Ymmärsitkö alakouluikäisenä, että perheillä on erilaiset rahatilanteet ja ettei pienituloinen voi vaatia samaa elintasoa kuin hyvätuloinen?
Vai ajattelitko, että pienituloisella on oikeus saada yhtä paljon ja yhtä hienoja tavaroita kuin hyvätuloisilla?
Jos olit pienituloisesta perheestä, vaaditko kalliita lahjoja vai ymmärsitkö suhteuttaa toiveet perheesi taloustilanteeseen sopiviksi?
Kommentit (182)
Tietysti ymmärsin, normaalijärkinen kun olen.
Kyllä koulun alusta asti luokallani oli itseäni rikkaampia kuin köyhempiä lapsia, ja luonnollisestikin oli selvää, ettei kaikilla ollut esimerkiksi nättiä isoa kotia, autoa tai kivoja vaatteita ja tavaroita.
Milloin tämä alakoululainen eli? Sotien jälkeen ei monellakaan ollut mitään irtorahaa jota panna menemään... Olen ymmärtänyt että yläluokkaisillakaan ei ollut rahaa... kuka heille nyt rahaa antaisi... siis rahaköyhyys tai -rikkaus ei kerro yhtään mitään. VAROKAA RAHAA - SE VOI HAIHTUA HETKESSÄ... jopa VALTIO VOI VIEDÄ SINULTA KAIKKI RAHAT JA OMAISUUDET. Näin kävi 100 vuotta sitten ja myöhemminkin...
Jos taas tulee sota niin siinä sitten ollaan kuin täi tervassa! Mistä velkaantuneella valtiolla varaa kaikkiin sotakustannuksiin? Pannaan rikkaat maksamaan???
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä alakoululainen eli? Sotien jälkeen ei monellakaan ollut mitään irtorahaa jota panna menemään... Olen ymmärtänyt että yläluokkaisillakaan ei ollut rahaa... kuka heille nyt rahaa antaisi... siis rahaköyhyys tai -rikkaus ei kerro yhtään mitään. VAROKAA RAHAA - SE VOI HAIHTUA HETKESSÄ... jopa VALTIO VOI VIEDÄ SINULTA KAIKKI RAHAT JA OMAISUUDET. Näin kävi 100 vuotta sitten ja myöhemminkin...
Korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas tulee sota niin siinä sitten ollaan kuin täi tervassa! Mistä velkaantuneella valtiolla varaa kaikkiin sotakustannuksiin? Pannaan rikkaat maksamaan???
Edelleen, pane se korkki kiinni.
Tietysti ymmärsin, olin ihan normaalijärkinen lapsi. Eikö sinun lapsesi ap ymmärrä, vai miksi kyselet?
Kyllä todellakin ymmärsin. Olin luokkani köyhimmistä yh-perheistä. Meillä ei ollut omaa asuntoa, autoa, kesämökkiä, laskettelumatkoja ja kalliita harrastuksia. Koti oli pieni ja tosi vaatimaton. Kaikkea tarpeellista oli, mutta ei mitään hienoa ja kallista.
Tietysti ajattelin, vaikken saanut edes uutta lyijykynää. En kai ollut sen arvoinen.
En ymmärtänyt. Asuimme työläiskaupunginosassa jossa liki jokainen perhe oli samoissa asetelmissa. Sitä jaksoimme ihmetellä kun koulukaveri pyysi meitä katsomaan Coca Cola -koriaan jonka oli saanut kesälomansa alkamisen kunniaksi että miten kellään on noin paljon limpparia. Kulaustakaan "herra" ei meille tarjonnut, sillä pelkästä katsomisestahan oli kysymys. Vuosi oli 1982.
M 49
Oma perheeni oli hyvinki hyvätuloinen.
En sitä mitenkään tuolloin tajunnut, koska esim jouluna saimme lahjoja maltillisesti
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ymmärsin, olin ihan normaalijärkinen lapsi. Eikö sinun lapsesi ap ymmärrä, vai miksi kyselet?
Normaaliälyinen kyllä ymmärtäisi, että asioita voi kysyä monesta eri syystä. Abstrakti ajattelu on hankalaa kaltaisillesi.
Ymmärsin. Kuten myös sen, että ihan itse pitää hankkia se parempi elintaso, en odottanut muiden sitä järjestävän minulle.
Ei ikinä tullut mieleenikään odottaa - saati vaatia - yleellisyyksiä.
Olin hyvin kiitollinen jokaisesta vaatimattomasta lahjasta, jonka sain.
Ymmärsin, mutta köyhyys oli vanhemmilleni niin suuri häpeä että puhuivat meille lapsille miten rahaa on, mutta sitä ei haluta käyttää. Isä korjasi pihalla jotain vanhaa auton romua ja haukkui ihmiset joilla oli parempi. Sukulaiset yrittivät auttaa mutteivat ottaneet vastaan lahjoja esimerkiksi meille lapsille.
Kyllä ymmärsin. Haaveilin isosta ja hienosta talosta, ehjästä perheestä, kauniista huonekaluista, ulkomaanmatkoista ja muutamista harrastuksista, joihin minulla olisi ollut lahjoja. Koin paljon häpeää kotiloloistani.
Ymmärsin. Ja oma lapsenikin on ymmärtänyt. On vanhempien tehtävä selittää perusasiat, miten maailma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Koetko olevasi nokkela, kun keksit tuollaisen kömpelön näpäytysyrityksen?
En. Ei ollut köyhiä lähinaapureita.