Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.
IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen
Kommentit (1291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että pleikka5:sta toivoo joku köyhä lapsi. Se on satoja euroja, pelit kalliita ja se tarvii hyvän telkkarin
Varmasti toiveissa olisi ollut antaa esimerkkinä jotain edullisempaa. Taas oli vain pakko päästä haukkumaan pienituloisia.
Ne köyhät lapset on ihan samanlaisia lapsia toiveineen kuin kaikki muutkin. Ja saavat ollakin.
Saavat olla. Varakkaissa perheissä lapsille tosin kerrotaan, että jotkut toiveet toteutuvat ja toiset eivät. Yleensä lapsille tulee pikkuhiljaa aika hyvin selväksi, mistä raha tulee ja mitä sen eteen pitää tehdä.
Tästä on kirjakin, "Rich dad, poor dad"? Jossa kerrotaan, mitä rikkaat opettaa l
Aikuinen ihminen voi päättää opetella asian ensin itse. Aikuinen ihminen on aina itse vastuussa siitä, että osaa sen, mitä tarvitsee osata.
Rahankäytöstä on ihan määrättömästi kirjoja, videoita, podcasteja.
Mutta jos ei itse tahdo opetella ja lapsilleen opettaa, miksi meidän muiden pitäisi se elämäntyyli mahdollistaa?
Minä olen autisti, ja minulle on tiedätkö todella vaikea hahmottaa julkista liikennettä, enkä myöskään voi ajaa autoa hahmotushäiriöni takia. En kuitenkaan itke, että minulle pitäisi järjestää taksi jokapaikkaan. Minä olen ihan itse kehittänyt menetelmän, jonka avulla selviän jopa kahden vaihdon bussiyhteyksistä. Se vaatii aikaa ja taulukointia ja pitkät vaihtoajat, mutta selviän. Ihan itse.
On paljon arvokkaampaa opetella itse pärjäämään, ja nimeomaan OPETELLA ITSE, kuin odottaa koko ajan päänsilitystä muilta. Se jatkuva päänsilitys tekee vain opittua avuttomuutta.
Jos saa äänestää ja on oikeustoimikelpoinen, on vastuussa itse itsestään.
Jos taas vaatii jatkuvaa yhteiskunnan tukea, pitäisi ottaa äänioikeus pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että muistan miten ihanaa nuoruudessa oli jouluna edes saada jotain, mitä varakkaat ostivat lapsilleen arkena. Se merkkihuppari, merkkikengät, jotain vähän kalliimpaa ja luksusta... Se tunne oli sanoinkuvaamaton. Sitä on vaikea selittää, tunsi olevansa samanarvoinen, kuului samaan porukkaan. Edes sen hetken.
Mekään emme olleet köyhä perhe sinänsä. Vanhemmat olivat vain nuukia ja pitivät minimalistisesta elämäntavasta. Eikä minusta materialistia noiden kokemusten vuoksi tullut. Nyt on varaa ilahduttaa muita. Neljä lahjaa ostin lapsille. Ehkä voisi vielä tehdä paria teiniäkin onnelliseksi.
Pyydän, älkää tuomitko lasten ja nuorten toiveita. Niissä voi olla jotain syvempääkin taustalla.
Taustalla on k
Mistä lähtien 2 v on ollut NUORI? Eikö tuossa lukenut selvästi "nuori"? Tai tuo aikuinen puutarhuri? Onko hän 2 v?
Sen kun jankutatte siitä padista jatkuvasti, mutta tuossa ei nyt puhuta 2 v padista, jos aikunen sölköttää jotain miten Rolex ei sovi hänen retkujensa kanssa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me katselimme 11v tyttären kanssa yhdestä puusta noita toiveita. Oli ihan kohtuullisiakin, mutta myös mm. Pleikka 5 ja tiettyjä Nintendo Switch-pelejä, UGGit koossa 39 jne. Oma tytär säästi juuri itse ja osti Nintendo Switchin. Totesi siinä, että ei voi olla kovin köyhä, jos on ollut varaa ostaa se konsoli ylipäätään.
Ei sitten otettu mitään toivetta puusta toteutettavaksi, kun meni vähän maku. Valtaosa hyvätuloisten perheidenkään lapsista ei saa mitään kallista maksamatta osaa siitä itse.
Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat loput) on ihan näennäistä - nopeastihan sen säästää isoista viikkorahoista tai "käy auttamassa" isovanhempia viemällä roskat tai leikkaamalla ruohon että saa 50 eur. Näin siis valtaosan kohdalla - aina löytyy joku poikkeustapaus, joka vaatii lapsilta jokaiseen synttärilahjaan hirveää raatamista ja perustelee tätä "yrittäjyyskasvatuksella", mutta nämä ovat poikkeustapauksia.
Katos vaan. Oletko tehnyt tutkimuksen vai ihanko lonkalta mutua heittelet?
Eihän lapset tietenkään elintasoaan itse maksa. Syövät samaa ruokaa, lomailevat samoissa kohteissa, istuvat vanhempiensa auton kyydissä. Tietenkin. Onko tässä jotain väärää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin tietää ennen osallistumista perheen taustoista. Onko aidosti köyhä perhe, vai yksi kertaisesti tärkeysjärjestys pielessä? Näitä, joka ostelevat huoletta kaikkea osamaksulla, tai palkkapäiväksi on varattu ripsi- ja kynsihuolto, kampaaja jne. Puhumattakaan juopoista. Tai näistä perheistä, joilla on kahdeksan lasta ja kuusi vasikan kokoista koiraa?
Moniko näistä iPadeista ja pelikonsoleista myydään välittömästi jotta ne vanhemmat saa helppoa rahaa?
Syyttömiä ne lapset ovat vanhempiensa valintoihin, mutta en halua mahdollistaa sen hyväntekeväisyyden hyväksikäyttöä.
Noihin keräyksiin ei pääse lahjansaajaksi ihan vain ilmoittautumalla köyhäksi. Ainakin jossain keräyksessä taisi olla niin, että lapset ovat lastensuojelun asiakkaita, eli taustalla on jotain ongelmia ja vaikeuksia, ja
Se on alkuperäinen joulupuukeräys. Tietoa löytyy etsimällä Joulupuu.org . Lahjojen saajat
ovat lastensuojelun/sosiaalitoimen piirissä ja keräys alkaa siis huomenna. Mutta huomenna on
bussilakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me katselimme 11v tyttären kanssa yhdestä puusta noita toiveita. Oli ihan kohtuullisiakin, mutta myös mm. Pleikka 5 ja tiettyjä Nintendo Switch-pelejä, UGGit koossa 39 jne. Oma tytär säästi juuri itse ja osti Nintendo Switchin. Totesi siinä, että ei voi olla kovin köyhä, jos on ollut varaa ostaa se konsoli ylipäätään.
Ei sitten otettu mitään toivetta puusta toteutettavaksi, kun meni vähän maku. Valtaosa hyvätuloisten perheidenkään lapsista ei saa mitään kallista maksamatta osaa siitä itse.
Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat loput) on ihan näennäistä - nopeastihan sen säästää isoista viikkorahoista tai "käy auttamassa" isovanhempia viemällä roskat tai leikkaamalla ruohon että saa 50 eur. Näin siis valtaosan kohdalla - aina löytyy joku poikkeustapaus, joka vaatii lapsilta jokaiseen synttärilahjaan hirveää raatamista ja perustelee tätä "yrittäjyyskasvatuksella", mutta nämä ovat poikkeustapauksia
Vaikka saisivatkin sinusta säästettyä näennäisesti ja liian helposti, niin kuitenkin oppivat, että mikään ei tule ilmaiseksi. Ja toisekseen alaikäisen on aika vaikea maksaa elintasostaan itse, kun ei pääse oikeasti töihin kuin hyvällä tuurilla 15v eteenpäin. Silloin ne kotityöt ja isovanhempien auttamiset on ainoa keino. Ja parempi keino kuin opettaa, että laitetaan lappu taikakuuseen ja vieras ihminen ostaa ökykalliit lahjatoiveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nuo toiveet saakin olla vaikka nukkekoti ja sinne tavaraa tai suuri legorasia. (Joku 400 euron lahja on jo liian kalliiksi.)
Niihin pienempiin lahjoihin on köyhälläkin perheellä varaa. Siis kympin tai parin kympin lahjoihin.
Suositushinta voisi olla 50-100 euroa.
En ole hyvätuloinen. Ollaan oltu hyvissä töissä, mutta tiputtu kauan sitten jo työmarkkinatuelle. Sossutuelle ei aIaa, kun on säästöjä.
En kuitenkaan "osaa" vaatia kaikkea, mitä saattaisimme saada. Köyhässä perheessä kasvaneet kai oppivat ammattilaisiksi. Mun suvussa ei osata.
En ole hakenut tuollaisia tuntemattomien lahjoja koskaan.
Jos on varaa parinkympin joululahjoihin niin sitten ostaa sellaisen. Sillä saa Legoja, Barbien, Puma / Adidas hupparin (Blackfriday ainakin)...Silloin ei ole tarve tuollaisiin keräyksiin mennä.
Olen eri, mutta alakouluikäisen Adidas-huppari maksoi Tokmannilla 50 eur, kun itse ostin sellaisen pojalleni. Merkittömät H&M-hupparitkin ovat usein 30 eur.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole todellista köyhyyttä. Nämä toiveet sen todistavat. Jos raha ei riitä normaaliin ruokaan, on se silloin tuhlattu kaljaan, tupakkaan tai huumeisiin.
Aivan varmasti on. Aikuisten nettiryhmässä on toivottu jopa kynttilänpätkiä, kun kynttiläpakkauskin on
joillekin liian kallis.
Voisi tämän joulupuu keräyksen järjestäjä valistaa lapsia, ettei mitään liian kallista toivoisi. Kyllä joku 100e pitäisi rajana olla. Ja sen voi joku hyvää hyvyyttään maksaakin, mutta joku kohtuus ja tolkku pitää olla.
Elektroniikka on oma lukunsa, mutta mielestäni 8-vuotiaan tytön toiveena Guess-merkkinen puhelinlaukku on myös jotenkin surullinen ja kertoo paljon maailmasta, jossa elämme. Itse 80-luvulla syntyneenä leikin 8-vuotiaana vielä ihan lasten leikkejä ja toivelistalla oli barbeja. Se, että 8-vuotias on noin merkkitietoinen, kertoo, että lapsuus on liian aikaisin ohi ja maailma muutoinkin pyörii kaupallisuuden ympärillä. Huonoa itsetuntoa yritetään pönkittää ostamalla jatkuvasti sitä, mitä muutkin ostavat ja mitä muiden ajatellaan arvostavan, ja alkaa näemmä jo ihan pikkulapsena.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin osoittaa arviointikyvyn puutetta köyhiltä vanhemmilta antaa lapsen laittaa joululahjatoiveeksi jotain kallista, jota lapsi ei sitten ehkä kuitenkaan saa. Mahtaa olla lapselle kiva pettymys sitten jouluna, kun sitä ökylahjaa ei tullutkaan, että joulupukki katsoi että lapsi ei ole sen arvoinen.Olisi parempi, jos köyhät(kin) vanhemmat opettaisivat lapsilleen, että pidetään toiveet kohtuullisina.
miten vanhemmat voisivat opettaa lapselle sellaista taitoa, mitä heillä itselläänkään ei ole?
Opettelemalla sen taidon itse. Niin me muutkin aikuiset teemme, jos huomaamme olevamme vailla jotain tähdellistä aikuistaitoa.
Harva meistä syntyessään osaa vaihtaa autonrenkaat tai kokata lasagnea tai pelata pokeria. Kaikkea ei myöskään kotona opeteta, ainakin nuo kolme listaamaani asiaa minäkin opettelin vasta aikuisiällä.
Opettelin muuten aikuisena kävelemäänkin uudestaan. Kävi ilmi, että olin ensimmäisellä kerralla oppinut väärin, mistä syystä tuli ongelmia. Tähänkin löytyi ohjeet kirjastosta ja netistä, ei tarvittu edes ammattilaista apuun.
Rahankäyttö on sen verran perustavaa laatua oleva asia, että luulisi jokaisella löytyvän motivaatiota sen oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisi tämän joulupuu keräyksen järjestäjä valistaa lapsia, ettei mitään liian kallista toivoisi. Kyllä joku 100e pitäisi rajana olla. Ja sen voi joku hyvää hyvyyttään maksaakin, mutta joku kohtuus ja tolkku pitää olla.
Täähän se ois. Nyt voi jäädä harmittamaan jos ei saa toivomaansa kallista lahjaa. Parempihan se jotain ois saada kuin jäädä tyhjin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Joulupuukeräyksessä maksimihinta toiveella on 70e. Sitä kalliimpia ei saa toivoa. Nää oli jonkun toisen firman keräyksestä nämä kalliit toiveet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat loput) on ihan näennäistä - nopeastihan sen säästä
Kyllä minä ymmärrän tuon näkökulman. Ihan oleellinen pointtihan se oli. Se vääristää kuitenkin asetelmaa. Turha kuvitella, etteivät saa mitään ilmaiseksi, kun saavat jo niin paljon asioita joista köyhän perheen lapsi ei voi uneksiakaan.
Siinä mielessä vähän hurskastelua tulla varakkaiden tuomitsemaan köyhien lasten toiveet sillä perusteella, miten "meidän lapsi ansaitsee kaiken itse" ym "ei meilläkään saa..."
Ihan eri maailmoissa silti elävät.
(Tosiaan oon näköjään kohta vähintään demari, jos nää keskustelut vielä jatkuu..)
"Vaikka saisivatkin sinusta säästettyä näennäisesti ja liian helposti, niin kuitenkin oppivat, että mikään ei tule ilmaiseksi. Ja toisekseen alaikäisen on aika vaikea maksaa elintasostaan itse, kun ei pääse oikeasti töihin kuin hyvällä tuurilla 15v eteenpäin. Silloin ne kotityöt ja isovanhempien auttamiset on ainoa keino. Ja parempi keino kuin opettaa, että laitetaan lappu taikakuuseen ja vieras ihminen ostaa ökykalliit lahjatoiveet. "
Mitä tarkoittaa, että "oppivat, ettei mikään tule ilmaiseksi"? Ensinnäkin moni asia kyllä tulee tässä maailmassa ilmaiseksi - joillekin. Ja eikö lahjojen idea olekin se, että ne annetaan lahjoina, ilman että vaaditaan vastapalvelusta? Itse olen juuri tuollaisen hyvätuloisen perheen lapsi, enkä joutunut ikinä säästämään saadakseni tarpeellisia tai toivomiani asioita. Ei minusta silti tullut materialistia, vaan jopa kulutuskriittinen ihminen. Myöskään omat lapseni eivät joudu säästämään joka ikistä toivettaan varten, mutta kummasti ovat silti oppineet miettimään ihan itse, tarvitsevatko ja haluavatko jotain asiaa oikeasti. Joululahjaksi saavat toivelistastaan lahjoja, jotka oikeasti ilahduttavat ja ovat sellaisia, mitä ovat kovasti toivoneet, ja lahjat annan lahjoina, en vaadi vastikkeellisuutta niistä. Meillä lapset osallistuvat kotitöihin pienimuotoisesti ja huolehtivat itse oman huoneensa siistinä pitämisestä, mutta ei siksi, että saisivat siitä palkkaa (eivät saa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa hyvätuloisten lapset lähes poikkeuksetta saavat hyvinkin leveän elintason maksatta sitä itse. Myös kalliita lahjoja ja kulutustavaroita. Se, jos joskus näön vuoksi joutuu säästämään satasen verran saadakseen tonnin puhelimen (vanhemmat siis maksavat loput) on ihan näennäistä - nopeastihan sen säästä
Vaikka saisivatkin sinusta säästettyä näennäisesti ja liian helposti, niin kuitenkin oppivat, että mikään ei tule ilmaiseksi. Ja toisekseen alaikäisen on aika vaikea maksaa elintasostaan itse, kun ei pääse oikeasti töihin kuin hyvällä tuurilla 15v eteenpäin. Silloin ne kotityöt ja isovanhempien auttamiset on ainoa keino. Ja parempi keino kuin opettaa, että laitetaan lappu taikakuuseen ja vieras ihminen ostaa ökykalliit lahjatoiveet.
Opettakaa toki lapsille, että kaikki hyvä on mahdollisimman kallista tavaraa ja sen mahdollistaa aina joku vieras setä, joka hyvää hyvyyttään haluaa antaa.
Tällä tavalla kasvatatte avuttomia ja hyväksikäytölle alttiita aikuisia.
Jännä, että palstan hyvin toimeentulevien lapset eivät koskaan halua jouluksi tai synttäreiksi muuta kuin uuden sukkaparin ja ksylitolipurkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden tietyllä tavalla ajattelevien ihmisten mielestä perinnötkin kuuluisi mennä kuolleelta ihmiseltä valtiolle, koska heillä itsellään ei ole samaa
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka saisivatkin sinusta säästettyä näennäisesti ja liian helposti, niin kuitenkin oppivat, että mikään ei tule ilmaiseksi. Ja toisekseen alaikäisen on aika vaikea maksaa elintasostaan itse, kun ei pääse oikeasti töihin kuin hyvällä tuurilla 15v eteenpäin. Silloin ne kotityöt ja isovanhempien auttamiset on ainoa keino. Ja parempi keino kuin opettaa, että laitetaan lappu taikakuuseen ja vieras ihminen ostaa ökykalliit lahjatoiveet. "
Mitä tarkoittaa, että "oppivat, ettei mikään tule ilmaiseksi"? Ensinnäkin moni asia kyllä tulee tässä maailmassa ilmaiseksi - joillekin. Ja eikö lahjojen idea olekin se, että ne annetaan lahjoina, ilman että vaaditaan vastapalvelusta? Itse olen juuri tuollaisen hyvätuloisen perheen lapsi, enkä joutunut ikinä säästämään saadakseni tarpeellisia tai toivomiani asioita. Ei minusta silti tullut materialistia, vaan jopa kulutuskriittinen ihminen. Myöskään omat lapseni eivät joudu säästämään joka i
Lisäys: ja olen tuon tekstin kirjoittaja ja se, jolle aiempi kirjoittaja vastasit, eli en kritisoinut sitä, että hyvätuloiset lapset saisivat asioita "liian helposti", vaan halusin vain oikoa joidenkin valheellista käsitystä siitä, että hyvätuloiset eivät kuluttaisi ja ostaisi lapsilleenkin kallista. Kyllä ostavat - se kuuluu elämäntyyliin, ja hyviä ansioita ja elintasoa on tavoiteltu juuri siksi, että voidaan elää leveämmin kuin pienillä tuloilla. Se, että on satunnaisia nuukia ja pihejä hyvätuloisia, ei kerro mitään siitä, miten suuri osa elää. Valtaosa tykkää kuluttaa - ja tekeekin sen.
Mä itseasiassa kävin katsomassa ihan samaa puuta varmaan ja tyrmistyin lahjatoiveista. Olin ajatellut 40-50 euron lahjaa mutta kyseessä oli satojen eurojen arvoisia tavaroita. Pyydettiin ipadia, pleikkaa ja hajuvesiä jotka maksaa yli 100 euroa. Ei mulla ole pienituloisena varaa ostaa noin kalliita lahjoja.
Kylläpäs te jotkut nyt teeskentelette!
Jos mä olisin ollut rikas, niin olisin ostanut lapsilleni lähes kaiken maallisen hyvän mitä vaan saatavilla on. Ja itselleni myös.
Olen ollut sekä köyhä, että vähän paremmissa varoissa ja tiedän kyllä mikä merkitys rahalla ja sen puutteella on. Rahalla saa niin aineellista tavaraa kuin arvostusta. Kaveripiirissä ja työelämässä. En varmaan ole väärässä jos väitän, että varakas saa parempia työpaikkojakin. Jos on sama koulutus kahdella tyypillä, niin todennäköisemmin varakkaammalta vaikuttava saa sen työpaikan.
Tämä nyt oli ihan ohi aiheen, sori siitä. Jatkakaa vaan :)