Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisen epäkorrektin musiikin historia

Vierailija
01.04.2025 |

"Osassa iskelmiä sanoitukset ovat eksotisoivia, seksualisoivia ja jopa rasistisia. Näiden laulujen lähteille on lähtenyt kulttuuritoimittaja Harto Hänninen väitöstutkimuksessaan Itämailla jossakin."

"Saharasta alaspäin on iskelmäsanoitusten mukaan pelkkää viidakkoa, jossa asuu alkukantaisia heimoja. Mustat afrikkalaiset samastetaan johonkin villiin, melkeinpä eläinkuntaan, Hänninen analysoi."

jne. jne

https://yle.fi/a/74-20143470

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arabikulttuuriin suhtauduttiin niin ikään eksotisoivasti. Naiset huntujensa takaa nähtiin viettelevinä haaremitanssijoina ja miehet juonikkaina rosvoina tai rikkaina sheikkeinä."

Kauheeta.

Vierailija
2/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurattaa joka kerta xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa hirveää, että musiikissa on jotain persoonaa ja räiskyvää. Nykyihmisen mielestä musiikin pitäisi olla mielikuvituksetonta ja kaikkia miellyttävää roskaa, jota kukaan täysijärkinen ei jaksa kuunnella kymmentä sekuntia kauempaa.

Vierailija
4/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Woke wokena, mutta ei saisi johtaa historiantajuttomaan (itse)sensuuriin.

Vierailija
5/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hui.

Ihminen ON eläin. Toivottavasti mustat lopettaa ensimmäisenä mielensäpahoittamisen ja näyttää mallia muille. Ovat jo paljon tehneetkin. Rap lyriikoilla on puhdistettu ilmaa. Vielä viime silaus niin päästäisiin tuosta wokesta. Mustaa persua odotellessa!

Vierailija
6/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ich komme -kappale tekee kaikista saksalaisista viiksigünthereitä?

Vierailija
7/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Afrikan tähti -kohu ei riittänyt.

Vierailija
8/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuunnelkaapa se "Me halutaan olla nee..."

Vierailija
9/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuunnellut ja ymmärtänyt vanhojen ja uusien iskelmien sanoja. Ero minun ja Hännisen välillä on se, että minä en ota niitä näin haudanvakavasti. Ne ovat kevyttä viihdettä, eivät opetusmateriaaleja. Jos ne muokkaavatkin mielikuvia vieraista kulttuureista, mielikuva muuttuu hyvin nopeasti todenmukaisemmaksi jos tai kun näiden kulttuurien kanssa pääsee kosketuksiin.

Vierailija
10/10 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nunnuka nunnuka loilaa loilaa. Porotalouden historian tarkka kuvaus.