Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä koska vähävaraisilla lapsilla olikin toivomusunelmia.
IS: Tamperelainen perheenäiti tyrmistyi vähävaraisten lasten joulukeräyksessä: Harvalla on varaa ostaa tällaisia lahjoja edes omille lapsilleen
Kommentit (1291)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos toivot oikeaa ponia etkä muuta niin se kannaa tuonne keräykseen sitten laittaa? Silloin ei ole pakko laittaa mitään jos muu ei kelpaa. Nuo kalliit ja ahneet toiveet karsii monta auttajaa noista keräyksistä. Siksi niitä ei pitäisi noihin puihin päätyä ollenkaan.Vai onko joku muka oikeasti saanut / ostanut pelikoneen tai puhelimen tuota kautta?
Eli niiden "auttajien" takia pitäisi toivoa jotain mitä ei oikeasti toivo. Ettei he vaan "karsiutuisi" pois. Pakko päästä ostamaan!
Mä en hetkeäkään usko, etteikö lapsilla olisi kohtuullisempiakin toiveita, joita ihan oikeasti haluaa, jos ystävällisesti kerrotaan, että jokin on liian kallis.
Nimenomaan. Vitsi ei ole siinä, mitä kerrotaan vaan <
Aivan. Aikalailla jokainen perustelee viestinsä "minä minä minä". Kyllä he nyt tuntevat itsensä paremmiksi. Jotkut vielä vetää omat lapsensa tähän mukaan. Toivottavasti eivät niitä kasvata sellaiseksi mitä itse ovat, maailmassa ei tarvita enää yhtään tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi vanhempien vähän katsovan, mitä lapsensa toivovat ihan vierailta ihmisiltä. Onko parempi toivoa jotakin niin kallista, että kukaan ei hanki ja jää kokonaan ilman, vai toivoa jotakin kohtuuhintaista ja saa sen.
Itse en osallistu mihinkään tällaisiin kerjuujuttuihin, niin paljon häikäilemättömiä hyväksikäyttöyrityksiä niihin liittyy.
Eikö tuossa ollut kyse jostain teinistä joka toivoo kameraa? Jos sillä ei ole muita toiveita? Miksi sen pitäisi toivoa jotain leffalippuja jos ei tykkää edes leffa käydä? Tai jotain muuta turhaa?
Silloin kannattaa olla toivomatta mitään. Ainakaan tuntemattomilta.
Jos lapsi on noin tyhmä, niin kuolalappu lienee oikea lahja.
Todella köyhä ymmärtää rahan arvosta ja elämän realiteeteista sen verran, että ei edes anna lapsensa laittaa järjetöntä lahjatoivetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin jos toivot oikeaa ponia etkä muuta niin se kannaa tuonne keräykseen sitten laittaa? Silloin ei ole pakko laittaa mitään jos muu ei kelpaa. Nuo kalliit ja ahneet toiveet karsii monta auttajaa noista keräyksistä. Siksi niitä ei pitäisi noihin puihin päätyä ollenkaan.Vai onko joku muka oikeasti saanut / ostanut pelikoneen tai puhelimen tuota kautta?
Eli niiden "auttajien" takia pitäisi toivoa jotain mitä ei oikeasti toivo. Ettei he vaan "karsiutuisi" pois. Pakko päästä ostamaan!
Mä en hetkeäkään usko, etteikö lapsilla olisi kohtuullisempiakin toiveita, joita ihan oikeasti haluaa, jos ystävällisesti kerrotaan, että jokin on liian kallis.
Kyllä. Lapselle voi sanoa sen että se, että hänelle lahjoja pääsääntöisesti hankkivilla tahoilla ei ole varaa johonkin lahjaan, ei todellakaan tarkoita sitä että kaikilla keräykseen vapaaehtoisesti lahjoittajana osallistuvilla myöskään olisi siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenoma
Käskeehän. Pitäisi toivoa jotain mitä ei halua että muut pääsisi kuluttamaan. Ja sitten pitäisi olla kiitollinen.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ehkä noiden kalliiden toiveiden taustalla on ajatus, että joku yritys tai yhteisö ostaa kalliin lahjan? Ja tavalliset työssäkäyvät sitten niitä kohtuullisempia lahjoja? En siis tiedä, kunhan mietin. Mietin myös, että jos on tärkeää toteuttaa lapsen kallis lahjatoive, eikö näiden Hopen ja muiden kannattaisi kerätä enemmin rahaa ja sitten niillä rahoilla ostavat lasten toivomat jutut. Jotkut lahjoittaisi kympin ja jotkut satasen, mutta kun tarpeeksi moni lahjoittaisi, kertyisi summa, jolla niitä iPadeja yms voisi ostaa.
Mä laitan 8- ja 9-vuotiaille karkkipussit ja kirjekuoreen kummallekin 50€ setelit. Ovat ihan tyytyväisiä ja käyvät sitten joulun jälkeen ostamassa itselleen jotain mieluisaa tai laittavat rahat säästöön ja ostavat sitten, kun on kertynyt isompi summa. Tiedän, että eivät odotakaan saavansa sukulaistädiltä mitään satojen eurojen lahjoja.
Sorry mutta en vaan ymmärrä miksi pitää olla juuri iPad, tai iPhone. Miksei joku Samsungin malli tai Sonyn tai vaikka Honor?
minä olen kategorisesti kieltäytynyt ostamasta ylihintaisia tuotteita, joita myydään pelkällä brandilla. Ei ole tulokysymys (kuulumme ylimpään desiiliin) vaan terve järki.
Pentu osti itse itselleen käytetyn iPhonen kesätyörahoilla (okei, maksoin aika hulppeaa palkkaa yksinkertaisesta maalaushommasta, mutta periaate..). Kai me ollaan sitten köyhiä ja lasta kiusataan ja on tuomittu jäämään ulkopuoliseksi kun ei ole ollut applen tuotteita, eikä Gantia, Lacostea tai edes North Facen Nuptsea. Milloinkahan tämä toteutuu kun ikää on nyt 16 ja kavereita riittää?
Tämä kummallinen suhteellisen köyhyyden käsite kuuluu suomea rikkaampiin yhteiskuntiin. Ei meillä ole kertakaikkaan varaa huolehtia siitä, ettei kukaan jäisi alle kotitalouksien mediaanitulon. Eikä siitä, ettei kaikilla lapsilla ja nuorilla ole samat tuotteet perheen tuloista riippumatta. Ne rikkaat ja pyrkyrit hankkii aina sitten kalliimman merkkituotteen jos ei Applen tuotteella tai Canada Goosella enää erotu. Kilpajuoksu ei sitten pääty koskaan. Kukahan näitä lahjakeräyksiä mahtaa sponsoroida (voisi vaikka MOT tutkia vähän kytkyjä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiveena kallis Applen älypuhelin. Suomeksi: älypuhelin on jo , mutta ei sitä kallista Applen älypuhelinta.
Toiveena kalliit merkkilenkkarit: Suomeksi: lenkkarit löytyy jo, mutta ei niitä kaliita merkkilenkkareita.Toiveena 2-vuotiaalle Applen padi: Suomeksi: taloudesta löytyy jo padi, mutta ei sitä kallista Applen padia.
Jos teinillä ei olisi älypuhelinta lainkaan, toiveena olisi älypuhelin, mutta ei olisi ilmoitettu, mikä lukuisista älypuhelimista.
Tässä tiivistettynä miksi nuo kalliit toiveet ärsyttää. No siitä Harry Potter -legosta voidaan ajatella että ehkä se oikeasti olisi sen lapsen harras toive. 20v sitten nykyiset kolmekymppiset toivoivat sitä myös, mutta kukaan ei tiettävästi saanut. Vanhemman olisi pitänyt kyllä ohjata pyytämään vain yleisesti HP-legoja, j
Näillä alapeukuttajilla on takuuvarmasti jotkin samsungin tai huawein räpsyt.
Minä minä tyyppejä ovat nuo överilahjojen vaatijat, ilmainen elatus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
"No niin joku viimein myöntää ettei saa toivoa. Sinäkään et koskaan ole toivonut mitään parempaa mitä sinulla on, ethän?"
Täh? Toivonut keneltä? Siis tarkoitat lapsena toivonut vanhemmilta? Ei, en ole toivonut övereitä 90-luvun lamalapsena. Mutta olen ihan ollut tyytyväinen saamiini lahjoihin (kirjoja, pelejä, hajuvettä yms.)
Tai jos tarkoitat minua aikuista, niin tietenkin minulla on toiveita, mutta säästän niihin ihan itse rahaa palkkatuloistani.
Melkein pääsit asian ytimeen mutta sitten taas iski itseriittoisuus ja aloit puhua itsestäsi.
Aivan, sitä ei toivota keneltäkään. Se on vain toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se toisaalta minulta ole pois, että siellä on övereitä toiveita. Sielläpähän roikkuvat.
Ei ole oikein, että röyhkeät toiveet laitetaan esille. Se antaa negtiivisen vaikutelman todellisesta köyhyydestä. Röyhkeiden toiveiden vuoksi kohtuullistenkin toiveiden täyttyminen voi jäädä toteutumatta.
Järjestäjän kannattaisi huolehtia lahjatoiveiden kohtuullisuudesta, koska kohtuuttomat pyynnön antaa epärehellisen kuvan järjestäjästä. Tosin, Hopen osalta tästä ei ole enää mitään epäselvyyttä.
Ai Hopen ja muiden järjestöjen pitäisi olla vastuussa teidän, aikuisten ihmisten, tunne-elämästä? Itse sitä jaksetaan olla vaatimassa vaikka mitä näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma 10-vuotias toivoi joululahjaksi matkaa Pariisiin. Lontookin kuulemma käy. Sanoin suoraan, ettei ei tule tapahtumaan. Sen jälkeen ehdotti niin Applen sangallisia kuulokkeita, jotka maksaa +500€. Tyrmäsikin senkin. Keksi se lopulta ihan kohtuullisiakin toiveita. Eikö meidän vanhempien tehtävä ole opettaa mitä kannattaa toivoa ja mitä ei, jos haluaa ylipäätään jotain saada?
Mitä ne hänen kohtuulliset toiveet oli? Jotain mitä oikeasti haluaa vai jotain mitä keksi että sinä saisit ostaa jotain?
Jouluisin ihmiset ostaa paljon turhaa koska on pakko niitä lahjoja antaa. Sillä ei ole väliä haluaako se saaja sen oikeasti.
Soturikissat-kirjoja, lahjakortteja pariin kauppaan ja Squishmallow-pehmolelu. Ovat oikeasti sellaisia, mistä tykk
Olen eri, mutta meillä nuo menisivät omista rahoista, jos ei saisi joulu- tai synttärilahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla taitaa olla jo kovat vierotusoireet. Ei tuollaista käyttäytymistä muuten voi selittää:
"Muista tämä kun se sinun rasvaisessa kermassa marinoita lapsesi unelmoi jostain. Kerro että se on epäkohteliasta.
Se että kirjoittaa toiveen ei ole osoitettu kenellekään, se ei ole epäkohteliasta vaikka sinä niin luulet. Vai ihan tosissani loukkaantunut jonkun muun toiveesta? Miksi? Ei se sinulta sitä toivonut."
Voi selittää. Se, ettet sinä ymmärrä, kertoo vain ja ainoastaan empatiakyvyttömyydestäsi. Olet itsekeskeinen narsisti, jonka maailmaan mahtuu vain oma itse ja itse tehdyt jälkeläiset, jotka kantavat samoja geenejä, ne kun ovat niitä ainoita maanmainioita.
Taas meni lainaukset väärin. Tämä viesti ole osoitettu jokaiselle joka viestissään kirjoittelee vain itsestään ja lapsistaan.
Niin, kaikillahan meillä on toiveita ja haaveita, isojakin. Mutta ehkä kannattaisi lapsille ja nuorille laittaa rajat tässäkin asiassa eli opettaa kohtuullisuutta. Mikä on riittävästi. Kyllä aika pieni lapsikin ymmärtää jo mikä on kohtuullinen toive ja jos ei ymmärrä, voi lapselle antaa vaikka lelulehden selattavaksi ja sanoa että sieltä voi toivoa yhden tai kaksi. Teinille voi rajaksi laittaa euromäärän tai paikkakunnan kauppavalikoiman. Pyytää miettimään mitä oikeasti arkiseen elämiseen tarvitsee. Vanhemmat voisivat taas miettiä että miltä itsestä tuntuisi jos vaikka lapsen kaveri tai muu vieras lapsi toivoisi lahjaksi jotain johon itselläkään ei ole koskaan varaa ollut eikä tule olemaankaan. Mikä on riittävästi, tarpeeksi, millä saa hyvän joulumielen? Hyvä myös opettaa lapsille että liian ahneella on likainen loppu, useimmiten jää nuolemaan näppejään. Joulu on hyvä tilaisuus opettaa lapsia ja nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenoma
Todella köyhät ei pyydä lahjoituksena pleikkaria, ipadia, järjestelmäkameraan tai muutakaan järjettömän kallista, vaan sen tekee röyhkeät ihmiset, joilla ei ole edes tarvetta saada mitään köyhille suunnatusta lahjakeräyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, mitä tapahtuu Hopen kautta oleville lahjatoiveille, joita kukaan ei toteuta? Entä niiden toivojille? Jaetaanko saadut lahjat sitten jotenkin niin, että kaikki saavat edes jotain? Vai jääkö sitten ne, joiden kallista toivetta kukaan ei toteuttanut, kokonaan ilman? Mä kyllä ymmärrän, että jonkun toive voisi olla vaikka pleikka 5, mutta jos tälle lapselle ei saa ostaa mitään muuta (esimerkiksi 10 kpl Finnkinon leffaliippuja), niin jää kokonaan ilman Hopelta saatua lahjaa, vaikka ne leffaliputkin olisivat saattaneet olla ihan mieluinen joululahja.
Toivon todella, että kalliiden toiveiden esittäjät jää kokonaan ilman lahjaa tai saa korkeintaan jotkut käytetyt villasukat. Ehkä lapsi sitten ymmärtää, että ensi vuonna kannattaa toivoa jotain halvempaa.
Vau joku uskalsi myöntää saavansa mielihyvää siitä että pakolla anettaan huonoja lahjoja. Näiden ihmisten takia ei niitä käytettyjä oteta vastaan kun niihin tunkevat vaikka mitä roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku, mitä tapahtuu Hopen kautta oleville lahjatoiveille, joita kukaan ei toteuta? Entä niiden toivojille? Jaetaanko saadut lahjat sitten jotenkin niin, että kaikki saavat edes jotain? Vai jääkö sitten ne, joiden kallista toivetta kukaan ei toteuttanut, kokonaan ilman? Mä kyllä ymmärrän, että jonkun toive voisi olla vaikka pleikka 5, mutta jos tälle lapselle ei saa ostaa mitään muuta (esimerkiksi 10 kpl Finnkinon leffaliippuja), niin jää kokonaan ilman Hopelta saatua lahjaa, vaikka ne leffaliputkin olisivat saattaneet olla ihan mieluinen joululahja.
Toivon todella, että kalliiden toiveiden esittäjät jää kokonaan ilman lahjaa tai saa korkeintaan jotkut käytetyt villasukat. Ehkä lapsi sitten ymmärtää, että ensi vuonna kannattaa toivoa jotain halvempaa.
Monissa muissa vastaavissa keräyksissä on tosiaan vain lapsen sukupuoli ja ikä sekä annettu esimerkkejä, mitä lahja voisi olla. Näin ne saadut lahjat voidaan jakaa kaikkien kesken, jotta jokainen saa kuitenkin jotain ikäänsä ja sukupuoleensa sopivaa. Hopella taas systeemi on, että joko ostat just sen tietyn tavaran tai et osta yhtään mitään.
Kyllä itsekkin mietin kun lehdessä joulupuun pitäjä sanoi, että nämä pelikonsolit/kalliit puhelimet on tärkeitä saada lasten..että ihmiset voisivat kimppaan ostaa näitä kalliita toiveita. Ei köyhän tarvitse toivoa sukkia tai suihkugeeliä, mutta joku järki..tosiaan pleikka 5 on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Pakko on toivoa jotain että muut voi ostaa jotain. Sehän se joulun idea on, ostaa.
Ihan kuin tuo yksi joka leikkii ettei muka ostaisin lapselleen tämän haluamia kirjoja jos se ei niitä olisi toivonut. Se lapsikin tietää että toivominen oli turhaa, ne kirjat se saisi kuitenkin viimeistään joulun jälkeen. Mutta ihanaa että äiti pääsi shoppailemaan ja paketoimaan. Harmillista on se ettei äiti tajua lapsensa tehneen toivetta äidin takia.
Minä toivoin joskus penskana omaa ponia. Kyllä tajusin silloin itsekin, että se on ihan epärealistinen toive. Mutsi yritti kaikkensa ja sain joululahjaksi aina jotain hevosiin liittyvää, esim. hevoskirjoja, hevosen kuvalla oleva kylpypyyhe (joka on vieläkin tallella kohta lähes 50 vuoden takaa) jne. Siihen aikaan oli ihan tavallista, että me köyhempien penskat notkuttiin ponitalleilla ja tehtiin tallihommia ja tienattiin satunnaisia ratsastustunteja. Toinen vaihtoehto oli että säästettiin viikkorahasta. Muistan, että minunkin luokalla oli sellaisia, joiden ei tarvinnut kärrätä hevosenpaskaa kottikärryillä, vaan saivat kävellä puhtaita käytäviä pitkin suoraan valmiiksi laitetun ponin kanssa tunnille. En ole kuitenkaan katkera tai kateellinen, sillä meillä oli omassa porukassa kuitenkin hirvittävän hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi vanhempien vähän katsovan, mitä lapsensa toivovat ihan vierailta ihmisiltä. Onko parempi toivoa jotakin niin kallista, että kukaan ei hanki ja jää kokonaan ilman, vai toivoa jotakin kohtuuhintaista ja saa sen.
Itse en osallistu mihinkään tällaisiin kerjuujuttuihin, niin paljon häikäilemättömiä hyväksikäyttöyrityksiä niihin liittyy.
Eikö tuossa ollut kyse jostain teinistä joka toivoo kameraa? Jos sillä ei ole muita toiveita? Miksi sen pitäisi toivoa jotain leffalippuja jos ei tykkää edes leffa käydä? Tai jotain muuta turhaa?
Silloin kannattaa olla toivomatta mit
Kyllä se oikeasti köyhä ymmärtää kunnon kulutuksen päälle ja että joulun tarkotus on lahjat ja laittaa sen lapsen toivomaan jotain turhaa että joku pääsee kuluttamaan.
Ehdotin miehelle, että laittaisin meille kotiin tuollaisen lahjatoivepuun ja minä ja lapset laitettaisiin siihen hulppeita lahjatoiveita miehen ja anopin poimittavaksi. Mies ei innostunut ajatuksesta.