vaikka ei itse sitä tarvitsisikaan. Eikä pyykkihuoltoa ja toisen jälkein siivoamista. 

Itsekseen pääsee niin paljon helpommalla.

Tämä on niin totta. Erosin 58v, 3v sitten, ja kyllä on elämä muuttunut helpoksi. Kotitöitä on enää murto-osa ja ruokaa teen vain silloin tällöin. Yksin pääsee niin vähällä, että ihan ihmetyttää.

Miten voi kahden aikuisen ihmisen taloudessa kotitöitä olla "murto-osa" eron jälkeen? Mitä sinä teit siinä parisuhteessa niin paljon enemmän, mitä nyt ei tarvitse tehdä, ja miksi ihmeessä? 

Vierailija
82/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko uskot että viiskymppinen saa tuosta vaan kolmikymppisen naisen tai eläkeikäinen pappa jonkun 50-vuotiaan?

Se on mahdollista. Mä olen 54 ja mies on 65.

Et kyllä ihan viisas ole jos erosit viiskymppisenä ja otit noin paljon vanhemman miehen. Kiva sille miehelle tietysti mutta järjesti itsesi todelliseen kuseen. 

Ninittäin joka ikinen vanha pariskunta jonka tunnen on sellainen että muutamia vuosia nuorempi vaimo hoitaa miestään ja elämä on ihan hemmetin raskasta. Voi vaan kuvitella mitä se on kun antaa miehelle kymmenen vuotta etumatkaa ja joutuu ihan oikeasti vangiksi omaan kotiinsa silloin kun vielä itse olisi monia hyviä ja aktiivisia vuosia jäljellä. 

Minä tunnen kyllä useita toisinkinpäin, eli että pappa hoitaa mummoa. Ei ne vaivat katso sukupuolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tahtoisin eniten kivaa yhdessä oloa, sisältäen rentoa oleilua ja seksiä. Muutakin voitaisiin puuhailla, mökkeillä ja saunoa vaikka. Syödä hyvin, ulkoilla.

Asumiseni ja elantoni hoidan ihan itse.

N51

kavereiden kanssa voi oleilla jos on aikaa duunilta ja harrastuksilta. 

Mutta luulet että hyvä, laadukas ja itsenäinen mies tarvitsee naisen saunakaveriksi? Anna kun arvaan: sinne saunaan mennään silloin kun sinä niin haluat ja jos mies ei ehdi, saat raivareita kuinka olet priolistalla jossain duunin, harrastusten, kavereiden ja kissan tarpeiden jälkeen.

Mutta joo, oikein puuhailua on tarjolla. Kyllä mies sen valitsee eikä vapauttaan matkustaa mihin haluaa, koska haluaa, ilman kuukausien neuvottelua.

Ei se hyvä mies tarvitse naista sauna- tai muuksikaan kaveriksi, mutta voi silti haluta.

Kaveriksi? Tietysti. Mihinkään parisuhteeseen? Miksi ihmeessä.

Vierailija
84/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyhä vulva -miehen pitäisi nyt vain hyväksyä oma seksuaalinen suuntautumisensa ja jättää meidät naiset rauhaan. Voisi hellittää myös tuo hänen kouristuksenomainen yksin jäämisen pelkonsa, jota hän tulee tänne sappena syöksemään meidän kaikkien päälle.

*huokaus* Joskus sitä toivoisi sanomalta sellaista moderointia, että tällaistakaan - sinällään ihan mielenkiintoista aihetta - eivät pääsisi kaiken maailman palsta-autistit pilaamaan samoin tein, sen sijaan että mielivaltaisesti jahdattaisiin yksittäisiä sanoja. Viimeksi kommenttini taisi jättää bittiavaruuteen sana h o r t e n s i a.

Annathan saman neuvon kaikille naisille jotka haukkuvat miehiä täällä? Jättäkää miehet rauhaan ja nussikaa toisianne.

Mutta kun ei naiset tule keskenäänkään toimeen. Siinähän se on! Homoparit ovat sopuisampia, heteroparot ovat sopuisampia, mutta lesbot tappelee ja eroaa, mistä tämä mahtaa johtua?! Kun miehissähän aina pitäisi kaikki vika olla... Miksi naiset eivät tule toimeen keskenään?

Vierailija
85/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että naiset vain väsyy siihen ainaiseen passaamiseen ja haluavat loppuelämäksi jotakin muuta, kuin ainaista vastuuta ja toisesta huolehtimista. Sillä kyllähän suurimmalla osalla yli 50v ihmisistä nainen on edelleen se, joka sitä arkea pyörittää 90%.  Itsekin välillä haaveilen siitä, miltä tuntuisi, jos joskus voisi huolehtia vain itsestään, eikä aina tarvitsisi olla laittamassa ruokaa toiselle, vaikka ei itse sitä tarvitsisikaan. Eikä pyykkihuoltoa ja toisen jälkein siivoamista. 

Tämä on niin totta. Erosin 58v, 3v sitten, ja kyllä on elämä muuttunut helpoksi. Kotitöitä on enää murto-osa ja ruokaa teen vain silloin tällöin. Yksin pääsee niin vähällä, että ihan ihmetyttää.

Miten voi kahden aikuisen ihmisen

Nainen metamietti parikymppisen lapsensa kaverisynttäreitä ja opiskelukämpän siivoamista.

Vierailija
86/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on niinpäin, että mies "passaa" ainakin 65%:sesti. Hän vain on nopeampi ja ehtii tarttua toimeen, kun minä vasta ajattelen asiaa.  Toisaalta minä hoidan metatyön, eli olen miettinyt lasten asiat, koulut ja menot. 

Ja ihanaa se on, kun toinenkin tekee <3 Mulla kävi hyvä tuuri ja olen siitä kiitollinen, ja mieskin ainakin väittää, ettei ole katkera. 

yli viiskymppiset

Vierailija
87/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä tahtoisin eniten kivaa yhdessä oloa, sisältäen rentoa oleilua ja seksiä. Muutakin voitaisiin puuhailla, mökkeillä ja saunoa vaikka. Syödä hyvin, ulkoilla.

Asumiseni ja elantoni hoidan ihan itse.

N51

kavereiden kanssa voi oleilla jos on aikaa duunilta ja harrastuksilta. 

Mutta luulet että hyvä, laadukas ja itsenäinen mies tarvitsee naisen saunakaveriksi? Anna kun arvaan: sinne saunaan mennään silloin kun sinä niin haluat ja jos mies ei ehdi, saat raivareita kuinka olet priolistalla jossain duunin, harrastusten, kavereiden ja kissan tarpeiden jälkeen.

Mutta joo, oikein puuhailua on tarjolla. Kyllä mies sen valitsee eikä vapauttaan matkustaa mihin haluaa, koska haluaa, ilman kuukausien neuvottelua.

Ei se hyvä mies tarvitse naista sauna

Tarkoitin kaverilla kumppania. Siksi koska mies rakastaa sitä naista, ja nainen miestä? Oletko oikeasti niin kaltoinkohdeltu ja kyynistynyt, ettet enää muista mitä rakkaus on?

Rakkaus on ennenkaikkea halua tehdä toiselle hyvää. Molemminpuolin, koska muutenhan se olisi hyväksikäyttöä. 

muunlainen rouva

Vierailija
88/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon eroamassa onnettomasta liitosta ja oon ihan innoissani, että saan elämäni, elämäniloni ja -haluni takaisin.

Kyllästyin alas polkemiseen ja siihen ettei mussa oo mitää hyvää

Vierailija
89/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ja sit kun eroaa "paskasta miehestä", joka ei metasuorita, niin hommat vähenee murto-osaan? 😂 En mä oikeesti tajua tätä logiikkaa.

Vierailija
90/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin kaverilla kumppania. Siksi koska mies rakastaa sitä naista, ja nainen miestä? Oletko oikeasti niin kaltoinkohdeltu ja kyynistynyt, ettet enää muista mitä rakkaus on?

Rakkaus on ennenkaikkea halua tehdä toiselle hyvää. Molemminpuolin, koska muutenhan se olisi hyväksikäyttöä. 

muunlainen rouva

Nainen ei voi rakastaa miestä, ainoastaan jotain mitä mies tarjoaa. Sen näkee parhaiten siinä, että naisen rakkaus mieheen kuihtuu lasten tultua.

Vierailija
91/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi kahden aikuisen ihmisen

Eri mutta, tajusin vasta eron jälkeen minkälainen kaaosautomaatti mies on. Minulla on joka tavaralle paikka ja laitan tavarat paikoilleen. Mies jätti kaiken siihen mihin laski käsistään. Eikä vain sen tavaran jota käytti. Sanotaan että mies otti sakset avatakseen pakkauksen. Jos minä teen sen jälkikäteen on kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mies avaaäsi pakkauksen ja jätti niille sijoilleen paitsi ne sakset, myös pakkausmateriaalit. Eikä ne liikkuisi siitä mihinkään ilman että minä korjaan pois tai "nalkutan" viikkoihin tai kuukausiin. 

Vierailija
92/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotetaan siihen saakka kärvistellen että lapset muuttaa kotoa pois ja sitten erotaan.On kyllä yleistä tuttavapiirissä.

Vierailija
93/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ninittäin joka ikinen vanha pariskunta jonka tunnen on sellainen että muutamia vuosia nuorempi vaimo hoitaa miestään ja elämä on ihan hemmetin raskasta. Voi vaan kuvitella mitä se on kun antaa miehelle kymmenen vuotta etumatkaa ja joutuu ihan oikeasti vangiksi omaan kotiinsa silloin kun vielä itse olisi monia hyviä ja aktiivisia vuosia jäljellä. 

Mä en tule hoitamaan miestä. Mulla on työperäinen selkäsairaus ja muita vaivoja. En voi tehdä mitään fyysisesti rasittavaa.

Sitten teillä pitää olla rahaa ostaa ne palvelut. Ei kunta tule apuun vain sen vuoksi, että sinulla on selkävaivoja. Kyllähän usein reilusti yli kasikymppisen monisairaankin katsotaan olevan ihan riittävässä kunnossa väkivaltaisen dementikon hoitoon.

Vierailija
94/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muunlainen rouva

Nainen ei voi rakastaa miestä, ainoastaan jotain mitä mies tarjoaa. Sen näkee parhaiten siinä, että naisen rakkaus mieheen kuihtuu lasten tultua.

Eräs seksuasliterapeutti kirjoitti taannoin siitä että lapsen syntymä on naiselle kuin hänet heitettäisiin avantoon ja mies seisoisi avannon ääressä tumput suorina. Nainen kömpii kyllä itse ylös avannosta, mutta parisuhde ei ole koskaan entisensä. Allekirjoitan täysin. 

Vierailija
95/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kohtaan vaimo vaihtuu nuorempaan. 5kymppiselle miehelle sopii 30v nainen 👍

Mitä tekee 50 ukko kolmekymppisellä vaimolla? Vaimo voi haluta perhettä ja noin vanhasta ukosta ei ole pienten lasten isäksi. Ennen kuin esikoinen olisi koulussa , isä olisi jo eläkkeellä ja lähes hoidettava hänkin. Miksi nuori nainen ottaisi vanhan miehen riesakseen, kun nuoriakin on tarjolla? Tuosta kun katsotaan 20 vuotta eteen päin, voi mies olla muistisairas puettava lapsi jälleen ja lapset on tuskin rippikoulua ehtineet käymään. Pappa on pappa, mutta ei ole kiva, jos se oma isä on pappaikäinen ja -kuntoinen.

Ehkä miehelle hyvä diili, mutta mitä tuosta saa nainen? Huolta ja vastusta. 

Vierailija
96/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä se on niinpäin, että mies "passaa" ainakin 65%:sesti. Hän vain on nopeampi ja ehtii tarttua toimeen, kun minä vasta ajattelen asiaa.  Toisaalta minä hoidan metatyön, eli olen miettinyt lasten asiat, koulut ja menot. 

Ja ihanaa se on, kun toinenkin tekee <3 Mulla kävi hyvä tuuri ja ole

Tässä huomaa just tän logiikan. Mies tekee valtaosan, ja nainen kommentoi: "ihanaa se on kun toinenkin tekee" 

Toinenkin tekee?! 

Sinähän tuossa olet itse se vapaamatkustaja. 

Vierailija
97/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ja vasta eron jälkeen tämän tajusit? Pitkät on piuhat, täytyy sanoa.

En tiedä pitäskö itkeä vai nauraa. 

Vierailija
98/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhä vulva -miehen pitäisi nyt vain hyväksyä oma seksuaalinen suuntautumisensa ja jättää meidät naiset rauhaan. Voisi hellittää myös tuo hänen kouristuksenomainen yksin jäämisen pelkonsa, jota hän tulee tänne sappena syöksemään meidän kaikkien päälle.

*huokaus* Joskus sitä toivoisi sanomalta sellaista moderointia, että tällaistakaan - sinällään ihan mielenkiintoista aihetta - eivät pääsisi kaiken maailman palsta-autistit pilaamaan samoin tein, sen sijaan että mielivaltaisesti jahdattaisiin yksittäisiä sanoja. Viimeksi kommenttini taisi jättää bittiavaruuteen sana h o r t e n s i a.

Annathan saman neuvon kaikille naisille jotka haukkuvat miehiä täällä? Jättäkää miehet rauhaan ja nussikaa toisianne.

Mutta kun ei naiset tule keskenäänkään toimeen. Siinähän se on! Homoparit ovat

Tulee tässä muutamakin homopari jotka on tulleet niin "hyvin" toimeen keskenään, että toinen on päässyt hengestään. 

Heteropareissa se on yleensä nainen joka hengestään pääsee, että niin sopuisia nämä miehet. Eivät koskaan riitele saatika että olisivat puukkohippasilla, oli vastassa sitten toinen mies tai  nainen.

Vierailija
99/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

muunlainen rouva

Eräs seksuasliterapeutti kirjoitti taannoin siitä että lapsen syntymä on naiselle kuin hänet heitettäisiin avantoon ja mies seisoisi avannon ääressä tumput suorina. Nainen kömpii kyllä itse ylös avannosta, mutta parisuhde ei ole koskaan entisensä. Allekirjoitan täysin. 

Apua! Onpa siinä kyllä karmea tapaus. Toivottavasti ei ole totta. Kuka hullu kävisi tuollaisella terapeutilla?? Ei ainakaan kukaan, joka haluaa ammattilaisen asiantuntevaa apua. Joku vihamielinen seksisti, joka haluaa oikeutusta vihalleen ja katkeruudelleen varmaan olisi tyytyväinen. Itse en enää toiste palaisi tuollaisen vastaanotolle.

Vierailija
100/290 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

muunlainen rouva

Varmaan kyse on pettymyksestä, kun oli suuret luulot, miten voisi olla onnellinen miehensä kanssa. Kyynistymistä naisen puoleltakin, kun toinen ei vastannutkaan sitä mitä toivoi, luotettavaa kumppania. Surullista, ja ennen kaikkea se et niin moni ei jaksa oikeasti tehdä töitä sen liittonsa eteen ajoissa vaan luovuttaa. Nainenkin on usein hiljaa liian pitkään, ja nyt en puhu raivoamisesta vaan aikuisesta kommunikaatiosta.

Usein ne eroon johtavat pettymykset on kasautuneet pitkän ajan saatossa ja tilanne kulminoituu kun lapset on isoja. Ei se mieskään syytön ole, vaikka niin nyt koitat kuvailla. Myrkytät vain mielesi lopullisesti, kun kerrot narratiivia, missä mies on aina hyvä ja nainen aina paha. Molemmat ovat vajavaisia, molemmilla olisi petrattavaa.

muunlainen rouva

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi