Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.
IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen
Kommentit (1291)
Vierailija kirjoitti:
Olihan ne aika paksuja toiveita.
Aina saa toivoa, mutta aina toiveet eivät toteudu.
2 viikon elämysmatka Ukrainaan niin loppuisi tällainen pelleily, eikä kukaan valittaisi edes kouluruoasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Se keräys oli parempi missä saa ostaa mitä haluaa ja laittaa paketin päälle esim. lapsi 8 vuotta. Siihen lahjoitin pari kertaa, mutta sitä keräystä ei ole ollut paikkakunnalla enää, mikähän lie se oli nimeltään. Myös ruokatavaraa olen lahjoittanut keräykseen, sitäkään ei ole tänä vuonna näkynyt. Aiemmin oli maltillisempia toiveita siinä joulukuusessa olevassa keräyksessä, silloin joskus osallistuin. Ylimääräistä rahaa ei ollut kauheasti silloinkaan, mutta halusin silti auttaa. Nykyisin on vielä tiukempaa kun kaikki on kallistunut. Itsekin joutunut siirtyä edullisempiin tuotteisiin kaikessa. Ihan halvoilla peruspuhelimilla ja marketti- tai kirppisvaatteilla mennään koko perhe vaikka aikuiset ovat ihan työssäkäyviä. Kyllä perus halpistuotteet pitäisi kelvata myös lahjoituksena.
Älä lahjoita jos sulla on noin tiukkaa. Pliis. Laita kymppisi ennemmin johonkin muuhun kuin, että ostat vieraille lapsille halpaa roinaa.
Mä oon toivonut 40 vuotta jo omaa hevosta. Ei oo näkyny. 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella lapsella on oikeus toivoa, joo. Mutta ajattelevatko tämän sanojat sitä lasta, joka todennäköisesti jää kohtuuttoman pyynnön takia ilman lahjaa? En käsitä tuota lahjan maksamista yhdessä, kun jokainen siitä porukasta voisi toteuttaa oman lahjan ja näin useampi lapsi saisi toivomansa lahjan. Ja kun tietää, että se kallis lahja muuttuu lähes varmasti rahaksi tai muuksi hyödykkeeksi tai joku varastaa sen.
Sitten se lapsi jää ilman lahjaa. En ole niin ylimielinen että kuvittelen jonkun toivovan iPhonea tai järkkäriä ja sitten pahoittavan mielensä kun ei saa mitään. En pidä niitä toivojia aivottomina hölmöinä jotka ei ajattele mitään, kuten moni muu täällä tuntuu tekevän.
Jos täällä olisi muutaman tuhannen asukkaan paikkakunnalla joku toivoisi järjestelmäkameraa, toiv
Mulle voitte kerätä kolehtia Sony a7 mallin kameraan. Taitaa halvin malli maksaa 1500€. Olin jo itse säästänyt sitä varten, mutta raskaus ja lapsi muutti tärkeysjärjestystä hankinnoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että pleikka5:sta toivoo joku köyhä lapsi. Se on satoja euroja, pelit kalliita ja se tarvii hyvän telkkarin
Varmasti toiveissa olisi ollut antaa esimerkkinä jotain edullisempaa. Taas oli vain pakko päästä haukkumaan pienituloisia.
Ei köyhät lapset niitä toivokaan. Niitä toivoo Hopen johto, jotka hyväosaisina ylemmän luokan kansalaisina kuviittelevat että lapset tulevat onnellisiksi vain kalliista tavaroista. Vähäosaiset osaavat iloita halvemmistakin tuotteista tai elämyksistä.
Sillä että Hope esittää näitä kohtuuttomia toiveita, joihin tavan tallaajalla ei ole mahdollisuutta tarjota omille lapsillekaan, tekee karhunpalveluksen ja saa ihmiset uskomaan että vähäosaiset ovat röyhkeitä, vaikkei niin todellisuudessa ole.
Jos haluatte osallistua hyväntekevä
"Mun mielestä Hopen asenne syö niiden uskottavuuden. Jos on oikeasti vähävarainen, niin varmasti on muitakin lahjatoiveita kuin se IPhone. Itse keskiluokkaisessa perheessä kasvaneena muista toivoneeni mm. maailmankartastoa ja lahjat oli tyyliin suklaata, kirjoja ja Stiga lapsille yhteiseksi. Ihan tyytyväisiä oltiin."
Mites sun tämän päivän lapset, olisivatko tyytyväisiä karttakirjaan?
Aikana jolloin ihmisillä ei edes ollut kännyköitä. Aika turha verrata siihen. Vaikka itse luin paljonkin 8-vuotiaana saamaani maailmankartastoa ja sen eläimistöä, niin nykypäivänä en osaa kuvitella samaa. Omat lapset alakoululaisina surffasivat innoissaan google mapsilla maailmaa ympäri ja löysivät vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se keräys oli parempi missä saa ostaa mitä haluaa ja laittaa paketin päälle esim. lapsi 8 vuotta. Siihen lahjoitin pari kertaa, mutta sitä keräystä ei ole ollut paikkakunnalla enää, mikähän lie se oli nimeltään. Myös ruokatavaraa olen lahjoittanut keräykseen, sitäkään ei ole tänä vuonna näkynyt. Aiemmin oli maltillisempia toiveita siinä joulukuusessa olevassa keräyksessä, silloin joskus osallistuin. Ylimääräistä rahaa ei ollut kauheasti silloinkaan, mutta halusin silti auttaa. Nykyisin on vielä tiukempaa kun kaikki on kallistunut. Itsekin joutunut siirtyä edullisempiin tuotteisiin kaikessa. Ihan halvoilla peruspuhelimilla ja marketti- tai kirppisvaatteilla mennään koko perhe vaikka aikuiset ovat ihan työssäkäyviä. Kyllä perus halpistuotteet pitäisi kelvata myös lahjoituksena.
Älä lahjoita jos sulla on noin tiukkaa. Pliis. Laita kymppisi ennemmin johonkin muuhun kuin, että ostat vieraille lapsille halpaa roinaa.
Heh. Ajattelin ihan samoin kun eräs tuttavani, vähävarainen yh, osti joulupuukeräykseen pari pikkuautoa tai tarjouspipon tms (Hän sai itsekin siitä keräyksestä paketteja, joku taho tuli tuomaan.) Mutta vaikka ajatus on kaunis, niin ne roinalahjat on kellä tahansa samanlaisella yh:lla varaa ostaa jostain tokmannilta. Ei sinne sellaisia tarvi viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin osallistua näihin keräyksiin ja ostaa jotain kallista, jos olisi aivan varmaa, että se lahja menee lapselle, eikä sitä sitten myydä rahapulassa. Lapsi ei valitettavasti pysty valitsemaan vanhempiaan, eikä vanhemmat aina ajattele lapsiaan. Minä kasvoin perheessä, jossa vanhempien napa oli tärkein. Rahaa oli, mutta kliseisesti se kului äidin kampaajakäynteihin, kestopigmentointeihin jne ja isä tykkäsi ostella huonekaluja, sisustusjuttuja jne.
Kun saatiin jotain kalliimpaa lahjaksi esim. sukulaisilta, vanhemmat ihan pokkana pyysivät saada myydä sen ja lupasivat siitä ison summan rahaa. Koskaan näitä rahoja ei näkynyt. Jos myyntilupaa ei tullut, tavara oli vain kadonnut koulupäivän aikana kun "ethän sinä edes käyttänyt sitä koskaan" En halua tukea tällaista toimintaa, joten siksi en osallistu.
Kyllä minun kouluaikaan oli niitä tiettyjä merkkijuttuja, joita kaikki himoitsiv
Kyllä niitä kulmakarvojen ja ripsien kestovärjäyksiä on ollut jo vuosikymmeniä sitten. Karvat vain kasvavat ja tippuvat pois, joten värjäys täytyi uusia aika ajoin.
Se kulmakarvojen "pelle"-tatuointijuttu on hieman uudempi ja hintavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset keräykset pitäisi lopettaa kokonaan, jos esim. markettivaatteet ei kelpaa vaan pikku hienohelma vaatii merkkivaatteita.
Nuo överit toiveet vie keräysiltä monta normaalia lahjoittajaa.Ja yhdistyksiltä uskottavuuden.Itse ajattelin laittaa noihin 200e,mutta totesin ettei ollut jäljellä mitään mihin tuo olisi riittänyt.Ja tuolla ajattelin 4 - 5 lahjaa ostaa,en yhtä.
Miks lapset haluaa kalliita merkkituotteita, kun katujengiläiset pöllii kuiteskin ne niiden päältä?
Jos joskus saadaan vielä hyväntekeväisyyslahjoja, avaan ne etukäteen. Tytär sai puoliksi täytetyn tehtävä/värityskirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta olen toiminut vapaaehtoisena ja tavannut perheitä, joilla on ollut tilaisuus saada paljon avustusta eri järjestöjen kautta. Monella näistä lapsista on täysin kohtuuttoman tuntuinen mielikuva siitä, että heidän "kuuluu saada kaikkea, kun ovat köyhiä". Kun kaiken maksaa joku muu, ei tule normaalia käsitystä rahan arvosta. En nyt tarkoita mitään sellaista, että köyhän tulisi nöyristellä, mutta ilmeisesti ei ole mitään rajaa sillä, mitä ei kasvottomalta "joltakin" voisi pyytää, kun "niiden kuuluu antaa". Kyllä siitä vähän hassu tunne jää, kun näissä vähävaraisissa perheissä lapsilla on paljon hienommat vermeet ja välineet kuin tuntemillani tavallisilla, keskituloisilla perheillä on varaa lapsilleen hankkia, on kalliit harrastukset ja vaikka mitä. Ilmeisesti vertailukohteena on se tosi rikkaiden osa eli muutama prosentti väestöstä? Miksi tavallinen ei riitä?
Olin kerran lähdössä kaverin ja lastemme kanssa Muumiristeilylle. Eli kaksi yötä Siljalla ja päivä Grönalindissa lasten kanssa. Olin asiaa ehdottanut. Hän oli ymmärtänyt, että kysymyksessä on kutsu ja maksan kulut. Hänellä olikin yllättäen toiveita siitä, että pitää saada nukkua lapsen vieressä jne.. eli käytännössä heille oma sviitti. Kuulemma lapsi ei osasi nukkua hytin kerrossängyssä jne. Juuri näillä lapsen "tarpeilla" aletaan sitten vaatia. Omat muksut on aina sopeutuneet siihen, mitä on. Olisin voinut hyvinkin kustantaa risteilyn, jos oli 2 aikuista ja 2 pientä lasta voitu nukkua samassa hytissä. Mitään sviittejä en lähtenyt maksamaan, joten sopivaa aikaa ei sitten koskaan löytynyt kalenterista... tuo lapsi ei ole varmaan koskaan laivalle vielä päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kuinka moni lapsena ilahtui jostain villasukista, vaikka saattoi niin esittää? Lapset unelmoivat suuresti ja niin saavatkin. Ei tämä maailma ole reilu paikka. Joku syntyy perheeseen, jossa hänelle on jo valmiiksi talot, mökit ja huvipurret. Toiset mutustelevat puuroa. Ja ensimmäisen perheen lapsi kiusaa merkkivaatteissaan jälkimmäistä lasta, jolla paikatut vaatteet.
Tai sitten se pienempi saa kaiken huomion ja esikoinen saa opetella hoitamaan hommat.
Ei lapsiperheet ole vähävaraisia. Esimerkkinä ent.tubettaja Pottukoira siitti 3 lasta naiselle, joka on ollut iät ja ajat tekemättä töitä, mutta yksinhuoltajanakin rahaa riittää bilettämiseen, isossa asunnossa asumiseen, auton pitämiseen ja kämppä on täynnä leluja. Varmasti esiintyy vähävaraisena.
Ei lapsiperheille kannata mitään lahjoittaa. On voita voin päälle.
Että lapset toivovat ja unelmoivat lahjoista jotka sitten hinnalltaan ovatkin kalliita ei kai ole mikään yllätys. Kysytty on kai mitä lahjaa toivovat eikä että koska olette köyhiä niin tämän hinnan mukaan voitte toivoa.
Noihin keräyksiin osallistuville perheille pitäisi tehdä selväksi, että toiveille on joku maksimihinta. Luulisi tyhmänkin ymmärtävän, että lahjoittajia on rajallinen määrä eikä ole reilua, jos yksi lapsi saa kymmeniä kertoja arvokkaamman lahjan kuin toinen samalla kun kolmas ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hope tekee köyhille lapsille ison karhunpalveluksen kannustamalla heitä toivomaan ökykalliita lahjoja. En laita euroakaan tällaiseen keräykseen!
Tämä tekee ihan kaikille osapuolille karhunpalveluksen.
Toistan sen mitä sanoin muutama sivu sitten: "epävirallinen" hyväntekeväisyys on täynnä kaikenlaisia epämääräisiä huijauksia, Facebookin jouluapuryhmistä lelu-Rameihin.
On vastenmielistä, että Hopen kaltainen yhdistys antaa sitten vielä ikäänkuin "virallisen" leiman tällaiselle toiminnalle ja mahdollistaa systemaattiset väärinkäytökset - ja vieläpä kannustaa sinisilmäisiä ihmisiä lahjoittamaan mahdollisimman kalliita toiveita. Lahjatoive on pelkkä anonyymi tavarapyyntö. Lahjoittaja ei tiedä mistään, onko toiveen takana todellinen tarve vai vanhempi joka pelaa toiverulettia kuin lottoa. Eipä tiedä sitäkään, tuleeko joskus ilmi skandaali, että Hopen työntekijät ovat panneet omiin taskuihinsa kalliita lahjoja.
Jotkut sinisilmäiset ihmiset melkeinpä haluavat tulla huijatuiksi, kun ovat aina heti avaamassa kukkaroaan, kun jokin epämääräinen nyyhkytarina "voisi olla totta". Tuollaisia ihmisiä ei voi auttaa, eikä huijareita voi estää yrittämästä lokkeiluaan, mutta se, että hyvämaineinen (?? noh...) yhdistys mahdollistaa tämän, on se pöyristyttävä osio tässä kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset on niin hyväosaisia, että voivat leuhkia sillä miten heidän lapsensa toivovat lahjoiksi villasukkia ja saippuaa.
Oikeasti köyhä toivoo itselleen jotain kivaa. (Mitä täälläkin kilvan tuomitaan ja kauhistellaan.) Hyväosainen lapsi saa sen muutenkin.
Mutta kun hyväosainen lapsi ei saa. Etkö ymmärrä, että toiveet ovat kohtuuttomia?
Kyllä ne jotain kivaa saavat joskus. Tajuatko sä, ettei köyhän lapsi saa välttämättä koskaan yhtään mitään?
Jos köyhän lapsi ei saa YHTÄÄN MITÄÄN. niin silloin kyse ei ole rahan puutteesta vaan siitä, että vanhemmat tuhlaa lapsien elinkustannuksiin annetut tuet itseensä.
Kyllä minä jo lapsena osasin toivoa maltillisia vaikka perheeni oli hyvätuloisia. Minut opetettiin siihen että ollaan kiitollisia ja että kaikkea ei pukki tuo mitä toivoo. Osasin iloita niin villasukista, suklaarasiasta kuin baby bornistakin. Lapset jotka toivovat ipadeja lahjaksi, eivät ole saaneet vanhemmiltaan todellisuudentajua lahjaksi.
Hope tekee köyhille lapsille ison karhunpalveluksen kannustamalla heitä toivomaan ökykalliita lahjoja. En laita euroakaan tällaiseen keräykseen!