Häiritseekö ketään muuta suomalaisen joulun alkuperä?
Että kyseessä on oikeasti ja alkuperältään vanha pakanallinen sadonkorjuu juhla jolloin on juhlistettu elonkorjuun päättymistä, kiitetty esi-isiä ja palvottu Kekriä? Sitten on tämä partanaamainen pukki-hahmo, jota kutsutaan Nuutiksi ja Kekriksi ja jolle pitää antaa ruokaa ja juotavaa lahjaksi tai tämä uhkaa tuhota koko talon uunia myöten ja pitää asukkaat hereillä läpi vuoden? Tai että joulukinkun sijaan pöytään teurastettiin lammas särä joka tarjoiltiin kasvismuhennoksen eli piranan kanssa? Tai se että tapa antaa lahjoja ja koristella kuusi on levinnyt tavallisten suomalaisten koteihin vasta sotien jälkeen vaikka sitä ennen satunnaisia kuusia ja lahjoja oli jo 1800-luvulla aateliston kartanoissa?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja kristinusko on "saatanasta", ryöstivät juhlamme ja rakensivat kirkot pyhien paikkojemme päälle. Nirhasivat tietäjämme ja shamaanimme, parantajamme, tuhosivat historiamme.
Paholaisen kätyreitä.Saatana on siis totta?
Vain heille jotka uskoo asioihin saatana, jeesus ja jumala
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ja kristinusko on "saatanasta", ryöstivät juhlamme ja rakensivat kirkot pyhien paikkojemme päälle. Nirhasivat tietäjämme ja shamaanimme, parantajamme, tuhosivat historiamme.
Paholaisen kätyreitä.
Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Tuohivirsut jalkaan ja mämmiä pöytään, jos sitäkään. Poistuu häiritsevä vieras kulttuuri ja loppukin Sivistys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan nimenomaan on pakanajuhla, eikä kristillinen kuten on aivopesty
Tämä oli kyllä todella matalan ÄO:n kommentti. Joulun taustalla on paljon pakanallisia vaikutteita, mutta kyllä se on tästä huolimatta jo vuosisatoja ollut lähinnä kristitty juhla. Edelleenkin lauletaan kristillisiä lauluja eikä esimerkiksi lauluja Perkeleelle ja muille pakanahahmoille.
Aivan. Kenkäni ol alkuperäisesti vuosia sitten kestävät ja hyvät. Nyt ne on koiran suussa hyvät ja hänen lempilelunsa.
Ei mikään estä sinua edelleenkin juhlimista niitä alkuperäisiä kenkiäsi. Ongelma on, ettei sinulle kelpaa että minä en kunnioita niitä alkuperäisiä kenkiäsi, vaan pidän niitä aivan naurettavina klopoina.
Häiritsee vain se että kristityt ovat koittaneet laittaa oman juhlansa meidän perinteisen juhlan päälle. Itse juhlin pe 22.12 talvipäivänseisausta. En juhli lähi-idän uskonnon vapahtajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paholaisen kätyreitä.Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Olen eri mutta me suomalaiset. En tiedä missä hihhuli-piireissä pyörit mutta itse vietän 22.12 talvipäivänseisausta. En todellakaan vietä minkään tuonti uskonnon juhlaa.
Ilosanomaa oikein kerrakseen. Saisiko vertailun vuoksi esimerkin vähemmän iloa tuovasta sanomasta.
Tässä yksi esimerkki, runsaasti muitakin löytyy samasta uskonnosta, viimeksi pari päivää sitten on Tanskassa valtavassa islamin vastaisessa operaatiossa pidätetty ihmisiä jotka olivat toteuttamassa i s k u a tanskalaisia ei-muslimeita vastaan ihan kuten uskontonsa ohjeistaa, esim.
"Mutta kun pyhät kuukaudet ovat kuluneet, niin vuodattakaa pakanain v e r t a missä tahansa heitä tapaattekin. Ahdistakaa ja piirittäkää heitä ja väijykää heitä kaikkialla" [Koraani 9:5]
Ei häiritse millään tavoin. On hienoa vanhaa perinnettä viettää vaikka sitä epä-kristillistä joulua. Kaikki ilon, hyvän mielen ja ystävällisyyden, antamisen ja rauhan juhlat on kivoja. Ei haittaa uskonnot tai niiden puute. Itse en kuulu kirkkoon, mutta silti koristelen kotini tavallisilla joulukoristeilla ja nautin joulun tunnelmasta. Ne jotka haluaa juhlia Jeesusta, juhlikoon. Kaikilla hyvä mieli ja rauha keskellä pitkää pimeää talvea.
Eihän joulua enää edes markkinoida Jeesuksen syntymäjuhlana. Jokainen vähääkään valistunut, tai kouluja käynyt tietää tämän asian. Nykyään ihmiset ovat koulutetuimpia kuin koskaan ennen. Joulun pakanallisuus on niin silmiinpistävä kuin vain olla voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paholaisen kätyreitä.Kuka vit tu on tämä ME, josta puhut? En ainakaan minä, eikä kukaan tuntemani suomalainen.
Kyse on kaikista suomalaista. Meidän kulttuurimme tuhottiin kuten yllä on kuvattu ja tilalle tuotiin lähi-idän kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on kaikista suomalaista. Meidän kulttuurimme tuhottiin kuten yllä on kuvattu ja tilalle tuotiin lähi-idän kulttuuria.
Ei sinulla ole valtuuksia puhua minun puolestani. Ei ole minun, eikä kenenkään tuntemani kulttuuria šamaanit, parantajat, pyhät lehdot ja muu pöhköily. Ei ole koskaan ollut sinunkaan.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee vain se että kristityt ovat koittaneet laittaa oman juhlansa meidän perinteisen juhlan päälle. Itse juhlin pe 22.12 talvipäivänseisausta. En juhli lähi-idän uskonnon vapahtajaa.
Juhli mitä juhlit kolme päivää ennen Jeesuksen syntymisen juhlaa. Eivät nuo ole edes samana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mutta me suomalaiset. En tiedä missä hihhuli-piireissä pyörit mutta itse vietän 22.12 talvipäivänseisausta. En todellakaan vietä minkään tuonti uskonnon juhlaa.
Ei ole mitään ME suomalaisia, etkä sinä ole sen suomalaisempi kuin kukaan muukaan. Miten 22.12. ylipäätään liittyy 25.12. juhlaan?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa kulttuurissa on ollut omat vuodenaikajuhlansa. Kristilliset juhlat on alunperin liimattu vanhojen pakanajuhlien päälle siksi, koska kansa juhli niitä joka tapauksessa, niin oli sitten edes näennäisesti kristillinen juhla. Jo sana joulu on pakanallista alkuperää, ja nykyisen kaltainen joulunvietto yhdistää muutenkin eri kulttuureiden tapoja, esimerkiksi lahjojen antaminen on peräisin roomalaisten Saturnaliasta.
Lahjat tuli Jeesuksen syntymästä; 3 itämaan tietäjää toi lahjoja,kun neitsyt Maria sai vauvan talliin.
Näin minä olen ajatellut.
Toki nykyjoulu liian kaupallinen.Tai Ihmiset stressaa ihan kamalasti.
Olihan Olympialaisetkin Zeuksen syntymäpäivä, mutta nyt ne on vain urheilukisat. Monet kristityt osallistuvat Zeuksen juhliin joka neljäs vuosi ja ei se ketään haittaa.
Eikä se häiritse minua lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään tuhota noin vain ja ei ketään voi pakottaa uskomaan tai tulemaan uskontoon.
Tosi monet ateistit on todiste siitä. Uskovaiset on vapaaehtoisesti uskossaan.
Suomalaiset ottivat kristinuskon ilosydämillä vastaan kuten muitakin ulkopuolisia vaikutteita. Koska niistä oli hyötyä kaikille. Hitaasti omaksuttiin tavat ja mitään ei tuhottu tai tuotu tilalle väkisillä. Opiskele historiaa niin opit enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluhan nimenomaan on pakanajuhla, eikä kristillinen kuten on aivopesty
Tämä oli kyllä todella matalan ÄO:n kommentti. Joulun taustalla on paljon pakanallisia vaikutteita, mutta kyllä se on tästä huolimatta jo vuosisatoja ollut lähinnä kristitty juhla. Edelleenkin lauletaan kristillisiä lauluja eikä esimerkiksi lauluja Perkeleelle ja muille pakanahahmoille.
Aivan. Kenkäni ol alkuperäisesti vuosia sitten kestävät ja hyvät. Nyt ne on koiran suussa hyvät ja hänen lempilelunsa.
Ei mikään estä sinua edelleenkin juhlimista niitä alkuperäisiä kenkiäsi. Ongelma on, ettei sinulle kelpaa että minä en kunnioita niitä alkuperäisiä kenkiäsi, vaan pidän niitä aivan naurettavina klopoina.
Harva kunnioittaakaan, koska monella on takamuksessaan niiden kuva kuten sinulla on molemissa pakaroissa.
Ei häiritse. Sehän on jokaisen oma asia mitä juhlia juhlistaa ja miten. Eikö näihin voi suhtautua kuin satuihin tai kertomuksiin, jotka rikastuttavat kulttuuria. Itselleni joulu on sekä pakanallinen että kristillinen juhla. Kumpikaan ei sulje pois toistaan. Ajattelen niitä ennen kaikkea länsimaisen kulttuuriperinnön jatkumona ja siksi haluan pitää niistä kiinni.
Saisi siirtää joulun vaikka tammikuulle, niin ei tarvitsisi kuunnella näsäviisastelua joka joulu.
Saatana on siis totta?