Koulutettuja suomalaisia häviää ulkomaille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e72f4f5a-b409-4a15-85aa-d68736125dc1
Tämäkään ei tullut yllätyksenä. Meiltä on kaksi korkeastikoulutettuja muuttanut ulkomaille kun täältä ei löytynyt töitä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet hankkivat itselleen etätyön ja muuttavat Koreaan tai Japaniin, koska siellä on parempia naisia.
Tämä trendi on erittäin vaarallinen ja se täytyy saada loppumaan.
Samaa mieltä. Ovat vain pikkutyttöjen perään.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret miehet hankkivat itselleen etätyön ja muuttavat Koreaan tai Japaniin, koska siellä on parempia naisia.
Tämä trendi on erittäin vaarallinen ja se täytyy saada loppumaan.
Onhan se harmill.ista tosiaan, jos nuoret miehet löytävät tuolla tavoin itselleen naisen. Suomessahan ei tilastojen valossa kaikille nuorille miehille riitä nuorta naista. Tietysti jos nuoret 20-30 v. miehet kelpuuttavat yli 50 v. naisia, niin sitten...
Niin hyvässä kuin pahassa: Suomi on maailman mittakaavassa pieni maa.
Aasiaan muuttavat miehet ovat paskaa ja pedareita.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin jäänyt korkeakoulutettuna Suomeen, tienaisin ehkä nykyisellä työkokemuksellani 80 000 eur/v. Täällä ulkomailla tienaan 120 000 eur/v. Ostovoima on täällä myös parempi kuin Suomessa. Minulla ei olisi varaa elää ja asua Suomessa tällä tavoin mitä täällä.
Tai voi olla, että jos olisit jäänyt Suomeen, niin istuisit työttömänä kotona niin kuin ihan liian moni korkeakoulutettu. Porukka vaan nälvisi, miksi et mene töihin ja tarjoaisi hommia tyyliin ruokapalkalla.
Suomalaisille tekijöille on kysyntää ulkomailla, koulutuksesta riippumatta, teollisuudessa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin jäänyt korkeakoulutettuna Suomeen, tienaisin ehkä nykyisellä työkokemuksellani 80 000 eur/v. Täällä ulkomailla tienaan 120 000 eur/v. Ostovoima on täällä myös parempi kuin Suomessa. Minulla ei olisi varaa elää ja asua Suomessa tällä tavoin mitä täällä.
Tai voi olla, että jos olisit jäänyt Suomeen, niin istuisit työttömänä kotona niin kuin ihan liian moni korkeakoulutettu. Porukka vaan nälvisi, miksi et mene töihin ja tarjoaisi hommia tyyliin ruokapalkalla.
Tämä on totta eli vielä suurempi syy olla palaamatta.
Kyllä. Mekin kaksi koulutettua ihmistä lähdimme pois Suomesta jo yli 20 v. sitten ja lapset otimme tietenkin mukaan. He ovat saaneet käydä kansainvälistä koulua ja opiskella hyvissä yliopistoissa. Arvatenkin kukaan meistä ei ole palaamassa Suomeen.
Itse en ole koreasti koulutettu, mutta silti työskentelin Tokiossa pari vuotta opettajana. Jos saisin vakituisen työpaikan Tokiosta, niin muuttaisin sinne pysyvästi ja perustaisin perheen. Suomessa olen vapaaehtoisesti sinkku vela. :) M28
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole koreasti koulutettu, mutta silti työskentelin Tokiossa pari vuotta opettajana. Jos saisin vakituisen työpaikan Tokiosta, niin muuttaisin sinne pysyvästi ja perustaisin perheen. Suomessa olen vapaaehtoisesti sinkku vela. :) M28
Ei muuta kuin työhakemuksia vetämään. Kun tarpeeksi hakee niin tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kuin työhakemuksia vetämään. Kun tarpeeksi hakee niin tärppää.
Varmaan saisin, mutta Suomessa olen palkanlaskija. Ja haluaisin tehdä toimistotyötä, mutta Japanissa toimistotyö on niin brutaalia, että se ei onnistu. Opettajaksi minulla ei ole enää energiaa. Etätyö olisi tietenkin yksi mahdollisuus, mutta meidän työpaikalla se ei onnistu. Hassua, että koronavuosina etätyö onnistui. :) Kahvilan haluaisin avata Tokion keskustaan, mutta en uskalla ryhtyä yrittäjäksi. M28
Ulkomaille, mutta minne?
Muut Pohjoismaat, Saksa, Sveitsi, Belgia, Yhdysvallat etc?
Työtehtävä?
Koulutus?
Työkokemus?
Kielitaito?
Lähteneet/ lähtöä suunnittelevät; kertokaahan vähän tarkemmin...Työpaikkoja ei ole kaikkien saatavilla ulkomaillakaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mekin kaksi koulutettua ihmistä lähdimme pois Suomesta jo yli 20 v. sitten ja lapset otimme tietenkin mukaan. He ovat saaneet käydä kansainvälistä koulua ja opiskella hyvissä yliopistoissa. Arvatenkin kukaan meistä ei ole palaamassa Suomeen.
Mutta vauva-palstalle pitää joka päivä päästä?
Moni taitaa luulla "paratiisin oven aukenevan" kun mennään Suomen rajojen ulkopuolelle. Ongelmia on muuallakin, jotka helposti kasautuvat niiden omien ongelmien päälle.ys
Ainoa asia, jota elämässäni kadun, on se, että en lähtenyt Suomesta nuorena.
Tämä maa on kulttuurillisesti pilattu täysin vasemmiston toimesta. Maksamme vieläkin hävityn sodan sotakorvauksia sairaan kommunismista kasvaneen kulttuurin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Minä perustradenomi tienaan täällä ulkomailla 80k vuodessa. Enemmänkin voisin tienata, en ole mitenkään ylipalkattu. Suomessa samasta duunista saisin 50-60 tonnia aivan maksimissaan. Toki täällä on lähes kaikki kalliimpaa kuin Suomessa, mutta silti viivan alle jää enemmän.
Suomessa palkat on järkyttävän alhaiset. Ollaan Euroopan matalapalkkamaa. Ja näkeehän sen. Silti yrittäjät ja EK vinkuu, että palkat pitää saada alemmas. Mielellään ei palkkaa ollenkaan vaan valtion rahoista palkat. Silti yrityksiin työnnetty miljardikaupalla kaikkea rahaa; tukia, kehittämisrahaa, kilpailutukea, palkkatukea ym ym. Mihin ne rahat on mennyt. Taas ihmisten huomio on kiinnitetty viimeisen 10 vuotena ihan muuhun niin tämä palkkojen aleneminen on rauhassa saanut kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytöntä. Suomessa on 350 000 työtöntä. Sen sijaan, että heitä työllistettäisiin, Kokoomus hommaa kehitysmaista huippuosaajia puoli miljoonaa. Samaan aikaan suomalaiset matkustavat ulkomaille töihin. Sitten suomalaisessa sairaalassa on filippiiniläinen kielitaidoton sairaanhoitaja paskalla palkalla, ja norjalaisessa sairaalassa on kielitaidoton suomalainen sairaanhoitaja hyvällä palkalla. Potilas kärsii sekä Suomessa että Norjassa.
Ei jumalauta mitä sekoilua.
Työttömien taso on niin heikko, että heitä ei saa työllistettyä. Eikä heille kelpaa sotetyöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vauva-palstalle pitää joka päivä päästä?
Ai onko vauvapalsta vain Suomessa asuville? Eri
Me, tradenomi & amis lähdettiin jo vuosikymmen sitten. Vuositulot nykyään 135k ja 67k. Tällaista elintasoa ei oltais saavutettu suomessa koskaan eikä nähdä mitään syytä palata. Saadaan säästöön suomalaisen keskipalkan verran kuukaudessa ja tavoitteena onkin eläköityä aikaisemmin ja siirtyä vielä etelämmäs.
Olisipa tulijatkin edes keskiälyisiä. Mutta moni ei kykene edes suorittavan tason työhön. Helsingissä woltti-kuskit ajaa jalkakäytävillä, ilman valoja, väärällä puolella. Eli eivät kykene edes liikennesääntöjä noudattamaan.
Hyvin pärjättäisiin ilman niitä.