Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tunnu ymmärtävän vanhempiensa ikää ja kuntoa. Ehdotti että mentäisiin vanhemmilleen jouluksi

Vierailija
16.12.2023 |

Nämä on yli 85-vuotiaita kumpikin, paljon vaivoja. Ei mitenkään siinä kunnossa että voisivat jotain joulua järjestää lapsensa perheelle.

Asuvat kaukana ja ehdittäisiin sinne vasta jouluaattona. Eli ei ole sitäkään mahdollisuutta että me ikään kuin valmistelisimme sen joulun sinne. 

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni ei myöskään ymmärrä iäkkään lähes 90-vuotiaan äitini vointia vaan koko perheen voimin menevät hänen luokse jouluksi ja eivätkä auta missään jouluvalmisteluissa eivätkä vie mukanaan mitään ja äitini joutuu vielä lisäksi tiskaamaan kaikki tiskit käsin kun hänellä ei ole tiskikonetta.

Vierailija
102/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuat voitte tehdä ja viedä 

lahjat mukaan ja tilaatte sinne kusen ja kukat 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotihoito käy jo kolmesti päivässä, on vanhukset kyllä jo siinä kunnossa, että hyvä jos jaksavat sen 2-3h olla PASSATTAVANA joulupöydässä. Kannattaa varalta pedata joku punkka vierashuoneeseen, että vanha ihminen saa levätä. Joulun aikaan tapahtuu suurin osa vuoden sydänkohtauksista.

Hyvää Joulua!

t. lähäri

Vierailija
104/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön ajatus, että väkisin tehtäisiin vanhuksille joku spektaakkeli. Varmasti haluavat mieluummin olla rauhassa. 

Itse olen 65v ja on helpottavaa huomata, kuinka vuosi vuodelta vähemmän on enemmän, varsinkin jouluna. Vuosikymmenet laitoin täydellisiä naistenlehtijouluja, mutta nykyään joulu rakentuu vain muutamista tärkeimmistä elementeistä. 

Tämän joulun vietän pitkäaikaisen ystävättäreni kanssa minun luonani. Vietämme yhdessä 3 vrk. Ruuat ja juomat on sovittu. Aattona syömme perinteisen, mutta suppean jouluaterian, jonka tähteet sitten joulupäivän lounaalla. Sitten vaihdetaan kin muihin herkkuihin, esim. blinejä ja mätiä lisukkeineen, valkosipulietanoita jne. Hyviä viinejä, juustoja ja hedelmiä. Television joulukonsertteja, suoratoistoista leffoja tai sarjoja. Välillä piipahdus ulkona jouluvaloja ihastelemassa. 

Parikymppiset lapseni viettävät tämän joulun tahoillaan, toinen ulkomailla ja toinen tyttöystävän kanssa jossain. Ei haittaa mua millään lailla, ovat vielä perheettömiä kumpikin. 

Vierailija
105/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa harvinaisen rasittavalta ja itsekkäältä ihmiseltä. On varmasti parempi, että vietät joulua yksin ja annat miehen ja lasten vierailla vanhempiensa luona. Saat sitten rauhassa uhriutua kotona.

Olisi kiva tietää, minkä ikäinen tuon kommentin kirjoitti.

Vierailija
106/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

86 vuotiaan isäni lapsenlapset ovat 16, 13 ja 8v

Mekin mennään jouluksi isovanhemmille. Ovat virkeitä ja odottavat kovasti ja laittavat kystä kyllä. Toiseen mummolaan mennään pari päivää aiemmin ja viedään joulutarpeet mukanamme.

Tässä on siis oltu noin 40-vuotiaita molemmissa sukupolvissa, kun lapsi on syntynyt.

Vierailija
107/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa vanhuksille etukäteen siivooja, kertokaa että tämä on joululahja, ja viette ruuat mukananne. Toinen vaihtoehto on maksaa vanhuksille matka teidän luoksenne.

Meillä tulisi hirveä riita ja välit poikki jos kukaan vieras menisi heille siivoamaan. Myöskään toisen keittiöön ei olisi asiaa koska sittenhän heille tulisi tunne etteivät osaa mitään. Tämä on nykyään jatkuva riidan aihe. Vanhemmat 80v.

Vierailija
108/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se miehesi asia ole ehdottaa vanhemmilleen menoa, vaan vanhempien teidät kutsua, jos itse sitä haluavat. Miehesi kuulostaa törpöltä.

Ai jos haluaa viettää aikaa vanhempiensa kanssa?! Tottakai keskustella pitää että haluavatko vieraita mutta silti aina puhutan että yksinäisiä ihmisiä maa pullollaan mutta edes jouluna ei saisi vierailla.

Vierailija
109/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mies on nyt viikko ennen joulua keksinyt, että menette hänen vanhempiensa luokse, mutta ei ole edes vanhemmilleen kertonut ajatuksestaan?

No kuta kuinkin näin. Perusongelma taitaa olla ettei mies oikein vieläkään hahmota kuinka paljon kaikkea joulun laittamiseen tarvitaan. Olen tehnyt aina valmisteluista pääosan, koska minulle on ollut helpompi pitää pari päivää vapaata ennen joulua.Toisaalta miehen mielestä kaikki joulukoristelutkin on turhia. Ruuat riittäisi. 

Ap

No ehkä hänen mielestään "joulun laittamiseen" ei tarvita yhtään mitään muuta kuin minkä tahansa maanantain laittamiseen. Missä hän tietenkin on oikeassa. Ihan itse keksit sen tarpeen.

En minä siitä valittanut että "joudun" hankkimaan ja koristelem

Eli tuon perusteella sinne meno jouluna toisi vaan paljon stressausta varsinkin vanhan kansan anopille kun olisi viime tingassa laitettava huusholli tiptop kuntoon ja ruokaa sen seitseman sorttia. Miehet ei tajua, naisihmiset tuon tajuavat heti. Koska joutuvat sen kaiken homman hoitamaan.

Viela pahempi idea etta kokkaisit iltaisin toiden jalkeen kotona jouluruoat ja pakkaisit valtavat satsit mukaan ja sitten perilla hoitaisit ne uuniin, tarjolle ja tiskaamaan. Kivan rasittava joulu sulle. Oletan ettette ole itsekaan ihan nuoria.

Sano miehellesi etta menette vaikka tapaninkahveille ja viette kahvileivat tuliaisina mukana. Appivanhemmille voi sanoa ettei tapanina tarvita jouluruokaa kun se tulee jo korvista, kunnon kahvikekkerit piisaa.

On tuo joulu rasittavaa aikaa monelle naisihmiselle. Joka paikkaan pitaa juosta ja ehtia etta kaikki olisivat onnellisia.

Vierailija
110/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana minulle joulu tuli tekemällä. Siivosin talon lattiasta kattoon, pesin matot ja täkit ja tein kaiken niin, että joka paikka oli kunnossa. Koristelin kodin jouluiseksi ja askartelin lasten kanssa koristeet ikkunoihin. Lapset tykkäsi ja joulun odotus oli jännittävää.

Nyt lapset on aikuisia ja itse olen kuusikymppinen. En enää jaksaisi enkä viitsisi, mutta omatunto kolkuttaa, kun en saa niin paljon aikaiseksi. Ruuanlaittokin on työläämpää, kun ennen riitti ruokkia kaksi aikuista ja kaksi lasta. Nyt aikuisia on 5-6 ja ruokamäärä sen mukainen.

Äitini on  85-vuotias. Hän stressaa joulua ihan valtavasti, kun me käydään siellä aattona kylässä tunnin verran. Hänen ei tarvitse järjestää mitään, mutta silti hän on liki paniikissa. En uskalla edes kuvitella, millaista olisi, jos sinne olisi menossa yövieraita olipa he miten omatoimisia tahansa.

Vierailija
111/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaisi järkevältä, että järjestätte joulun kotona, soitatte vaikka videopuhelun vanhuksille, ja vierailette jollain porukalla välipäivinä. Ei ole mitään järkeä lähteä ajamaan kauas jouluaattona paikkaan minne ei ole kutsuttu kun se vielä todennäköisesti aiheuttaisi anopille stressiä. Lapset näkevät varmasti mielellään isovanhempia, mutta uskon että viettävät varsinaisen joulun mieluummin kotona kuin autossa ja isovanhempien lattialla.

Vierailija
112/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille ihmisille vanhempien tai isovanhempien tapaamiset voidaan laskea kahden käden sormilla ennenkuin ei voi tavata enään... Jokainen tapaaminen olla viimeinen jos kerran vuoteen näkee vaikka etäisyyden vuoksi.

Sittenhän se kaduttaa jälkeenpäin.

Vierailija
113/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse et ymmärrä vanhusten ikää ja tilannetta. Miehesi on huolissaan ja haluaa auttaa. Yhtä ja toista avun tarvetta tulee jo viikoissa saati kuukausissa, jollei muita auttajia ole. Tietenkin tekisitte Joulun teille kaikille, te nuoret. Helppoa, kun ostaa valmista ja luotte tunnelmaa. Vanhusten ehdoilla. Empatiaa pukki voisi tuoda tullessaan.

Vierailija
114/124 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yöpykää hotellissa jos siltä tuntuu mutta menkää nyt vielä katsomaan. Ei 85v nyt niin vanha ole jos on terve.

