Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.

Vierailija
13.12.2023 |

IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen

https://www.is.fi/perhe/art-2000010044656.html

Kommentit (1291)

Vierailija
181/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elektroniikka on oma lukunsa, mutta mielestäni 8-vuotiaan tytön toiveena Guess-merkkinen puhelinlaukku on myös jotenkin surullinen ja kertoo paljon maailmasta, jossa elämme. Itse 80-luvulla syntyneenä leikin 8-vuotiaana vielä ihan lasten leikkejä ja toivelistalla oli barbeja. Se, että 8-vuotias on noin merkkitietoinen, kertoo, että lapsuus on liian aikaisin ohi ja maailma muutoinkin pyörii kaupallisuuden ympärillä. Huonoa itsetuntoa yritetään pönkittää ostamalla jatkuvasti sitä, mitä muutkin ostavat ja mitä muiden ajatellaan arvostavan, ja alkaa näemmä jo ihan pikkulapsena. 

8-vuotiaan tytön äitinä jotenkin ihmettelin tuota itsekin. Mutta no, voihan se olla että lapsi on nähnyt jossain semmoisen hienon laukun joka on jäänyt mieleen. Kyllä tuo oma lapsi tykkää kauniista käyttötavaroista, vaikka leikkii kyllä myös barbeilla ja vauvanukeilla, eikä hänen joululahjalistallaan ollut kuin pari pientä toivetta.

Vierailija
182/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nuo toiveet saakin olla vaikka nukkekoti ja sinne tavaraa tai suuri legorasia. (Joku 400 euron lahja on jo liian kalliiksi.)

Niihin pienempiin lahjoihin on köyhälläkin perheellä varaa. Siis kympin tai parin kympin lahjoihin. 

Suositushinta voisi olla 50-100 euroa. 

En ole hyvätuloinen. Ollaan oltu hyvissä töissä, mutta tiputtu kauan sitten jo työmarkkinatuelle. Sossutuelle ei aIaa, kun on säästöjä.

En kuitenkaan "osaa" vaatia kaikkea, mitä saattaisimme saada. Köyhässä perheessä kasvaneet kai oppivat ammattilaisiksi. Mun suvussa ei osata. 

En ole hakenut tuollaisia tuntemattomien lahjoja koskaan. 

Jos on varaa parinkympin joululahjoihin niin sitten ostaa sellaisen. Sillä saa Legoja, Barbien, Puma / Adidas hupparin (Blackfriday ainakin)...Silloin ei ole tar

Ihan jo Googlaamalla nyttenkin löytyy Stadium Outeltistä 25e:lla, Zalandolla myös... Tarjouksesta halvemmallakin. Saahan noista Adidas huppareista maksaa 200e jos haluaa, löytyy niitäkin. Adidakset on muuten Tokmannilla, Cittarissa ja Prismassa kalliimpia kuin urheilukaupoissa (xxl, budget sport yms.) yleisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko auttaa jos se on niin vaikeaa ja lahjatoiveet pahoittaa mielen?

Vierailija
184/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nuo toiveet saakin olla vaikka nukkekoti ja sinne tavaraa tai suuri legorasia. (Joku 400 euron lahja on jo liian kalliiksi.)

Niihin pienempiin lahjoihin on köyhälläkin perheellä varaa. Siis kympin tai parin kympin lahjoihin. 

Suositushinta voisi olla 50-100 euroa. 

En ole hyvätuloinen. Ollaan oltu hyvissä töissä, mutta tiputtu kauan sitten jo työmarkkinatuelle. Sossutuelle ei aIaa, kun on säästöjä.

En kuitenkaan "osaa" vaatia kaikkea, mitä saattaisimme saada. Köyhässä perheessä kasvaneet kai oppivat ammattilaisiksi. Mun suvussa ei osata. 

En ole hakenut tuollaisia tuntemattomien lahjoja koskaan. 

Jos on varaa parinkympin joululahjoihin niin sitten ostaa sellaisen. Sillä saa Legoja, Barbien, Puma / Adidas hupparin (Blackfriday ainakin)...Silloin ei ole 

Just katselin xxl:n mainosta jossa mainostettiin alle 30e Adidas huppareita. Että ei ne mitenkään erityisen kalliita ole, varsinkin kun tosiaan ne "merkittömät" henkkamaukat maksaa liki saman. 

Vierailija
185/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaikka saisivatkin sinusta säästettyä näennäisesti ja liian helposti, niin kuitenkin oppivat, että mikään ei tule ilmaiseksi. Ja toisekseen alaikäisen on aika vaikea maksaa elintasostaan itse, kun ei pääse oikeasti töihin kuin hyvällä tuurilla 15v eteenpäin. Silloin ne kotityöt ja isovanhempien auttamiset on ainoa keino. Ja parempi keino kuin opettaa, että laitetaan lappu taikakuuseen ja vieras ihminen ostaa ökykalliit lahjatoiveet. "

Mitä tarkoittaa, että "oppivat, ettei mikään tule ilmaiseksi"? Ensinnäkin moni asia kyllä tulee tässä maailmassa ilmaiseksi - joillekin. Ja eikö lahjojen idea olekin se, että ne annetaan lahjoina, ilman että vaaditaan vastapalvelusta? Itse olen juuri tuollaisen hyvätuloisen perheen lapsi, enkä joutunut ikinä säästämään saadakseni tarpeellisia tai toivomiani asioita. Ei minusta silti tullut materialistia, vaan jopa kulutuskriittinen ihminen. Myöskään omat lapseni eivät joudu säästämään joka i

Meidän nykyisten vanhempien lapsuudessa ne toiveet eivät olleet mitään yli tonnin iPhonea, MacBookeja tai sähköpotkulautoja. En minäkään lapsena joutunut säästämään jokaiseen haluamaani juttuun omaa rahaa, mutta kyllä ne isommat ja kalliimmat jutut piti ansaita vähintään hyvällä koulutodistuksella. Ilman sitä olisi jäänyt myös ilman niitä kalliimpia toiveita. 

Vierailija
186/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me katselimme 11v tyttären kanssa yhdestä puusta noita toiveita. Oli ihan kohtuullisiakin, mutta myös mm. Pleikka 5 ja tiettyjä Nintendo Switch-pelejä, UGGit koossa 39 jne. Oma tytär säästi juuri itse ja osti Nintendo Switchin. Totesi siinä, että ei voi olla kovin köyhä, jos on ollut varaa ostaa se konsoli ylipäätään.

Ei sitten otettu mitään toivetta puusta toteutettavaksi, kun meni vähän maku. Valtaosa hyvätuloisten perheidenkään lapsista ei saa mitään kallista maksamatta osaa siitä itse. 

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat loput) on ihan näennäistä - nopeastihan sen säästä

Miten niin ei tule ilmaiseksi? Eikö se autokyyti tule ilmaiseksi (vrt esim kävely/pyöräily?) Maksaako lapset ne lomamatkan osuudetkin itse? Jokaisen loman jätskipallon? Ravintolaruokailut?

Totta helkutissa saavat ilmaiseksi paljonkin asioita, joita muut eivät saa. Onko se ok? Mielestäni on (niin demari en vielä ole, etteikö olisi), mutta myönnetään tosiasiat avoimesti. 

Vierailija
187/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä pointtina on se että alkaa kuulostaa siltä ettei apu mene todelliseen tarpeeseen.Missä voi aittaa niitä joilla oikeasti tarve?Jos ostellaan Ipadeja ja Pleikkoja niin enemmän karhunpalvelus saajalle. Oppii vaan vaatimaan jakossakin enemmän (tekemättä mitään).

Vierailija
188/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me katselimme 11v tyttären kanssa yhdestä puusta noita toiveita. Oli ihan kohtuullisiakin, mutta myös mm. Pleikka 5 ja tiettyjä Nintendo Switch-pelejä, UGGit koossa 39 jne. Oma tytär säästi juuri itse ja osti Nintendo Switchin. Totesi siinä, että ei voi olla kovin köyhä, jos on ollut varaa ostaa se konsoli ylipäätään.

Ei sitten otettu mitään toivetta puusta toteutettavaksi, kun meni vähän maku. Valtaosa hyvätuloisten perheidenkään lapsista ei saa mitään kallista maksamatta osaa siitä itse. 

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat lopu

Siinä mielessä vähän hurskastelua tulla varakkaiden tuomitsemaan köyhien lasten toiveet sillä perusteella, miten "meidän lapsi ansaitsee kaiken itse" ym "ei meilläkään saa..."

Ihan eri maailmoissa silti elävät. 

(Tosiaan oon näköjään kohta vähintään demari, jos nää keskustelut vielä jatkuu..)

Olkiukko. Kukaan ei väitä, että "meidän lapsi ansaitsee kaiken itse" jne. Onko tahallaan väärinymmärtäminen demariuden edellytys?

Ja hei, keskustelu jatkuu niin kauan kuin se jatkuu. Et voi sitä pysäyttää polkemalla jalkaa. Omalta osaltasi voit lopettaa keskustelun vaikka heti, jos käy liikaa tunteisiin.

Vierailija
189/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat lopu

Päästäisit nyt hyvä ihminen irti jo siitä katkeruudesta. Ei kai köyhäkään laita lastaan kävelemään mihinkään, niin miksi juuri se rikkaan lapsi pitäisi 

Vierailija
190/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa puhuttiin, että pitäisi olla kaksi puuta. Yksityisille ja yrityksille omansa. Yrityksenä voisimme tuon kameran 16 vuotiaalle sponsoroida, mutta ei tablettia 2 vuotiaalle. 

Ihan hyvä idea. Tai sitten siihen lappuun saisi merkitä kaksi toivetta, se unelmien toive ja sitten realistisempi toive. Koska nythän suurin osa näistä toiveista jää toteutumatta, koska ovat niin kalliita, mutta silti pitäisi myös varattomien lapsilla olla oikeus unelmoida. 

Mutta tuosta iPadista kaksivuotiaalle olen samaa mieltä. Jokainen tajuaa että se on vanhemman toive, kukaan kaksi- tai edes 3 - 4 -vuotias ei osaa tuollaista toivoa ilman vanhemman ohjausta. 

Vierailija
191/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saada

Sinullahan se tunteisiin näyttää käyvän. En tosin yhtään ymmärrä miksi. Eikö tuo ole ihan tarkastelun alainen pointti? Tottahan se on. 

Täällä moni hurskastelee sillä, ettei asiat tule ilmaiseksi omalle mukulalle, mutta ehkä sitä ollaan hieman sokeita joillekin asioille samalla.

Mikä tässä on nyt niin ikävää?

Vierailija
192/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä pointtina on se että alkaa kuulostaa siltä ettei apu mene todelliseen tarpeeseen.Missä voi aittaa niitä joilla oikeasti tarve?Jos ostellaan Ipadeja ja Pleikkoja niin enemmän karhunpalvelus saajalle. Oppii vaan vaatimaan jakossakin enemmän (tekemättä mitään).

Tai ehkä aikuisen pitäisi ymmärtää, että lapet ovat lapsia. Oli heidän lähtökohdat millaiset tahansa. Toiveita ja unelmia on kaikilla lapsilla. Nuo ei ole myöskään mitään vaatimuksia.

Vierailija
193/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin monta vuotta lasten joululahjakeräyksiin. Kun kuulin, että lahjoja jaettiin myös perheisiin, jotka joulua ei tunnusta eikä joululauluja laula (uskonto ei tunnusta), lopetin. 

En ole edes varakas, mutta vuoden mittaan ostin leluja tai ennen joulua kosmetiikkaa (Lumene tai vast) ja suklaata.

Nykyään lahjoitan vain ja ainoastaan löytöeläinkodille. Tiedän, kuka raksut syö ja hiekalle pissii.

Ja olen sitä mieltä, että mitä ihmettä 2-vuotias tekee tonnin laitteella? Meneekö vanhempien käyttöön vai myyntiin?

Vierailija
194/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden tietyllä tavalla ajattelevien ihmisten mielestä perinnötkin kuuluisi mennä kuolleelta ihmiseltä valtiolle, koska heillä itsellään ei ole samaa

Olen tuo, jolle vastasit, ja nyt ei osunut kärki maaliin ollenkaan. Olen itse hyvätuloisen perheen lapsi, eli se olisi sitten minä itse, jonka perintö menisi valtiolle, ja itselläni on kyllä varaa ostaa lapsilleni, mitä haluavat. Elintasokin on hyvä, vaikka kulutuskriittinen tyyppi olenkin - mutta se ei johdu rahanpuutteesta, vaan omista arvoistani. Tarkoitukseni ei ollut kritisoida sitä, että hyvätuloinen ostaa kallista lapsilleen, ymmärsit siis täysin väärin pointtini. Tarkoitukseni oli kritisoida sitä valheellista höpinää, että muka "hyvätuloisillakaan ei ole varaa ostaa" kallista lapsilleen, tai että hyvätuloisetkaan eivät haluaisi ostaa kallista - tottakai on varaa ja tottakai valtaosa ostaa. Kritisoin noita puheita siksi, että niiden kautta huijataan pienituloisia olemaan näökemästä totuutta, että oikeasti koko muu Suomi ei elä samalla lailla kituuttaen kuin he, eli kaikki eivät ole samassa veneessä. Juuri pientuloisten lasten toiveita tai pienituloisen vanhemman halua antaa joskus lapselleen jotain muutakin kuin halpistuotteita, syytellään kohtuuttomiksi kun väitetään, ettei kukaan muukaan mitään saa - eli tällä lailla yritetään pitää pienituloiset tyytyväisinä ja nöyrinä. Mielestäni se on vastenmielistä. 

Enkä tarkoita, että itseisarvo pitäisi olla mikään shoppailu ja kulutuskulttuuri, mutta rehellinen voisi olla. Ja totuus on, että kyllä keskituloisillakin on varaa vähän kaikenlaiseen. Keskituloisten ja varsinkin hyvätuloisten lasten toiveina ne kalliit merkkituotteet, älylaitteet, yms. eivät ole mitenkään "kohtuuttomia", vaan ihan helposti toteutettava, arkisia kulutustavaroita.

Eli tekstissäni ei puhunut kateus, vaan kyllästyminen valehteluun.

Vierailija
195/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elektroniikka on oma lukunsa, mutta mielestäni 8-vuotiaan tytön toiveena Guess-merkkinen puhelinlaukku on myös jotenkin surullinen ja kertoo paljon maailmasta, jossa elämme. Itse 80-luvulla syntyneenä leikin 8-vuotiaana vielä ihan lasten leikkejä ja toivelistalla oli barbeja. Se, että 8-vuotias on noin merkkitietoinen, kertoo, että lapsuus on liian aikaisin ohi ja maailma muutoinkin pyörii kaupallisuuden ympärillä. Huonoa itsetuntoa yritetään pönkittää ostamalla jatkuvasti sitä, mitä muutkin ostavat ja mitä muiden ajatellaan arvostavan, ja alkaa näemmä jo ihan pikkulapsena. 

8-vuotiaan tytön äitinä jotenkin ihmettelin tuota itsekin. Mutta no, voihan se olla että lapsi on nähnyt jossain semmoisen hienon laukun joka on jäänyt mieleen. Kyllä tuo oma lapsi tykkää kauniista käyttötavaroista, vaikka leikkii kyllä myös barbeilla ja vauvanukeilla, eikä hänen joululahjalist

Lisäksi tuommoinen puhelinlaukku näyttäisi maksavan n 20-40e, että sinällään kohtuuhintainen toive. Mutta varmaan jää saamatta, kun toivetta pidetään sopimattomana 8-vuotiaalle tytölle.

Vierailija
196/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saada

Monella varattomalla ei ole autoa, joten lapset kävelee. Kyllä moni asia arjessa on sellasta huomaamatonta luksusta, jota toisilla ei ole. En ymmärrä, miksi siitä pitää kimpaantua 

Vierailija
197/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näö

Sinullahan se tunteisiin näyttää käyvän. En tosin yhtään ymmärrä miksi. Eikö tuo ole ihan tarkastelun alainen pointti? Tottahan se on. 

Täällä moni hurskastelee sillä, ettei asiat tule ilmaiseksi omalle mukulalle, mutta ehkä sitä ollaan hieman sokeita joillekin asioille samalla.

Mikä tässä on nyt niin ikävää?

Vähä-älyinen keskustelu on aina pitkästyttävää ja turhaa.

Vierailija
198/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkiukko. Kukaan ei väitä, että "meidän lapsi ansaitsee kaiken itse" jne. Onko tahallaan väärinymmärtäminen demariuden edellytys?

Ja hei, keskustelu jatkuu niin kauan kuin se jatkuu. Et voi sitä pysäyttää polkemalla jalkaa. Omalta osaltasi voit lopettaa keskustelun vaikka heti, jos käy liikaa tunteisiin

Joo, jollain meni nyt liikaa tunteisiin. Tietenkään lapset ei ansaitse kaikkea itse. Mutta eivät myöskään oleta saavansa kaikkea ilmaiseksi. Meillä esim. säästävät lomamatkojen shoppailurahat viikkorahoistaan. Ja tekevät extrahommia, jos haluavat jotain kalliimpaa. Joululahjojen suhteen toivovat aina jotain kohtuullista, koska tietävät, ettei tonnin toiveet toteudu ilman omaa säästöpanostusta. 

Vierailija
199/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan täysin ajasta jäänyt, kun ostan aika suurelle joukolle lapsia ja teini-ikäisiä joululahjoja ja hinta on noin 30 euroa per nuppi.

Ei olisi edes hyvätuloisena varaa ostella ipadeja ja -phoneja,

Vierailija
200/1291 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen kovasti, että kaksivuotiaat toivoisivat joulupukilta ipadia tai sähköhammasharjaa. 16-vuotias toivoo vähävaraisena järjestelmä kameraa, joka on ymmärrettävä toive, mutta jo ajatuksenakin aivan kohtuuton.

Eiköhän kyseessä ole päihdeongelmaisten vanhempien tavoite saada mahdollisimman kallis lahja, jotta tavaran myydessä saa mahdollimman paljon rahaa päihteiden ostamiseen. Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että hyvätuloiset perheet haluavat sijoittaa omat rahansa ja hankkia omat joululahjat llmaiseksi, hyväksikäyttäen köyhiin lapsiin kohdistuvaa sääliä.

Toki toivoisin, että köyhäkin lapsi saisi toivomansa lahjan, mutta epäilen kovasti, että sellainen lahja päätyy vääriin kässiin.

Kyllä köyhien lasten lahjatoiveet pitäisi järjestää siten ettei jää epävarmuutta siitä, kuka lahjan ottaa.