Ai elämänmuutoksen pitäisi laihduttaa? Ei kyllä auta
Tein lokakuussa ryhtiliikkeen. En ole koskaan suuria määriä syönyt, enkä syö herkkuja ja rasvaa, vaan ongelmani on lähinnä ollut karkki ja viini muutaman iltana viikossa. Bmi 25. Olen tietoisesti muuttanut elämääni näin:
- en syö karkkia ja vähäisen sokerin korvannut stevialla
- viiniä juon korkeintaan kerran viikossa
- käytän sulamon kalorilaskuria nähdäkseni, että oikeasti en syö liikaa ja syön proteiiniä riittävästi. Koska en syö karkkia, niin huomaan syöväni 300-400 kaloria vähemmän päivittäin
- syön fermentoitua ravintolisää, jotta suoliston bakteerikanta olisi parempi
- kun tekee mieli napostella, syön porkkanaa
- teen kotona joka päivä etenkin keskivartalon lihaskuntoa. Ennen se on ollut satunnaisempaa.
Eli olen tehnyt pienen elämänmuutoksen, jonka nimeen vannotaan. Näkyykö vaaalla? Ei sitten yhtään. Nyt paino on koko tämän viikon ollut kilon enemmän kuin lokakuussa. Hormonitoimintaakaan ei voi syyttää, koska olen jo ohittanut vaihdevuodet. Perhana tämä on turhauttavaa. Miksi ihmeessä näen tämän vaivan, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Vertaiskokemuksia?
Kommentit (101)
Ei se tekoäly sentään kaikkeen pysty. Käytä omaa päätäsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta napostelu ja syö vaan aterioilla. Tuolla tyylillä verensokeri pysyy koko ajan korkealla.
Porkkanassa on myös paljon erilaisia sokereita: sakkaroosia, ksyloosia, glukoosia ja fruktoosia.
No, en sitä porkkanaa syö kuin 100 grammaa päivässä. Ei kai se ole kynnyskysymys?Ei kysymys ole porkkanasta tai sen määrästä, vaan napostelusta.
Aa, eli ei saisi syödä porkkanaa, kun tulee olo, että on vähän nälkä, mutta vielä ei ole ruoka-aika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta napostelu ja syö vaan aterioilla. Tuolla tyylillä verensokeri pysyy koko ajan korkealla.
Porkkanassa on myös paljon erilaisia sokereita: sakkaroosia, ksyloosia, glukoosia ja fruktoosia.
No, en sitä porkkanaa syö kuin 100 grammaa päivässä. Ei kai se ole kynnyskysymys?Ei kysymys ole porkkanasta tai sen määrästä, vaan napostelusta.
Aa, eli ei saisi syödä porkkanaa, kun tulee olo, että on vähän nälkä, mutta vielä ei ole ruoka-aika?
Edelleenkään kyse ei ole porkkanasta, vaan napostelusta.
Itse olen ollut syömättä mitään keksejä ja makeisia lähes 1.5 vuotta. Miten näkyy....tullut 8 kg lisää!!!. Ilmeisesti pieni karkkien napostelu riitti viemään ruokahalun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kus syöt porkkanaa, kukaan ei sitä sinulta kiellä. Mutta napostelu haittaa painonhallintaa.
Jätä alkoholi kokonaan ja kävele joka päivä 10km. Mä laihduin noilla keinoin 30kg. Pienensin myös annoskokoa ja herkuttelukin jäi vähemmälle.
Minäkin pienensin annoskoko ja liikuin paljon ja pahimpaan nälkään otin nestettä niin se nälän tunne katos. Ns mehu paastolla on ihan hyvä vaikutus kanssa. Kunhan ei litki sokerimehuja.
Olet minusta ihan oikeassa. Ehkäpä painon kurissa pitämiseen toimii elämäntapa mutta laihduttamiseen tarvitaan kyllä ihan reipas dieetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kus syöt porkkanaa, kukaan ei sitä sinulta kiellä. Mutta napostelu haittaa painonhallintaa.
en vieläkään ymmärrä.
olen siis koko elämäni syönyt kolmesti päivässä. Aamiainen, lounas ja päivällinen. Välipalan virkaa on hoitanut karkki. Nyt olen korvannut karkin porkkanalla.
mikä ero on napostelulla ja välipalalla?
Vierailija kirjoitti:
Ei se tekoäly sentään kaikkeen pysty. Käytä omaa päätäsi!
ei sulamo ole tekoäly, vaan ihan matemaattinen alusta.
Ymmärrän, ihan samat fiilikset. En ole itse vielä yhtä tiukasti ja yhtä pitkään yrittänyt muutosta. Tämän oli tarkoitus olla vasta hiljaista alkulämmittelyä, että perinteisesti uuden vuoden jälkeen aloitan kunnolla. Lähinnä siksi, ettei joulun ajan syömistä tarvitse stressata, että mitä nyt saisi syödä ja mitä ei. Mutta ihan sama tulos: kalorien määrä on tippunut huomattavasti, erityisesti huonolaatuisen syömisen määrä vähentynyt, liikunta lisääntynyt. Lopputuloksena paino vain jatkaa nousemistaan. Löydä tässä sitten motivaatiota vielä radikaalimpiin muutoksiin.
Tänään olen taas pari sataa grammaa painavampi. Eilinen päivä oli erilainen syömispäivä, mutta arvioin lounaan sulamoon.
klo 8: 150 gr valkuaista ja 5 gr oliiviöljyä, 30 gr sokeroimatonta alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte (tämä on aina sulamon mukaan 350 kcal)
klo 13 picnicin tomaatti-vuohenjuusto-panini ja latte
klo 17: 150 gr kevytmaitoon tehtyä riisipuuroa
klo 19.30: 200 gr itsetehtyä pizzaa (lidlin ihan ohut valmispohja - muutama pepperonisiivu - sen verran vähän, että lapsi sanoi pizzan olevan kuivaa - ei lisättyä rasvaa)
sulamossa ei nyt ole kaloreita just picnicinnpaninille, mutta otin sieltä finelin arvion. Samoin pizzan kohdalla. Siellä on vain finelin arvio, vaikka väitän oman pizzan olleen vähempikalorinen. Näiden arvioiden mukaan söin 1600 kaloria.
tämä oli sellainen aika normaali ruokapäivä ennen tätä elämänmuutostani. Onnistuin tällä saamaan painoni all time high. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ihan samat fiilikset. En ole itse vielä yhtä tiukasti ja yhtä pitkään yrittänyt muutosta. Tämän oli tarkoitus olla vasta hiljaista alkulämmittelyä, että perinteisesti uuden vuoden jälkeen aloitan kunnolla. Lähinnä siksi, ettei joulun ajan syömistä tarvitse stressata, että mitä nyt saisi syödä ja mitä ei. Mutta ihan sama tulos: kalorien määrä on tippunut huomattavasti, erityisesti huonolaatuisen syömisen määrä vähentynyt, liikunta lisääntynyt. Lopputuloksena paino vain jatkaa nousemistaan. Löydä tässä sitten motivaatiota vielä radikaalimpiin muutoksiin.
yksi, joka ymmärtää! Voi meitä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että ao:n lihominen johtuu porkkanoista!
Kaianko ap olet käyttänyt sitä kalorilaskuria? Aattelin että saatoit ennen syödä suunnilleen samat kalorit niin siksi ei näy painossa? Vähennä hiukan kaloreita ja ihan varmasti alkaa paino tippua. Ihmisillä on muutenkin eri käsitys siitä mitä tarkoittaa syödä ns vatsa täyteen mutta itse en voi syödä vatsaa täyteen kun laihdutan eli pientä nälkää joutuu vaan sietämään. Muuten ei tapahdu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaianko ap olet käyttänyt sitä kalorilaskuria? Aattelin että saatoit ennen syödä suunnilleen samat kalorit niin siksi ei näy painossa? Vähennä hiukan kaloreita ja ihan varmasti alkaa paino tippua. Ihmisillä on muutenkin eri käsitys siitä mitä tarkoittaa syödä ns vatsa täyteen mutta itse en voi syödä vatsaa täyteen kun laihdutan eli pientä nälkää joutuu vaan sietämään. Muuten ei tapahdu mitään.
olen aiemmin ketjussa kertonut, että syön suht saman määrän kuin ennenkin. Ehkä vain hieman pienempiä annoksia. Siksi otin sulamon käyttöön, jotta näen, mitä kalorimääriä oikeasti syön, ja miten protskut ja hiilarit jakautuvat.
en syö itseäni ähkyksi. Mutta en myöskään koe kärsiväni nälästä, koska en ole niin paljoa pienentänyt annoskokoa.
aloitin elämäntapamuutoksen lokakuun puolivälissö. Sulamon otin käyttöön marraskuun alussa.
Arvioin, että alempi kalorimäärä tulee siitä, etten mätä karkkia. Sitä tässä ihmettelen, että tällainen pieni elämänmuutos ei siis auta laihtumaan. Voin siis mättää karkkia ihan rauhassa jatkossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sinäkin vänkää niistä porkkanoista, kun et tajunnut pointtia.
Nälkää ei tarvii kärsiä laihduttaessakaan, vaikka ei ahdakaan vatsaa täyteen. Kylläisyys riippuu ruuan sisällöstä, ei ruuan määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ruokaa syöt? On hyvin todennäköistä että saat jostain liikaa kaloreita ilman, että tajuatkaan sitä.
ihan normaalia ruokaa. Kuten kerroin, lasken kaloreita. Jokaikisen kahvimaidonkin laitan siihen. Ja ketsupin.aamuisin syön 150 ml valkuaisesta tehty munakas, sokeroimatonta alpenia 30 gr, kourallinen mustikoita, vadelmia tms, ja latte kevytmaidosta.
lounas on amican ruokalassa. Puolet salaattipöydästä, ruokaa pari desiä, vettä.
päivällinen esim. Kaalilaatikkoa 300 gr, tai pari jälkiuunileipää ja pari keitettyä kananmunaa, tai makaronilaatikkoa 200 gr, tai iso lautasellinea kaurapuuroa puoleen litraan vettä ja monta desiä marjoja tms.
jos on nälkä, niin illalla syön purkillisen rahkaa tai raejuustoa ja siinä omena, tai anasta tms.
Sun syömiset on suoraan jostain 80-luvun dieetistä :). Älä nyt hyvä ihminen heitä niitä kananmunan keltuaisia pois, niissä ne kaikki ravintoaineet on.
Tuo kananmunien keltuaisten hylkäys on tosiaan aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei syödä yhtään mitään, jos on "vähän nälkä". Ei ihminen kuole pieneen nälkään. Olen pudottanut yli 10 kiloa ihan vaan sillä, että syön kolme kertaa päivässä ei mitään välipaloja. Ruoka-aikana on nälkä ja syön kunnon annokse. Sillä pärjätään seuraavaan ruokaan, välissä ei napoostella mitään.
Et laihdu koska teet lihaksia kasvattavia liikkeitä. Eikä kalorien kulutus ole suuri tuollaisessa muutenkaan. Kardio kuten vain kävely kuluttaa enemmän
Karkki eli hiilihydraatit poistuvat aika nopeasti muutenkin, kannattaa katsoa rasvan määrää enemmän.
BMItä ei ole suunniteltu kaikille geeneille. Jotkut on vain isompia eikä mitään balleriinoja. Kannattaa keskittyä enemmän terveyteen ja lihaskuntoon kuin numeroihin.