Pystyykö nuoresi katsomaan pitkän elokuvan kertaistumalta loppuun? Suuri osa ei enää kykene!
Kouluissa ei voida enää katsoa opetusohjelmia tai elokuvia, koska liian harva oppilas pystyy katsomaan ohjelmaa. Osalla keskittyminen herpaantuu jo kymmenen minuutin jälkeen ja he ovat aivan kypsiä lähtemään tilasta puolessa tunnissa.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy
Elät valheessa.
Pystyy helposti, jos on aihe, mikä kiinnostaa. Tykkäävät elokuvista ja dokumenteista.
T: tuntematon
Piti kysyä vielä kommentistasi, että miksi ajattelet noin?
On vielä lapsia, jolla keskittymiskyky kunnossa.
On toki mutta ei tuo elokuvan katselu sitä mittaakaan. Vaan sitä että kiinnostaako joku asia niin paljon että siihen kuluttaa huvikseen muutaman tunnin.
Mun teinillä on keskittymiskyky kyllä kunnossa kun itse haluaa. Mutta vain silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy
Elät valheessa.
Vaan kun en. Vasta katsottiin Pirates of the Caribbean Salazars Revenge.
Ennen oppilaat rakastivat koulukinoja. "Onko pakko kattoo?" "Eiks vois vaan olla tavallista koulua?" Puhelimella roikkuminen ei pimennetyssä teatterissa onnistu.
En ole koskaan pystynyt. Max puoli tuntia yhteen menoon. Silti olen akateeminen ja fiksu,hyvä ammatti jne. Ei tuo mitään kamalaa ole.Eikä ole merkki menetetystä sukupolvesta. Opettaja olen. N68
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän ADHD-nuori rakastaa elokuvia ja jaksaa helposti uppoutua yli 3 tunnin elokuvaan. Sen sijaan koulutunnilla ei kuulemma jaksa keskittyä opetukseen kymmentä.minuuttia kauempaa.
Ei hänellä ole adhd:ta.
Ai, pitäisikö pyytää diagnoosin purkua?
Turha hurskastella, aikuiset on nykyään ihan samanlaisia, nenä kiinni kännykässä olevia zombeja jousta kukaan ei lue eikä pysty keskittymään ylipäätään. Nuoret on vaan samanlaisia kuin vanhempansa.
No, olen 39 enkä pysty siihen nykyään itsekään. Teininä ja parikymppisenä vielä tuli katsottua niitä lähemmäs kolmen tunnin elokuviakin, ei todellakaan enää.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen enkä kykene katsomaan elokuvaa kerralla.
Nytkin olen katsonut 3h kestävää Babylonia n. 45minuutin jaksoissa "sarjana". En edes lähtisi elokuviin mihinkään yli 2h kestävään.
Mä katsoin elokuvateatterissa tuon Babylon elokuvan. Ei tehnyt mulle vaikeaa katsoa tuota leffaa, sillä sen verran viihdyttävä leffa oli.
Kaipa se on mielentilasta kiinni milloin jaksaa ja ei jaksa katsoa elokuvia. En minäkään aina jaksa katsoa kertaistumalta elokuvia.
Aina sentään elokuvissa jaksan katsoa, kun ei muutakaan voi siinä välillä tehdä. Voipi olla kännyriippuvuuskin syynä levottomuuteen, kun ei jaksa elokuvia katsoa.
M30
Tietysti jaksaa. En ole koskaan ajatellut, että siinä olisi mitään outoa. Käymme usein leffassa, joten on tottunutkin. Kykenee myös lukemaan kirjan alusta loppuun, myös tuhatsivuisen tiiliskiven.
Kannattaa kuunnella tai lukea aiheesta kirja "Kuusi ainetta jotka muuttavat elämäsi" (löytyy myös äänikirjana). Siinä puhutaan dobamiinistä, mikä on tämänkin keskittymisongelman taustalla.
Esikoinen pystyy koska vaan, juniori jos on sillä tuulella ja kiinnostava leffa. Olen tyytyväinen siihen että tiktok on ollut yläkouluun asti kielletty, sen jälkeenkään eivät itse ole olleet kiinnostuneita.
No, näistä tulee varmaan hyviä multitaskaajia.
Hyvä ettei aina katso. Koska jos on huono elokuva miksi katsoa ja tv ei toimi kaikille, tv välkkyy valkoisena kirkkaana (ns. "sininen valo" eli valkoinen). Ruutu on nykyään seinän kokoinen, eikä normaali. Jos elokuva on hyvä, varmaan katsoo ja miksipä ei taukoa voisi pitää. Kirjaakin voi selailla. Silmälasit? Ehkä netistäkin voi katsoa videota tai elokuvan. Onko sohva mukava vai kova.
En minäkään ole koskaan jaksanut katsoa elokuvia. Ellei leffa vaikuta kiinnostavalta ekaan varttituntiin niin joko nukahdan tai lopetan katsomisen. Kiinnostavan elokuvan katson kyllä loppuun asti. Harva vain on niin kiinnostava että jaksan loppuun asti.
Ja aikuinen olen enkä koskaan ole ymmärtänyt miksi pitäisi väkisin katsoa tylsiä ja epäkiinnostavia elokuvia tai ohjelmia.
Pohjimmiltaan kyse on siitä, sietääkö nuoret enää hetkeäkään ilman dopamiinia. Puhelin vaikuttaa oleellisesti aivojen toimintaan. Ihan aivokuvissa näkyy jos kasvuikäinen on ollut paljon ruudun ääressä. Jaksetaan kyllä tuntikausia sitä mistä saa mielihyvää, mutta tylsiä juttuja ei kestetä sitten yhtään. Kun katsoo vähän ympärilleen, niin edes aikuiset ei enää jaksa vain olla omien ajatusten kanssa, tylsistyneenä. Heti napataan puhelin käteen.
Ihmismassojen ajattelun ohjaaminen on helpompaa kuin koskaan, kun kaikki mielipiteet ja ajatukset imetään somesta, eikä pysähdytä itse pohtimaan mitään.
Riippuu elokuvasta. Lapsilla tosin adhd (teinejä jo) eli joko ylikeskittyy tai ei ollenkaan. Mulla sama ja adhd löytyy. Uskon että älypuhelinkulttuuri pahentaa tilannetta
Nykynuoret on kehareitten tasolla
. . .ja samanaikaisesti elokuvat ovat pitempiä kuin koskaan. . .