Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päättänyt että maksalaatikkoon en jouluna koske, koska on niin arkiruokaa. Muilla sama?

Vierailija
12.12.2023 |

Ketään?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolassa oli aina jouluna maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa, ilman j.lihaa ja lihapullia ja hänen sukujuurensa Ruotsista. 

Ja kotona maksa- ja makaronilaatikkoa on edelleen. Ja niitä myös syödään. Erityisesti äitini tekemä makaronilaatikko on herkkua, paljon kermaa ja k.munia. 

Olen suomenruotsalaisesta ja osittain ruotsinruotsalaisesta Keski-Pohjanmaan suvusta enkä ole koskaan kuullut maksalaatikosta jouluruokana.

Meillä on suomenruotsalaisen ja ruotsinruotsalaisten kylässä käyvien sukulaisten kanssa tarjolla savuankeriasta, kolmea-neljää erilaista lohta, perunasalaattia, kalkkunaa, sillisalaattia punajuurella, suolakurkuilla ja kananmunilla ja maustepippuri-lihapullia. Jälkiruuaksi sahramipullia.

Vierailija
22/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nyksä osti jouluksi maksalaatikkoa. Se aiheutti kummastusta. Nyt tiedän, että sillä seudulla, jossa hän on syntynyt, se kuuluu jouluun. 

Minun jouluun on kuulunut lanttulaatikko ja perunalaatikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no meille toi naapuri koiransa viikonlopuksi hoitoon, ja koiralle evääksi oli mm. maksalaatikkoa ilman rusinoita.

En miellä maksalaatikkoa jouluruuaksi.

Vierailija
24/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo nyksä osti jouluksi maksalaatikkoa. Se aiheutti kummastusta. Nyt tiedän, että sillä seudulla, jossa hän on syntynyt, se kuuluu jouluun. 

Pitihän se arvata! Eli sitä ei edes tehdä itse! Taitaa tämä joulun maksalaatikon syönti siis tulla siitä, että nämä ovat ihmisiä, jotka menee kaupan eineshyllylle ja ostavat sielä jouluksi pari pakkausta jokaista valmiseinestä, jonka nimi päättyy sanaan laatikko.

Meillä kaikki laatikot on aina tehty jouluksi itse. Ja maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut joulupöytään.

Vierailija
25/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle myös maksalaatikko jouluruokana on vieras perinne, se on aina ollut arkiruokaa, ja vieläpä takavuosina yleisemmin syötyä kuin nykyään.

Vierailija
26/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isällä oli aina tapana tehdä itse maksalaatikkoa joulupöytään. Isä laittoi siihen ekstra paljon rusinoita ja siirappia. Oli hyvää. Sellaista ei kaupasta saa 

Sellaista ei saa enää mistään. 

Ylipäänsä meillä on nykyään tapana ettei joulupöydässä noudateta laatikko-rosolli perinnettä, vaan laitetaan jotain hyvää ruokaa, mitä ei yleensä arkena ehdi tai raaski tedä. Esimerkiksi karitsan pihvit saattaa meillä kuulua siihen joulupöytään nykyään. 

Isän maksalaatikko kuuluisi myös, jos isä olisi vaan elossa 

Vierailija
27/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen turkulainen ja maksalaatikko kuuluu ehdottomasti joulupöytään! Ja nimenomaan Saarioisten laatikko, muut on pahoja! Jopa tyttäreni, joka on kasvissyöjä, haluaa jouluna maksalaatikkoa. 

Vierailija
28/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö jouluna enkä juhannuksena enkä milloinkaan muulloinkaan. En koske siihen edes pitkällä kepilläkään. Koulussa muuan oppilas totesi aikoinaan, että haisee samalle kuin ketuille tarjottava mössö turkistarhalla.

Vierailija
29/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitihän se arvata! Eli sitä ei edes tehdä itse! Taitaa tämä joulun maksalaatikon syönti siis tulla siitä, että nämä ovat ihmisiä, jotka menee kaupan eineshyllylle ja ostavat sielä jouluksi pari pakkausta jokaista valmiseinestä, jonka nimi päättyy sanaan laatikko.

Meillä kaikki laatikot on aina tehty jouluksi itse. Ja maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut joulupöytään.

"Pitihän se arvata!"

Aina löytyy näitä mielensä pahoittaja, jos joku ostaa kaupasta maksalaatikkoa ja tykkää sitä syödä jouluna. Ihan kuin se olisi keneltäkään pois?

Ja tietysti kunnon ja säädylliset ihmiset tekevät Kaikki laatikot Itse, kasvattavat lantut ja porkkanat omalla kasvimaalla, ottavat toukokuussa sian takapihalle  kasvatettavaksi  ja teu rastavat sen syksyllä joulukinkuksi, kuuraavat itse lankkulattiat ja hirret. Jouluaattona saunotaan savusaunassa ja joulupäivän aamulla lähdetään viideltä kirkkoon hevoskyydillä. 

Hyvä Sinä! Ja maksalaatikot syöjät, Hyi sinä.

Vierailija
30/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arkena syö maksalaatikkoa, joten jouluna aina kyllä sitä syön. Se on mulle muiden laatikoiden ohella nimenomaan vain jouluruokaa.

Vierailija
31/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnekseni olen buenos airesissa joulunajan

Vierailija
32/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain jouluna sitä muiden laatikoiden kanssa, en muulloin.

Vierailija
33/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla joku länsi-suomalainen tapa.

Voi hyvinkin olla. Olen sieltä kotoisin ja meillä ei syöty maksalaatikkoa koskaan muulloin kuin jouluna ja uutena vuotena. 

Vierailija
34/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla joku länsi-suomalainen tapa.

Vanhempani ovat Lapista ja kyllä lapsuudessa ja nuoruudessa maksalaatikko kuului joulupöytään. En minä sitä syönyt kun en siitä tykännyt eikä se omaan joulupöytään kuulukaan.

Vierailija
35/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii hyvin kinkun kanssa tuo maksalaatikko. Itse en sitä arkena syö, joten kuuluu meillä joulupöytään.

Vierailija
36/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi koskea? Itse kosken sen verran, että laitan koirille rusinatonta maksalaatikkoa. Koirien herkkua.

Vierailija
37/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa edes maksalaatikkoa. 

Vierailija
38/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän isällä oli aina tapana tehdä itse maksalaatikkoa joulupöytään. Isä laittoi siihen ekstra paljon rusinoita ja siirappia. Oli hyvää. Sellaista ei kaupasta saa 

Sellaista ei saa enää mistään. 

Ylipäänsä meillä on nykyään tapana ettei joulupöydässä noudateta laatikko-rosolli perinnettä, vaan laitetaan jotain hyvää ruokaa, mitä ei yleensä arkena ehdi tai raaski tedä. Esimerkiksi karitsan pihvit saattaa meillä kuulua siihen joulupöytään nykyään. 

Isän maksalaatikko kuuluisi myös, jos isä olisi vaan elossa 

Meillä teki äiti ja minä kehoittelin auttaessa äitiä, että laita sitten paljon rusinoita joukkoon. Oli mar se hyvää, vain jouluksi tehtiin, meillä Turussa.

Vierailija
39/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen turkulainen ja maksalaatikko kuuluu ehdottomasti joulupöytään! Ja nimenomaan Saarioisten laatikko, muut on pahoja! Jopa tyttäreni, joka on kasvissyöjä, haluaa jouluna maksalaatikkoa. 

Kyllä ne valmislaatikot ovat kaikki yhtä pahoja. Sellaisiin en rahojani haaskaa.

Vierailija
40/55 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit jättää jouluna sen maksalaatikon tai riisipuuron syömättä, tuskin kukaan sitä edes huomaa ja  tuskin kenelläkään on aikaa ja mielenkiintoa, mitä kukin syö jouluna tai edes arkena, kun itsekin pitää jotakin syödä ja vielä samalla elää omaa elämääkin ja kytätä muita, mitä kaupasta ostavat.

Siinä se joulustressi tulee ja on ihan uupunut jouluvalmisteluihin, kun niin paljon puuhaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän