Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lähdöstä kannattaa kertoa työpaikalla?

Vierailija
10.12.2023 |

Olen vielä koeajalla eli lähtöni olisi virallisesti koeaikapurku. Olen ollut ko. paikassa tämän syksyn ja työsuhde (sijaisuus) kestäisi toukokuuhun. Aion irtisanoutua joulun jälkeen, ennen töihinpaluuta lomalta.

Kannattaako tästä mainita vielä ennen joulua työkavereille? Se tuntuisi hyvin kiusalliselta.

Kiitos

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja silloin kun ilmoitan lähdöstäni olen edelleen koeajalla.

Ap

Vierailija
2/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikään pakkohan sun ei ole kertoa kuin pomolle. Jos haluat, niin sen jälkeen voit kertoa työkavereille.

Vierailija
4/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikään pakkohan sun ei ole kertoa kuin pomolle. Jos haluat, niin sen jälkeen voit kertoa työkavereille.

Niin. Tarvitseeko pomolle kertoa koeaikapurusta etukäteen? Tai onko yleistä/kohteliasta? Miten voin ilmoittaa lähdöstä ns. etukäteen, koska koeajalla irtisanoutuminen tulee voimaan välittömästi?

Ap

Vierailija
5/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Tarvitseeko pomolle kertoa koeaikapurusta etukäteen? Tai onko yleistä/kohteliasta? Miten voin ilmoittaa lähdöstä ns. etukäteen, koska koeajalla irtisanoutuminen tulee voimaan välittömästi?

Ap

Jätät irtisanoutumisiloimoituksen ja se on siinä. Ei tuossa tapauksessa kannata kertoa työkavereille etukäteen, pomon tulee tietää ensin.

Vierailija
6/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajallakin voi sopia irtisanoutumisesta, ei tietenkään ole pakko purkaa sopimusta. 

Vierailija
7/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Mielessä pyörii ajatus, että olisin hankala kun irtisanoudun loma-aikaan enkä ilmoita etukäteen. Että työnantaja voisi varautua. Puhukaa mulle järkeä ja sanokaa, että se ei ole mun murhe?

Minulla on lähtöön montakin syytä. Mikä olisi neutraaleista neutraalein, jonka voisin keksiä? Oikeita syitä = työolot, työaika, opinnot, työkaverin jatkuva arvostelu

Ap

Vierailija
8/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Mielessä pyörii ajatus, että olisin hankala kun irtisanoudun loma-aikaan enkä ilmoita etukäteen. Että työnantaja voisi varautua. Puhukaa mulle järkeä ja sanokaa, että se ei ole mun murhe?

Minulla on lähtöön montakin syytä. Mikä olisi neutraaleista neutraalein, jonka voisin keksiä? Oikeita syitä = työolot, työaika, opinnot, työkaverin jatkuva arvostelu

Ap

Työ ei vastaa odotuksiasi. Sen enempää asiaa ei tartte avata.

Koeajalla on parasta lähteä heti, kun ilmoituksen on tehnyt. Jos ilmoitat nyt, että lähdet koeaikaan vedoten vasta joulun jälkeen, asettaa se sinut kummalliseen tilanteeseen. Koeaikana on ok lähteä heti kun ilmoittaa, se on koko koeajan idea.

Vierailija
9/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sotkea työkavereita kuvioon? Ilmoitus menee työnantajalle, eikä työkavereille.

Vierailija
10/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin kuukauden. Sitten tuli sopiva hetki juuri koeajan lopussa. Marssin pomon luo ja kerroin että lähden. Tein vielä kirjallisen koeajan purun. Tein työvuoron loppuun. Kiersin kertomassa kaikille työkavereille. Hyvin sujui. Sain kyllä karenssia mutta säästöillä selvisin. 

Vierailija
11/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi tämä nyt on, koeaikapurku vai irtisanoutuminen? Muista, että koeaikapurkuun tulee olla laillinen syy, irtisanoutumiseen ei syytä tarvita. Jos menet toiseen työhön, voi työnantaja vaatia korvausta.

Vierailija
12/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en kerro työkavereille niin he varmasti päivittelevät, että on se kumma kun yhtäkkiä lähti eikä sanonut mitään. Ollaan kuitenkin aika tiivisti tiiminä koko ajan. Mutta aivan sama. Ilmoitan esimiehelle. 

Semmoinenkin asia vielä.. että mitä jos en tavoita esimiestä joulun aikaan? Ajattelin tehdä koepurun silloin, jotta saan vielä palkallisen loman. Lisäksi töissä on muutama velvollisuus, jotka hoidan pois alta. Astuuko koeaikapurku silti heti ilmoituksen jälkeen voimaan? 

Ap

Vierailija
13/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli hiukan eri tilanne muutama vuosi sitten. Työpaikan johto oli muuttunut fuusion myötä ja firman arvomaailmakaan ei enää tuntunut omalta. Olin opintovapaalla ja sieltä palattuani sain ihan asianmukaista opastusta muuttuneisiin asioihin. Uudella esimiehellä oli minua kohtaan suuret odotukset mutta yleinen ilmapiiri oli huono.

Kehityskeskustelussa koin reiluksi tuoda esille että aiomme myydä asuntomme ja muuttaa pois paikkakunnalta, sekä aion hakeutua samalla opiskelemalleni alalle. Kerroin myös, että en aio jättää firmaa pulaan vaan kerron heti kun asunto on myyty ja aikataulut selviää- joka tapauksessa siis useita kuukausia aiemmin (irtisanomisaikani oli oikeasti vain 1kk). Esihenkilö otti tämän jotenkin loukkauksena yritystä kohtaan ja alkoi tivata jatkuvasti milloin olen lähdössä, vaikka en tiennyt. Lopulta tuntui että esihenkilöt hiillostivat minua lähtemään eivätkä osanneet suhtautua lähtööni kovin kypsästi tai ammattimaisesti. Harmitti jälkikäteen että koitin olla reilu ja ilmoitin aikeistani hyvissä ajoin.

Vierailija
14/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi tämä nyt on, koeaikapurku vai irtisanoutuminen? Muista, että koeaikapurkuun tulee olla laillinen syy, irtisanoutumiseen ei syytä tarvita. Jos menet toiseen työhön, voi työnantaja vaatia korvausta.

Laillinen syy koskee työnantajaa mutta työntekijä voi vain ilmoittaa lopettavansa. Siihen ei tarvitse kertoa mitään syytä kun työntekijän aloitteesta. Eikä työnantaja voi vaatia korvauksia vaikka siirtyy toiseen työpaikkaan. 

Vierailija
15/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä syyn? Olen koeajalla (kesto 6kk) eli kyseessä on koeaikapurku. 

Ap

Vierailija
16/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis minkä syyn? Olen koeajalla (kesto 6kk) eli kyseessä on koeaikapurku. 

Ap

Hän puhui palturia, ei työntekijä tarvitse syitä lähtöön.

Vierailija
17/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua on antaa esihenkilölle joku ennakkovaroitus vaikka purku tapahtuisikin vasta esim pyhien jälkeen, varsinkin jos sinua on kohdeltu asiallisesti. Toki siinä on se riski, että purku voi silloin tulla myös työnantajan puolelta eikä välttämättä sinulle sopivimpaan aikaan. 

On kuitenkin hyvä huomioida että lähtösi kuitenkin maksaa firmalle aika paljon, ja virherekrytointi ei ole sinut palkanneelle esihenkilölle mikään meriitti. Jos hoidat asiasi siististi ja ammattimaisesti niin jätät itsestäsi paremman kuvan. Mistä tietää vaikka haluaisit myöhemmin palata samaan firmaan johonkin toiseen positioon. 

Rekrytoivana esimiehenä ymmärrän kyllä sen, jos joku saa todella hyvän tarjouksen toisesta paikasta jo aloitettuaan ja päättää sen takia purkaa koeajalla. Tätä tapahtuu aina välillä, ja ymmärrän kyllä varsinkin jos uusi paikka on merkittävästi parempi kuin mitä itse pystyn tarjoamaan. Moni hakee useampaan paikkaan ja joskus päätös siitä ykkösvaihtoehdosta tulee vasta kun olet ehtinyt jo aloittaa vähemmän mieluisassa paikassa.

Se mikä jättää pa***n maun on jos tulee kuva että työnhakija on ottanut vastaan paikan vastaan ilman todellista aikomusta jäädä kyseiseen toimeen vaan on pelkästään ottanut paikan vastaan pystyäkseen hakemaan ns parempia paikkoja mukavammalla ansiotasolla kuin mitä työkkäri tarjoaa. Tälläiset ovat onneksi harvinaisia.

Vierailija
18/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku esim parempipalkkaisen työn takia, on oikeudessa katsottu epäasialliseksi syyksi ja työntekijä joutui maksajaksi. Eli ihan varmuuden vuoksi kannattaa kertoa syyksi vaikka ettei sopeudu työyhteisöön, ei viihdy, henkilökemiat ei kohtaa työkavereiden kanssa ja se kuormittaa tai työ ei vastaa luvattua.

Vierailija
19/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaatko tarkemmin, missä on noin tapahtunut??😨🤔

Vierailija
20/70 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksua on antaa esihenkilölle joku ennakkovaroitus vaikka purku tapahtuisikin vasta esim pyhien jälkeen, varsinkin jos sinua on kohdeltu asiallisesti. Toki siinä on se riski, että purku voi silloin tulla myös työnantajan puolelta eikä välttämättä sinulle sopivimpaan aikaan. 

On kuitenkin hyvä huomioida että lähtösi kuitenkin maksaa firmalle aika paljon, ja virherekrytointi ei ole sinut palkanneelle esihenkilölle mikään meriitti. Jos hoidat asiasi siististi ja ammattimaisesti niin jätät itsestäsi paremman kuvan. Mistä tietää vaikka haluaisit myöhemmin palata samaan firmaan johonkin toiseen positioon. 

Rekrytoivana esimiehenä ymmärrän kyllä sen, jos joku saa todella hyvän tarjouksen toisesta paikasta jo aloitettuaan ja päättää sen takia purkaa koeajalla. Tätä tapahtuu aina välillä, ja ymmärrän kyllä varsinkin jos uusi paikka on merkittävästi parempi kuin mitä itse pystyn tarjoamaan. Moni hakee useampaan paikkaan

Muistahan puliveivari kuitenkin se, että työnantaja ei voi irtisanoa tai purkaa sopimusta ilman asiallista perustetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän