Miten nuo palkansaajien veroprosentit on oikein laskettu ja miten se on noin korkea Suomessa?
Mulla ei ole eläissäni ollut yli 30 prosentin veroprosenttia ja kuulun kirkkoonkin. Bruttotulot ovat 58000 e/v ja veroprosentti sekä tänä vuonna että ensi vuonna 27. Asuntolainaa enää muutama tonni jäljellä joten korkoja ja muitakin vähennyksiä vähän.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Palkansaajat maksavat enemmän veroja kuin rikkaat pääomatulojen saajat, koska oikeistohallitukset ovat näin halunneet. Lisäksi kokoomus on koko ajan ajanut verotusta enemmän välillisiin veroihin. Tätä kannattaa myös oikealle siirtynyt persut. Eli maksat korkeita veroja kaikesta mitä kulutat. Ei siinä paljon palkasta enää käteen jää.
Taas tätä laskutaidottoman ay-liikkeen aivopesemän vassarin lätinää.
Keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla palkansaaja maksaa vähemmän veroja noin 100.000 euron tuloihin asti, kuin saman summan pääomatuloina saava.
Ei taida normi palkansaajia olla kovin montaa Suomessa, jotka tuohon ansioon pääsisivät.
Pääomatuloista maksetaan veroa ensimmäisestä sentistä alkaen 30% ja 30.000 ylimenevältä osalta 34%, kun taas ansiotuloista tehdään alkuun laskennallisia vähennyksiä, jotka pitävät ansiotulon veroprosentin kurissa. Itse asiassa tuohon 30 % ansiotuloveroon päästään noin 75000 euron palkkatuloilla. Toki siitä pidätetään myös vakuutusmaksut, mutta vielä suuremmalla prosentilla pääomatulon saaja joutuu kustantamaan itselleen vakuutusurvan jos sellaista haluaa.
minulla enn.pid.prosentti 30,5%, siihen jos laskee työeläke ja työttömyysvakuutusmaksut, niin palkasta otetaan n. 41% veroa ja veroluonteisia maksuja.
Vierailija kirjoitti:
minulla enn.pid.prosentti 30,5%, siihen jos laskee työeläke ja työttömyysvakuutusmaksut, niin palkasta otetaan n. 41% veroa ja veroluonteisia maksuja.
Eli sä teinaat noin 75000 / vuosi. Noin tuplat keskiverto suomalainsen palkkaa.
Unohdat nyt sen tosiasian, että listaamattomasta osakeyhtiöstä voi tietyin edellytyksin nostaa osinkotuloa 90.000 euroa vuodessa verovapaasti. Silloin pääomatulon kokonaisveroaste on huomattavasti alempi kuin vastaava tulovero olisi.