Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutettuja suomalaisia häviää ulkomaille

Vierailija
15.12.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e72f4f5a-b409-4a15-85aa-d68736125dc1

Tämäkään ei tullut yllätyksenä. Meiltä on kaksi korkeastikoulutettuja muuttanut ulkomaille kun täältä ei löytynyt töitä.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen joka paikkaan Suomessa, mutta en pääse edes haastatteluihin. Ulkomailla pääsen vaativampiin hommiin ja niihin ilmeisesti kokemukseni ei ole liian vähäistä. Mä tein silleen tyhmästi, että en tehnyt harjoittelua Suomessa aikanaan ja sen jälkeen sitten vähän joka ovi on ollut kotimaassa kiinni. No, ehkä mun panosta ei sitten vain Suomessa tarvita.

Vierailija
2/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen konsultin hommia palkkasuhteessa. Olen ajatellut laittaa ihan oman yrityksen tähän touhuun. En todellakaan Suomeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaassa maailmassa saa muuttaa mielensä mukaan.

Vierailija
4/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä perustradenomi tienaan täällä ulkomailla 80k vuodessa. Enemmänkin voisin tienata, en ole mitenkään ylipalkattu. Suomessa samasta duunista saisin 50-60 tonnia aivan maksimissaan. Toki täällä on lähes kaikki kalliimpaa kuin Suomessa, mutta silti viivan alle jää enemmän. 

Vierailija
5/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aion lähteä heti kun lapseni saa koulun loppuun.

Vierailija
6/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maahan tuli enemmän muuttajia kuin lähti" eli Suomeen tuli ma muja.

Vierailija
7/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haen joka paikkaan Suomessa, mutta en pääse edes haastatteluihin. Ulkomailla pääsen vaativampiin hommiin ja niihin ilmeisesti kokemukseni ei ole liian vähäistä. Mä tein silleen tyhmästi, että en tehnyt harjoittelua Suomessa aikanaan ja sen jälkeen sitten vähän joka ovi on ollut kotimaassa kiinni. No, ehkä mun panosta ei sitten vain Suomessa tarvita.

Sinuna lähtisin ulkomaille, ei täällä ole mitään työpaikkoja koulutetuille ihmisille :(

Vierailija
8/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna lähtisin ulkomaille, ei täällä ole mitään työpaikkoja koulutetuille ihmisille :(

Olen jo ulkomailla, mutta omien ikääntyvien vanhempien takia haluaisin Suomeen. Olen töissä kansainvälisessä järjestössä vaativissa asiantuntijatehtävissä. Haen Suomesta tehtäviä, jotka ulottuvat aloittelijasta johtajaan, mutta sadoista hakemuksista huolimatta ei vielä yhtään kutsua edes haastatteluun.

Kyllähän se vähän korpeaa, mutta minkäs teet. Mun palkka laskisi Suomessa merkittävästi nykyisestä myös, koska täällä en maksa veroja ja lapsista saatavat lisät ovat aika paljon suuremmat kuin Suomessa. Toisaalta rahaa on säästynyt sen verran, ettei palkalla oikeastaan ole suuremmin väliä. Haluaisin vain kiinnostavan, osaamistani vastaavan työn. Ehkä tulen Suomeen lopulta sitten työttömäksi.

Vierailija
9/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tänne haluaa jäädä paskoilla palkoilla ja hulluilla veroilla.

Vierailija
10/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mitään haittaa. Petteri tuo puoli miljoonaa huippuosaajaa tilalle.

Vierailija
11/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outo väki kehitysmaista.

Vierailija
12/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä ei meinaa riittää koulutetuille, jep. Tähän vielä päälle Suomen vaarantunut tilanne valtion julistettua sodan Venäjää vastaan, sekä kovassa vauhdissa oleva västönvaihto, joka näkyy nopeasti ja pahasti suomalaisten kaltaisessa pienessä ja haavoittuvaisessa kansassa. Näillä resepteillä syntyy tilanne, ettei tee kovin mieli enää jäädä Suomeen kitumaan. 

Vierailija
13/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ihan tosissaan kokeilla niitä ulkomaita. Arjessa moni asia Suomessa on tosi hyvin. Monesti ulkomailla viikolla aikaa ei ole muuhun kuin töihin tai ainakaan mulla ei ole ollut. Lapsiakin näkee vain vilaukselta, kun ne vie aamulla kouluun ja illalla päivällispöydän ääressä.

Rahasta tietty jokaisella on oma mielipide, mutta ainakin kaksi keskituloista Suomessa saa perheenä monesti enemmän rahaa käyttöön kuin niissä pohjoisen Keski-Euroopan maissa, joissa me ollaan asuttu. Lasten kustannukset ovat ihan eri mallilla ja monet arjen maksut nettiliittymästä sähköön tai jätehuoltoon on monesti aika paljon korkeampia kuin Suomessa ja laatu on vähän niin ja näin. Suomen 10€ nettiliittymät ovat täyttä utopiaa muualla, jossa perheen puhelimet + netti maksavat helposti satasia kuussa.

Vierailija
14/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua. Olisi itsekin pitänyt häipyä nuorena. Ei täältä mihinkään kannata enää lähteä, kun ikää kohta 60.

Vierailija
15/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap tarkoittaa meiltä? Siis oletteko itse lähteneet?

Vierailija
16/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tämäkin tapa parantaa maailmaa.

Vierailija
17/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aion lähteä heti kun lapseni saa koulun loppuun.

Meneekö vielä kauan?

Vierailija
18/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se helpompaa saada korkeakoulutettuna työtä muualta Euroopasta (tai kauempaakin), kun siellä koulutusta arvostetaan toisin kun Suomessa. Myös palkkataso on ihan eri. 

Minä olen tehnyt välillä töitä muuallakin jos Suomesta ei ole ollut tarjolla, mutta olen taas niin jämähtänyt pohjoisen luontoon, että välillä on kiva työskennellä Suomesta käsinkin, vaikka palkka onkin ollut surkea verrattuna muualla maksettuihin. 

Vierailija
19/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailtakin tullaan hakemaan koulutus ja häivytään ulkomaille

Vierailija
20/68 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä ei meinaa riittää koulutetuille, jep. Tähän vielä päälle Suomen vaarantunut tilanne valtion julistettua sodan Venäjää vastaan, sekä kovassa vauhdissa oleva västönvaihto, joka näkyy nopeasti ja pahasti suomalaisten kaltaisessa pienessä ja haavoittuvaisessa kansassa. Näillä resepteillä syntyy tilanne, ettei tee kovin mieli enää jäädä Suomeen kitumaan. 

Älä höpise. Venäjä se sodan on julistanut koko länttä vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän