Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.

Vierailija
13.12.2023 |

IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen

https://www.is.fi/perhe/art-2000010044656.html

Kommentit (1291)

Vierailija
1161/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja 400 euron legoja tai jotain satasen merkkivaatteita ei ole eikä tule 

Vierailija
1162/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille tulee voida sanoa että meillä ei ole varaa kalliisiin lahjoihin. Katotaan mihin on varaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1163/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin Hopen kautta lahja lapselle. Se oli homeelle haissut vanha kirja ja liian pienet sukat esiteinille. Lapsi toivoi vaatteita ja yllätystä. Vaatteita toki ostan itsekin eikä siitä ole kyse mutta halusi vain toivoa. Että ei ne Hopen lahjat ole mitä moni kuvittelee. Ainiin ja laskuja tuli siinä pussissa 5kpl.

Ei ole totta. Hope tarkistaa ne lahjat. Ja lisäksi jos teillä on varaa itsekin ostaa niin miksi otat kerjäyslahjankin? 

Vierailija
1164/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me saatiin Hopen kautta lahja lapselle. Se oli homeelle haissut vanha kirja ja liian pienet sukat esiteinille. Lapsi toivoi vaatteita ja yllätystä. Vaatteita toki ostan itsekin eikä siitä ole kyse mutta halusi vain toivoa. Että ei ne Hopen lahjat ole mitä moni kuvittelee. Ainiin ja laskuja tuli siinä pussissa 5kpl.

Ei ole totta. Hope tarkistaa ne lahjat. Ja lisäksi jos teillä on varaa itsekin ostaa niin miksi otat kerjäyslahjankin? 

Kaikilla on varaa itsekin ostaa, ellei kyseessä ole eilen tullut pa kolaisperhe. Tässä maassa lapsiperheet saavat monenlaista tukea ja kyllä vain joka ikisellä vanhemmalla on "varaa" ostaa järkevät joululahjat lapsilleen tässä maassa. 

-eri

Vierailija
1165/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aika sydäntä särkevää nähdä Hopen puu aika täynnä vielä toiveita. Aiempina vuosina siellä on ollut huomattavasti vähemmän, kun menin toiveita katsomaan. 

Huomasin kyllä, että tällä kertaa isoja toiveita on huomattavasti enemmän. Siinäkin puussa toivotaan talvihaalaria, Niken kenkiä ja monia merkkivaatteita. En vielä ottanut toiveita, koska jäin pohtimaan, että miten olisi toteuttanut... Olen monena vuotena hankkinut useammalle lapselle lahjat, yleensä nappaan omien lasten ikäisten toiveet. Ensimmäistä kertaa tuli sellainen tunne, etten taida pystyä tähän, sillä kenkiäkin on erilaisia saman koon sisällä, osa tuotteista on vaikeaa löytää ja kyllä, joukossa oli sellaisia tuotteita, joista en suoraan edes tiennyt, mihin liikkeeseen menisin. Jotkut lapset toivoivat Legoja, sekin on aika ympäri pyöreää vai olisiko tietyn ikäiselle ihan mikä tahansa sen ikäisen pojan Lego paketti ihan ok? 

Jokainen lapsi saa toivoa ja haluta. Toivottavasti moni saakin kivan lahjan, joka on oikeasti heille, eivätkä vanhemmat myy niitä netissä eurojen toivossa.

Vierailija
1166/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihme selityksiä kohtuuttomille pyynnöille. Otetaan esimerkiksi tämä: "Jos joku vanhempi ihan tosissaan on sen ipadin 2-vuotiaalle toivonut, niin tosimielellä sitä on voinut toivoa vaikkapa lievästi kehitysvammainen nuori äiti, joka uskoo että tenavalla täytyy tällainen olla, on jostain kuullut näin, että lapsillakin jo on. "

Jos tämän kaltainen tilanne todellakin olisi, niin pitäisi välittömästi tulla mieleen lapsen turvallisuus ja tarpeista huolehtiminen? Kyllä lievästi kehitysvammainen kykenee toimimaan vanhempana, joten törkeätä puolustella harkittua röyhkeyttä mahdollisella kehitysvammalla."

Eikä kykene. Silti he saavat jokaikinen yrittää olla vanhempia, jos tulevat äideiksi.

Lievästi kehitysvammainen ei kykene toimimaan vanhempana ilman tukea, eikä aina tuetustikaan. Noin 40% heidän lapsistaan joudutaan huostaanottamaan tuesta huolimatta.

Kehitysvamma vaikuttaa mm kykyyn oppia uutta, yhdistellä asioita, päätellä asioita. Voi olla ihan ylitsepääsemätön juttu jossain lastenruoka- ja vaippahyllyllä valita oikea tuote lapselle. Lapsen valvonta, ruokinta, hoiva, huomiointi, hellä kohtelu, puhtaus, säänmukainen pukeminen, vuorokausirytmi, ikätasoiset lelut, jne.. tavis osaa hakea tietoa jos ei näitä kaikkia osaa, mutta kehitysvammaiselle voi olla tekemätön paikka ihan jo se perushoito. Saatika jos lapsi sairastuu, milloin soittaa lääkäriin? Milloin kuumetta voi vain seurata? Mitä pitää seurata? Kehitysvamma tarkoittaa ettei OPI. Vanhemmuudessa on paljon opittavaa, jota ei tavis tule edes ajatelleeksi.

Lievä kehitysvamma tarkoittaa että on osaamiseltaan 8-12 vuotiaan tasolla (tiedän tiedän, näitä ikätasoja ei kuuluisi enää käyttää, mutta nyt käytän jotta asiasta mitään tietämätön kommentoija konkreettisesti tajuaisi, ettei välttämättä pysty ottamaan vastuuta toisesta ihmisestä eli lapsestaan, kun itsekin monin tavoin kuin lapsi.)

Eli siis jos kehitysvammainen on jostain kuullut ja ymmärtänyt väärin, että nykyään lapsilla on padit, hän voi kuvitella että sellainen täytyy siis lapsella olla. 

Vierailija
1167/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä suihkugeeleillä todennäköisesti tarkoitetaan niitä vähän parempia, merkkituotteita. Hinnat 20-30€ paikkeilla

Vierailija kirjoitti:

Mitä v1ttua, 20-30 e, saippuaan, mitä siinä muka on että noin kallista saippuaa pyytää.

Haiseeko ne niin pahalta ettei muu käy?

Ne ovat sitä arjen luksusta, kovaa huutia teinien keskuudessa olleet aina. 20-30€ on vielä aika kohtuuhinta nuista.

https://www.sokos.fi/tuote/100162373?attributionToken=lQHwlAoMCNOe7KsGE…

https://www.soko

"Melkoisen turhamaista, sanoisin. Käyttäjän iästä riippumatta. En ikinä ostaisi tuollaista teini-ikäiselle lahjaksi."

Jaa tämä nyt sitten ei ole hyvä mutta se pleikkari tai parin tonnin kamera on? Teinit usein ovat turhamaisia, itse olisin teininä ollut aivan mielissäni tuollaisesta luksussaippuasta vaikka nykyään en enää sellaista ostaisi. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli aika sydäntä särkevää nähdä Hopen puu aika täynnä vielä toiveita. Aiempina vuosina siellä on ollut huomattavasti vähemmän, kun menin toiveita katsomaan. 

Huomasin kyllä, että tällä kertaa isoja toiveita on huomattavasti enemmän. Siinäkin puussa toivotaan talvihaalaria, Niken kenkiä ja monia merkkivaatteita. En vielä ottanut toiveita, koska jäin pohtimaan, että miten olisi toteuttanut... Olen monena vuotena hankkinut useammalle lapselle lahjat, yleensä nappaan omien lasten ikäisten toiveet. Ensimmäistä kertaa tuli sellainen tunne, etten taida pystyä tähän, sillä kenkiäkin on erilaisia saman koon sisällä, osa tuotteista on vaikeaa löytää ja kyllä, joukossa oli sellaisia tuotteita, joista en suoraan edes tiennyt, mihin liikkeeseen menisin. Jotkut lapset toivoivat Legoja, sekin on aika ympäri pyöreää vai olisiko tietyn ikäiselle ihan mikä tahansa sen ikäisen pojan Lego paketti ihan ok? 

Jokainen lapsi saa toi

Mä olen vasta huomenna menossa kauppakeskukseen ja voihan olla, että Hopen keräys on jo päättynyt. Mutta onneksi mun ei tarvitse käydä enää katsomassa koko joulupuuta, jos sellainen vielä kauppakeskuksessa on. Kuulin vähävaraistten vanhempien nuoresta opiskelijapojasta, joka makaa sairaalassa ja toiveita on, että pääsisi edes jouluksi kotiin. Kun mietin, kumpi tekee jonkun onnellisemmaksi tai iloisemmaksi: että ostan jollekin tuntemattomalle teinille kalliin ökylahjan vai maksan tämän nuoren miehen sairaalalaskut, päädyin jälkimmäiseen. 

Vierailija
1169/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti usein ne, jotka tekevät lastensa eteen kaiken ja kitkuttelevat köyhyyden rajamailla eivät ole ensimmäisenä pyytämässä mitään. Heille voisin ostaakin jotain, mutta en tiedä konstia. Kaikenlainen hunttalanväki on kyllä joka avustuspaikassa kerjäämässä ja valittamassa. Ja lapset kärsii, kun vanhemmat käyttäytyy miten sattuu ja laittaa rahat kaikkea muuta kuin lapsille.

Vierailija
1170/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

"Melkoisen turhamaista, sanoisin. Käyttäjän iästä riippumatta. En ikinä ostaisi tuollaista teini-ikäiselle lahjaksi."

"Jaa tämä nyt sitten ei ole hyvä mutta se pleikkari tai parin tonnin kamera on? Teinit usein ovat turhamaisia, itse olisin teininä ollut aivan mielissäni tuollaisesta luksussaippuasta vaikka nykyään en enää sellaista ostaisi."

"

Minä olen yksi niistä joka on kyseenalaistanut nämä överilahjat, pleikkarit, skuutit, ompputuotteet ja kaikki muut vastaavat. Samoin 50-60 euroa 200 ml:n pullosta suihkusaippuaa on ainakin minulle överi, kun samalla hinnalla saisi useamman pullon eli määrällisesti enemmän kohtuuhintaista hyvää saippuaa jolloin jäisi varaa vielä lisätä pakettiin joku muukin hygieniatuote ja vaikka makeisia. Iloa riittäisi näin ehkä pidemmäksi aikaa.

- se jota lainasit

Vierailija
1171/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nuori aikuinen, jolla oli aikoinaan juuri tuollainen toivomusunelma. Ripustin joulupuuhun lappusen, jossa toivoin omaa puhelinta. Mun unelmissa joku varakas ja hyväsydäminen ohikulkija olisi sitten huomioinut mun toiveen ja tytön sen takana. Vaikka toivoinkin puhelinta, sen sijaan saamani lahja oli mulle yhtä rakas. Se oli pieni posliininen enkeli, jolla oli kullanväriset siivet ja hieno samettinen puku. Se on mulla yhä edelleen :) 

Tästä tuli hyvä mieli. Joku on halunnut ilahduttaa, ehkä puuhun viimeisiä, todennäköisesti täyttymättä jääviä toiveita katseltuaan. Kiva, että se pieni lahja on tuonut kuitenkin iloa. Myös itse olen iloinnut suuresti ja säästänyt arvokkaana muistona rahallisesti lähes arvottomia lahjoja, jotka olen saanut tietäen, että toinen on halunnut minua aidosti muistaa ja ilahduttaa. (En tosin ole vähävarainen, jos en rikaskaan.)

Vierailija
1172/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalisti köyhien perheiden lapsille pitää kelvata ne tavalliset köyhien lahjat, jotka voivat olla vähän rikkikin.

Vai olisko niin, että heille pitäisi kelvata ne tavalliset lahjat, mitä muutkin lapset tavallisesti saavat?

Miksi juuri köyhän pitäisi saada tuntemattomilta kalleinta ja luksusta, kun ei sellaista saa muutkaan? 

Vierailija
1173/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut joka vuosi lahjan, tänä vuonna 16. kerta. Oma poikani on nyt 17 v., ja silloin se tapa lähti, kun hän oli ihan pieni. Joitakin lahoja jäänyt mieleen. 3-vuotias tyttö toivoi college-asua. Käytiin se Sokokselta ostamassa poikani kanssa yhdessä, hän oli silloin ehkä 5-vuotias ja sanoi monta kertaa, että kyllä se tyttö tulee iloiseksi, kun saa niin hienot vaatteet. Toki me joka vuosi vietiin myös kotieläinpihan eläimille joululahjoja: 5 kg porkkanoita ja säkki kauraa, viimeisen kerran ennen koronarajoituksia.

Ymmärrän sen harmin, joka tulee, jos joululahjatoiveissa ei löydy omalle kukkarolle sopivaa. Meillä on onneksi aina löytynyt. Viime vuonna ostin hygieniatuotteita, kuten shampoota, suihkugeeliä ja deodoranttia. Alle 50€ kaikki yhteensä.

Vierailija
1174/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä normaalisti köyhien perheiden lapsille pitää kelvata ne tavalliset köyhien lahjat, jotka voivat olla vähän rikkikin.

