Kokemuksia raskausdiabeteksesta?
Kuulisin mielelläni kokemuksia raskausdiabeteksesta ja siitä, miten sen hoitoa on toteutettu. Itselläni siis se tilanne, että neuvolan ohjeistukset herättävät lähinnä hämmennystä, epätietoisuutta ja ristiriitaisia tunteita. Asun Pirkanmaalla ja mietityttää, onko hoitokäytänteissä sairaanhoitopiireittäin paljonkin eroa.
Minulla todettiin radi rv 25 sokerirasituksessa, vahva sukurasite taustalla. Tehtiin neuvolan ohjeistuksella kotiseuranta, jolloin piti kuuden päivän ajan mitata sokerit kolme kertaa päivässä (aamupaasto, aamupalan jälkeen ja pääaterian eli lounaan tai päivällisen jälkeen). Päätin heti alussa pelata varman päälle, joten jätin herkut ja vaaleat höttöhiilarit kokonaan pois, lisäsin kasviksia, hyviä rasvoja ja proteiinia. Hiilarit täysjyvästä sekä marjoista ja sitrushedelmistä kohtuullisina määrin kerrallaan. Mielestäni kolme kertaa päivässä tuntui todella pieneltä mittausmäärältä, varsinkin kun juuri välipalat ovat minulla niitä, jotka sisältävät esimerkiksi hedelmää, joten loogisesti ajattelin, että näitä on hyvä myös seurata. Ei tullut ylityksiä tuon tarkastelujakson aikana, joten sain ohjeeksi ruokavaliohoidon. Painotettiin "syömään normaalia kotiruokaa ja nauttimaan myös herkuista ja testailemaan rohkeasti mikä toimii itsellä". Kotimittauksen sai lopettaa, mikä tuntui mielestäni oudolta, joten pyysin ja sain mittausvälineet kotiin vapaaehtoista seurantaa varten.
Nyt on rv30 ja olen noudattanut omaa ruokavaliotani sekä mitannut vapaaehtoisesti sokereita reilun kuukauden verran. Olen tykännyt mitata sokerit päivittäin kaikilta aterioilta, koska kertyvä data toimivasta ruokavaliosta on lohduttavaa ja rutiini on mielestäni vaivaton. Noudattamalla ruokavaliota ylityksiä ei tule. Olen neuvolan kehotuksesta teistaillut muutamia kertoja yksittäisiä juttuja, ja tällöin arvot ovat aina nousseet. Kourallisesta karkkia arvot nousivat taivaisiin. Ruisleipä yhdessä perunaa sisältävän kalakeiton kanssa nosti arvoja. On ilmiselvää, että elimistöni ei kestä tällä hetkellä sokeria eikä liian isoa hiilihydraattiannosta kerralla.
Nyt sitten eilen oli neuvola ja terveydenhoitaja oli huolissaan siitä, että noudatan ruokavaliota liian tiukkaan, kun en herkuttele. Mittaaminen on kuulemma myös "mennyt yli", ja minun ei kuulemma pitäisi enää mitata ollenkaan kuin vasta seuraavalla kuuden päivän seurantajaksolla (joka on vasta 5 viikkoa ennen laskettua aikaa). Enhän minä ilman mittaamista esim. tietäisi, etten voi syödä keittoa ja leipää samalla aterialla. Jos söisin neuvolan kehottamaan "normaaliin tapaan" eli tähän tyyliin että keiton kanssa otetaan leipä, arvonihan olisivat jatkuvasti koholla. Lisäksi minun pitäisi kuulemma reippaasti herkutella ainakin kerran viikossa, vaikka se nostaakin reippaasti arvoja. Kysyin, etteikö tällä tosiaan ole merkitystä vauvan kasvun ja terveyden sekä oman sokeritasapainoni hyvänä pysymisen kannalta. Kuulemma ei minkäänlaista vaikutusta säännöllisillä ylityksillä ei ole, jos niitä sattuu esim yksi-kaksi viikkoon. Tärkeintä on kuulemma "armollisuus itseään kohtaan". Eikä terkka kehottanut siis tyyliin yhden suklaapatukan syömiseen, vaan kehotti hakemaan kunnolla pizzaa ja karkkia viikonlopun kunniaksi. :O
Olenko ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin, kun olen ajatellut, että näitä ylityksiä tulisi nimenomaan välttää ja pyrkiä noudattamaan tiukkaa ruokavaliota, ettei vauva kasva liian isoksi? Ohjeet tuntuvat hämmentävältä ja myös se, että tuli kielto mittailla mitään. Omaan ruokasuhteeseenkin tämä kaikki ristiriitaisuus vaikuttaa väkisinkin negatiivisesti, kun ei tiedä, mitä uskoa ja poteako syyllisyyttä herkuttelusta vai ei... Kertokaa muut kokemuksia, miten teitä on ohjeistettu esim. herkuttelun suhteen?
Kommentit (42)
EN jaksa lukea pitkiä viestejä mutta eiköhän pääongelma ole raskaana olevan runsas ylipaino. Jos paino on toista sataa kiloa ja parhaimmilaan 150 kg niin siitä tulee väistämättä haittoja. Kannattaisiko rajoittaa syömistä vai haluaako joku oikeasti olle kuin virtahepo.
HUS:ssa mitataan koko raskausaika, jos dg tulee. Osa mittauksista ennen ja jälkeen joka aterian, osa aamupaastomittauksia. Jos ylityksiä tulee, lääkehoito.