Miehen työmonologit
Tulin kotiin. Mies oli teams-puhelussa juuri silloin. Aloin purkaa ostoskasseja ja laitoin oman lounaan valmistumaan, en ollut syönyt mitään. Mies tuli kertomaan yksityiskohtaisesti työpuhelustaan: millaista äppiä ja millaista mainostusta oli käsitelty. Kysyi opettavaiseen sävyyn "huomaatko tässä ideassa samat heikkoudet kuin minä?" Itse en työskentele tekniikan enkä mainonnan parissa, joten aihe olisi voinut olla vaikka rakettitiede. Vastailin kohteliaisuudesta ja sanoin haluavani syödä. Mies vain jatkoi ja jatkoi omia pohdintojaan ääneen huomaamatta, että ei kiinnostanut koko aihe.
Tällaisia on monta kertaa viikossa. Mies ei käy toimistolla juuri koskaan ja minun pitäisi olla myös työkaverin roolissa.
Kommentit (69)
^ No ei kai se sitä poista että toiselle tärkeitä asioita voi kuunnella ja kertoa omiaan. Kai työttömälläkin jotain kuulumisia on? Mulla ainakin on aina ollut. Ja jos taas olen ollut vaan kotona yksin niin sitä kivempaa jutella toisen kanssa kun kotiutuu.
Nainen, joka suhtautuu noin ymmärtäväisesti ja inhimillisesti mieheensä.. kunpa minullakin olisi joskus ollut tuollainen!
Tattista vaan ideasta ap. Kirjoitan esikoisteokseni alotuksesi otsikolla. Parisuhde ei sovi sinulle jos et jaksa kuunnella miestäsi ja muista jatkossa ettei kukaan muu kuin sinä itse osaa/voi/pysty lukemaan ajatuksiasi.
Miehen tämän päivän monologi koski sitä, miten hänellä ei ole kunnon koulutusta mihinkään tehtäviinsä työurallaan. Yliopisto jäi kesken ja hän on itseoppinut.
Ap:ta risoo päivittäin olla akateeminen työtön. Muitakin koulutuksia on paljon, muttei työkokemusta niistä juurikaan.
Mies kysyi: "Mitä koulutuksia sinulla on?"
Niin kuin olisin ollut työhaastattelussa perjantai-iltana ruokapöydässä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehen tämän päivän monologi koski sitä, miten hänellä ei ole kunnon koulutusta mihinkään tehtäviinsä työurallaan. Yliopisto jäi kesken ja hän on itseoppinut.
Ap:ta risoo päivittäin olla akateeminen työtön. Muitakin koulutuksia on paljon, muttei työkokemusta niistä juurikaan.
Ap
Eikö mies tiedä niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eikö mies tiedä niitä?
Olen kyllä kertonut monestikin, mutta liekö kuunnellut oikesti vai ajatteliko salaa omia asioitaan. Hänellä on tapana kääntää juttu itseensä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisin käskenyt katsoa LinkedIn:sitä.
Ja ap luulee, että.muilla ei ole samanlaista.
Mitä väliä työttömälle on, vaikka olisikin perjantai-ilta? Työtön saa olla vapaalla joka päivä.
Mene ap töihin, niin saat muitakin puheenaiheita, kuin miehesi työmonologit.
Ap, kuten kaikki muutkin palstan naiset, on jälleen mokannut, ottanut riippakivekseen miehen.
Peili on tässäkin tapauksessa se, joka kertoo syyllisen.
Ole iloinen että hän haluaa sinusta keskusteluseuraa ja vielä ajattelee sinusta niin että sulle voi puhua työasioita.
Olisko vaan niin että hän on tylsistynyt kotona epäilyyn ja kaipaa keskustelukumppania nimenomaan työasioihin. Sano hänelle että menee töihin niin pääsee kommunikoimaan niistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ihan sama. Päivittäin laitetaan työpäivän aikanakin viestiä ja kysytään mitä kuuluu, ja toinen saa avautua jos joku asia on mennyt päin peetä. Mutta etenkin työpäivän jälkeen tavatessa kysellään aina miten meni työpäivä, jutellaan siitä, ja
Toivottavasti ette kuitenkaan luottamuksellisia/vaitiolovelvollisuuden alaisia asioita levittele. Itse ollut useammassa työpaikassa ja jokapaikassa allekirjoitettu vaitiolovelvollisuus paperit, siinä ei paljon viestitellä puolisolle kesken työpäivän ja juoruilla työasioita.
Mikset voisi vaan sanoa, että näläkä, syön ensin jutellaan sitten.
Seurustelin aikoinaan henkilön kanssa joka aloitti ajamaan taksia. Nähtiin muutama kerta viikossa ja eteenkin alussa hän kertoi aina millaisia ihmisiä oli ollut kyydissä, mitä juttuja oli kuullut ja minne oli ajanut jne. Voi kääk miten puuduttavaa. Aluksi koitin tsempata kiinnostustani koska se oli uusi asia hänelle jota halusi purkaa mitta kun tämä jatkui ja jatkui niin koitin aina jotenkin sulkea korvani ja ajattelin jotain muuta tai johdatin jutun tai huomion johonkin muuhun.
Hä ei vaan myöskään tuntunut hoksaavan että minä en puhu jänelle koskaan työstäni tai sitä että mua ei taida kiinnostaa.
Mieheni tekee tuota samaa ja itse tulkitsen asian niin, että hän siinä samalla ajattelee ääneen. Eikä ole mitään tekemistä etätöiden kanssa. Yleensä en edes kuuntele vaan teen omiani eikä hän huomaa mitään. Hän on tutkija.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei mies juuri muusta puhukaan kun työstään. Illat vastailee työpuheluihin. Parhaimmillaan puhelimessa kaiutin päällä et joudutaan muutkin sitä työpuhelua kuuntelemaan. Autossa puhelin kytkettynä Bluetoothiin ja taas koko perhe kuuntelee puhelun, joka koskee miehen työtä ja hänen alaisiaan. Helvetti, muiden ihmisten sairausloma-asiat edes kuulu minulle vaan minne sitä korvansa laittaa. Olen sanonut että nyt menee vaitiolovelvollisuuden rikkomiseksi tämä touhu. Jos ei ole illalla työpuheluita niin voi toki muuten kertoa työstään pitkät tarinat, viikonloppuisin myös! Miten hän on niin pidetty ja kerrassaan korvaamaton työpaikallaan. Työnarkomaani mikä työnarkomaani.
On kyllä minusta outoa puhua kaiutin päällä työasioita. Kuulostaa tosiaan siltä, että se on hieman tarkoituksellista, vetää työasioita perheen kuultavaksi, juuri oman egon pönkittämiseksi.
Olet hänelle pelkkä kaikukammio ja peili.
Mun mies on koti-isä ja aina saa kauheen puheripulin kun mä tuun kotiin.... Ja mua vaan väsyttäs.