Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä aina passi mukana?

Vierailija
12.12.2023 |

Itse olen oitänyt passia aina mukana, tuntuu että sitä tarvii nykyään niin moneen asiaan, että on helpompaa.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vottuako se sulle kuuluu. 

Älä kommentoi, jos tuntuu, ettei kuulu sinulle.

Vierailija
42/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matkalle lähtiessäkin molemmat mukana. Säilytyslokeroon jätän passin ja kuljetan mukana id-korttia. Kahdesti tuo henkilökortti ei ole toiminut automaattisilla porteilla lentoasemalla Sveitsissä, joten en jätä vain sen varaan. On siis ihan uusi.

Pelkäätkö, että jäät kentälle jumiin, jos et pääse läpi automaattiporteista?

Yllättävän monella kentällä nuo portit on muutenkin kasa paskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttavaa tämä köyhyys tässä maassa kun henkilötodistukseen ei ole varaa... 

Onko kuvallisia Kela -kortteja vielä olemassa? Eikös ne olleet joskus virallisia henkilötodistuksia?

Ei kai kukaan niin ole sanonut.

Vierailija
44/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli passi aina mukana, ja muita henkkareita ei ollut. Junassa töihin mennessä välillä lippua tarkastaessa pistänyt näyttää henkkarit, postipaketteja myös noutanut työmatkan aikana. Ennen myös tupakoin ja sitä ostaessa piti olla henkkarit. Myös työmaan (raksa) vaihtuessa pistänyt henkkarit olla aina uudessa paikassa. Nykyään ajokortti kulkee mukana, passi vain matkustaessa.

Vierailija
45/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan usein Lontoossa, ja UK ei valitettavasti kuulu Schengen-alueeseen. Pelkästään sen vuoksi tarvitsen passia.

Vierailija
46/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö te aina käsilaukkua että saatte passin kannettua mukana? Tai kannatte reppua tai Marimekko -kangaskassia tms mukana? 

Vierailija
47/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se yleensä laukussa mukana, en omista muita henkilöllisyystodistuksia. Viime aikoina ei ole kyllä alkoholia ostaessa kysytty enää henkkareita juurikaan, mutta välillä on paketteja sun muuta missä pitää löytyä henkkarit. Nyt passikaan ei ole enää voimassa, mutta toistaiseksi kukaan ei ole siihen puuttunut - pitää sitten hommata uusi, kun on jotain "oikeaa" tarvetta.

Vierailija
48/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannan passia mukanani ainoastaan ulkomailla.

Vierailija
49/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Poliisillekin kelpasi ajokortti henkilöllisyyden todistamiseen kun pysäyttivät pyöräillessäni. Ilmoitin kyllä että en kanna mukana passia eikä henkilökorttia ole. 

Vierailija
50/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kanna passia mukana, eikä ole vuosikausiin tullut tilannetta ettei ajokortti olisi riittänyt, pl. Tallinnan matkat - tosin ei niilläkään sitä passia ole kysytty.

Tai on toki yksi missä ajokortti ei riitä: uutta passia hakiessa ja noutaessa :)

Vierailija
51/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
52/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti kätevästi lompakossa aina mukana. Niin kätevä että kannattaa maksaa siitä.

Vierailija
53/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kanna mukana, käytän ainoastaan matkustaessa Schengen -alueen ulkopuolella. Henkilökortti on kätevä olla olemassa.

Sama. Henkilökortti kelpaa Suomessa kaikkeen asiointiin, mihin passikin kelpaa.

Aloittajan harhaa passin tarpeellisuudesta en minäkään osta.

Apteekissa myös Schengen-todistukseen käy henkilökortti. Vaikka siinä on joskus lukenutkin passin nro-vaatimus (en tiedä ovatko korjanneet asian). Ja ihan hiljattain nähnyt mainoksenkin, jossa mainittiin passi.

Schengen-todistukseen laitetaan sen matkustusasiakirjan numero jota käytät kyseisellä matkalla. Jos matkustat rajan yli pelkällä henkilökortilla, silloin se riittää.

Minäminäminä ja mun mielipide on saatava julki!

Juuri näin. On oltava ainoastaan Minä, joka saa sanoa asiasta. 

Vierailija
54/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kanna mukana, käytän ainoastaan matkustaessa Schengen -alueen ulkopuolella. Henkilökortti on kätevä olla olemassa.

Sama. Henkilökortti kelpaa Suomessa kaikkeen asiointiin, mihin passikin kelpaa.

Aloittajan harhaa passin tarpeellisuudesta en minäkään osta.

Apteekissa myös Schengen-todistukseen käy henkilökortti. Vaikka siinä on joskus lukenutkin passin nro-vaatimus (en tiedä ovatko korjanneet asian). Ja ihan hiljattain nähnyt mainoksenkin, jossa mainittiin passi.

Schengen-todistukseen laitetaan sen matkustusasiakirjan numero jota käytät kyseisellä matkalla. Jos matkustat rajan yli pelkällä henkilökortilla, silloin se riittää.

Siihen laitetaan sen matkustusasiakirjan numero, jonka asiakas ojentaa. 

On eri asia käyttää asiakirjaa apteekissa kuin rajalla. 

Vierailija
55/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koko passia eikä henkilökorttia. En tarvitse niitä mihinkään. 

Vierailija
56/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matkalle lähtiessäkin molemmat mukana. Säilytyslokeroon jätän passin ja kuljetan mukana id-korttia. Kahdesti tuo henkilökortti ei ole toiminut automaattisilla porteilla lentoasemalla Sveitsissä, joten en jätä vain sen varaan. On siis ihan uusi.

Ei passikaan aina toimi ja siinä tapauksessa mennään sellaiselle tiskille missä on ihminen.

Ihan järkkyjä jonoja noilla tiskeillä. Onneksi passi on toiminut, vaikka kortti ei. Viimeksi olisi jäänyt vaihto tekemättä, jos olisi jumittunut ruuhkaan.

Aina kannattaa riskeerata ja matkustaa erillisillä lipuilla 😊

Vierailija
57/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kätevää henkilökortissa on?

Passissa on laajemmat käyttömahdollisuudet ja henkilökortti on kalliimpikin kuin passi. << vastaan: Olen nainen.En käytä käsilaukkua. Omistan passin ja henkilökortin.Henkilökortti mahtuu lompakkon,passi ei.Ajokorttia minulla ei ole,eikä tule.

Vierailija
58/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortti maksaa halvimmillaan 46 euroa ja täällä kitistään että se on kallis. 

Ain jos sitä hakee samaan aikaa kuin passia, milloin yhteishinta on noin 100 euroa. Ja jos ei sitä passia tarvitse, niin ei siinä varsinaisesti säästöä synny.

Ilman passia henkilökortin hinta on 60 tai 54 euroa.

Kuinka usein tarvitset passia oikeasti? Eli matkustat Schengenin ulkopuolelle? Aika monella tutulla on passi vanhasta tottumuksesta vaikka koskaan siihen ei tule leimoja kun eivät käy Kanariaa kauempana. Mutta kun ovat jääriä niin eivät voi hankkia henkilökorttia "kun passilla sitä ollaan aina matkustettu". Joskus 10 vuotta sitten ovat kerran käyneet Thaimaassa mutta passin on aina oltava voimassa "jos sitä kuitenkin tulisi lähdettyä"

MIhin lakiin vetoavat? 

Vai onko Viron matkaaja vain harhoissaan päättänyt, että passia kysyttäessä se on ainoa, mikä kelpaa? 

Vierailija
59/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole eläissäni edes omistanut passia, ikää 49 v. Ajokortilla on pärjännyt joka paikassa tunnistautumisen puolesta, kun en matkustele.

Vierailija
60/75 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nainen.En käytä käsilaukkua. Omistan passin ja henkilökortin.Henkilökortti mahtuu lompakkon,passi ei.Ajokorttia minulla ei ole,eikä tule."

Ja missä se lompakko sitten on?

Luulisi passin mahtuvan samaan paikkaan kuin lompakon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi