Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.

Vierailija
13.12.2023 |

IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen

https://www.is.fi/perhe/art-2000010044656.html

Kommentit (1290)

Vierailija
41/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että pleikka5:sta toivoo joku köyhä lapsi. Se on satoja euroja, pelit kalliita ja se tarvii hyvän telkkarin 

Varmasti toiveissa olisi ollut antaa esimerkkinä jotain edullisempaa. Taas oli vain pakko päästä haukkumaan pienituloisia. 

Miksi ei toivoisi? Tietävät kyllä itsekin, että tuskin toteutuu tuo toive. 

Vierailija
42/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että pleikka5:sta toivoo joku köyhä lapsi. Se on satoja euroja, pelit kalliita ja se tarvii hyvän telkkarin 

Varmasti toiveissa olisi ollut antaa esimerkkinä jotain edullisempaa. Taas oli vain pakko päästä haukkumaan pienituloisia. 

Oletko nyt vähän naiivi? 

Niin, nyt puhutaan Suomen köyhistä eikä minkään kehitysmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne köyhät lapset on ihan samanlaisia lapsia toiveineen kuin kaikki muutkin. Ja saavat ollakin. 

Saavat olla. Varakkaissa perheissä lapsille tosin kerrotaan, että jotkut toiveet toteutuvat ja toiset eivät. Yleensä lapsille tulee pikkuhiljaa aika hyvin selväksi, mistä raha tulee ja mitä sen eteen pitää tehdä.

Kerrotko mulle missä on näin yleispätevästi asiaa tutkittu? Kyllä varakkaita perheitäkin on hyvin moneen lähtöön, jotkut saavat kaiken naaman eteen, toiset eivät. Ei ole mitään "varakkaan perheen mallia" elää. Sama vähävaraisilla. Osa vaatii lapsiltaan vaivannäköä, osa ei.

Sissus tässähän alkaa tuntemaan itsensä kohta vähintään demariksi...

Vierailija
44/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on päivähoito kaksivuotiaalle jossa kavereilla on ipadit ja lapsille kerrotaan että nimenomaan ipadi se olla pitää? 

Leikin kyllä ihan mielelläni barbileikkejä  nukeilla jotka eivät olleet tm. Barbeja. En tiennyt tajunnut tuotemerkkejä enen kuin ala-asteen viidennellä.

Mutta kaipa ajat on muuttuneet ja markkinaratsut on päästetty päiväkoteihin alkamaan varhain sivopesu.

Vierailija
45/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin osoittaa arviointikyvyn puutetta köyhiltä vanhemmilta antaa lapsen laittaa joululahjatoiveeksi jotain kallista, jota lapsi ei sitten ehkä kuitenkaan saa. Mahtaa olla lapselle kiva pettymys sitten jouluna, kun sitä ökylahjaa ei tullutkaan, että joulupukki katsoi että lapsi ei ole sen arvoinen.

Olisi parempi, jos köyhät(kin) vanhemmat opettaisivat lapsilleen, että pidetään toiveet kohtuullisina.

Jos mä laittaisin jonkun toiveen johonkin, niin pyytäisin minäkin niin kallista ja hienoa kuin ikinä kehtaisin. Koska itse en sitä saa hankittua kuitenkaan mutta pyytämällä voisin saada. Köyhän ei oikeastaan kannata olla kohtuullinen noissa pyynnöissään muuten ei saa mitään.

Jos en saa 1000 euron puhelinta voin saada 500 euron sitten kuitenkin. Jos jo heti pyydän vain 500e arvoista, niin sitten saatan saada vain sadan euron arvoisen. Ihmiset kun yleensä pyöristää summat alaspäin rikä ylöspäin noissa tapauksissa.

Vierailija
46/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin osoittaa arviointikyvyn puutetta köyhiltä vanhemmilta antaa lapsen laittaa joululahjatoiveeksi jotain kallista, jota lapsi ei sitten ehkä kuitenkaan saa. Mahtaa olla lapselle kiva pettymys sitten jouluna, kun sitä ökylahjaa ei tullutkaan, että joulupukki katsoi että lapsi ei ole sen arvoinen.

Olisi parempi, jos köyhät(kin) vanhemmat opettaisivat lapsilleen, että pidetään toiveet kohtuullisina.

Jos mä laittaisin jonkun toiveen johonkin, niin pyytäisin minäkin niin kallista ja hienoa kuin ikinä kehtaisin. Koska itse en sitä saa hankittua kuitenkaan mutta pyytämällä voisin saada. Köyhän ei oikeastaan kannata olla kohtuullinen noissa pyynnöissään muuten ei saa mitään.

Jos en saa 1000 euron puhelinta voin saada 500 euron sitten kuitenkin. Jos jo heti pyydän vain 500e arvoista, niin sitten saatan saada vain

No mitä jos et saa sitten mitään, koska toiveesi on överi? 

Vierailija
47/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä osallistuin ennen noihin keräyksiin, mutta en enää pariin vuoteen ole jaksanut vaivautua. En tosin silloinkaan ostanut pleikkaria tai iPadia 2-vuotiaalle, vaan jonkun lelun tai lautapelin esimerkiksi. Syitä tähän ovat:

1. Osa ihmisistä on sellaisia, että joulun aikaan heidän pokkansa antaa myöten kinuta lahjoja ja ruoka-apua kaikilta mahdollisilta avustusjärjestöiltä, keräyksistä ja tätä varten perustetuista Facebook-ryhmistä. Näitä keräyksiä markkinoidaan niin, että jotta kaikilla lapsilla olisi edes yksi lahja tai että jotta kaikki perheet saisivat edes jotain jouluruokaa, mutta sitten on vanhempia, jotka ilman mitään omantunnon tuskia hakevat kymmenen ilmaista lahjaa, kolme joulukinkkua ja heittävät roskikseen lahjoituksena saadut lanttulaatikot, koska he eivät pidä niistä.

2. On kokemusta siitä, kun aikuinen ihminen käyttää itse joulun jälkeen lahjakortin, jota oli keräyksessä muka toivottu teini-ikäiselle lapselle.

Kohta 1.

Sillä kannustetaan vain jatkamaan omaa passiivisuutta. 

Vierailija
48/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että muistan miten ihanaa nuoruudessa oli jouluna edes saada jotain, mitä varakkaat ostivat lapsilleen arkena. Se merkkihuppari, merkkikengät, jotain vähän kalliimpaa ja luksusta... Se tunne oli sanoinkuvaamaton. Sitä on vaikea selittää, tunsi olevansa samanarvoinen, kuului samaan porukkaan. Edes sen hetken.

Onneksi minulla ei ole ollut tyttäriä.

Vierailija
49/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katselimme 11v tyttären kanssa yhdestä puusta noita toiveita. Oli ihan kohtuullisiakin, mutta myös mm. Pleikka 5 ja tiettyjä Nintendo Switch-pelejä, UGGit koossa 39 jne. Oma tytär säästi juuri itse ja osti Nintendo Switchin. Totesi siinä, että ei voi olla kovin köyhä, jos on ollut varaa ostaa se konsoli ylipäätään.

Ei sitten otettu mitään toivetta puusta toteutettavaksi, kun meni vähän maku. Valtaosa hyvätuloisten perheidenkään lapsista ei saa mitään kallista maksamatta osaa siitä itse. 

Vierailija
50/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos en saa 1000 euron puhelinta voin saada 500 euron sitten kuitenkin. Jos jo heti pyydän vain 500e arvoista, niin sitten saatan saada vain

Eiköhän siinä käy ennemminkin niin, että jos toivot 1000 euron puhelinta, et saa sitten mitään. Kohtuullisen toiveen olisit todennäköisesti saanutkin.

(Ja ei, 200 euron puhelin ei itse asiassa ole "kohtuullinen toive" sekään.)

Vierailija
51/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että muistan miten ihanaa nuoruudessa oli jouluna edes saada jotain, mitä varakkaat ostivat lapsilleen arkena. Se merkkihuppari, merkkikengät, jotain vähän kalliimpaa ja luksusta... Se tunne oli sanoinkuvaamaton. Sitä on vaikea selittää, tunsi olevansa samanarvoinen, kuului samaan porukkaan. Edes sen hetken.

Onneksi minulla ei ole ollut tyttäriä.

Kyllä pojillakin oli jo silloin merkkikuteita, olen pian 40 v. Etkö ole lukenut uutisia? Poikien päältähän ne merkkivaatteet yleensä ryöstetään pääkaupunkiseudullakin.

Vierailija
52/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei toivoisi? Tietävät kyllä itsekin, että tuskin toteutuu tuo toive. 

No juuri siksi, että tietävät että toive tuskin toteutuu!

Ei viisas vanhempi opeta lapsiaan uskomaan prinsessasatuihin, joissa joku kiltti setä tulee ja toteuttaa kaikki toiveet. Viisas vanhempi opettaa lapselle mikä on realistista. Ja miten hän voi itse toteuttaa toiveitaan.

Vierailija
53/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan tuolla on usein mainittu että artikkelissa esim Hope ry kertoo että mikään paitsibtikitilleen se toivottu tavara ei käy eli ipad kaksivuotiaalle ei kelpaa mikään muu.

Vierailija
54/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa lainattua näköjään mutta vastaan, että ei se haittaa, että jos en saa sitten mitään. Enhän saisi sitä muutenkaan! Enhän mä lottoa ostaessakaan tiedä tärpääkö vai ei. Noi lahjatoiveet kuuluu samaan sarjaan. Eihän siitä lahjasta ole edes sitten mitään iloa jos ei saa ollenkaan sitä mitä toivoi.

Vierailija
55/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopessa pitää toteuttaa toive täsmälleen eikä sinne päin. Eli et saa mitään.

Vierailija
56/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen näin vähävaraisen yh-äidin vinkkelistä niin minunkin lapsellani oli melko kallis toive, olisi halunnut Schleich ratsastuskeskuksen joka monissa kaupoissa maksaa yli satasen tai on satasen paikkeilla. Juteltiin siitä sitten yhdessä ja mietittiin että jos löytyisi joku halvempi kiva schleich juttu jonka haluaa koska tuo on iso raha. Päätyi sitten halvempaan schleich hevosjuttuun.

Vierailija
57/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi köyhän perheen lapsen pitäisi saada sellaisia lahjoja kuin huipputuloisissa perheissä annetaan? Ei kelpaa tavalliset keskiluokan lahjat? 

Vierailija
58/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme hyvin toimeentuleva perhe ja meillä on lapsia. Lapsemme eivät toivo joululahjana mitään ökykallista. Tämä johtuu siitä, että olemme opettaneet lapsillemme, että se ei ole lahjan saamisen idea.

Olemme myös halunneet opettaa lapsillemme rahan käyttöä. Joten jos haluavat puhelimen, me ostamme perusmallin, kohtuuhintaisen. Lapsi saa kyllä itse valita puhelimensa, mutta siten, että kerromme summan, jonka puhelimesta maksamme ja lapsi saa sitten valita puhelimen itse. Jos lapsi haluaa kalliimman, hän saa itse sitten säästää rahaa erotuksen verran. Kaikki lapsemme ovat näin oppineet säästämään itse pienestä kuukausirahastaan ja kaiken kukkuraksi oppineet kunnioittamaan ja pitämään huolta omaisuudestaan, koska tietävät miten pitkään joskus on pitänyt jotain varten säästää.

Vierailija
59/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä toivoo jos lähipiirissä on kavereita joilla pelikonsoleita on.

terv: köyhän perheen lapsi joka joka ikinen joulu toivoi nintendo 64 konsolia.

Vierailija
60/1290 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne köyhät lapset on ihan samanlaisia lapsia toiveineen kuin kaikki muutkin. Ja saavat ollakin. 

Saavat olla. Varakkaissa perheissä lapsille tosin kerrotaan, että jotkut toiveet toteutuvat ja toiset eivät. Yleensä lapsille tulee pikkuhiljaa aika hyvin selväksi, mistä raha tulee ja mitä sen eteen pitää tehdä.

Kerrotko mulle missä on näin yleispätevästi asiaa tutkittu? Kyllä varakkaita perheitäkin on hyvin moneen lähtö

Ei tietenkään ole. Korjaan: Perheissä, joissa lastenkin halutaan pysyvän varakkaina. Eli joissa lapsia kasvatetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi