70-luvulla syntyneet. Alkoholi kodissasi?
Miten paljon tai vähän alkoholi oli esillä lapsuuden ja nuoruuden aikana kodissasi?
Kommentit (24)
Paljon. Aina juhlittiin ja juotiin.
Meillä oli baarikaappi josta tarjottiin drinkkejä silloin kun oli vieraita. Jouluisin me lapset saatiin maistaa viiniä.
Siinäpä ne alkoholimuistot. Kenelläkään mun lapsuudenperheessä ei ole ikinä ollut ongelmia alkoholin kanssa.
Oli paljon esillä. Isällä oli jokaviikoista juopottelua ja perheväkivaltaa.
Kreikassa sai kokeilla muutamia alkoholiannoksia isot lapset. Ja teininä. Mutta ei ollut alkoholismia vanhemmilla.
Meillä ei juotu muuta kuin silloin harvoin jos meillä oli vieraita yökylässä. Me lapset olimme tuolloin jo nukkumassa. Tätä tapahtui ehkä pari kertaa vuodessa.
Tuohon aikaan oli myös täysin normaalia että lapset vietiin ruotsinlaivalla hyttiin nukkumaan ja vanhemmat menivät laivan tanssiravintolaan juomaan, tanssimaan ja seurustelemaan.
M1979
Meillä ei koskaan näkynyt alkoholia, ei missään muodossa.
En ole nähnyt vanhempiani humaltuneena tähän ikään mennessä (olen 55v).
Meillä vanhemmat eivät juoneet. Työpaikalta jouluksi saatu punaviinikin kaadettiin vessanpöntöstä alas, yleensä minä kaadoin ja vanhemmat katsoivat ja olin siis ihan lapsi.
He eivät kerrassaan käyttäneet ikinä tippaakaan alkoholia.
Viiniä saattoi olla pöydässä ruokajuomana paremmilla päivällisillä, isällä välillä yksittäinen saunakalja. Me lapset saatiin maistaa pieniä määriä halutessa, ihan jo senkin takia, että opittiin tunnistamaan maku jos joku vieras yrittää tarjota juotavaa.
Koskaan en ole nähnyt vanhemmistani kumpaakaan humalassa, itse en ole myöskään koskaan erityisemmin juonut, lähinnä punaviiniä juhlatilaisuuksissa ruuan kanssa.
Baarikaapissa oli illanistujaisia varten väkeviä. Muutoin vanhempani eivät juoneet. Joskus harvoin isä olutta saunan jälkeen mutta sekin saattoi olla ykkösolutta tai kotikaljaa. Suvussa oli alkoholiongelmaa, mutta en ole nähnyt vanhempiani koskaan kovassa humalassa
Ei kovin paljon, isäni joi joskus, äitini ei ollenkaan. En ole minäkään kiinnostunut alkoholista.
Liikaakin. Nykyään ei onneks oo enää niin hirveästi..äiti lopetti ykskaks sen..ihan tosta vaan. Isosisko ja sen mies kyllä kittaa sitä paljonkinisäni on kuollut juuri liikaan alkoholin, vaikka sisko muuta väittää..luulee tietävänsä paremmin.mut mä tiedän paremminite en koskaan juo muuten, kuin siideriä ja sitäkin ani harvointalos on alaikäinen poika, 2 vanhempaa on jo täysi-ikäisiä. Juoneet monta vuottaväittävät, ettei se ole ongelma, mutta se on ! Että hävettää ! Mut heil ku sattuu oleen enemmän rahaa, ku mulla, ja vaik mulki olis, nii en panis sitä alkoholiin. Muuten ne hävettää kans, jotka ryyppää kaupungilla ja muualla ulkona ja metelöivät, sekoilevat ymsala- tai yli-ikäisetne tässä nyt tarvii jotakin edunvalvojaa ! Jokainen alkoholisti. Nuoret ja vanhemmatkin.
Ikinä en ole nähnyt vanhempiani päihtyneenä. Viiniä ovat saattaneet ottaa lasillisen juhlassa ja ehkä yömyssyn. Isä on saattanut ottaa pikkujouluissa tai juhlissa. Sukulaisista ei ole kukaan tiettävästi alkoholiongelmainen ja itse olen lähes absolutisti.
Anisviinaa on saanut etelässä suurimmat osat alkoholista poltettuna maistaa jo tosi pienenä. Samoin olutta vähän. Rippikouluiän jälkeen maistaa on voinut jo enemmänkin jos Saksassa esim. käyty (siellä ikäraja 16) niin ihan on saatu juoda ihan oikeasti.
Aika liberaali suhtautuminen alkoholiin perheess'ä eikä kyllä vanhemmilla eikä lapsilla mitään himoa tai ongelmaa alkoholin kanssa. Muutaman oluen olen viimeisen vuoden aikan juonut. Lähinnä siksi niin vähän että lihottaa. Mutta ei kyllä mitään ongelmaa tai himoa tai pakonomaista tarvetta ainakaan ole alkoholiin ilmestynyt, vaikka alaikäisenä saanut käyttää alkoholia melko vapaasti.
Nuoruudessa kyllä suunnilleen joka viikonloppu humalassa. Mutta tosiaan ihan puhtaasti huvin ei himon vuoksi.
Paljon. Äiti ei juonut ollenkaan, mutta isä hänenkin edestään. Lapsena juominen keskittyi viikonloppuihin, mutta kun olin teini, juomaputket kestivät viikkoja. Toisaalta sitten kuivatkin kaudet pitenivät. Jos vieraita kävi, alkoholi kuului aina kuvaan (ellei kysessä olleet minun syntymäpäiväni).
Oli isällä baarikaapissa konjakkipullo
ja jotain makeaa likööriä myös
yksi kalja saunajuomana
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli baarikaappi josta tarjottiin drinkkejä silloin kun oli vieraita. Jouluisin me lapset saatiin maistaa viiniä.
Siinäpä ne alkoholimuistot. Kenelläkään mun lapsuudenperheessä ei ole ikinä ollut ongelmia alkoholin kanssa.
Alkoholistiperheissä se viina onkin tabu. Toisekseen alkoholisti ei koskaan tarjoaisi toiselle ja kotona ei voi olla viinaa päivää kauempaa. Omassa perheessä ei koskaan näkynyt alkoholia, kaikki kuitenkin tiesivät isän olevan täysi alkoholisti. No veljestä tuli juoppo ja itselläkin epäterve suhde alkoholiin.
Meillä juotiin paljon, myös äiti joi. Työt hoidettiin, mutta viikonloput ja lomat kännissä tappelivat keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei koskaan näkynyt alkoholia, ei missään muodossa.
En ole nähnyt vanhempiani humaltuneena tähän ikään mennessä (olen 55v).
Et tainnut syntyä 70-luvulla
Ei juotu yhtään. Täysin raitis oli joka joulu.
Ei ollut esillä juuri. Lapset saivat maistaa siideriä jossa oli miniprosentit kasarilla. Jostain syystä löysin silti teininä kylmäkaapista parit vanhat alkoholipullot, huulet paloivat kun sitä kokeili. Ja järkytyksekseni äiti joi ison siiderin (vai oluen) kun olin aikuinen samassa pöydässä keskustan puljussa. Vieläkin happi meinaa loppua, oli järkyttävä juttu. Selittyykö hänen aspeergeroireet sillä. Mene ja tiedä.