Mitä teen kun en herää vauvan itkuun?
Ennen raskautta oli vaikeaa nukahtaa ja heräilin usein, mutta nyt en herää. Aamulla huomaan, että vauvaa huutaa pää punaisena ja en ole yli kahdeksaan tuntiin reagoinut mitenkään. Poikaystävästä ei myöskään ole hyötyä tässä asiassa, koska ei herää kunnolla.
Kommentit (129)
Ymmärrän ongelman. Meillä lapsi syntyi vähän alle 3 kg painoisena ja saatiin ohjeet syöttää kolmen tunnin välein. Pari ekaa päivää ja yötä niin tehtiinkin mutta sitten olin niin väsynyt synnytyksen ja unirytmin häiriintymisen vuoksi että en yksinkertaisesti herännyt herättksiin, en edes siihen että vauva itkee. Onneksi mies heräsi vähän helpommin ja syötti vauvan jos minä en herännyt. Viikon jälkeen olin niin stressaantunut unenpuutteesta, että maitoa ei enää tullut niin hyvin ja se ei varsinaisesti auttanut imetystä. Onneksi vauva alkoi nukkua muutaman viikon ikäisenä 6 h yöunia ja kuukauden ikäisenä 8 h yhtenäisiä unia.
Vierailija kirjoitti:
Kai vauva nukkuu ihan sänkysi vieressä? Alle metrin päässä. Ei kyllä ole normaalia, hankkikaa ihmeessä hoitoapua. Kiintymyssuhdetrauma tulee tolla menolla, ellei ole jo tullut. Se voi tarkoittaa sitten vanhempana joko käytöshäiriöitä tai mt-ongelmia.
Millaista apua voi saada?
-ap
Suoraan sanottuna sinussa on jotain vikaa. Kyllä äiti luontaisesti herää vauvan itkuun. Laita pinnasänky kiinni omaan sänkysi niin että vauva on ihan korvasi juuressa. Sano itsellesi iltaisin että herää heti kun vauva itkee, minun pitää herätä vauvan itkuun. Sano myös miehellesi että jos hän kuulee vauvan itkevän niin hänen pitää herättää sinut että opit heräämään. Ei todellakaan ole ok että vauva itkee pitkiä aikoja eikä kukaan herää.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna sinussa on jotain vikaa. Kyllä äiti luontaisesti herää vauvan itkuun. Laita pinnasänky kiinni omaan sänkysi niin että vauva on ihan korvasi juuressa. Sano itsellesi iltaisin että herää heti kun vauva itkee, minun pitää herätä vauvan itkuun. Sano myös miehellesi että jos hän kuulee vauvan itkevän niin hänen pitää herättää sinut että opit heräämään. Ei todellakaan ole ok että vauva itkee pitkiä aikoja eikä kukaan herää.
Siis mitä ihmettä? Äidin pitää herätä vauvan itkuun, mutta miehen pitää vaan herättää se äiti jos ei äiti ole muuten herännyt vauvan itkuun?
Vierailija kirjoitti:
En herää, vaikka olisi vieressä. Poikaystävä sanoo, että käännän vaan kylkeä ja ei itsekään herää. Pitää laittaa älykello värisemään 4 tunnin päähän, kun menee nukkumaan niin voisin herätä imettämään.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jotenkin poikkeukselliselta. Heräätkö muihin asioihin, kuten esim. herätyskelloon? Jos et ole viime aikoina herättänyt itseäsi herätyskelloon, niin voisit kokeilla testiksi, että heräätkö johonkin muuhun ärsykkeeseen, vaikka et jostain syystä herää vauvan itkuun vai onko unesi niin syvää, ettet reagoi mihinkään. Käytätkö mitään lääkitystä tai imetätkö? Ethän käytä päihteitä, nehän olisi varsin ilmeinen syy, mutta oletan ettei kyse ole siitä. Nukkuuko vauva samassa vai eri huoneessa kuin sinä? Voisiko kyse olla synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tai uupumuksesta? Miten koet jaksamisesi yleisesti ottaen?
Herään yleensä 8 tunnin nukkumisen jälkeen 10 min tarkkuudella, mutta jos pitää herätä aikaisemmin niin herätys tulee älykelloon värinällä, johon kyllä herään. Pelkkään puhelimen ääneen en herää. En käytä mitään päihteitä tai lä
Epäilen että masennus on tuossa taustalla minkä takia jotenkin ei vauvaa vaan reagoi. Se herätyskello nyt ois varmasti kokeilemisen arvoinen juttu. Lääkitys voidaan myös aloittaa vaikka imettää on olemassa joitakin valmisteita jotka silloin sopii. Kannattaa kokeilla. Synnytyksen jälkeinen masennus pitäisi hoitaa että oireet ei pahene, jos niin käy voi olla vaaraksi itselleen tai lapselle.
synnytyksen jälkeen voi myös kilpirauhanen tulehtua. Hakeutuisin lääkäriin väsymyksen vuoksi ja masennuksesi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jotenkin poikkeukselliselta. Heräätkö muihin asioihin, kuten esim. herätyskelloon? Jos et ole viime aikoina herättänyt itseäsi herätyskelloon, niin voisit kokeilla testiksi, että heräätkö johonkin muuhun ärsykkeeseen, vaikka et jostain syystä herää vauvan itkuun vai onko unesi niin syvää, ettet reagoi mihinkään. Käytätkö mitään lääkitystä tai imetätkö? Ethän käytä päihteitä, nehän olisi varsin ilmeinen syy, mutta oletan ettei kyse ole siitä. Nukkuuko vauva samassa vai eri huoneessa kuin sinä? Voisiko kyse olla synnytyksen jälkeisestä masennuksesta tai uupumuksesta? Miten koet jaksamisesi yleisesti ottaen?
Herään yleensä 8 tunnin nukkumisen jälkeen 10 min tarkkuudella, mutta jos pitää herätä aikaisemmin niin herätys tulee älykelloon värinällä, johon kyllä herään. Pelkkään puhelimen ääneen
Olen ennenkin ollut masentunut ja en haluaisi mennä lääkäriin, koska silloin en pääse eroon lastensuojelusta ja on yksi ongelma enemmän.
-ap
Ikään kuin kukaan ei olisi kuullut itkuhälyttimestä, ja jos kytket siihen puhelimeesi ämyrin niin herää varmasti koko tienoo.
Ap, vastauksiasi perusteella sinun kannattaisi kääntyä ammattiavun puoleen. Tee se, jotta tilanteesi ei vajoa liian syvälle. Jokin on vialla ja olet havahtunut itsekin siihen, mutta et taida myöntää tilanteen vakavuutta. Se, että vielä pärjäät ja jaksat arkirutiinit eivät poissulje masennusta. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen löytyy apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Äidin pitää herätä vauvan itkuun, mutta miehen pitää vaan herättää se äiti jos ei äiti ole muuten herännyt vauvan itkuun?
Tämä siksi että äiti oppisi heräämään vauvan itkuun. Ei siksi ettei miehen tarvitsisi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän naapurit hoida teidät hankeen sieltä.
Minä naapurina soittaisin lastensuojeluun, nimettömänäkin voi asioida. Somaliperheestä kun taannoin tein ilmoituksen, meni muutama päivä ja huuto loppui.
Ota nyt neuvolaan yhteys äläkä täältä kysele. Jos lapsella on kakkelit housussa en pitäisi 8 tuntia. Sinuna olisin enemmän kuin huolissani omasta äitiydestäsi.
Sinulla on kolme vaihtoehtoa, joko opetella itse heräämään, mies opettelee heräämään tai antaa lapsi huostaan. Kyse ei ole vain vauvasta. Lapsi tarvitsee satunnaisesti apua öisin vielä monta vuotta. Milloin on oksennus tai pissa sängyssä, milloin on paha uni tai muu pelkotila tai lapsi on sairas. Jos ette opi heräämään öisin lapsen tarpeisiin, tulee lapselle pahoja traumoja.
Tässä ei ole edes kyse sikeäunisuudesta, sikeäuninenkin oppii heräämään tiettyihin ärsykkeisiin ja ääniin. Siskoni mies juuri kesällä kertoi naureskellen että siskoni on niin sikeäuninen että heillä voisi vaikka pommi räjähtää takapihalla ja siskoni ei heräisi. Mutta jos heidän poikansa päästää yöllä äänenkin niin siskoni on tikkana pystyssä. Ja heidän poikansa on jo 11-vuotta että ei olisi enää edes tarvetta herätä niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ap, vastauksiasi perusteella sinun kannattaisi kääntyä ammattiavun puoleen. Tee se, jotta tilanteesi ei vajoa liian syvälle. Jokin on vialla ja olet havahtunut itsekin siihen, mutta et taida myöntää tilanteen vakavuutta. Se, että vielä pärjäät ja jaksat arkirutiinit eivät poissulje masennusta. Synnytyksen jälkeiseen masennukseen löytyy apua.
Minulla on aiempaa kokemusta lastensuojelusta ja masennuksen hoidosta, jonka takia en siihen hommaan uudestaan lähde jos ei ole pakko.
-ap
"Olen vain tottunut nukkumaan niin, että musiikki soi aika kovaa. "
Mitä tarkoitat tällä?
Vierailija kirjoitti:
"Olen vain tottunut nukkumaan niin, että musiikki soi aika kovaa. "
Mitä tarkoitat tällä?
Ennen aina kuuntelimme musiikkia kaiuttimesta ja nukahdimme ottamatta ääniä pois.
-ap
Nyt taitaa asia saada sellaisia piirteitä että lapsen hoidon taso kääntyykin huolestuttavasti lastensuojelun piiriin kuuluvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä siksi että äiti oppisi heräämään vauvan itkuun. Ei siksi ettei miehen tarvitsisi hoitaa.
Eli äiti ei saisi nukkua kunnon yöunia?
Miksei se isä hoida 50/50 niistä yösyötöistä? Esimerkiksi meillä tehtiin siten että molemmat sai nukuttua ainakin 6h yhteen menoon.
Herään yleensä 8 tunnin nukkumisen jälkeen 10 min tarkkuudella, mutta jos pitää herätä aikaisemmin niin herätys tulee älykelloon värinällä, johon kyllä herään. Pelkkään puhelimen ääneen en herää. En käytä mitään päihteitä tai lääkkeitä tällä hetkellä. Vauva nukkuu samassa huoneessa, mutta en uskalla ottaa samaan sänkyyn, koska kieron todella paljon. Vauva on tällä hetkellä täysimetyksellä, mutta masennus tuntuu tulevan takaisin. Masennus ei kuitenkaan ole kovin paha, kun jaksan liikkua, käydä kaupassa tms velvollisuudet.
-ap