Mitä olet valehdellut työhaastattelussa
Sanoin osaavani käyttää yhtä laitetta vaikka ei hajuakaan, katsoin sitten netistä ja opettelin:D
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olen oikeasti ollut kiinnostunut työpaikasta ja -tehtävistä, enkä tee työtä vain rahan takia. Naurettavaa, että paskatöissäkin (henk.koht. avustaja, tarjoilija jne.) rekryssä kysytään, miksi haluan ko paikkaan.
No tämä. Hain rappusiivoojaksi. Kysyivät miksi haluan töihin ja tulenko toimeen ryhmässä ja muuta psykologista sontaa. Sanoin että olen tehnyt ennenkin saman alan hommia ja töitä pitäisi saada koska ei pyhällä hengellä elä. Mainitsin että itsenäinen työ on oma juttu mutta toki tulen toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa.
En saanut paikkaa. Kai olisi pitänyt sanoa että intohimoni on portaat ja kun aurinko osuu kiillotettuihin kaiteisiin niin se saa melkein liikuttumaan koska niin paljon rakastan puhtautta.
Tätä ihmettelen kun itsekin hakenut siivousalan töitä
Kertoo vaan siitä että kyllä, myös niihin siivoojan paikkoihin on paljon hakijoita vaikka tällä palstalla yritetään väittää muuta ettei työttömille kelpaa siivoojan työ. Niissäkin hommissa halutaan valita se hyvä tyyppi ilmeisesti. Ennen oli toisin ja hyvin monesti lukee siivoojan työpaikkailmoituisessa että vähintään 5 vuoden kokemus tai ammattitutkinto oltava, vaikka kyse olisi esimerkiksi toimistojen siivouksista. Jokainen oppii siivoamaan toimistot ja yhdistelmäkone sekä lattioiden vahaukset eivät ole mitään rakettitiedettä ja niihin kun opastetaan niin hyvin pärjää vaikkei olisi edes kokemusta.
Pitää olla vitsailija ja "huulenheittäjä" eli ilmeisesti vain luonne ratkaisee ei se paljonko sen alan töitä on tehnyt.
On sattumankauppaa ja tuuripeliä saako töitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olin alipalkattu edellisessä työssäni, joten valehtelin entisen palkkani. Sain paikan ja uusi palkka 15 000 parempi kuin entisessä työssä. Sain työn ja en koskaan jäänyt kiinni valehtelemisesta. En usko, että olisin saanut noin korkeaa palkan nousua valehtelematta ja olisin todennäköisesti edelleen alipalkattu.
Mä olen myös valehdellut aina työpaikkaa vaihtaessa edellisen paikan palkan sen vuoksi että olen saanut selkeästi paremman palkan uudessa paikassa.
Viimeksi kun työhaastattelussa kysyttiin senhetkisen työn palkkaa niin sanoin 4900 vaikka oikeasti sain 4500. Uusi työnantaja sitten tarjosi 5000 niin oli syy muullakin vaihtaa kun he tarjosivat _hiukan_ paremmin kuin entinen työantaja. Olen asiantuntija it-alalla.
Keskeneräisestä koulutuksesta (liioittelin valmiusastetta) ja käydyistä kursseista ex työnantajalla. Nämä eri kerralla ja molemmissa tapauksissa sain työn. Olisin ollut pätevä työhön ilman noita muunneltuja totuuksiakin.
Muutaman aiemman työsuhteen kohdalla olen antanut ymmärtää että ne olivat kokoaikaisia vaikka oikeasti olivat satunnaisia keikkoja muutama tunti viikossa ja joka viikko ei sitäkään. Vuokrafirman työtodistuksessa ei lue tuntimääriä joten sen perusteella eivät saa tietää totuutta.
Tämänhetkiseen työpaikkaan pääsin kyllä ihan kirkkain silmin feikkaamalla kiinnostuksen ja kerroin heille mitä he haluavat kuulla ihan oma-aloitteisesti ennenkuin he ehtivät edes kysyä. Olen tehnyt kutakuinkin vastaavaa työtä eri firmassa jo pitkään ja tiedän mitkä ovat tällaisen roolin tärkeimmät ominaisuudet.
Olen itse rekrynnyt jonkin verran asiantuntijoita ja yllätyin miten helppo, nopea ja ns "läpihuutojuttu" haastatteluni oli. Lisäksi minulle esitettiin useita kysymyksiä joihin olisin vain voinut sanoa "kyllä ilman muuta". Yleensä tällä tasolla toimihenkilöroolissa haastateltavalle ei esitetä kysymyksiä joihin voi vastata kyllä tai ei vaan esitetään avoimia kysymyksiä joihin täytyy muovailla useita peräkkäisiä lauseita ja ikäänkuin itse johdattaa keskustelua omalla ajatuksenjuoksulla. Haastateltavan täytyy puhua enemmän kun haastattelijan.
Liioittelin erään tekemisen määrästä. Olin ollut kerran eräässä lyhyessä hyvin vaatimattomassa xx projektissa, sanoin olleeni useassa vastaavassa isossa projektissa.
Muuten menee ehkä sen piikkiin että annan ymmärtää enemmän kiinnostuksestani kuin mitä oikeasti olenkaan. Eihän kukaan ota töihin ihmistä joka antaa ymmärtää ettei ole oikeesti mitään mielenkiintoa.
En nyt sananmukaisesti valehdellut mistään, mutta annoin käytökselläni ja olemuksellani ymmärtää olevani puheliaampi ja ulospäinsuuntautuneempi kuin mitä oikeasti olen, koska puhelias usein jostain syystä tuntuu olevan lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin hiljainen. Vaikka sitten molemmat tekisivätkin työnsä ihan yhtä hyvin.
Tätä ihmettelen kun itsekin hakenut siivousalan töitä ja tehnyt vuosikausia että miksi tuntuu haastattelutilanteessa että haetaan iloista robottia ja vielä insinöörimäistä luonnetta ja asennetta. Ei riitä enää että sanoo että on ahkera,harvoin sairastaa, kokemusta eri tilanteista esim. Vaan pitää olla just tuontyylistä psykologista pskaa.