Miehen työmonologit
Tulin kotiin. Mies oli teams-puhelussa juuri silloin. Aloin purkaa ostoskasseja ja laitoin oman lounaan valmistumaan, en ollut syönyt mitään. Mies tuli kertomaan yksityiskohtaisesti työpuhelustaan: millaista äppiä ja millaista mainostusta oli käsitelty. Kysyi opettavaiseen sävyyn "huomaatko tässä ideassa samat heikkoudet kuin minä?" Itse en työskentele tekniikan enkä mainonnan parissa, joten aihe olisi voinut olla vaikka rakettitiede. Vastailin kohteliaisuudesta ja sanoin haluavani syödä. Mies vain jatkoi ja jatkoi omia pohdintojaan ääneen huomaamatta, että ei kiinnostanut koko aihe.
Tällaisia on monta kertaa viikossa. Mies ei käy toimistolla juuri koskaan ja minun pitäisi olla myös työkaverin roolissa.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Omista työasioista puhuminen voi olla todella epäystävällistä. En puhu omistani miehelleni siksi, että työni on hienompaa ja miehellä taas menee töissä huonosti ja on talousongelmissa. Olisi törkeää päivittäin puhua omasta työstäni, sehän saisi hänelle pahan mielen jatkuvasti. Onko ap:lla sellainen asetelma, että ap:n työ on yhtä hieno kuin miehen ja olette siinä tasa-arvoisia, vai vähemmän arvostettu ja heikommin palkattu? Eli onko miehen puheissa sellainen melkein pahantahtoinen itsensäkorostus mukana?
Työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omista työasioista puhuminen voi olla todella epäystävällistä. En puhu omistani miehelleni siksi, että työni on hienompaa ja miehellä taas menee töissä huonosti ja on talousongelmissa. Olisi törkeää päivittäin puhua omasta työstäni, sehän saisi hänelle pahan mielen jatkuvasti. Onko ap:lla sellainen asetelma, että ap:n työ on yhtä hieno kuin miehen ja olette siinä tasa-arvoisia, vai vähemmän arvostettu ja heikommin palkattu? Eli onko miehen puheissa sellainen melkein pahantahtoinen itsensäkorostus mukana?
Työtön.
No sitten on vielä pahempi.
Mieshän vain valmentaa sinua työelämään. Sielläkin joutuu kuuntelemaan asioita, jotka eivät koske sinua mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön.
Oliko tämä ap?
Meillä ei mies juuri muusta puhukaan kun työstään. Illat vastailee työpuheluihin. Parhaimmillaan puhelimessa kaiutin päällä et joudutaan muutkin sitä työpuhelua kuuntelemaan. Autossa puhelin kytkettynä Bluetoothiin ja taas koko perhe kuuntelee puhelun, joka koskee miehen työtä ja hänen alaisiaan. Helvetti, muiden ihmisten sairausloma-asiat edes kuulu minulle vaan minne sitä korvansa laittaa. Olen sanonut että nyt menee vaitiolovelvollisuuden rikkomiseksi tämä touhu. Jos ei ole illalla työpuheluita niin voi toki muuten kertoa työstään pitkät tarinat, viikonloppuisin myös! Miten hän on niin pidetty ja kerrassaan korvaamaton työpaikallaan. Työnarkomaani mikä työnarkomaani.
Jos ap on työtön ja mies jauhaa omista työasioistaan päivittäin, eikä anna edes syödä rauhassa, niin siinä on kyse puhtaasti kiusaamisesta miehen taholta.
Kärsivällisyyttä! Ja osta ne tähden muotoiset lasit, mitkä laitat päähän kun monologi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mies juuri muusta puhukaan kun työstään. Illat vastailee työpuheluihin. Parhaimmillaan puhelimessa kaiutin päällä et joudutaan muutkin sitä työpuhelua kuuntelemaan. Autossa puhelin kytkettynä Bluetoothiin ja taas koko perhe kuuntelee puhelun, joka koskee miehen työtä ja hänen alaisiaan. Helvetti, muiden ihmisten sairausloma-asiat edes kuulu minulle vaan minne sitä korvansa laittaa. Olen sanonut että nyt menee vaitiolovelvollisuuden rikkomiseksi tämä touhu. Jos ei ole illalla työpuheluita niin voi toki muuten kertoa työstään pitkät tarinat, viikonloppuisin myös! Miten hän on niin pidetty ja kerrassaan korvaamaton työpaikallaan. Työnarkomaani mikä työnarkomaani.
Joo ja lomalla ei voi olla kunnolla koskaan vaan sielläkin pitää vastata viesteihin ja kertoa pitkät tarinat kun muut yrittää rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja lomalla ei voi olla kunnolla koskaan vaan sielläkin pitää vastata viesteihin ja kertoa pitkät tarinat kun muut yrittää rentoutua.
Jouluna juuri ja juuri malttaa olla aaton puhelin äänettömällä, kun muutkaan ei tee jouluna töitä. Viimeistään tapanina taas työkone auki.
Miksi olla suhteessa jos ei toisen asiat kiinnosta.
Kuitenkin täällä palstalla avaudut ja mollaat miestäsi muille.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on työtön ja mies jauhaa omista työasioistaan päivittäin, eikä anna edes syödä rauhassa, niin siinä on kyse puhtaasti kiusaamisesta miehen taholta.
Työtön ehtii syödä milloin tahansa. Kuuntelematta jättäminen syömiseen vedoten on kiusaamista.
Esitä kuuntelevasi ja ajattele salaa omia ajatuksia. Niin kaikki muutkin tekee.
Joo. Tiedän. Mun eksä soittelee mua vieläkin sen luokse kylään. Ollaan erottu 13 vuotta sitten. Ei mitään muuta taka-ajatusta hänellä kuin et pääsee läpisemään omat asiansa. En jaksa mennä kuuntelemaan asioita joita ei kiinnosta. Olen sanonut olevani joulun töissä kun alkoi taas pommittaan viestein. Siihen hiljeni. Ei se halua kuin kitata kaljaa ja pitää monologia itsestään ja asioistaan. Eikä tajua että toinen on kuollakseen kyllästynyt. Miehet on yksinkertaisia.
Kaikissa suhteissa voi puhua suoraan, mutta ystävällisesti. Olen itse tuossa tilanteessa kertonut, etten tarvitse yksityiskohtaisia tietoja miehen töistä ja puhun mieluummin muista asioista. Hyvin ymmärsi. Tosin oli aika uusi suhde tuolloin ja oppivainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön.
Oliko tämä ap?
Kyllä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan eri aloila ja jutellaan töistämme ihan säännöllisesti. Toiselta saa usein näkökulmaa ja jos on rankempi jakso töissä, ihan vaan se, että voi sanoittaa toiselle, joka kuuntelee, auttaa joskus avaamaan niitä solmuja omassa päässä.
Paljon on töissä myös asioita, joita ei voi jakaa, mutta silleen yleisellä tasolla kuitenkin voi. Ja kyllä mua kiinnostaa mun puolison työ, vaikka en alasta niin ymmärrä, ehkä on tulut tehtyä hyvä puolisovalinta kun mies voisi puhua vaikka nauriin kasvatuksesta ja se olisi kiinnostavaa. Ja ollaan oltu yhdessä vuosikymmenet, joten ei ole vain uuden suhteen hattaraa tämä.
Meillä ihan sama. Päivittäin laitetaan työpäivän aikanakin viestiä ja kysytään mitä kuuluu, ja toinen saa avautua jos joku asia on mennyt päin peetä. Mutta etenkin työpäivän jälkeen tavatessa kysellään aina miten meni työpäivä, jutellaan siitä, ja jos en ymmärrä jotain niin pyydän tarkentamaan. Ja toisinpäin.
Mies kysyy paljonkin neuvoja joihinkin ristiriitatilanteisiin tms, että miten voisi olla järkevää toimia. Ja kun hakee esim. korkeampaa paikkaa niin työhakemukset teemme aina yhdessä :D
Yhdessä mekin jo liki 30 vuotta. Joskus on tärkeää vaan antaa toisen puhua, ja itse kuunnella. Koska aina tulee tilanne että itse haluaa kertoa toiselle jotain ja on mukavaa kun hän kuuntelee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan eri aloila ja jutellaan töistämme ihan säännöllisesti. Toiselta saa usein näkökulmaa ja jos on rankempi jakso töissä, ihan vaan se, että voi sanoittaa toiselle, joka kuuntelee, auttaa joskus avaamaan niitä solmuja omassa päässä.
Paljon on töissä myös asioita, joita ei voi jakaa, mutta silleen yleisellä tasolla kuitenkin voi. Ja kyllä mua kiinnostaa mun puolison työ, vaikka en alasta niin ymmärrä, ehkä on tulut tehtyä hyvä puolisovalinta kun mies voisi puhua vaikka nauriin kasvatuksesta ja se olisi kiinnostavaa. Ja ollaan oltu yhdessä vuosikymmenet, joten ei ole vain uuden suhteen hattaraa tämä.
Meillä ihan sama. Päivittäin laitetaan työpäivän aikanakin viestiä ja kysytään mitä kuuluu, ja toinen saa avautua jos joku asia on mennyt päin peetä. Mutta etenkin työpäivän jälkeen tavatessa kysellään aina miten meni työpäivä, jutellaan siitä, ja
Mutta jos ap on työtön, tuohan on aina vain yksisuuntainen asetelma.