Olen päättänyt että maksalaatikkoon en jouluna koske, koska on niin arkiruokaa. Muilla sama?
Kommentit (55)
Joo nyksä osti jouluksi maksalaatikkoa. Se aiheutti kummastusta. Nyt tiedän, että sillä seudulla, jossa hän on syntynyt, se kuuluu jouluun.
Minun jouluun on kuulunut lanttulaatikko ja perunalaatikko.
Niin no meille toi naapuri koiransa viikonlopuksi hoitoon, ja koiralle evääksi oli mm. maksalaatikkoa ilman rusinoita.
En miellä maksalaatikkoa jouluruuaksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo nyksä osti jouluksi maksalaatikkoa. Se aiheutti kummastusta. Nyt tiedän, että sillä seudulla, jossa hän on syntynyt, se kuuluu jouluun.
Pitihän se arvata! Eli sitä ei edes tehdä itse! Taitaa tämä joulun maksalaatikon syönti siis tulla siitä, että nämä ovat ihmisiä, jotka menee kaupan eineshyllylle ja ostavat sielä jouluksi pari pakkausta jokaista valmiseinestä, jonka nimi päättyy sanaan laatikko.
Meillä kaikki laatikot on aina tehty jouluksi itse. Ja maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut joulupöytään.
Mulle myös maksalaatikko jouluruokana on vieras perinne, se on aina ollut arkiruokaa, ja vieläpä takavuosina yleisemmin syötyä kuin nykyään.
Meidän isällä oli aina tapana tehdä itse maksalaatikkoa joulupöytään. Isä laittoi siihen ekstra paljon rusinoita ja siirappia. Oli hyvää. Sellaista ei kaupasta saa
Sellaista ei saa enää mistään.
Ylipäänsä meillä on nykyään tapana ettei joulupöydässä noudateta laatikko-rosolli perinnettä, vaan laitetaan jotain hyvää ruokaa, mitä ei yleensä arkena ehdi tai raaski tedä. Esimerkiksi karitsan pihvit saattaa meillä kuulua siihen joulupöytään nykyään.
Isän maksalaatikko kuuluisi myös, jos isä olisi vaan elossa
Olen turkulainen ja maksalaatikko kuuluu ehdottomasti joulupöytään! Ja nimenomaan Saarioisten laatikko, muut on pahoja! Jopa tyttäreni, joka on kasvissyöjä, haluaa jouluna maksalaatikkoa.
En syö jouluna enkä juhannuksena enkä milloinkaan muulloinkaan. En koske siihen edes pitkällä kepilläkään. Koulussa muuan oppilas totesi aikoinaan, että haisee samalle kuin ketuille tarjottava mössö turkistarhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitihän se arvata! Eli sitä ei edes tehdä itse! Taitaa tämä joulun maksalaatikon syönti siis tulla siitä, että nämä ovat ihmisiä, jotka menee kaupan eineshyllylle ja ostavat sielä jouluksi pari pakkausta jokaista valmiseinestä, jonka nimi päättyy sanaan laatikko.
Meillä kaikki laatikot on aina tehty jouluksi itse. Ja maksalaatikko ei ole koskaan kuulunut joulupöytään.
"Pitihän se arvata!"
Aina löytyy näitä mielensä pahoittaja, jos joku ostaa kaupasta maksalaatikkoa ja tykkää sitä syödä jouluna. Ihan kuin se olisi keneltäkään pois?
Ja tietysti kunnon ja säädylliset ihmiset tekevät Kaikki laatikot Itse, kasvattavat lantut ja porkkanat omalla kasvimaalla, ottavat toukokuussa sian takapihalle kasvatettavaksi ja teu rastavat sen syksyllä joulukinkuksi, kuuraavat itse lankkulattiat ja hirret. Jouluaattona saunotaan savusaunassa ja joulupäivän aamulla lähdetään viideltä kirkkoon hevoskyydillä.
Hyvä Sinä! Ja maksalaatikot syöjät, Hyi sinä.
En arkena syö maksalaatikkoa, joten jouluna aina kyllä sitä syön. Se on mulle muiden laatikoiden ohella nimenomaan vain jouluruokaa.
onnekseni olen buenos airesissa joulunajan
Syön vain jouluna sitä muiden laatikoiden kanssa, en muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla joku länsi-suomalainen tapa.
Voi hyvinkin olla. Olen sieltä kotoisin ja meillä ei syöty maksalaatikkoa koskaan muulloin kuin jouluna ja uutena vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla joku länsi-suomalainen tapa.
Vanhempani ovat Lapista ja kyllä lapsuudessa ja nuoruudessa maksalaatikko kuului joulupöytään. En minä sitä syönyt kun en siitä tykännyt eikä se omaan joulupöytään kuulukaan.
Sopii hyvin kinkun kanssa tuo maksalaatikko. Itse en sitä arkena syö, joten kuuluu meillä joulupöytään.
Miksi pitäisi koskea? Itse kosken sen verran, että laitan koirille rusinatonta maksalaatikkoa. Koirien herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän isällä oli aina tapana tehdä itse maksalaatikkoa joulupöytään. Isä laittoi siihen ekstra paljon rusinoita ja siirappia. Oli hyvää. Sellaista ei kaupasta saa
Sellaista ei saa enää mistään.
Ylipäänsä meillä on nykyään tapana ettei joulupöydässä noudateta laatikko-rosolli perinnettä, vaan laitetaan jotain hyvää ruokaa, mitä ei yleensä arkena ehdi tai raaski tedä. Esimerkiksi karitsan pihvit saattaa meillä kuulua siihen joulupöytään nykyään.
Isän maksalaatikko kuuluisi myös, jos isä olisi vaan elossa
Meillä teki äiti ja minä kehoittelin auttaessa äitiä, että laita sitten paljon rusinoita joukkoon. Oli mar se hyvää, vain jouluksi tehtiin, meillä Turussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen turkulainen ja maksalaatikko kuuluu ehdottomasti joulupöytään! Ja nimenomaan Saarioisten laatikko, muut on pahoja! Jopa tyttäreni, joka on kasvissyöjä, haluaa jouluna maksalaatikkoa.
Kyllä ne valmislaatikot ovat kaikki yhtä pahoja. Sellaisiin en rahojani haaskaa.
Ihan hyvin voit jättää jouluna sen maksalaatikon tai riisipuuron syömättä, tuskin kukaan sitä edes huomaa ja tuskin kenelläkään on aikaa ja mielenkiintoa, mitä kukin syö jouluna tai edes arkena, kun itsekin pitää jotakin syödä ja vielä samalla elää omaa elämääkin ja kytätä muita, mitä kaupasta ostavat.
Siinä se joulustressi tulee ja on ihan uupunut jouluvalmisteluihin, kun niin paljon puuhaa.
Olen suomenruotsalaisesta ja osittain ruotsinruotsalaisesta Keski-Pohjanmaan suvusta enkä ole koskaan kuullut maksalaatikosta jouluruokana.
Meillä on suomenruotsalaisen ja ruotsinruotsalaisten kylässä käyvien sukulaisten kanssa tarjolla savuankeriasta, kolmea-neljää erilaista lohta, perunasalaattia, kalkkunaa, sillisalaattia punajuurella, suolakurkuilla ja kananmunilla ja maustepippuri-lihapullia. Jälkiruuaksi sahramipullia.