Kyllä vanhaakin voi mennä katsomaan. Ja pitääkin. Tässä tapauksessa mies näyttää ymmärtäneen, että vanhemmat ovat jo iäkkäitä. Halua käydä heidän luonaan.

Vierailija
115/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuat voitte tehdä ja viedä 

lahjat mukaan ja tilaatte sinne kusen ja kukat 

Niin, ja pidätte huolen ,että joku riisuu kuusen koristeet laatikkoon ja siivoaa kuusen pois. Rakastan joulua ja laittaa kuusen, koristella, kun kuusikauppias tuo sen meille. Mutta se kuusen poisvieminen kysyy hieman energiaa tällaiselta 76- vuotiaalta.Olemme  yli 50 vuotta lattaneet kattoon yltävän kuusen- ihana.

Vierailija
116/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä itse et ymmärrä vanhusten ikää ja tilannetta. Miehesi on huolissaan ja haluaa auttaa. Yhtä ja toista avun tarvetta tulee jo viikoissa saati kuukausissa, jollei muita auttajia ole. Tietenkin tekisitte Joulun teille kaikille, te nuoret. Helppoa, kun ostaa valmista ja luotte tunnelmaa. Vanhusten ehdoilla. Empatiaa pukki voisi tuoda tullessaan.

Ai joulunpyhiksi pitää mennä sinne siivoamaan, tiskaamaan, pesemään pyykkiä, putsaamaan jääkaappia ja viemäreitä? Onpa kiva joulu varsinkin miniälle. Aloittajan mies olisi voinut pyytää jouluviikon vapaaksi, niin olisi ehtinyt tehdä kaiken tuon ja järjestää vanhemmilleen joulun laatikoiden ja kinkun paistamisesta alkaen.

Vierailija
117/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän perhe on viettänyt joulun minun silloin 95-vuotiaan mummoni luona. Majoituimme vuokramökkiin, koska vanhus voi aika lailla väsähtää ja asuntokin oli aika lailla pieni. Sillä periaatteella että mummi saa vieraat, ja me hoidamme järjestelyt ym. Eli vietiin ruuat ja hoidimme tiskit jne. ja lähtöaamuna vielä siivosimme. Jopa joulupukki hommattiin. Mummi oli tosi iloinen. 

Nyt ei ole enää mummia....Mummi kuoli 97-vuotiaana pari vuotta sitten. 

Vierailija
118/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljeni ei myöskään ymmärrä iäkkään lähes 90-vuotiaan äitini vointia vaan koko perheen voimin menevät hänen luokse jouluksi ja eivätkä auta missään jouluvalmisteluissa eivätkä vie mukanaan mitään ja äitini joutuu vielä lisäksi tiskaamaan kaikki tiskit käsin kun hänellä ei ole tiskikonetta.

No, äitisihän sen veljesi on kasvattanut. Ja sillä on ollut 90 vuotta aikaa opetella sanomaan Minä. En. Tahdo. 

Vanhoilla ihmisillä on ihan samanlainen velvollisuus ilmaista oma tahtonsa suoraan, kuin kaikilla muillakin. Jos ei niin tee se on voivoi.

Tai sitten äitisi ei kärsi järjestelystä mitenkään, sinä et vaan tahtoisi veljesi pääsevän ja valmiiseen pöytään.

Vierailija
119/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ihan oma valinta ruveta passaamaan. Minä olen 44 enkä pane joulun eteen tikkua ristiin. Kinkun paistan kun tykkään siitä. En usko jumalaan, joten en vietä joulua. Mies on samoilla linjoilla, se laittaa niitä jouluruokia mistä tykkää.

Kummankin äiti kyllä melkein kiukkuunsa tikahtui kun tajusivat, että aiomme luistaa ylisukupolvisesta kärsimysnäytelmästä. Kammottavaa miten itsekkäitä me olemmekaan, kun teemme oman emmekä anoppien pään mukaan. Jännä miten heidän pyyteensä eivät ole itsekkäitä sitten yhtään. 

Vierailija
120/124 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitopalvelu hoitaa ruuat, siivoja käy muutenkin ja naapurin isäntä hoitaa kuusen. En voisi nauttia joulusta, jos vanhukset viettäisi sen yksinään. Eikä lapsetkaan antaisi sitä anteeksi, jos eivät pääsi mummolaan. Meillä on kyllä aikaa viettää sitten joskus sitä meidän joulua. Tämä on se esimerkki minkä minä haluan periyttää lapselle, vanhimmat tulee ensin. 

Kyllä me mieheni kanssa olemme ihan tyytyväisiä kun me vanhukset saamme viettää joulun yksin. Nytkin ollut tosi rankka työsyksy, niin nautitaan joulusta kahdestaan ilman vieraita ja hössötystä