Auttakaa nyt naista mäessä, auton akusta ja auton sammumisesta kesken ajon
Minulla auto sammui kesken ajon, melko lailla varoittamatta. Olin ajanut puolisen tuntia ilman pysähdyksiä. Nopeassa tahdissa meni kiinni abs, ohjaustehostin, luistonesto jne
No, minulle sanottiin hinauspalvelusta, että auto ei sammu kesken ajon vaikka akku loppuisi.
Laturi vaihdettu 8kk sitten ja korjaamo joka sen vaihtoi, vänkää että akku oli syyllinen sammumiseen. Ahkeran googlailun jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että auton ei pitäisi mennä edes akulle käyttääkseen sen virtaa kesken ajon. Ja kun se menee, on akku tyhjä nopeasti.
Annoin nyt akun vaihtaa. Mitenkä voin todistaa, että laturi on rikki ja toimii vain osan aikaa kun auto ajossa. Onko jokin mittari jolla voisi reaaliajassa asiaa todentaa?
Laturin vaihto maksoi 400e joten en takuuajan halua menevän umpeen jos vika on laturissa.
Latausvalo syttyi vasta ihan viimeisenä, juuri ennen kuin auto sammui. Akku oli täysin finito kun hinaus tuli paikalle.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä auton saa pakkasessa parhaiten päälle, kun kytkee kaikki sähköjutut pois päältä.
Yks toisensa jälkeen sammuvat sähkökäyttöiset ominaisuudet viittaisi akkuongelmaan.
Auto käynnistyi no problemo. Mutta sammui kesken ajon ja tyhjensi akun
Tarkennan vielä, että auto ei saanut virtaa (edelleen mun mielestä laturin ongelma), alkoi sulkea sähkölaitteita ja lopulta imaisi akun tyhjäksi, kun ei enää muuta voinut ja sammui vauhdista.
Akun olisi pitänyt jo ehtiä ladata, ajoin 30min putkeen kehää, joten pysähdyksiä ei ollut. Mutta akku oli täysin tyhjä auton sammuttua.
Jos tämä oli akun ongelma niin hyvä, sitten se on korjaantunut nyt, akku vaihdettu
Jos akussa on esim. yksi kenno tai kaksi kennoa rikki, niin se pimene kokonaan vaan latautuu huonosti ja saa pidettyä virtaa sen verran, että auto käynnistyy ja pystyy lähtemään liikkeelle vaikka lopulta käy kuten kuvauksessa on mainittu.
Moderneissa polttomoottoriautoissa ei välttämättä pelkkä laturin virta riitä pitämään sähkölaitteita hengissä varsinkin jos virta kierrätetään akun kautta. Jos akku on simahtanut niin siitä tulee eriste eikä virtaa riitä kriittisille sähkölaitteille.
Tuo huollon kommentti on pitänyt paikkansa ehkä joskus 1990-luvun alussa kun sähköllä toimivien laitteiden määrä oli tosi pieni. Tai sitten näiden uusien hybridien kohdalla, joissa on useampi akku ja käynnistykseen käytetään eri akkua kuin varsinaiseen sähköllä ajamiseen.
Jos joku miettii miten kävi, auto meni vaihdossa. Ostin uuden pienen kauppakassin 5v takuulla.
Toivottavasti polttomoottori auton vahingosta viisastuneena.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku miettii miten kävi, auto meni vaihdossa. Ostin uuden pienen kauppakassin 5v takuulla.
Taisi mennä luottamus autoon ja korjaamoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä luottamus autoon ja korjaamoihin?
Todellakin meni. Mietin, että ostaisin vielä 3v merkin oman huoltopalvelun lisäksi, toki noin uuteen autoon varmaan harvemmin isoja korjauksia tulee, mutta jarruja ym varmaan täytyisi kuitenkin huoltaa ym. Huolto-ohjelman mukaiset huollot ja vaadittavat tarkistukset kuuluisivat hintaan myös. Se olis 35e/kk/36kk. Täytyy tätä vielä miettiä.
Käynnistysakkua ei tarvita ajon aikana. Tyhjä akku ei haittaa ajamista. En tajua tätä vatkaamista. Vika on selvästi jossain muualla, tod näk elektroniikassa.
Akkukaapelit ohittamalla ne voi testata.
Voi olla hapettuma, mikä ei näy.
Nim. Koettu
Tarkennan vielä, että auto ei saanut virtaa (edelleen mun mielestä laturin ongelma), alkoi sulkea sähkölaitteita ja lopulta imaisi akun tyhjäksi, kun ei enää muuta voinut ja sammui vauhdista.
Akun olisi pitänyt jo ehtiä ladata, ajoin 30min putkeen kehää, joten pysähdyksiä ei ollut. Mutta akku oli täysin tyhjä auton sammuttua.
Jos tämä oli akun ongelma niin hyvä, sitten se on korjaantunut nyt, akku vaihdettu