Vai olisko niin, että heille pitäisi kelvata ne tavalliset lahjat, mitä muutkin lapset tavallisesti saavat?

Miksi juuri köyhän pitäisi saada tuntemattomilta kalleinta ja luksusta, kun ei sellaista saa muutkaan? 

Aamen. Ei raha kenellekään muullekaan kasva puussa yhtään sen paremmin.

Vierailija
1175/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vielä viisikymppiä "Ihanaa" suihkugeeliin, koska köyhän pitää saada arjen luksusta???

Sen rustan halpissaippuatonkan ja viidenkympin luksussaippuan väliin mahtuu lähes kaikki markkinoilla olevat suihkusaippuat. Eiköhän niistä joku kelpaisi??? 

Vierailija
1176/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen köyhyys on pahinta. 

t. Vähävaraisen, mutta henkisesti rikkaan perheen lapsi

Vierailija
1177/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä laskuja? 

Vierailija
1178/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on kenellekin tavallista. Meidän perheessä satasen tavarat on ihan tavallisia lahjoja.

Vierailija
1179/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai vielä viisikymppiä "Ihanaa" suihkugeeliin, koska köyhän pitää saada arjen luksusta???

Sen rustan halpissaippuatonkan ja viidenkympin luksussaippuan väliin mahtuu lähes kaikki markkinoilla olevat suihkusaippuat. Eiköhän niistä joku kelpaisi??? 

Jos olet ketjua seurannut niin niitä luksussaippuoita saa parilla kympillä. Nuo olivat esimerkkejä että on olemassa kalliimpiakin. 

Vierailija
1180/1291 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

En nyt löydä eilistä kommenttia siitä, eikö olisi järkevämpää ostaa 10:lle 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Joku oli eri mieltä. Mä avustin aikoinaan paljonkin erään Facebook-ryhmän kautta. Siellä esitettiin juuri tämän tapainen kysymys. Valtaosa vastaajista olivat siis niitä, jotka tarvitsivat itse apua. Ja ihan jokainen heistä oli sitä mieltä, että mieluummin kymmenelle se 50€ lahja kuin yhdelle 500€ lahja. Toki se olisi varmaan ollut mieluinen juttu sille yhdelle, joka olisi saanut 500€ lahjan, mutta siellä ymmärrettiin, että sitten ne muut 9 eivät olisi saanet ainakaan tältä lahjoittajalta mitään. Ymmärrettiin, että "arpaonni" osuu todennäköisemmin omalle kohdalle, jos 50€ lahjoja on jaossa 10 kuin että 500€ lahjoja olisi jaossa vain yksi. 

Tämä on muuten perusjärkevä monessa asiassa. Auta useampaa jonkin verran kuin yhtä val

Niinhän se kannattaisi tehdä. Useampi saisi iloa lahjasta.

Valitettavasti ne viimeaikaiset Hopen uutiset ovat vieneet luottamuksen sinänsä hyvästä järjestöstä. Olen myös kuullut ihmiseltä, joka on lapselleen saanut Hopelta vaatteita useampana vuonna, että tänä kesänä ja syksynä on tarjoiltu eioota ja muutenkin ollut niukasti varastoa. Ehkä ihmisillä ei enää ole mitä lahjoittaa, tai sitten sitä tavaraa on huvennut muualle kuin tarvitseville?

Ilo kuulla, että tässäkin ketjussa useampi lapsiperhe on saanut Hopelta lapsilleen toivelahjoja. Nämä ovat olleetkin kohtuullisen kuuloisia lahjoja ja varmasti olleet lapsille iloksi. Kuitenkin vähän pisti silmään se, että ennen on saatu useampi lahja samalle lapselle ja sitten harmittaa, kun on saatukin vain yksi. Miksi yksi ei riitä? Onko aiemmin saatu niin reilusti lahjoituksia, että niistä on riittänyt monta jokaiselle, vai onkohan Hopen ajatus ollut se, että kyllä kuuluu saada monta lahjaa "niin kuin muidenkin"?

Kuka sen on ylipäätään keksinyt, että joululahjoja pitäisi saada saaveittain? Tiedän, että lapset koulussa vertailevat joulun jälkeen määriä, ei itse tuotteita. Se on minusta aika vastenmielistä. Eräs lapsi kehuskeli, että oli saanut yli sata lahjaa (tosin oli ilmeisesti laskenut kaikki värikynätkin erikseen).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi