Miehen työmonologit
Tulin kotiin. Mies oli teams-puhelussa juuri silloin. Aloin purkaa ostoskasseja ja laitoin oman lounaan valmistumaan, en ollut syönyt mitään. Mies tuli kertomaan yksityiskohtaisesti työpuhelustaan: millaista äppiä ja millaista mainostusta oli käsitelty. Kysyi opettavaiseen sävyyn "huomaatko tässä ideassa samat heikkoudet kuin minä?" Itse en työskentele tekniikan enkä mainonnan parissa, joten aihe olisi voinut olla vaikka rakettitiede. Vastailin kohteliaisuudesta ja sanoin haluavani syödä. Mies vain jatkoi ja jatkoi omia pohdintojaan ääneen huomaamatta, että ei kiinnostanut koko aihe.
Tällaisia on monta kertaa viikossa. Mies ei käy toimistolla juuri koskaan ja minun pitäisi olla myös työkaverin roolissa.
Kommentit (69)
Ihana mies. Itse työskentelen juuri noiden aiheiden parissa, ja olisin ollut innoissani keskustelusta.
Työ on selvästi miehelle tärkeää, kertoo sulle itselleen merkityksellistä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama. Päivittäin laitetaan työpäivän aikanakin viestiä ja kysytään mitä kuuluu, ja toinen saa avautua jos joku asia on mennyt päin peetä. Mutta etenkin työpäivän jälkeen tavatessa kysellään aina miten meni työpäivä, jutellaan siitä, ja
Toivottavasti ette kuitenkaan luottamuksellisia/vaitiolovelvollisuuden alaisia asioita levittele. Itse ollut useammassa työpaikassa ja jokapaikassa allekirjoitettu vaitiolovelvollisuus paperit, siinä ei paljon viestitellä puolisolle kesken työpäivän ja juoruilla työasioita.
Tuo nyt on päivänselvää. Työasioista voi puhua myös rikkomatta vaitiolovelvollisuutta. Esimerkiksi voin sanoa että olipa turhauttavaa kun yksi asiakas tuli nyt sitten raivoamaan siitä, ettei ollut itse tehnyt niitä asioita joista viimeksi häntä muistutin. Jne. Ollaan töissä eri aloilla ja eri kaupungeissa, eli ei mitenkään tunnistettavaa.
Pääasiassa purkaudutaan toiselle lähinnä työpaikan sisäisistä asioista, siis uusista säännöistä ja ymmärtämättömistä pomoista ym.
Ajatella. Minäkin joudun kuuntelmaan vaimoni juttuja töistä vaikka se on tehtaassa hommissa ihan livenä. Saatan jopa joutua kommentoimaan asioita.
Pitääpä ottaa antamanne vinkit käyttöön kun nainen yrittää seuraavan kerran kertoa elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi puhua?
- Olipa mielenkiintoinen palaveri. Mitä sinulle kuuluu?
- Kauhea nälkä kun en ole syönyt mitään koko päivänä. Syön ensin, kerro sitten palaveristasi. Jaksan kuunnella paremmin kunhan olen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sä voinut syödä samaan aikaan kun miehesi puhui?
Menisi ruokahalut.
Miten pystyy sitten muualla syömään, kun sielläkin voi olla ihmisiä jotka puhuvat ? Itse olisin ottanut luettavaa ja syönyt menemään. Kyllä meilläkin mies puhuu omia asioitaan jotka ei kiinnosta, mutta olen oppinut tekemään niin kuin miehet, en kuuntele vaan mietin omia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi puhua?
"Miten päiväsi on mennyt?"
"Työttömyys ahdistaa. Kävelin koko päivän ulkona, jotta tyhjiö täyttyisi edes jollain. En taida jaksaa enää esittää. Ruokakaan ei ole ahdistuksen vuoksi maistunut, paitsi nyt on kamala nälkä."
Aha. Mitäs me tällä tiedolla teemme?
Sinun miehesi, sinun elämäsi, sinun valintasi.