Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pystyykö nuoresi katsomaan pitkän elokuvan kertaistumalta loppuun? Suuri osa ei enää kykene!

Vierailija
10.12.2023 |

Kouluissa ei voida enää katsoa opetusohjelmia tai elokuvia, koska liian harva oppilas pystyy katsomaan ohjelmaa. Osalla keskittyminen herpaantuu jo kymmenen minuutin jälkeen ja he ovat aivan kypsiä lähtemään tilasta puolessa tunnissa.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mitä. Minusta tuo kertoo enemmän elokuvista kuin niiden katsojista. Jos elokuva on hyvä niin sen kyllä katsoo. Jos se on huono niin se menee kiinni kyllä pikapuoliin. Näin myös minulla keski-ikäisellä. Nuoret eivät vaan enää tuhlaa aikaansa heikkolaatuisen tai epäkiinnostavan viihteen parissa, eikä sillä useinkaan välttämättä ole tekemistä minkään keskittymiskyvyn kanssa. 

Vierailija
42/72 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä ne nuoret sitten tekevät kun koulussa katsotaan kahden tunnin elokuva? Ehkä vielä niin, että luokan valot on sammutettu? Lähtevätkö pois luokasta vai sulkevatko vain silmänsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö mitä. Minusta tuo kertoo enemmän elokuvista kuin niiden katsojista. Jos elokuva on hyvä niin sen kyllä katsoo. Jos se on huono niin se menee kiinni kyllä pikapuoliin. Näin myös minulla keski-ikäisellä. Nuoret eivät vaan enää tuhlaa aikaansa heikkolaatuisen tai epäkiinnostavan viihteen parissa, eikä sillä useinkaan välttämättä ole tekemistä minkään keskittymiskyvyn kanssa. 

Tämäpä tämä. Varhaiskasvatusketjussa joku koulun erityisope haukkui lapset ja vanhemmat lyttyyn, kun lapset ei jaksaneet katsoa tämän opettajan omaa lapsuuslempparia eli Viiriä ja Pesosta, sanoivat että tylsä elokuva. 

Vastasin silloin siihen, että ei se ihan olekaan kouluikäisten mieleen enää, ja muutenkin voisi valita sellaista josta tietää että lapsilla on kiinnostusta.

- No ei kyllä vika on vanhemmissa ja "siinä tiktokissa" kun ei viiru ja pesonen kiinnosta. 

...Mun poikia ei kiinnostanut viiru ja pesonen edes päiväkoti-iässä. He katsoivat kyllä innolla esim Tuomas Veturi -elokuvia, samoin palomies Samia. Ei ole pitkäjänteisyyden puutteesta kiinni, vaan vanha mies kissoineen ei vaan kiinnostanut (vaikka meillä on kissoja). Nyt koululaisina lego-elokuvat ja anime on pop. 

Ammattitaitoinen kasvattaja ottaa ideat lasten kiinnostuksen kohteista. Ihan perustason pedagogiikkaa ja tuntuu oudolta, ettei koulussa työskentelevä erkkaope muka tätä tietäisi, miten tärkeää on käyttää lasten motivaatiota hyödykseen. Ehkä olikin trolli... 

Ai niin tähän alkuperäiseen; kyllä jaksavat. Myös adhd-lapsi ilman lääkettä pystyy istumaan elokuvassa paikallaan, on melkoista vääntelehtimistä ja vatkaamista, mutta kyllä pystyy, kun on kiinnostava. Aivan satavarmasti vika on jossain muualla nyt kuin lapsissa. 

Mutta tämä on se vuosituhantinen mantra, että nykynuoriso on ihan pilalla. Niin sanottiin jo muinaisessa kreikassa. 

Vierailija
44/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaat alkavat kiermurrella tuolissaan, pitää meteliä ja häiritä vieruskaveria. Tätä jatkuu niin pitkään, että open on pistettävä oppilas tilasta ulos. Siellä tämä tyyppi sitten potkii seiniä loppuajan ja tietty on puhelimella.

Vierailija
45/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on järkyttävää. Olin äskettäin yläkoulussa sijaisena ja tarkoitus oli katsoa 30 minuutin mittainen ohjelma. Oppilaat tulivat hulluiksi ja sanoivat, etteivät koskaan jaksa katsoa kuin "maxviisminaa" mittaisia videoita.

Tällaisten nuorten varaan rakennamme tämän maan tulevaisuutta. Ei ihme että Pisa-tulokset ovat niin huonoja ja syytän tässä kyllä vanhempia.

Vierailija
46/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että kaksi tuntia on hyvä elokuvan pituus. Peruskoulussa nuo opetusfilmit oli taukoa opetuksesta. Nykyään pitää kai lyhyitä opetusvideoita käyttää. N28

Vierailija
47/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotias pystyy kyllä. Vähän toki tekee tiukkaa heti kun poppikset loppuu.

Vierailija
48/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy, jos ei tarvi käydä vessassa.

Vierailija
49/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin minuutin video on jo oppilaille pitkä.

Vierailija
50/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pystyy kuulkaa kattomaan LOTRin kaikki kolme extended edition leffaa peräkanaa (1h 36 min), vain pakollisilla vessa- ja ruuanhaku tauoilla.

Vierailija
51/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne pystyy kuulkaa kattomaan LOTRin kaikki kolme extended edition leffaa peräkanaa (1h 36 min), vain pakollisilla vessa- ja ruuanhaku tauoilla.

SORIIII SE on 11h 36 min :D

Vierailija
52/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei pysty katsoa leffaa loppuun nukahtamatta, ja hän syntynyt vuonna 1980

Vierailija
53/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään pysty tosi pitkää elokuvaa katsomaan, pakko käydä ainakin kerran vessassa.

Kannattaisi käydä urologilla.

Vierailija
54/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei pysty katsoa leffaa loppuun nukahtamatta, ja hän syntynyt vuonna 1980

Teillä on edessä aktiivinen vanhuus.

Vierailija
55/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, olen 39 enkä pysty siihen nykyään itsekään. Teininä ja parikymppisenä vielä tuli katsottua niitä lähemmäs kolmen tunnin elokuviakin, ei todellakaan enää. 

Ei se olekaan iästä kiinni. Kaikilta jotka katselevat runsaasti lyhyitä pätkiä tapahtuu sama ilmiö.

Vierailija
56/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskin minuuttia on suurimmalle osalle liikaa. Ja siinäkin ajassa on jo pari kertaa pitänyt tarkistaa onko tullut töktök-päivityksiä.

Vierailija
57/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pystynyt ennenkään. Ainoa ero on siinä että silloin vaan piirreltiin pulpettiin tai kirjoiteltiin lappuja kavereille ja sipellettiin pyyhekumeja tai sitten vaan istuttiin omissa ajatuksissa ja jälkeenpäin ei kukaan edes muistanut mitä oli just katsottu. Ne muutamat jaksoi silloinkin keskittyä ihan niinkuin nytkin. 

Vierailija
58/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni tykkää Guy Ritchie leffoista ja haluaa aina katsoa niitä kun ehdotan leffailtaa, mutta kun suostun katsomaan sellaisen niin hän nukahtaa kesken kaiken

Vierailija
59/72 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-93 syntynyt. En minäkään nuorena jaksanut aikuisten "pelkkää puhetta" leffoja katsoa. Olisikohan 12v ollut kun katsottiin Kummisetä koko porukalla, eipä siitä sen ikäisenä jaksanut välittää, mutta eri juttu kun vuosikymmen tuon jälkeen katsoin uudestaan. 007-leffoista pidin nuorempana, mutta ne onkin toimintaleffoja ja niissä pysyi mielenkiinto vaikka lähemmäs kakstuntisia ovatkin. Samalla on myös Tarantinon elokuvat nousseet suosikeiksi ja ne vasta puhetta ja keskustelua sisältävätkin.

Töissä meidän vuorosta olen ainoa joka lukee kirjoja tauoilla, muut selaavat somea, TikTokkia tai roskalehdistön otsikkoja mitä olen sivusilmällä huomannut.

Vierailija
60/72 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan innolla, kun Netflixiin tulee Rebel Moon -leffa. Kaksi tuntia ja neljätoista minuuttia pitkä elokuva se on. Aion katsoa kertaistumalta koko elokuvan.

Tänä vuonna kertaistumalta olen katsonut Avatar: The Way of Water (3h 12min) ja Killers of the Flower Moon (3h 26min) -leffat. Ei tehnyt yhtään vaikeaa mun noita katsoa, kun olivat täysin makuuni.