Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai elämänmuutoksen pitäisi laihduttaa? Ei kyllä auta

Vierailija
13.12.2023 |

Tein lokakuussa ryhtiliikkeen. En ole koskaan suuria määriä syönyt, enkä syö herkkuja ja rasvaa, vaan ongelmani on lähinnä ollut karkki ja viini muutaman iltana viikossa. Bmi 25. Olen tietoisesti muuttanut elämääni näin:

- en syö karkkia ja vähäisen sokerin korvannut stevialla

- viiniä juon korkeintaan kerran viikossa

- käytän sulamon kalorilaskuria nähdäkseni, että oikeasti en syö liikaa ja syön proteiiniä riittävästi. Koska en syö karkkia, niin huomaan syöväni 300-400 kaloria vähemmän päivittäin

- syön fermentoitua ravintolisää, jotta suoliston bakteerikanta olisi parempi

- kun tekee mieli napostella, syön porkkanaa

- teen kotona joka päivä etenkin keskivartalon lihaskuntoa. Ennen se on ollut satunnaisempaa.

Eli olen tehnyt pienen elämänmuutoksen, jonka nimeen vannotaan. Näkyykö vaaalla? Ei sitten yhtään. Nyt paino on koko tämän viikon ollut kilon enemmän kuin lokakuussa. Hormonitoimintaakaan ei voi syyttää, koska olen jo ohittanut vaihdevuodet. Perhana tämä on turhauttavaa. Miksi ihmeessä näen tämän vaivan, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Vertaiskokemuksia?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän kyllä, että voisin tehdä enemmän. Mutta nyt pointtini on se, että aina puhutaan siitä, että dieetit ei kannata, vaan elämänmuutos kannattaa. Kysyn tässä sitä, että kenellä ne kannattaa? Ei kyllä minulla. 

Se että toimii jollakin tavalla 1-2kk ei ole elämänmuutos. Se että toimii uudella tavalla loppuelämän on.

Odottele nyt rauhassa vaikka kesään ja katso sitten uudestaan. Jokaviikkoinen alkoholin lipittely tuntuu myös turhan tiuhalta.

En tiedä, pääsenkö kesään asti. Tuntuu niin turhalta nähdä tätä pientäkään vaivaa, ja paino vain nousee.

en minä sitä viiniä nyt pullotolkulla juo.

Paljonko tarkalleen per viikko? 1dl viiniä on 100kcal ja etanoli sössii muutenkin aineenvauhdunnan ja unet.

Vierailija
22/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta napostelu ja syö vaan aterioilla. Tuolla tyylillä verensokeri pysyy koko ajan korkealla.

Porkkanassa on myös paljon erilaisia sokereita: sakkaroosia, ksyloosia, glukoosia ja fruktoosia. 

Napostelu on ihan ensimmäinen asia, mikä pitää lopettaa, jos haluaa painoa hallita. On aivan sama mitä napostelee kun se itse napostelu on se, mistä täytyy luopua.

On pelkkää itsepetosta sanoa napostelevansa porkkanaa tai muuta "terveellistä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta napostelu ja syö vaan aterioilla. Tuolla tyylillä verensokeri pysyy koko ajan korkealla.

Porkkanassa on myös paljon erilaisia sokereita: sakkaroosia, ksyloosia, glukoosia ja fruktoosia. 

No, en sitä porkkanaa syö kuin 100 grammaa päivässä. Ei kai se ole kynnyskysymys?

Vierailija
24/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistobakteereita voi parantaa ilman lisäravinteita.

juu voi, mutta en tykkää hapankaalista. En kyllä tykkää tuosta ravintolisästäkään.

Täysjyvä auttaisi.

Ainut leipä, jota sypn, on  jälkiuunileipä. Syön kaurapuuroa, ja se on täysjyvästä. En oikein voi enempää syödä, jos haluam kontrolloida hiilareita.

Vierailija
25/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokaa syöt? On hyvin todennäköistä että saat jostain liikaa kaloreita ilman, että tajuatkaan sitä.

Vierailija
26/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokaa syöt? On hyvin todennäköistä että saat jostain liikaa kaloreita ilman, että tajuatkaan sitä.

ihan normaalia ruokaa. Kuten kerroin, lasken kaloreita. Jokaikisen kahvimaidonkin laitan siihen. Ja ketsupin.

aamuisin syön 150 ml valkuaisesta tehty munakas, sokeroimatonta alpenia 30 gr, kourallinen mustikoita, vadelmia tms, ja latte kevytmaidosta.

lounas on amican ruokalassa. Puolet salaattipöydästä, ruokaa pari desiä, vettä.

päivällinen esim. Kaalilaatikkoa 300 gr, tai pari jälkiuunileipää ja pari keitettyä kananmunaa, tai  makaronilaatikkoa 200 gr,  tai iso lautasellinea kaurapuuroa puoleen litraan vettä ja monta desiä marjoja tms. 

jos on nälkä, niin illalla syön purkillisen rahkaa tai raejuustoa ja siinä omena, tai anasta tms.

Vierailija
27/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sitä rasvaa nimenomaan pitäisi olla, elimistö tarvii, hormonitoiminta tarvii.

En olisi itse päässyt 13 ylimääräisestä kilosta eroon, ellen olisi lisännyt syömistä ja nimenomaan sitä rasvaa mukaan. Toki kun söin paljon niin jaksoin myös käydä kävelyillä. Niin ja tuohon meni aikaa n 2 vuotta. Pisimmillään 1 kilo otti 4 kuukautta ja lyhimmillään 3 viikkoa. Tänään 7 vuotta myöhemmin painan tasan kilolleen saman.

Vierailija
28/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aerobinen liikunta eli kävely kuluttaa rasvaa. Itse aloitin elämäntapamuutoksen syyskuussa. Herkut korvasin stevialla maustetulla suklaalla ja jätin alkoholin, en syö iltaysin ja aamuysin välillä. Suurin ero on että kävelen vähintään 10 000 askelta päivässä, usein ylikin. Syyskuusta olen laihtunut nyt 7 kg ja vielä olisi tavoitteena laihtua 23 kg. Mutta sen huomasin että viime kuussa paino pysyi samana koska join joka lauantai useamman oluen. Kun lopetin niin taas alkoi painoa pudota. Alkoholi on ainakin minulla se mikä estää laihtumisen, turvottaa, lisää väsymystä ja nälkää.

Vierailija
29/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun sitä rasvaa nimenomaan pitäisi olla, elimistö tarvii, hormonitoiminta tarvii.

En olisi itse päässyt 13 ylimääräisestä kilosta eroon, ellen olisi lisännyt syömistä ja nimenomaan sitä rasvaa mukaan. Toki kun söin paljon niin jaksoin myös käydä kävelyillä. Niin ja tuohon meni aikaa n 2 vuotta. Pisimmillään 1 kilo otti 4 kuukautta ja lyhimmillään 3 viikkoa. Tänään 7 vuotta myöhemmin painan tasan kilolleen saman.

en ole mitenkään rasvattomalla ruokavaliolla. Syön ihan samoin kuin ennen. Yhtä paljon ja yhtä vähän rasvaa. No, sen olen muuttanut, että en ole tänä aikana syönyt ranskalaisia perunoita. Se rasva on pois.

Vierailija
30/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aerobinen liikunta eli kävely kuluttaa rasvaa. Itse aloitin elämäntapamuutoksen syyskuussa. Herkut korvasin stevialla maustetulla suklaalla ja jätin alkoholin, en syö iltaysin ja aamuysin välillä. Suurin ero on että kävelen vähintään 10 000 askelta päivässä, usein ylikin. Syyskuusta olen laihtunut nyt 7 kg ja vielä olisi tavoitteena laihtua 23 kg. Mutta sen huomasin että viime kuussa paino pysyi samana koska join joka lauantai useamman oluen. Kun lopetin niin taas alkoi painoa pudota. Alkoholi on ainakin minulla se mikä estää laihtumisen, turvottaa, lisää väsymystä ja nälkää.

hyvä pointti. Alkoholi ei tosin minulla lisää nälkää, vaan jos juon viiniä, niin en syö niin paljoa. Nukun sen jälkeen huonommin, mutta nukun kuitenkin kuusi yötä viikossa suht hyvin. 

minäkin kyllä liikun, mutta en ihan noin isoin askelmäärään pääse. Joku aiemmin totesi, etten liiku, mutta se ei pidä paikkansa. Kerroin vain alussa sen, mitä muutoksia olen elämääni tehnyt. Olen vain lisännyt lihaskuntoa, mutta samaan tapaan käyn kävelyllä, teen lumitöitä, kävelen portaita kotona ja töissä, viidenteen kerrokseen molemmissa.

Vierailija
31/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole mitenkään rasvattomalla ruokavaliolla. Syön ihan samoin kuin ennen. Yhtä paljon ja yhtä vähän rasvaa. No, sen olen muuttanut, että en ole tänä aikana syönyt ranskalaisia perunoita. Se rasva on pois.

No mutta kun itse vedin kermaa. Saatoin ihan reilussa vuorokaudessa huitasta kermapurkillisen. Laitoin sitä mehukeittoon. Ja määrällisesti söin melkein 50 prosenttia muutenkin enemmän. Ilmeisesti olin säästöliekillä. Ja reipasta kävelyä 5-6 krt viikko.

Vierailija
32/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun itse vedin kermaa. Saatoin ihan reilussa vuorokaudessa huitasta kermapurkillisen. Laitoin sitä mehukeittoon. Ja määrällisesti söin melkein 50 prose

oho! Mutta ilmaisesti olit myös vähähiilarisella?

minä en siihen rupea, koska se ei ole elämäntapamuutos. En pysty ikinä luopumaan pizzasta ja pastasta ja tuoreesta patongista loppuelämäkseni. Lyhyen aikaa kyllä, mutta en pitkäksi aikaa.

Vierailija
33/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun itse vedin kermaa. Saatoin ihan reilussa vuorokaudessa huitasta kermapurkillisen. Laitoin sitä mehu

En usko että tarvitseekaan luopua. Kyllä minä nyt paljon väljemmin nyt syön. 

Koittaisitko pätkäpaastoa? Olen sitäkin kokeillut, autofagian takia, en laihduttamistarkoituksessa. Mutta lähti sillä pari kiloa ja rupesin kolkuttelemaan jo normaalipainon alarajaa, kilon päähän. 

Nää mitkä itselle sopivat, on ihan kokeiltava. Jos nyt laihduttaisit hitaasti ja sitten kun olet tavoitteessasi, niin pikkuhiljaa ujuttaisit noita omia lempiruokia. Mutta, et kumminkaan voi välttämättä syödä niitä yhtä paljon.

Minusta minua laihdutti se syömisen lisääminen, jolloin sain koneen käyntiin, lisää virtaa jolloin jaksoin kävellä ja touhuta. Saatto se toki olla vähähiilihydraattinen, mutta kyllä söin esim perunaa ja riisiä kans. 

Vierailija
34/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kun itse vedin kermaa. Saatoin ihan reilussa vuorok

En usko että tarvitseekaan luopua. Kyllä minä nyt paljon väljemmin nyt syön. 

Koittaisitko pätkäpaastoa? Olen sitäkin kokeillut, autofagian takia, en laihduttamistarkoituksessa. Mutta lähti sillä pari kiloa ja rupesin kolkuttelemaan jo normaalipainon alarajaa, kilon päähän. 

Nää mitkä itselle sopivat, on ihan kokeiltava. Jos nyt laihduttaisit hitaasti ja sitten kun olet tavoitteessasi, niin pikkuhiljaa ujuttaisit noita omia lempiruokia. Mutta, et kumminkaan voi välttämättä syödä niitä yhtä paljon.

Minusta minua laihdutti se syömisen lisääminen, jolloin sain koneen käyntiin, lisää virtaa jolloin jaksoin kävellä ja touhuta. Saatto se toki olla vähähiilihydraattinen, mutta kyllä söin esim perunaa ja riisiä kans. 

Minulla ei ole iltaisin nälkä. Olen koko elämäni syönyt klo 9-18 välillä. Nyt olen lisännyt ruokavalioon iltaruokaa, koska olen vähän pienentänyt ruoka-annoksia.

minulla tämä lihominen alkoi, kun täytin 50. 

Vierailija
35/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se elimistö erottaa on sokeri sokeria vai esim steviaa? 

Eri molekyyli, eli biokemiallinen ero elimistön toiminnassa.

Vähän kuin kysyisi mistä elimistö erottaa, syökö sokeria vai arsenikkia.

Vierailija
36/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viini pois! Juon kerran kahteen kuukauteen ja heti huomaan että laihtuminen loppuu. Seuraavalla viikolla turpea olo ja plus 1kg, jota sitten haihduttelen seuraavat kaksi viikkoa. Ja juon max 2-3 lasillista/kerta.

Vierailija
37/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en ole viiniä poistanut, on se, että etsin uutta elämäntapaa. Sellaista, jonka kanssa voin pysyvästi elää. En halua olla dieetillä ja sen jälkeen palaan vanhaan. En siis halua alkaa kävelemään töihin joka päivä askelten saamiseksi, koska en pysty ylläpitämään sitä loppuelämääni, tai lopettaa jonkin nauttimista, jonka jälkeen se jokin muuttuu möröksi.

Jos viini turvottaa ja sitoo nestettä, niin kaipa se pitää sitten vain hyväksyä, että olen tuvonnut. 

Mutta tästä päästään jälleen ketjun aloituspointtiin: aina sanotaan, että parasta laihduttamista on pienet elämäntapamuutokset. Sellaiset, jotka on helposti istutettavissa omaan elämään pysyvästi. Kyseenalaistan jälleen, onko näillä muutoksilla mitään hyötyä. Onko sittenkin kitudieetti paras tapa laihtua?

Vierailija
38/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko stressiä? Miten pitkät yöunet? Stressi estää laihtumisen, koska hormonit estää rasvan palamisen. Huonot yöunet tekee saman.

Vierailija
39/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko stressiä? Miten pitkät yöunet? Stressi estää laihtumisen, koska hormonit estää rasvan palamisen. Huonot yöunet tekee saman.

Ei ole stressiä mitenkään erityisemmin.

olen viime kesästä lähtien nukkunut paremmin kuin vuosiin. Enää en valvo öisin. Nukun 7-8 tuntia yössä. 

Vierailija
40/101 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en sitä porkkanaa syö kuin 100 grammaa päivässä. Ei kai se ole kynnyskysymys?

Ei kysymys ole porkkanasta tai sen määrästä, vaan napostelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi