Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten syyllistäminen joululahjatoiveissa

Vierailija
15.12.2023 |

Pidän harmillisena kuinka täälläkin on kommentoitu lasten toivomia lahjoja joissakin keräyksissä.

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta ilahduttaa lasta toivomallaan lahjalla, jätä se jonkun muun ostettavaksi.

Lapsilla on oikeus unelmoida, ja samoista

asioista mistä varakkaimmankin perheen lapsi.

Lapset ovat arvokkaita ja ansaitsevat parasta.

Ja mitään vanhaa ei tarvitse antaa kenellekkään lahjaksi, niitä voi antaa muuten.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jokaisella perheellä on mahdollisuus järjestää joulu, mutta on perheitä, joiden vanhemmat eivät osaa käyttää rahaa! Tämä ei ole lasten vika. Jokainen lapsi ansaitsee edes joskus sen oman toivelahjan.

Ja tähän joku hyväosainen tulee kommentoimaan että "ei meidänkään lapset jäkätijäkäti..." En tiedä yhtään hyväosaista perhettä, jossa lapsilla ei ole yhtään kalliimpaa lelua.

MUTTA -JOS LAPSI TOIVOO KUUN TAIVAALTA, KENEN VIKA ???

Mitä vikaa siinä on että toivoo?

Et pysty käsittelemään itse sitä että kaikkea ei voi saada tai kaikkia toiveita ei voi täyttää?

Vierailija
82/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole vain lahjatoiveiden arvostelsta, vaan myös huolen tunteesta, että saavatko nämä kalliita lahjoja toivovat lopulta yhtään mitään. Toivon, että kaikkien lahjatoiveet täyttyvät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt tarvitaan kalliita merkkivaatteita ja kalliita puhelimia, onkohan 10 vuoden päästä edellytyksenä saada kavereita kultainen Rolex? Vai riittääkö hopeinen?

Vaatiiko lapset normaalisti kavereilta lahjoja vielä aikuisena vaikka saisivat jouluna jotain extraa alaikäisiä? Ainakaan minulla ei ole tuollaista kokemusta. Pikemminkin niin päin että jos ovat saaneet haluavat myös ostaa sitä extraa (omien varojensa rajoissa) myös läheisilleen ja ehkä myös niille läheisimmille kavereilleen.

Tarkoitin lapsia jotka ovat 10 päästä teinejä. Pitääkö ruveta säästämään lapsenlapsille Rolexeihin rahaa?

Vierailija
84/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole vain lahjatoiveiden arvostelsta, vaan myös huolen tunteesta, että saavatko nämä kalliita lahjoja toivovat lopulta yhtään mitään. Toivon, että kaikkien lahjatoiveet täyttyvät. 

Se riippuu siitä paikkakunnan keräystuloksesta. Oli se toive minkä hintainen tahansa se ei aina toteudu ainakaan sellaisenaan vaan joku ostaa jokatapauksessa jotakin esim. sen perusteella minkä ajattelee sopivan esim. sukupuolen/iän perusteella lahjaksi. Toisekseen aina kerätään myös niitä rahalahjoituksia joilla sitten järjestäjä pyrkii ostamaan niille lapsille jotakin sopivaa jotka eivät ole mitään saamassa.

Itse tosin en ymmärrä sitä ajatusta että aina olisi pakko saada edes jotakin (mitä tahansa jota ei edes halua/tarvitse). Se opettaa vain ihmiset siihen että vain se tavara on tärkeää, oli se käytännössä mitä tahansa.

Vierailija
85/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Jokaisella perheellä on mahdollisuus järjestää joulu, mutta on perheitä, joiden vanhemmat eivät osaa käyttää rahaa! Tämä ei ole lasten vika. Jokainen lapsi ansaitsee edes joskus sen oman toivelahjan.

Ja tähän joku hyväosainen tulee kommentoimaan että "ei meidänkään lapset jäkätijäkäti..." En tiedä yhtään hyväosaista perhettä, jossa lapsilla ei ole yhtään kalliimpaa lelua.

Et pysty käsittelemään itse sitä että kaikkea ei voi saada tai kaikkia toiveita ei voi täyttää?

KUKA,  MINÄ VAI LAPSI ? Vai lapsetko tähän palstalle kirjoitti ?

Vierailija
86/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KYSE lasten syyllistämisestä oli tää ketju. Minäkin toivoin huikeita asioita lapsena, ei mua syyllistetty, sanottiin -älä höpötä :)

Vierailija
87/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia on turhaa syyllistää muutenkaan, koska aikuiset ihniset ovat ne jotka mallin elämiseen ja olemiseen omalla olemisellaan ja teoillaan antaa. Lapset ovat vain heijastus meistä aikuisista.

Vierailija
88/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näetkö mitään eroa joulupukille kirjoitetussa listassa tai yksittäisen lahjatoiveen esittämisessä vieraalle yksityishenkilölle? 

-ohis

Vierailija
89/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-vuotiaan iPad-toive... Tosi uskottavaa että lapsi itse osaa sellaista toivoa. 

Edullisempi, mutta vieläkin oudompi näkemäni, vauva, 7kk, HopLop -lahjakortti.

Vierailija
90/90 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näistä epärealistisiksi kuvatuista toiveista ihan konkreettistakin faktaa muuta kuin tämä iltalehden juttu pöyristyneestä äidistä? 

Olen itsekin lahjoittanut aiempina vuosina ja toiveet olleet aika tavallisia lasten toiveita. Itse en ole kertaakaan nähnyt mitään yli 100e:n toiveita. Paikkakuntakin varmaan sitten vaikuttaa. 

En tiedä, onko tämä konkreettista faktaa, kun anonyymillä keskustelupalstalla ollaan. Omakohtainen kokemus kuitenkin, Hopen joulupuusta Ratinassa tänä vuonna. Siellä oli muutamia perustoiveita, ihan toteutettavissa olevia siis. Esim talvikengät (ei merkkivaatimusta), Squishmallows pehmo, 1000 palan kissapalapeli, vaaleanpunainen huppari (ei merkkivaatimusta), Barbie pussilakanasetti, lahjakortti tiettyyn pikaruokaravintolaan, elokuviin, vaatekauppaan. Sitten oli yllättävän kalliita toiveita, iPad, IPhone 11 ja 12, Sonyn kuulokkeet (joiden hinta on n. 350,-), ilmeisesti sisarukset, 14 ja 12 v Air Jordan Mid1, Playstation 5. Ja enemmän mielestäni yli 100,- toiveita kun alle.