Ai elämänmuutoksen pitäisi laihduttaa? Ei kyllä auta
Tein lokakuussa ryhtiliikkeen. En ole koskaan suuria määriä syönyt, enkä syö herkkuja ja rasvaa, vaan ongelmani on lähinnä ollut karkki ja viini muutaman iltana viikossa. Bmi 25. Olen tietoisesti muuttanut elämääni näin:
- en syö karkkia ja vähäisen sokerin korvannut stevialla
- viiniä juon korkeintaan kerran viikossa
- käytän sulamon kalorilaskuria nähdäkseni, että oikeasti en syö liikaa ja syön proteiiniä riittävästi. Koska en syö karkkia, niin huomaan syöväni 300-400 kaloria vähemmän päivittäin
- syön fermentoitua ravintolisää, jotta suoliston bakteerikanta olisi parempi
- kun tekee mieli napostella, syön porkkanaa
- teen kotona joka päivä etenkin keskivartalon lihaskuntoa. Ennen se on ollut satunnaisempaa.
Eli olen tehnyt pienen elämänmuutoksen, jonka nimeen vannotaan. Näkyykö vaaalla? Ei sitten yhtään. Nyt paino on koko tämän viikon ollut kilon enemmän kuin lokakuussa. Hormonitoimintaakaan ei voi syyttää, koska olen jo ohittanut vaihdevuodet. Perhana tämä on turhauttavaa. Miksi ihmeessä näen tämän vaivan, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Vertaiskokemuksia?
Kitudieetti ei toimi, koska sitä ei pysty ylläpitämään, ja painon kanssa jojoilu kun kerran alkaa, niin sitä on vaikea tasapainottaa.
Pieniä elämänmuutoksia tarvitaan useita, mutta pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan. Voi olla vuosien projekti omaksua askel kerrallaan elämäntyyli, joka ylläpitää normaalipainoa. Olet turhan kärsimätön, jos noilla kuvailemillasi pikku muutoksilla odotat tuloksia parissa kuukaudessa. Ja sitten kun ensimmäisestä satsista pikku muutoksia on tullut rutiinia ja arkea, voi lisätä elämään taas jotain muuta aktiivista ja terveellistä.