Auttakaa nyt naista mäessä, auton akusta ja auton sammumisesta kesken ajon
Minulla auto sammui kesken ajon, melko lailla varoittamatta. Olin ajanut puolisen tuntia ilman pysähdyksiä. Nopeassa tahdissa meni kiinni abs, ohjaustehostin, luistonesto jne
No, minulle sanottiin hinauspalvelusta, että auto ei sammu kesken ajon vaikka akku loppuisi.
Laturi vaihdettu 8kk sitten ja korjaamo joka sen vaihtoi, vänkää että akku oli syyllinen sammumiseen. Ahkeran googlailun jälkeen olen antanut itseni ymmärtää, että auton ei pitäisi mennä edes akulle käyttääkseen sen virtaa kesken ajon. Ja kun se menee, on akku tyhjä nopeasti.
Annoin nyt akun vaihtaa. Mitenkä voin todistaa, että laturi on rikki ja toimii vain osan aikaa kun auto ajossa. Onko jokin mittari jolla voisi reaaliajassa asiaa todentaa?
Laturin vaihto maksoi 400e joten en takuuajan halua menevän umpeen jos vika on laturissa.
Latausvalo syttyi vasta ihan viimeisenä, juuri ennen kuin auto sammui. Akku oli täysin finito kun hinaus tuli paikalle.
Kommentit (109)
Jonkun mielestä vika ei ollut akussa tai laturissa vaikka laturin vaihto korjasi kaikki ongelmat, tähän asti. Täysin samoilla oireilla korjattiin.
Auto pitää varmaan myydä plussakelillä ja akku ladattuna
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap n kantsii ekaks avata konepelti ja katsoa että onko laturi vaihdetun näköinen. 8kk vanha ei ole vielä kovin likainen.
Tuntuu nykysin osa autokorjaamoista tekevän helppoja korjauksia muka-vaihtamalla osia ja laskuttavan osan hinnan asiakkaalta osaa vaihtamatta.
Ja yllättävää kyllä sellaisille korjaamon vakiasiakkaille tuota tekevät kun ovat asiakkaan oppineet tuntemaan ja sen miten tarkka ja vaativainen on tai huoleton.
Ois, mutta kai ihmiset nyt hyvänen aika käy läpi ne vaihdetut osat autoa hakiessa? Vai maksaako joku ihan noin vaan tonninkin huollon ja lähtee pihasta tarkastamatta jälkeä?
Mun vakkarikorjaamolla mekaanikko käy tehdyt työt asiakkaan kanssa läpi ihan kysymättä (ellei nyt erikseen kieltäydy..) ja siinä yhteydessä tsekataan osat ja mahdolliset seuraavissa huollois
Laturin viheltäminen kertoo että yrittää parhaabsa mukaan ladata akkua.
toki laakerikin voi ääntä pitää mutta se on kimeämpi tai hihna vinkus.
Opel= onnettoman pojan ensimmäinen lelu
Ette kuule tiedä miten paljon toivon olevani väärässä ja seuraava omistaja saa tästä mukavan auton itselleen.
Minä taidan seuraavat autoni liisata. En jaksa tätä stressiä :')
Määkin oon nainen ja jäin kanssa keskelle tietä joku viikko sitten. Bensapumppu se oli ja tiesinkin sen melko pian. No hinattiin tuttuun korjaamoon ja vaihdettiin uusi pumppu eikä edes paljoo maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Määkin oon nainen ja jäin kanssa keskelle tietä joku viikko sitten. Bensapumppu se oli ja tiesinkin sen melko pian. No hinattiin tuttuun korjaamoon ja vaihdettiin uusi pumppu eikä edes paljoo maksanut.
Tätä tutkin myös, mutta mitään nykimistä tms ei ole ikinä ollut. Vai oireiliko sulla niin?
Uudella akulla ajoin kyllä kotiin ja auto tuntui oikein mukavalta. Varmuuden vuoksi pidin kuitenkin kaikki muut ylimääräiset sähkölaitteet kiinni, paitsi radion. Se nimittäin sammuu varoituksen merkkinä, ennen kuin virta loppuu täysin.
Viheltäähän se kun on rikki ja yrittää puskea virtaa. Sama ulina oli viimeksikin, kaikui oikein parkkihallissa ajaessa. Silloin minulla ei ollut aavistustakaan mikä on ongelma. Ääni kuului vasta lämpimänä.
Unohdin muuten sanoa, että tällä kertaa auto hinattiin ensin toiselle korjaamolle jossa sanottiin, että akku ja laturi kunnossa. Latasivat akun, että pääsen viemään korjaamoon missä laturi vaihdettu.
Yhtäkkiä akku ei sitten olekaan kunnossa. Hankala luottaa oikein mihinkään.
Liisatessa mun puolesta voivat laskuttaa niin paljon kuin haluavat ja vaihtaa osia vaikka turhan takia. Se on autoliikkeen ja korjaamon välinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Selityksesi on niin sekava, että ei niitä korjaamolla se kiinnosta. Ne ihan mittaavat sen laturin ja mitä se antaa ulos virtaa. Jos se selitys ei sinulle kelpaa, vaan tiedät noin hyvin,mikä on vikana, korjaa toki autosi itse. Vänkäämällä ja kaikentietämällä et taatusti saa parempaa palvelua mistään, etenkään kun selityksesi ei ole mitenkään ammattimainen.
Se akun vaihto nyt on niin halpa juttu, ja akku ei montaa vuotta muutenkaan kestä. On helpoin aloittaa vianetsintä siitä, ja akku varmasti on myös mitattu, ottaako latausta vastaan.
En ole ap, mutta mikä tuossa hänen selvityksessä on niin sekavaa? Joo, selvästikään ei ole koulutukseltaan automekaanikko, eikä harrasta rassaamista. Onko se sinulle ongelma? Ap:n auto sammuu kesken ajon, vaikka laturi on vaihdettu vähän aikaa sitten ja hän haluaa tietää onko vika siinä uudessa laturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sekava selostus. Vieppä se auto vaan korjaamolle. Ei toki samalle pajalle ole pakko viedä.
No en minä ala maksaa uutta laturia omasta pussista.
Lyhyesti, miten voin todistaa korjaamolle, että laturi antaa autolle virtaa ajossa puutteellisesti.
Et mitenkään.
Akusta se virta varastoituu akkuun ja sieltä autoon.
Jos auto toimisi sillä tavalla että laturi tuuttaa suoraan virtaa moottorin käyttöön , silloinhan akku olisi tarpeeton.
Vierailija kirjoitti:
Opel= onnettoman pojan ensimmäinen lelu
Aika paljon on ollut kaikenlaista pientä vaivaa ja tulee liian kalliiksi pitää. Bensaakin menee kaupunkiajossa aika paljon.
Mutta olen minä tästä kaikesta aika paljon kerännyt oppiakin. Akun huollon tärkeyden talvella ja sen miten auto ilmoittaa, jos aikoo jättää tienposkeen virran vähyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa sekava selostus. Vieppä se auto vaan korjaamolle. Ei toki samalle pajalle ole pakko viedä.
Lyhyesti, miten voin todistaa korjaamolle, että laturi antaa autolle virtaa ajossa puutteellisesti.
Et mitenkään.
Jos auto toimisi sillä tavalla että laturi tuuttaa suoraan virtaa moottorin käyttöön , silloinhan akku olisi tarpeeton.
Eihän olisi. Sitä tarvittaisiin käynnistykseen ja kaikkiin sähkölaitteisiin silloin kun auto ei ole käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vie prässiin se ritsa
Seuraavan omistajan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mitenkään.
Eihän olisi. Sitä tarvittaisiin käynnistykseen ja kaikkiin sähkölaitteisiin silloin kun auto ei ole käynnissä.
Auton ei pitäisi ottaa käyttövirtaa akusta vaikka kuinka sitä kuormittaisi. Akun nimi on käynnistysakku. Auton ei pitäisi imaista akkua tyhjäksi virran puutteessa jos laturi toimii.
Se mitä en ole koskaan ymmärtänyt autoista ymmärtävistä ihmisistä, mikä tässäkin ketjussa on tullut ilmi on se, että miksi heitä aina ärsyttää niin suunnattomasti jos joku ei tiedä autoista vähintään yhtä paljon kuin he itse? Harvoin törmää automieheen joka innoissaan kertoo, neuvoo ja opettaa, vaan aina se on sitä että voi luoja mikä pässi kun ei tätäkään asiaa tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä en ole koskaan ymmärtänyt autoista ymmärtävistä ihmisistä, mikä tässäkin ketjussa on tullut ilmi on se, että miksi heitä aina ärsyttää niin suunnattomasti jos joku ei tiedä autoista vähintään yhtä paljon kuin he itse? Harvoin törmää automieheen joka innoissaan kertoo, neuvoo ja opettaa, vaan aina se on sitä että voi luoja mikä pässi kun ei tätäkään asiaa tiedä.
Yhdellä korjaamolla oli tosi hyvä korjaamopäälikkö ja selitti asiat niin, että tuli luottavainen olo. Lisäksi tuli sellainen fiilis, että kuunteli ihan oikeasti koko asian ja ongelmat joita olin huomannut.
Nyt törmännyt jatkuvasti siihen, että ukot ei kuuntele. Mietin, että pitäskö ostaa joku äänenmuunnin, että kuulostaisin mieheltä kun soitan korjaamoon
Kun emme voi tietää mikä vika,siellä voi olla joka imee/ tyhjentää akun eli joku päällä mutta mikä niin kristallipalloni on huollossa myös,mutta ampeereita häviää suuresti johonkin jos akku& laturi kuosissa.sulakerasiaa seuraamalla ja sulake pois kerrallaan jos siitä on kysymys ja yleismittari tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Kun emme voi tietää mikä vika,siellä voi olla joka imee/ tyhjentää akun eli joku päällä mutta mikä niin kristallipalloni on huollossa myös,mutta ampeereita häviää suuresti johonkin jos akku& laturi kuosissa.sulakerasiaa seuraamalla ja sulake pois kerrallaan jos siitä on kysymys ja yleismittari tietenkin
Niin että ajaessa kokeilen vai? Vai mitä meinaat? Ajan niin pitkään että auto alkaa vinkua sitten alan poistamaan sulakkeita?
Teenkö tämän juuri ennen auton sammumista liikenteeseen vai sen jälkeen?
Asiasta viidenteen, Näkeekö ne laturin piuhat helposti, eli olisiko ne testanneet paikallaan olon ja muut sellaiset jutut helposti? Akku vaihdettu niin siihen liittyvät piuhat lienee paikoillaan?
Kyllä tässä olisi saanut jonkun autonasentajalinjan käydä. Oikeastaan jopa kiinnostelisi, mutta eipä huvita ukkojen kanssa vääntää sitten korjauksista :D
Opel. Eka ja vika meidän perheessä
11v vanha. Kiertoon on lähdössä, mutta onnistunut koeajo lienee aika tärkeää. Seuraava omistaja saa sitten vääntää korjaamon kanssa. Vuoden takuu on työllä ja osilla.