Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni koira vihaa minua (?)

Vierailija
15.12.2023 |

TERVE KOIRAIHMISET!!!

Nyt tarvitsisin näkemyksiä ja apuja, ennenkuin turvaudun ammattilaisiin.

Olemme asuneet avopuolisoni kanssa saman katon alla kuukautta vajaa kaksi vuotta ja puolisoni koira ei tykkää minusta vieläkään. Puolisoni koira kohteli minua aluksi samalla tavalla, kuin muitakin ihmisiä, mutta erittäin pian koiran käytös muuttui ja se jatkoi muuttumista pitkäänkin. Seuraavaksi kuvaan koiran käytöstä, jota pidän koiraperheessä itse kasvaneena outona. Kuvailen koiran oireilua kun olen yksin sen kanssa ja kun olemme yhdessä kaikki.

Oireilua yksin minun kanssa: Välttelee minua kun seison, istun tai makaan, makaa itse erittäin pitkiä aikoja pedissään, tuijottaa minua herkeämättä, ajoittain tärisee, voi istua oudoissakin paikoissa (esim kuivaustelineen alla tai verhojen lomassa), tulee erittäin hitaasti luokse ulos mennessä, ei hauku ulkopuolisia, hakeutuu muiden kylässä käyvien syleihin ja tuijottaa sieltä minua, ei syö eikä juo.

Oireilua kun puolisoni on kotona: Sijoittuu niin että puolisoni on koiran ja minun välissä ja liikkuu sitä mukaan, seuraa pakonomaisesti puolisoani, puolison ei tarvitse kuin liihkataa puolikin metriä ja koira seuraa, koira kiertää mieluummin asunnon päästäkseen maminsa luokse mieluummin kuin kävelee ohitseni, haukkuu kaikelle mikä liikkuu ulkona vuorokauden ajankohdasta riippumatta, tulee syliini vapaaehtoisesti häntää heiluttaen kun istun tai makaan mutta ei pysty asettumaan, tuijottaa puolisoni sylistä minua.

Minulla on itsellä uroskoira ja puolisoni narttu ei käyttäydy koiraa kohtaan edellämainituin tavoin. Onko kyseessä siis joku laumahierarkia vai onko kyseessä mustasukkaisuus tai joku muu?

Koira on 4-5v leikkaamaton chihu-narttu ja puolisoni on elänyt sen kanssa 2-3 vuotta yksin ennen minua. 

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuota samaahan tuputetaan myös lastenkasvatukseen. Näillä on jäänyt katsomatta ne eläinvideot missä villieläimet muodostaa ja ylläpitää laumaansa

Vierailija
42/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkaa se säkissä järveen. Tuollaisella piskillä ei tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet saanut koiran pelkäämään itseäsi. 

Vierailija
44/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi on aika red flag, kun hankkii chihuahuan eikä kouluta sitä tai laita mitään rajoja. Mieti sama tilanne pitbullin kanssa, niin ymmärrät miten vastuuttomasta ihmisestä on kyse. 

Vierailija
45/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on varmaankin juuri sellainen kuin ap olettaa, koira on vapaan kasvatuksen tuotos ja nyt se on hämillään kun joku asettaa sille rajoja. Leppyy kyllä ajan kanssa.

Ihmeelliseksi on mennyt tämä nykyinen koirankoulutus kun koirilta ei muka saisi enää vaatia mitään ja asettaa rajoja. Uusimman koulukunnan mukaan koiralle ei saisi opettaa eikä käyttää edes "ei" sanaa koska se kuulostaa ikävältä ja koira voi pahoittas siitä mielensä... Tuolla lenkkipoluilla näkee sitten nämä vapaan kasvatuksen tulokset jotka aloittaa räyhäämisen vastaantulijoille jo kilometrin päästä.

Onneksi on olemassa vielä järkeviäkin kouluttajia jotka opastavat asiakkaita että koirille todellakin pitää opettaa rajat ja vaatia käytöstapoja, esim. Tommy Wiren.

Kannattaa lukea paljon eri koirakirjoja ja käydä erityyppisten ihmisten luennoilla niin voi poimia kaiken tiedon seasta ne asiat jotka toimii juuri sille omalle koiralle. Kaikki koirat ovat

Itse asiassa positiivisen vahvistamisen kautta koulutettu koira oppii nopeammin ja toimii luotettavammin. 

Ei-sanan käyttö pääsääntöisesti on täysin turhaa, eikä oikeastaan kerro eikä opeta koiralle yhtään mitään. Kielloilla/rankaisuilla/huudolla/repimällä niitä remmirähjiä koulutetaan, ei positiivisella koulutuksella.

Ja joo, olen aiemmin typeränä kouluttanut koirani juuri laumahierarkiaan ym pölhöyteen perustuvalla koulutuksella, joka oli valtavirtaa, kun ensimmäisiä koirani koulutin. Nyt käytössä on pelkkä positiivinen vahvistaminen ja oppimisnopeus ja koiran halu työskennellä kanssani on aivan eri luokkaa.

Nyt mulla on pentu, joka on oiva aihio remmirähjääjäksi, koska pelkää aivan valtavasti toisia koiria. Kielloilla, rankaisuilla, repimällä koirasta 100% varmasti tulisi remmirähjä, lempeällä, koiraa kunnioittavalla tavalla koulutettuna ohitukset sujuvat jo suht ok ja koira käyttäytyy nätisti. Ja niin, pentu on nyt 8kk ja koko sinä aikana kun se on mulla ollut, mun ei ole kertaakaan tarvinnut sanoa ei tai kieltää sitä tekemästä mitään. Silti se on ylivoimaisesti parhaiten käyttäytyvä koirani ikinä.

Vierailija
46/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkaa se säkissä järveen. Tuollaisella piskillä ei tee mitään.

Uu...todellinen pahis liikkeellä 🤣🤣 

Vierailija
47/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa positiivisen vahvistamisen kautta koulutettu koira oppii nopeammin ja toimii luotettavammin. 

Ei-sanan käyttö pääsääntöisesti on täysin turhaa, eikä oikeastaan kerro eikä opeta koiralle yhtään mitään. Kielloilla/rankaisuilla/huudolla/repimällä niitä remmirähjiä koulutetaan, ei positiivisella koulutuksella.

Ja joo, olen aiemmin typeränä kouluttanut koirani juuri laumahierarkiaan ym pölhöyteen perustuvalla koulutuksella, joka oli valtavirtaa, kun ensimmäisiä koirani koulutin. Nyt käytössä on pelkkä positiivinen vahvistaminen ja oppimisnopeus ja koiran halu työskennellä kanssani on aivan eri luokkaa.

Nyt mulla on pentu, joka on oiva aihio remmirähjääjäksi, koska pelkää aivan valtavasti toisia koiria. Kielloilla, rankaisuilla, repimällä koirasta 100% varmasti tulisi remmirähjä, lempeällä, koiraa kunnioittavalla tavalla koulutettuna ohitukset sujuvat jo suht ok ja koira käyttäytyy nätisti. Ja niin, pentu on nyt 8kk ja koko sinä aikana kun se on mulla ollut, mun ei ole kertaakaan tarvinnut sanoa ei tai kieltää sitä tekemästä mitään. Silti se on ylivoimaisesti parhaiten käyttäytyvä koirani ikinä.

Eli ennen olet kouluttanut tiukasti laumahierarkiaan perustuen ja nyt koulutat tiukasti positiivisen kautta. Entä kun kymmenen vuoden kuluttua onkin taas uusi metodi muodissa, silloin haukut positiivisen vahvistamisen täysin ja hehkutat vaan sitä uutta tapaa?

Sinulla on varsin mustavalkoinen ajattelutapa olettaessasi että ei -sanan opettaminen tarkoittaa huutamista, rankaisua ja repimistä. 

Vierailija
48/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei, vaan olen koko ajan opetellut ja kehittänyt itseäni kouluttajana ja opin koko ajan uutta ja siten huomannut, että laumahierarkiaan perustuva koulutus on typerää. Jos keksitään vielä positiivistakin vahvistusta parempi tapa kouluttaa ja se perustellaan tottakai kokeilen ja mukaudun.

Typerämpää on se, että ei uskalleta kokeilla uutta, vaan pysytään siinä vanhassa tavassa, kun kuvitellaan sen olevan ainoa oikea.

Mitä sana "ei" sitten mielestäsi hyödyttää? Toki jos olet opettanut koiralle jonkin käytöksen ja opettanut siihen "ei" sanan käskyksi se toki on yhtä toimiva käsky kuin mikä tahansa muukin. Ei koira ymmärrä sanaa ja siten on yhdentekevää, mitä sanoja käytät opetettuun toimintaan.

Mutta kuten sanoin, sana "ei" itsessään ei kerro koiralle yhtään mitään, jos ei sille ole erikseen koulutettu, mitä sillä "ei" sanalla haluat tapahtuvan. 

Itse olen opettanut koiralle käskyn "jätä" toki se voisi olla myös sana "ei". Salaisuus on vaan siinä, että olen opettanut koiralle, mitä sen tulee tehdä, kun sanon sen sanan. Se on siis selkeä käsky, jota koiran on helppo toteuttaa, kun se tietää, mitä siltä odotetaan.

Koira ei ymmärrä ihmisen puhetta ja jos sanaa "ei" ei ole opetettu koiralle, eli opetettu, mitä sen pitäisi tehdä sen sijaan, mitä se tekee kiellon hetkellä, on sitä turha koiralle käyttää.

Ja se laumahierarkia, se perustuu vankeudessa eläneiden susien tarkkailuun, luonnossa susilla ei ole laumahierarkiaa, vaan susilaumat ovat perheitä, joissa kaikkia kohdellaan reilusti ja tasapuolisesti.

Vierailija
49/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne koulutustunnukset kerro yhtikäs mitään siitä, miten koiraa koulutetaan. Varmasti niilläkin koirilla titteleitä on, joita on koulutettu mm. saksanpaimenkoiraliiton koulutuksissa. 

Se, että koirasi ei halua viettää aikaa kanssasi eikä halua ulkoilla kanssasi on selvä merkki siitä, että et osaa koiran kanssa toimia oikealla tavalla. 

Ps. Jos osaisit ja ymmärtäisit koirista jotain, olisit esim.sen kynsien leikkuun opettanut koiralle niin, että se tykkää siitä. Jos koet, että tekemiesi hoitotoimenpiteiden vuoksi koira ei pidä sinusta, teet nekin väärin.

PPS. Koiralta ei tarvitse "vaatia" hyvää käytöstä, oikein kohdeltu koira, joka on asiallisesti koulutettu, käyttäytyy hyvin

Tässä on nyt (tahallisesti) väärinymmärretty niin monta asiaa että luepa tämä ketju uudelleen ajatuksen kanssa. Pisa -tulokset laskevat näköjään myös lukutaidon osalta...

Sinähän sanoit käyttäväsi operanttia ehdolllistamista kuten ovat käyttäneet myös ne videoilta tutut sakemannien "kouluttajat". Et kerro menetelmäksesi positiivista vahvistamista, mikä olisi nykyaikainen ja eettinen koulutuatapa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän