Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ai elämänmuutoksen pitäisi laihduttaa? Ei kyllä auta

Vierailija
13.12.2023 |

Tein lokakuussa ryhtiliikkeen. En ole koskaan suuria määriä syönyt, enkä syö herkkuja ja rasvaa, vaan ongelmani on lähinnä ollut karkki ja viini muutaman iltana viikossa. Bmi 25. Olen tietoisesti muuttanut elämääni näin:

- en syö karkkia ja vähäisen sokerin korvannut stevialla

- viiniä juon korkeintaan kerran viikossa

- käytän sulamon kalorilaskuria nähdäkseni, että oikeasti en syö liikaa ja syön proteiiniä riittävästi. Koska en syö karkkia, niin huomaan syöväni 300-400 kaloria vähemmän päivittäin

- syön fermentoitua ravintolisää, jotta suoliston bakteerikanta olisi parempi

- kun tekee mieli napostella, syön porkkanaa

- teen kotona joka päivä etenkin keskivartalon lihaskuntoa. Ennen se on ollut satunnaisempaa.

Eli olen tehnyt pienen elämänmuutoksen, jonka nimeen vannotaan. Näkyykö vaaalla? Ei sitten yhtään. Nyt paino on koko tämän viikon ollut kilon enemmän kuin lokakuussa. Hormonitoimintaakaan ei voi syyttää, koska olen jo ohittanut vaihdevuodet. Perhana tämä on turhauttavaa. Miksi ihmeessä näen tämän vaivan, jos siitä ei ole mitään hyötyä? Vertaiskokemuksia?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ehdotus:

- Käy kävelylenkillä mielellään sauvojen kanssa ainakin 4 krt viikossa. Pyri menemään metsäisiä reittejä tai ainakin puistoisia, niin mielesikin lepää ja saat havupuista terveyttä edistäviä eteerisiä öljyä, jotka kulkeutuvat hengityksen mukana verenkiertoon. Tee lenkillä 20 kyykkyjä tai askelkyykkyjä aina tiettyjen puiden tai valotolppien kohdalla  3 kertaan eli yhteensä 60 kyykkyä! Voit aloittaa vaikka kymmenen sarjoilla ja vähitellen kasvattaa kyykkyjen lukumäärää. Huomaat parissa viikossa, että nouset portaita kuin lentäen :) 

- Syö joka päivä jokin pieni herkku, joka juuri sitä mistä eniten tykkäät, esim.  kaksi keksiä, suklaapatukka, pulla

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkään kovasti kasviksista ja niitä mätän paljon. Jos siis syön esim. 200 gr makaroonilaatikkoa, niin loppu lautanen täyteen esim tomaatinlohkoja (3 tomaattia) ja vähän punasipulia + salaatinkastiketta.

Oma ruokailuni menee näin:

Aamupala klo 8: yksi täysjyväleipäsiivu, hummusta ja kaksi siivua kalkkunaa. Viereen yksi iso kokonainen suippopaprika muutamaan osaan pilkottuna. Teetä maidolla.

Lounas klo 12: noin 300 gr:n annos ruokaa esim. kanakastiketta ja riisiä (jossa riisiä vähän ja kastiketta paljon) ja loppu lautanen esim. keitettyjä sekavihanneksia /  paistettuja vihreitä papuja / salaattia / tomaattilohkoja / keitettyä broccolia. Olen huomannut, ettei kasviksia kannata paljoa sekoittaa, vaan syö yhtä lajia ison määrän= pääsee helpommalla ja kyllästy niin helposti. Pakastetut kasvikset on halpoja varsinkin Lidlesssä, säilyvät kauan ja terveellisyyskin melkein samalla tasolla kuin tuoreiden. Usein keitän esim. kokonaisen kukkakaalin pilkottuna tai kokonaisen pussillisen porkkanoita kerralla, siitä syökin sitten muutaman päivän lisukkeena ja vaiva ei ole ollut iso.

Klo 14. Herkku + teetä maidolla

klo 17. Sama kuin aamupala

Klo 20 Sama kuin aamupala.

Usein kyllä klo yhdistän klo 17 ja klo 20 syömiset niin, että jätän klo 17 välistä jos ei ole oikein nälkä ja syön sitten kaksi leipää iltapalalla kasviksineen. Tai jos ollut keittoa lounaaksi, saatan syödä leivän ja keittoa klo 20. Tai sitten paistan jotain kasvista, esim pakasteherneitä ison lautasellisen ja syön ne leivän kanssa. Ai että on hyvää! Ja varmasiti ei jää nälkä!

Keitoista sen verran, että kannattaa panostaa keittojen kasvispuoleen, eli värikkkäitä kasviksia ainakin 3 kertaa niin paljon kuin perunaa tai makaroonia. Kasvikset antavat keittoon maun.

Olen tällä systeemillä karistanut puolessa vuodessa 3 kiloa, painan nyt 63 kg. Käytännössä syön päivässä kolme palaa leipää ja runsaasti kasviksia sekä kunnon annoksen ruokaa runsailla kasviksilla. Olen yli 40 v ja minulla on monta lasta. Tunnustan, että herkkuhetkellä monesti syön isohkon palan suklaakakkua ja 2 dl vaniljajäätelöä = aika iso kaloripommi. Mutta siltikin olen tällä ruokavaliolla laihtunut.

Vierailija
82/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Käy kävelylenkillä mielellään sauvojen kanssa ainakin 4 krt viikossa. Pyri menemään metsäisiä reittejä tai ainakin puistoisia, niin mielesikin lepää ja saat havupuista terveyttä edistäviä eteerisiä öljyä, jotka kulkeutuvat hengityksen mukana verenkiertoon. Tee lenkillä 20 kyykkyjä tai askelkyykkyjä aina tiettyjen puiden tai valotolppien kohdalla  3 kertaan eli yhteensä 60 kyykkyä! Voit aloittaa vaikka kymmenen sarjoilla ja vähitellen kasvattaa kyykkyjen lukumäärää. Huomaat parissa viikossa, että nouset portaita kuin lentäen :) 

- Syö joka päivä jokin pieni herkku, joka juuri sitä mistä eniten tykkäät, esim.  kaksi keksiä, suklaapatukka, pulla

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkään kovasti kasviksista ja niitä mätän paljon. Jos siis syön esim. 200 gr makaroonilaatikkoa, niin l

Äläkä unohda sitä HERKKUA :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että sinulla on voinut kasvaa myös lihakset, mikä näkyy myös painon lisäyksenä, nyt kun syöt enemmän proteiinia ja hekä liikut(?). Vaaka ei aina kerro, onko laihtunut vai ei. Oletko huomannut muita muutoksia esim. yleisessä olotilassa, että jaksaisit paremmin ym. tai ottanut kehon mittoja ylös? Jos et harrasta liikuntaa, niin suosittelen aloittamaan, yleensä yhdessä ruokavalion muutoksen kanssa johtaa parhaimpaan tulokseen, kun haluaa kiinteytyä tai laihtua

Vierailija
84/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkään kovasti kasviksista ja niitä mätän paljon. Jos siis syön esim. 200 gr makaroonilaatikkoa, niin l

Ok. Itse olen ihan eri mieltä. Ei saman verran kasviksia kuin sitä ruokaa, vaan korvaa osa ruoasta niillä kasviksilla. Eikä todellakaan joka päivä(!) jotain pullaa tai jätskiä naamariin. Syön kolmesti päivässä, olen 42-vuotias, minulla on lapsia, aloituspainoni oli tuo 63kg ja ensimmäiset kolme kiloa lähti kuukaudessa. Puoli vuotta on todella pitkä aika moiseen.

Sori ohis.

Vierailija
85/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paino tippuu vain, jos on selvästi nälkä. Karkin ja viinin poisjättäminen tuntuu sitten parempana olona ja varmasti terveyden kannalta näitä kannattaa vähentää. Laihtuminen on oikeasti  vaikeaa, painon samana pitäminen aika vaikeaa ja lihominen tosi helppoa.

Vierailija
86/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkään kovasti kasviksista ja niitä mätän paljon. Jo

Joo se unohtoi tuosta yhteenvedosta eli syön 3 ateriaa per päivä + herkku. 

//se, kelle vastasit

Vierailija
87/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkään kovasti kasviksista ja niitä mätän paljon. Jo

Juu, tarkoitin samaa eli osan ruoasta korvaa kasviksilla, joita on sitten iso määrä. Meillä on ehkä hieman eri ajatusmalli näihin asioihin, minulla ei ollut tarvetta pudottaa nopeasti painoa, vaan muokata ruokavaliota hieman siten, että paino pitkällä aikavälillä tippuu ja voin siltikin herkkuni joka päivä syödä. Lisäksi ainakin kerran viikossa joku aterioista onkin epäterveellinen ravintola-annos, esim. pitsaa / hampurilaista, koska en ruokamaailman iloista aio lopulliessti luopua. 

Olen painanut tämän verran koko aikuisikäni, tosin nyt vaihtarien lähestyessä selkeästi en enää kuluta yhtä paljon kuin nuorempana. Tarkoittaa sitä, että ruokavaliota on hieman pitänyt keventää. Jos tästä vielä laihdun, niin lisää ruokavaliooni leipäviipaleen tai kaksi lähikuukausina.

Minun on helppo ollut tätä elämäntapaa noudattaa, sillä olen luonteeltani tosi säännöllinen ihminen: menen nukkumaan läpi vuoden samoihin aikoihin muutamia juhlia lukuunottamatta. Lenkkeily on viimeisin mistä laistan eli en käytännössä ikinä.Lenkkeilyn voin vaihtaa hyötyliikuntaan, esim lapset haen tarhasta kävellen, vaikka auto seisoo pihassa. Toki tämä vaati suunnittelua, että lapset laitoin tarhaan, joka on ihan meidän lähellä. Myös asuminen paikassa, että kaupat, koulut, työpaikat on kaikki lähellä: siirtyminen voidaan tehdä kävellen. Näin autossa istumiseen ei kulu turhaan aikaa vaan sekin aika menee hyötykäyttöön.

Timmissä kunnossa pysyminen on helppoa, kun tykkää liikunnasta ja kasviksista, on ymmärtänyt asuinpaikan vaikuttamisen hyötyliikuntaan. 

Jos ap:n työpaikka on vaikka 10 km päässä, niin hoitaisin homma pyörällä. Tai toiseen suuntaan kävellen jos kinokset haittaa. Vaikka työ olisi ei-istumatyötä, niin jopas alkaisi kilot karisemaan. Toki jos asutaan peräkylillä, niin sieltä 30 km matka töihin pyörällä alkaisi olemaan jo minullekin pulma.

Liikunnan ei tarvitse olla kuntosalia tai muuta rankkaa liikuntaa. Elämäntapamuutoksen tekijälle kävelyliikunta on ihan parasta. 

Vierailija
88/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tykkä

Täällä yksi hoikka nelikymppinen joka myöskin syö burgerin tai pizzaa jos siltä tuntuu. Ei sellainen lihota jos päivän kalorit ei mene yli. En esimerkiksi mätä koskaan kokonaista pizzaa kerralla, en edes jaksaisi. 

Mutta tuota En ymmärrä, että joka päivä on saatava "herkkua". Ja kun vielä kerroit, ettei kyseessä ole mikään pari palaa suklaata tms. vaan jättipala suklaakakkua jäätelön kera. Ei voi olla terveellistä. Itsehän ihan ensimmäiseksi jättäisin tuollaiset pois tai ainakin puolittaisin annokset. Mut mikäs siinä jos sulle sopii.

Vierailija
89/101 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hän vielä korosti kuinka tärkeää on saada se jokapäiväinen herkku. Ei ole kyllä ihan viisasta.

Vierailija
90/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään olen taas pari sataa grammaa painavampi. Eilinen päivä oli erilainen syömispäivä, mutta arvioin lounaan sulamoon.

klo 8: 150 gr valkuaista ja 5 gr oliiviöljyä, 30 gr sokeroimatonta alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte (tämä on aina sulamon mukaan 350 kcal)

klo 13 picnicin tomaatti-vuohenjuusto-panini ja latte

klo 17: 150 gr kevytmaitoon tehtyä riisipuuroa

klo 19.30: 200 gr itsetehtyä pizzaa (lidlin ihan ohut valmispohja - muutama pepperonisiivu - sen verran vähän, että lapsi sanoi pizzan olevan kuivaa - ei lisättyä rasvaa)

sulamossa ei nyt ole kaloreita just picnicinnpaninille, mutta otin sieltä finelin arvion. Samoin pizzan kohdalla. Siellä on vain finelin arvio, vaikka väitän oman pizzan olleen vähempikalorinen. Näiden arvioiden  mukaan söin 1600 kaloria. 

tämä oli sellainen aika normaali ruokapäivä ennen tätä elämänmuutostani. Onnistuin tällä saamaan pa

Tuo kalorien 1600kcal ei pidä paikkaansa. Tuossa paninissa on jo yksistään n. 900kcal, pizzassa n. 500. Jos juot noita latteja useamman päivässä niin niistäkin tulee kaloreita, 1dl kevytmaitoa sisältää 46 kcal. Oletetaan, että juot 2x2dl lattea niin siitä tulee vajaa 200kcal. Eli jo noilla mennään yli tuon 1600kcal, eikä tässä ole edes kaikkea mitä syöt. Tuon esimerkki päivän todellinen kalorimäärä on lähemmäs 2600kcal, ei 1600kcal.

Vierailija
91/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kehosi koostumus muuttunut? Se on tärkeämpää kuin vaa'alla näkyvä paino.

ei aavistustakaan.

Vierailija
92/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään olen taas pari sataa grammaa painavampi. Eilinen päivä oli erilainen syömispäivä, mutta arvioin lounaan sulamoon.

klo 8: 150 gr valkuaista ja 5 gr oliiviöljyä, 30 gr sokeroimatonta alpenia ja kourallinen vadelmia ja mustikoita, latte (tämä on aina sulamon mukaan 350 kcal)

klo 13 picnicin tomaatti-vuohenjuusto-panini ja latte

klo 17: 150 gr kevytmaitoon tehtyä riisipuuroa

klo 19.30: 200 gr itsetehtyä pizzaa (lidlin ihan ohut valmispohja - muutama pepperonisiivu - sen verran vähän, että lapsi sanoi pizzan olevan kuivaa - ei lisättyä rasvaa)

sulamossa ei nyt ole kaloreita just picnicinnpaninille, mutta otin sieltä finelin arvion. Samoin pizzan kohdalla. Siellä on vain finelin arvio, vaikka väitän oman pizzan olleen vähempikalorinen. Näiden arvioiden  mukaan söin 1600 kaloria. 

tämä oli sellainen aika normaali ruokapäivä ennen tä

Tuo kalorien 1600kcal ei pidä paikkaansa. Tuossa paninissa on jo yksistään n. 900kcal, pizzassa n. 500. Jos juot noita latteja useamman päivässä niin niistäkin tulee kaloreita, 1dl kevytmaitoa sisältää 46 kcal. Oletetaan, että juot 2x2dl lattea niin siitä tulee vajaa 200kcal. Eli jo noilla mennään yli tuon 1600kcal, eikä tässä ole edes kaikkea mitä syöt. Tuon esimerkki päivän todellinen kalorimäärä on lähemmäs 2600kcal, ei 1600kcal.

juu, kyllä se meni yli 1600 kalorin, ihan sulamonkin mukaan. Mutta huomioi, että pizza oli ohut pohja, jossa ei ollut kuin nimeksi täytettä. Se oli verrattavissa leipään. 

syötän sulamoon myös kahvimaidot. Tosin olen ohjelmoinut latteohjelman kotona niin, että maidon määrä on 150 ml. Juon niitä yleensä kotona, enkä kahviloissa:

tuo päivä oli poikkeava päivä, en yleensä syö kahviloissa. 

Vierailija
93/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse laihtunut vuodessa 20 kiloa ja muuttunut sokeria ja rasvaa himoavasta sohvaperunasta terveellisesti syöväksi timmiksi salitreenaajaksi. Missään vaiheessa en ole laihduttanut, vaan paino on tippunut nimen omaan yksinkertaisesti elämäntapoja muuttamalla. 

Syön paljon kasviksia ja marjoja (yli kilo päivässä), proteiininlähdettä sopivasti, hiilareita jonkun verran, rasvaa vähän, en ollenkaan lisättyä sokeria. Alkoholia en juurikaan käytä. Alkuvuoden olin kokonaan herkkulakossa. Liikunta on rankkaa salitreeniä ja itselle esim. tunnin reipas sauvakävelylenkki on palauttavaa liikuntaa välipäivinä. Kunnon lihaskuntotreeni raskailla painoilla niin, että hiki oikeasti lentää ja lihakset menee hapoille on saanut oman kroppani aineenvaihdunnan toimimaan ja rasvan palamaan. 

Kaikille tällainen elämäntyyli ei sovi, mutta itse pidän tästä ja sen tuomasta hyvästä olosta ja energiasta. Kroppakin on muuttunut ihan erinäköiseksi. 

Vierailija
94/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että sinulla on voinut kasvaa myös lihakset, mikä näkyy myös painon lisäyksenä, nyt kun syöt enemmän proteiinia ja hekä liikut(?). Vaaka ei aina kerro, onko laihtunut vai ei. Oletko huomannut muita muutoksia esim. yleisessä olotilassa, että jaksaisit paremmin ym. tai ottanut kehon mittoja ylös? Jos et harrasta liikuntaa, niin suosittelen aloittamaan, yleensä yhdessä ruokavalion muutoksen kanssa johtaa parhaimpaan tulokseen, kun haluaa kiinteytyä tai laihtua

en ole missään sanonut, etten harrastaisi liikuntaa. Kertomani jutut aloituksessa ovat asioita, jotka ovat uusia. En kertonut, mitä teen vanhastaan.

minä kyllä kävelen aika paljon. Jos hyvä ilma, niin kävelen älyttömän paljon. Suurin ero muihin on, että kävelen aina portaita; kesät syksyt kuntoportaita, asun vitosessa ja kotiin portaita, työpaikka myös vitosessa ja taas portaita. Ja huomennalähden jäälle luistelemaan.

Vierailija
95/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Säännöllinen ruokarytmi ainakin 3 ateriaa / pv + herkku. Joka kerta kun syöt jotakin, niin kasviksia/hedelmiä saman verran. Itse tyk

Syön kasviksia niin paljon kuin osaan. Töissä olen koko elämäni ottanut puolet lautasesta kasviksia. Kotona ujutan jauhepastakastikkeeseen saman määrän kasviksia kuin jauhelihaa. Ja nyt kasviksia tulee enemmän, kun syön päivittäin karkin tilalla sen porkkanan, josta av sanoo, että hyi kun paha asia.

minäkään en halua alkaa kituuttamaan, vaan haluan säilyttää elämässä ne pienet ilot. Ja haluan välillä syödä epäterveellisesti. 

Vierailija
96/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija mutta ei tossa ajassa kummemmin laihdu, lokakuusta lähtien. Jatka samaan malliin vuosi ja katso mitä vaaka näyttää vuoden päästä. Ihmettelen jos ei silloin ole paino laskenut jos pysyt tolla linjalla (etenki jos jätät viel viinin pois).

Vierailija
97/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Picnicin tomaatti-vuohenjuusto-paninissa on 514 kcal, ei lähellekään 900. Sen voi tarkistaa heidän omilta sivuiltaan.

Ja tuossa itse tehdyssä pizzassa on niin heikot täytteet, että kaloreita on mitä, ehkä 300, max 400? Riippuen juuston määrästä.

Minä luulen ap että syöt liian vähän ja olet säästöliekillä. Jo perusaineenvaihdunta kuluttaa sinulla 1800-2000 kcal.

Vierailija
98/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeenkö oletit tapahtuvan vajaassa kahdessa kuukaudessa? Etenkin kun et ole ollut mitenkään roimasti ylipainoinen, jolloin pienetkin muutokset näkyvät nopeammin. 

Anna sille elämänmuutokselle aikaa.

oletin, että paino ei kuitenkaan nousisi kilolla. Oletin, että tulisi edes kilon pysyvä lasku.

Ei kannata ihan hirveästi sitä yhtä kiloa tuijottaa. Itse olen nyt käynyt koko vuoden joka aamu vaa'alla ja todennut että se paino heittlee sen kilon suuntaansa monestakin syystä. 

Esimerkkejä:

- lounas kiinalaisessa ravintolassa -> seuraavana aamuna reilu kilo enemmän painoa kuin edellisenä, luulisin että johtuu suolasta eli nestettä on kehossa enemmän. häviää parissa päivässä.

- pitkä kävelylenkki (10-15km) varsinkin metsäpoluilla eli normaalia raskaampi -> seuraavana aamuna kilo lisää, olettaisin että nestettä tämäkin. häviää parissa päivässä.

- kova punttistreeni, nestettä kroppaan tuo tämäkin, voi olla kilo-pari.

Vuoden aikana on ollut monia parin-kolmen viikon jaksoja, joina paino ei ole pudonnut tai on jopa kilolla tai parilla noussut. Keskimäärin paino on kuitenkin pudonnut noin 3kg/kk, olen noin 35kg saanut pudotettua ja pitkästä aikaa normaalipainoinen. Sinä olet pudottamassa paljon pienempää määrää ja pienemmillä elääntapamuutoksilla, joten kannattaa ottaa rennosti. Katso vaikka mitä kolmessa kuukaudessa tapahtuu, älä mieti yksittäisiä viikkoja tai edes kuukausia, äläkä varsinkaan juuri sen päivän vaakalukemaa Kiirettähän sinulla ei ole, kun olet ihan terveellisessä painossa jo nyt. Jos kolmessa kuukaudessa ei tapahdu mitään, niin voit miettiä muutatko jotain lisää. Muista kuitenkin että jos lisäät liikuntaa entiseen verrattuna ja varsinkin lihaskuntoharjoittelua, niin se aina jonkinverran nostaa painoa jo ihan nesteenkin kertymisen takia.

Vierailija
99/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä pitää silti lipittää?

Vierailija
100/101 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt näistä ohjeista sitten selviää. Yhden mielestä syödään liikaa, toisen mielestä liian vähän. Yhden mielestä liikaa hiilareita, toinen kehittaa syömään herkkuja. Yhden mielestä pitää olla askeettinen, toisen mielestä ei. Yksi ehdottaa kuutta ateriaa päivässä, toinen kolmea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi