Mies, minkälainen on sinun unelmajoulusi? Jos sinä saisit päättää ihan kaikesta, lahjoista, ruuista, koristeista?
Tekemisistä? Haluaisitko oikein mitään? Mistä sinun joulumielesi koostuu, mistä tulee "joulufiilis" rauhoittumisen ja toisaalta juhlan tuntua?
Kommentit (54)
Sellainen joulu kuin meillä onkin. Ei aikatauluja, eikä höösäämistä. Koristeista en välitä, eikä vaimokaan hirveästi. Laitetaan koristeita, jos huvittaa. Jouluruoka sisältää just sitä mitä molemmat haluaa, vietetään joulua siis kaksin vaimon kanssa, meillä ei ole lapsia. Lahjoja ei virallisesti osteta, kun pitkin vuotta ostetaan sitä mitä halutaan.
Unelmien joulu olis se ettei akka kälättäs joulusta marraskuun alusta lähtien.
Tämä "annas piparia" varmaan montaa miestä kiinnostaa, jokohan tästä oli puhe?
https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/annas-piparkakku-300g-original-7312…
Vierailija kirjoitti:
Unelmien joulu olis se ettei akka kälättäs joulusta marraskuun alusta lähtien.
Joulun viettomme alkaa jo toukokuussa!
Unelmien joulu
1. Kaikki ovat terveitä
2. Lapset ei riehu
3. Lapsilla on hauskaa ja lahjat mieluisia
4. Pääsee käymään pilkillä pikaisesti
5. Vaimolla on joulusaunassa joku "ylläri"
6. Hyvää ruokaa ja mukavaa yhdessäoloa sukulaisten kesken
7. Lasten nukutus ei kestä puolille öin
1 - 3 tärkeimmät.
No jos saisi ihan kaikki päättää itse:
-Joulurauhan julistuksen seuraaminen televisiosta
-Sauna pitkän kaavan mukaan, jos pakkasta ei ole liikaa, niin avanto
-Jouluruoka
*Savukala
*Imelletty perunalaatikko
*Kinkku
*Salaattia
*Juomana vesi ja punaviini
-Jälkiruoka
*Riisipuuro
Joululahjoja ei välttämättä tarvitse olla, mutta varmasti jotain pientä olisi kuitenkin. Jos vaimo haluaa, niin ruokailun jälkeen voi pukeutua niihin pitsihepeneisiin, seksiä saa kyllä ilman niitäkin.
M48
Vastaan mieheni puolesta. Hän ei joulusta liiemmälti muuten välitä mutta joluruuat, varsinkin poronliha, sika ja savulohi on herkkua. 😋 Ei katso hintoja jouluna vaan parasta pitää olla. Lahjoja ei ostella ollenkaan vaan joulu perustuu vain fiilistelyyn ja herkutteluun nauttien kun maailma pysähtyy vähäksi aikaa.
Minun koristelut ja joulutunnelmainen koti riittäävät. Ei ole ikinä arvostellut tai valittanut mistään. Mies haluaa itse valkata kaupasta kaikki herkut juomapuolta myöten 🍷 ja minä valkkaan kaikki perustuotteet kauppalistan mukaan ettei mitään puutu.
Tehdään joulu itsellemme eikä muita varten.
Jättäisin vaan koko joulun pois. Pitkä vapaa viikonloppu. Vaikka pizzaa ruoaksi. Kävis ulkona juoksulenkillä ja laiskottelisi ja kattelis teeveetä.
Mulla on tulossa sellainen: mökki lapissa, kaikki lapset paikalla, tuore avopuoliso kainalossa, vanhemmat tulevat myös jouluaattona.
Ulkoilua, hyvää ruokaa ja juomaa, ulkoilua, lautapelejä, rentoa yhdessäoloa. Ystäväperheen kanssa yhtenä päivänä kylästellään. Ei puutu mitään
Vierailija kirjoitti:
Unelmien joulu
1. Kaikki ovat terveitä
2. Lapset ei riehu
3. Lapsilla on hauskaa ja lahjat mieluisia
4. Pääsee käymään pilkillä pikaisesti
5. Vaimolla on joulusaunassa joku "ylläri"
6. Hyvää ruokaa ja mukavaa yhdessäoloa sukulaisten kesken
7. Lasten nukutus ei kestä puolille öin
1 - 3 tärkeimmät.
Kuulostaa hyvältä. Mikä osuus sulla itselläsi tässä kaikessa on? Onko sulla vaimolle jossain kohtaa joku ylläri, oletko ostanut lahjoja vähintään vaimolle ja lapsille? Osallistutko ruokien tekemiseen ja siivoukseen?
Vierailija kirjoitti:
No jos saisi ihan kaikki päättää itse:
-Joulurauhan julistuksen seuraaminen televisiosta
-Sauna pitkän kaavan mukaan, jos pakkasta ei ole liikaa, niin avanto
-Jouluruoka
*Savukala
*Imelletty perunalaatikko
*Kinkku
*Salaattia
*Juomana vesi ja punaviini
-Jälkiruoka
*Riisipuuro
Joululahjoja ei välttämättä tarvitse olla, mutta varmasti jotain pientä olisi kuitenkin. Jos vaimo haluaa, niin ruokailun jälkeen voi pukeutua niihin pitsihepeneisiin, seksiä saa kyllä ilman niitäkin.
M48
Eli pääset hyvin joulufiiliksiin. Mitä kuuluu sun joulujärjestelyihin? Eli mitä vaimo hoitaa ja mitkä sinä? Teillä ei kai lapsia ole mukana joulunvietossa, ainakaan unelmajoulussa.
Tuo varmasti tulee olemaan suurinpiirtein sitä mitä olisi mullakin miehen kanssa kahdestaan, mutta meillä on lapsia niin jos ei nuorimmatkin muuta ulkomaille niin toivottavasti myös lapset olisivat mukana. Ja toki olisi kiva jos saisi lapsenlapsia joita näkisi edes jouluna.
N49
Joulukirkko ja jouluvirret kuuluu asiaan. Myös kotona jouluruoat ja herkut kaikkinensa. Luminen talvi ja joulukoristeet.
Mies ei tykkää joulusta eikä sen kristillisestä demantiikasta. Joulun vapaapäivät on toki mieleen. Eli meille joulu on lähes normaali viikonloppu. Ei kinkkua, ei kuusta, ei koristeita eikä lahjoja!
Vierailija kirjoitti:
Joulukirkko ja jouluvirret kuuluu asiaan. Myös kotona jouluruoat ja herkut kaikkinensa. Luminen talvi ja joulukoristeet.
Kiva kun mieskin tykkää joulukirkosta ja koristeista. Laitatko itse koristeet paikoilleen? Teetkö ruokia itse vai ihan kaupasta?
Karibialla.
Lämpöisessä ilmanalassa palmupuiden katveessa. Siinä katselisin rannalla kun aurinko laskisi ja hörppisin samalla mohitoa tai vastaavaa. Joulu ei ole nykyään mulle kun päivä muiden joukossa. Ensin kuukausi helvetillistä hössötystä ja kaikki ohi päivässä.
Kakarana sitä odotti ihan hullunkiilto silmissä. Mutta vanhempana tajusin, niin eihän tämäkään ollut kun yksi hyvä syy muiden joukossa juopotella. Sama koskee pääsiäistä ja Juhannusta.
Juoppojen juhlia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vain minä ja nuori kaunis naisystävä joka on järkännyt kuusen ja paketit. Aattoaamuna viimeiset säädöt ja nainen leipoo jotain pipareita ja on pois tieltä. Illalla tunnelmavalaistus, hässimistä jonka jälkeen tonttulakit takaisin päähän, juhlapäivällinen ja pakettien korkkaus ja voipa siinä korkata shamppanjatkin. Rakkaudentunnustuksia ja pako todellisuudesta edes yhden illan ja yön ajan.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, kuka sen juhlapäivällisen tekee? Vai käyttekö syömässä sen ravintolassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun mieskin tykkää joulukirkosta ja koristeista. Laitatko itse koristeet paikoilleen? Teetkö ruokia itse vai ihan kaupasta?
Itse laita koristeet ja ei siinä pitkään mene. Valmiina ostan kaupasta ruoat.
Joulu jossain seksiparatiisissa palmun alla, vaimo lasten kanssa kotona. Kokaiinia, reipasta seksiä, hyviä drinkkejä ja rentoutumista.
Yhdessäoloa kumppanin kanssa ja mahdollisesti vierailua yksin/kaksin vanhempien luona mutta mitään kellontarkkaa hössäämistä paikasta toiseen en jaksa.. Mieluummin ihan vaan saunomista, ulkoilua, hyvää ruokaa mutta ei mitään älytöntä mässäämistä eikä kyllä pizzantilaamistakaan vaan sinänsä ihan sitä perinteistä, mutta niin maltillisesti ettei kinkkua tai laatikoita syödä vielä uutenavuotenakin. Yksinasuvana en paista kinkkua vaan ihan niitä valmiita siivuja saa sopivan määrän ja laatikoissakin menen valmiilla, mutta lohta graavaan kyllä itse ja samoin teen kinkulle kastikkeen ja keitän perunoita. Samansorttisesti voitaisiin pariskuntanakin toimia. Ja niin, itse en käytä juurikaan alkoholia ja joulu on yksi niistä juhlista jonka haluan olevan raitis eli mitään viininlipittämistä ym en katsele toiseltakaan.
Kuusta en kaipaa vaan sen asian ajaa joku sellainen pienempi vihreä "kuusi" joita on niissä koreissa missä on muitakin kukkia samassa kipossa. Itsellä ei niin ole silmää millekään valoille tai kynttilöille, mutta kyllä minä niistä tykkään jos toinen osaa laittaa ne kivasti. Samaten en ymmärrä mitään jouluverhoista mutta en pidä niitä mitenkään hömpötyksenäkään eli jos toinen tahtoisi sellaiset vaihtaa niin ok, mutta itse en sitä tarpeellisena näe.
Vähän vaikea kysymys, koska tähän kuuluu kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa.
1. Unelmajoulu teoriassa. Viettäisin sen vanhassa hirsitalossa maalla järven rannalla. Pihapiirissä talli/lampola tai jotain muita eläimiä, rannassa sauna. Ennen illan pimenemistä eläimet ruokittaisiin ja ne jäisivät rouskuttamaan iltaheiniään havukoristeisessa tallissa. Oltaisiin sen verran kaukana maalla, että taivas olisi pimeä ja tähtitaivas näkyisi kirkkaana. Joulua vietettäisiin isossa salissa tai pirtissä. Kaakeliuuneissa olisi tulet, sauna lämmitettäisiin, pöydässä olisi pellavaliina ja haarakynttilät. Nostaisin suoraan leivinuunista itse imelletyt laatikot pöytään. Olkikoristeisessa joulukuusessa olisi elävät kynttilät. Kukaan ei katselisi televisiota, vaan keskusteltaisiin syvällisistä aiheista ja nautittaisiin myöhään illalla hyvää viiniä kristallilaseista. Aamulla potkukelkalla joulukirkkoon, vaikka kukaan ei olekaan uskonnollinen, ja auringon noustessa joulurauhan tunnelmassa jatkamaan.
2. Unelmajoulu käytännössä. Oikeasti haluan viettää joulun läheisteni kanssa, joista juuri kukaan ei sovellu tuohon idylliin. Paras olla kotona, jossa lasten kanssa ei tarvitse varoa ja kieltää ihan koko ajan. En ehdi vanhojen sukulaisten neuvomiselta, hakemiselta ja auttamiselta tehdä jouluruokia alusta asti mitenkään. Koristeluissa tykkään koruttomasta talonpoikaistyylistä, mutta toisaalta tuntuu tärkeältä että lapsetkin saavat osallistua, eli meillä on kaikissa sateenkaaren väreissä vilkkuvat jouluvalot.