Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni koira vihaa minua (?)

Vierailija
15.12.2023 |

TERVE KOIRAIHMISET!!!

Nyt tarvitsisin näkemyksiä ja apuja, ennenkuin turvaudun ammattilaisiin.

Olemme asuneet avopuolisoni kanssa saman katon alla kuukautta vajaa kaksi vuotta ja puolisoni koira ei tykkää minusta vieläkään. Puolisoni koira kohteli minua aluksi samalla tavalla, kuin muitakin ihmisiä, mutta erittäin pian koiran käytös muuttui ja se jatkoi muuttumista pitkäänkin. Seuraavaksi kuvaan koiran käytöstä, jota pidän koiraperheessä itse kasvaneena outona. Kuvailen koiran oireilua kun olen yksin sen kanssa ja kun olemme yhdessä kaikki.

Oireilua yksin minun kanssa: Välttelee minua kun seison, istun tai makaan, makaa itse erittäin pitkiä aikoja pedissään, tuijottaa minua herkeämättä, ajoittain tärisee, voi istua oudoissakin paikoissa (esim kuivaustelineen alla tai verhojen lomassa), tulee erittäin hitaasti luokse ulos mennessä, ei hauku ulkopuolisia, hakeutuu muiden kylässä käyvien syleihin ja tuijottaa sieltä minua, ei syö eikä juo.

Oireilua kun puolisoni on kotona: Sijoittuu niin että puolisoni on koiran ja minun välissä ja liikkuu sitä mukaan, seuraa pakonomaisesti puolisoani, puolison ei tarvitse kuin liihkataa puolikin metriä ja koira seuraa, koira kiertää mieluummin asunnon päästäkseen maminsa luokse mieluummin kuin kävelee ohitseni, haukkuu kaikelle mikä liikkuu ulkona vuorokauden ajankohdasta riippumatta, tulee syliini vapaaehtoisesti häntää heiluttaen kun istun tai makaan mutta ei pysty asettumaan, tuijottaa puolisoni sylistä minua.

Minulla on itsellä uroskoira ja puolisoni narttu ei käyttäydy koiraa kohtaan edellämainituin tavoin. Onko kyseessä siis joku laumahierarkia vai onko kyseessä mustasukkaisuus tai joku muu?

Koira on 4-5v leikkaamaton chihu-narttu ja puolisoni on elänyt sen kanssa 2-3 vuotta yksin ennen minua. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käsitin, että koiran alkuperäinen omistaja, tämä "puoliso", on nainen, tästä ap:n viestin kohdasta:

Koira kiertää mieluummin asunnon päästäkseen maminsa luokse mieluummin kuin kävelee ohitseni.

Nyt kuitenkin kävi ilmi, että koiran alkuperäinen omistaja on mies:

Ap: Ongelma ei ole hallilla vaan kotona silloin kun mieskin on kotona.

Onko siis kyseessä miespari, joista toinen käyttää koiralleen itsestään nimitystä "mami"?

Kaksi eri tarinaa. Se käy kyllä ilmi viesteistä.

Vierailija
22/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

chihuahuat on tosi ärsyttäviä pikku pa5k14isia mutta niiden hyvä puoli on et jos alkaa liikaa ärsyttää ne jaksaa heittää yllättävän pitkälle, vaikkei oliskaan mikään ammattiurheilija. mun oma ennätys on 24 metriä pikku vauhdeilla, kuudella koiralla kun kokeilin. ja ei, arvaan mitä ajattelette, en harrasta pesäpalloa :))

Mitäs jos menisit Ukrainaan aikuisten hommiin? Siellä pääset tositoimiin, ei tarvitse vellihousustella chihujen kanssa :) Mutta ymmärrän, sota-alueella on pelottavaa:) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää sinua ja saattaa olla myös mustasukkainen emännästään. Toivottavasti helpottaa ajan kanssa. 

Vierailija
24/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rajat minulla ovat mm: minun ollessa keittiössä sinne ei tulla pyörimään kasvojani ei nuolla eikä yöllä tarvi räksyttää. Kiitos vastauksista kaikille! Eli kyseessä on mahdollisesti pelko, joka on muodostunut "arvaamattomuudesta", eli siitä että puolisolla ja minulla on eri rajat. Korjatkaa jos ymmärsin väärin!! 

Vaikutat epätasapainoiselta ihmiseltä. 

Vierailija
25/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiraa ei kouluteta huutamalla.

Vierailija
26/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan odottanut syyttelyä ja oletuksia kun aloitin langan 😅 Kiitos kuitenkin vastauksista ja tämän perusteella olemme alan ammattilaisiin yhteydessä. Kiitos!

Vierailija
27/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan odottanut asiatonta syyttelyä ja oletuksia kun aloitin langan 😅 Kiitos kuitenkin vastauksista ja tämän perusteella olemme alan ammattilaisiin yhteydessä. Kiitos!

Vierailija
28/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän samanlainen tilanne, mutta koira ei nyt suorastaan vihaa minua.

Koira on yhdessä hankittu ja yhteinen, taloudessa on myös vanhempi koira. Tämä uusi koira on valinnut mieheni isännäkseen, palvoo häntä ja ei päästä metriä kauemmas. Minusta ei välitä yhtään, ei leiki kanssani eikä halua edes lähteä ulos. Epäilen että tämä johtuu siitä että mieheni ei pidä koiralle kuria, leikkii aina kun koira pyytää ja "lässyttää" sille. Minä taas koulutan, vaadin hyvää käytöstä ja teen kaikki tylsät hoitotoimenpiteet (kynsien leikkuu ym.) Vanhempi koira on molempien koira eikä sillä ole suosikki-ihmistä.

Sitten koulutat sitä koiraa jotenkin todella väärin, jos koira ei ole sitoutunut suhun. Koulutus nimenomaan hitsaa koiraa ja kouluttajaa yhteen ja koira sitoutuu kouluttajaansa (=omist

Eipä ne koulutustunnukset kerro yhtikäs mitään siitä, miten koiraa koulutetaan. Varmasti niilläkin koirilla titteleitä on, joita on koulutettu mm. saksanpaimenkoiraliiton koulutuksissa. 

Se, että koirasi ei halua viettää aikaa kanssasi eikä halua ulkoilla kanssasi on selvä merkki siitä, että et osaa koiran kanssa toimia oikealla tavalla. 

Ps. Jos osaisit ja ymmärtäisit koirista jotain, olisit esim.sen kynsien leikkuun opettanut koiralle niin, että se tykkää siitä. Jos koet, että tekemiesi hoitotoimenpiteiden vuoksi koira ei pidä sinusta, teet nekin väärin.

PPS. Koiralta ei tarvitse "vaatia" hyvää käytöstä, oikein kohdeltu koira, joka on asiallisesti koulutettu, käyttäytyy hyvin

Vierailija
29/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnioittavaa, varovaa, ehkä vähän pelokasta käytöstä. Sinällään ei mielestäni mitään huolestuttavaa, sulaa varmaan ajan myötä. Jos lähtee kuitenkin ulos mukaan tuskin sen suurempaa ongelmaa. Mutta älä tuijottele ja kyttää liikoja, voi hermostua vain lisää. Ota rennosti, yritä houkutella myös leikkimään välillä. 

Vierailija
30/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi huolissaan kunhan ei käyttäydy sua kohtaan aggressiivisesti tai mitään sellaista, oma sakemanni-rotikka asunut mieheni kanssa saman katon alla yli 4v (koira 9v) ja on yhä epäluuloinen, ei esim. ota ruokaa kädestä jos ei ole varma mitä on tarjolla ja lähinnä poistuu paikalta, jos mieheni sille jotain puhuu. Mua seuraa kuin hai laivaa, on yhden ihmisen koira. Toinen koiristani taas on ihan "isin tyttö" ja mies on eläinrakas, niin en usko että on miehen syytä tämä kuvio. 

Vierailija
31/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan odottanut syyttelyä ja oletuksia kun aloitin langan 😅 Kiitos kuitenkin vastauksista ja tämän perusteella olemme alan ammattilaisiin yhteydessä. Kiitos!

Ei tänne kannata oikeasti enää kirjoitella mitään, ilmapiiri on laskenut alaspäin kuin ketun häntä. Pohdiskeluapua ei saa vaan niinkuin totesitkin, olettamuksiin perustuvia syytöksiä.

Vierailija
32/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira selkeästi pelkää sua. Tutustu siihen, ole sille lempeä ja ystävällinen ja näytä ettei sua tarvitse pelätä. 

Vierailija
33/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on laumaeläin ja hän ajattelee nyt että olet vienyt hänen paikan lauman hierarkiassa. Saat sen takaisin vain komentamalla koiran ruotuun.

Vierailija
34/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koira on laumaeläin ja hän ajattelee nyt että olet vienyt hänen paikan lauman hierarkiassa. Saat sen takaisin vain komentamalla koiran ruotuun.

Laumahierarkia teoria on vanhentunut, päivitä tietosi tälle vuosituhannelle ennen typerien ohjeiden antamista. Koiran kunnioitusta ja hyväksyntää ei saada komentamalla koiraa yhtään mihinkään.

Vierailija
35/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne koulutustunnukset kerro yhtikäs mitään siitä, miten koiraa koulutetaan. Varmasti niilläkin koirilla titteleitä on, joita on koulutettu mm. saksanpaimenkoiraliiton koulutuksissa. 

Se, että koirasi ei halua viettää aikaa kanssasi eikä halua ulkoilla kanssasi on selvä merkki siitä, että et osaa koiran kanssa toimia oikealla tavalla. 

Ps. Jos osaisit ja ymmärtäisit koirista jotain, olisit esim.sen kynsien leikkuun opettanut koiralle niin, että se tykkää siitä. Jos koet, että tekemiesi hoitotoimenpiteiden vuoksi koira ei pidä sinusta, teet nekin väärin.

PPS. Koiralta ei tarvitse "vaatia" hyvää käytöstä, oikein kohdeltu koira, joka on asiallisesti koulutettu, käyttäytyy hyvin

Tässä on nyt (tahallisesti) väärinymmärretty niin monta asiaa että luepa tämä ketju uudelleen ajatuksen kanssa. Pisa -tulokset laskevat näköjään myös lukutaidon osalta...

Tekstini oli alunperin kirjoitettu ap:lle kannustavaksi vertaistueksi koska arvasin että niinkuin täällä aina, alkaa ap:ta kohtaan syyttely.

Tsemppiä ap: lle, kyllä se siitä ajan kanssa helpottuu.

Vierailija
36/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laumahierarkia teoria on vanhentunut, päivitä tietosi tälle vuosituhannelle ennen typerien ohjeiden antamista. Koiran kunnioitusta ja hyväksyntää ei saada komentamalla koiraa yhtään mihinkään.

Mikä se sinun nykyaikainen teoria on?

Vierailija
37/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on laumaeläin ja sinä taidat olla se lauman arvostettu johtaja talossa . 

Vierailija
38/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tulista sinappia sen koiran hanuriin ja päästä ovesta pihalle.

Problem solved

Vierailija
39/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira tuntee todellisen luonteesi.

Vierailija
40/49 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on varmaankin juuri sellainen kuin ap olettaa, koira on vapaan kasvatuksen tuotos ja nyt se on hämillään kun joku asettaa sille rajoja. Leppyy kyllä ajan kanssa.

Ihmeelliseksi on mennyt tämä nykyinen koirankoulutus kun koirilta ei muka saisi enää vaatia mitään ja asettaa rajoja. Uusimman koulukunnan mukaan koiralle ei saisi opettaa eikä käyttää edes "ei" sanaa koska se kuulostaa ikävältä ja koira voi pahoittas siitä mielensä... Tuolla lenkkipoluilla näkee sitten nämä vapaan kasvatuksen tulokset jotka aloittaa räyhäämisen vastaantulijoille jo kilometrin päästä.

Onneksi on olemassa vielä järkeviäkin kouluttajia jotka opastavat asiakkaita että koirille todellakin pitää opettaa rajat ja vaatia käytöstapoja, esim. Tommy Wiren.

Kannattaa lukea paljon eri koirakirjoja ja käydä erityyppisten ihmisten luennoilla niin voi poimia kaiken tiedon seasta ne asiat jotka toimii juuri sille omalle koiralle. Kaikki koirat ovat erilaisia persoonia ja se mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi