Miisa Nuorgamin autistien pilkkaaminen tuntuu pahalta
Olen autismin kirjolla olevan lapsen äiti. Miisa Nuorgam on nyt omien sanojensa mukaan autisti ja hän perustelee sillä ilkeää ja itsekästä käytöstä. Hän myös kuvailee, että mediassa autistit ovat hänen mielestään hupsuja hassuttelijoita.
On jotenkin voimaton olo, kun 31 000 seuraajaa saa kuunnella tätä ilosanomaa. Autismin ei pitäisi olla mikään leikin asia. Tämä Miisa ei kärsi autismista, vaan nauttii ja kerjää huomiota sekä ihmisten seuraa.
Hän ei tajua, miten pahalta tuo pilkkaaminen ja sketsien tekeminen autisteista tuntuu, kun oma lapseni ei pysty koskaan olemaan esim. työelämässä.
Kommentit (550)
Meissä autisteissa on enemmän eroavaisuuksia keskenämme kuin neurotyypillisissä keskimäärin. Ja mitä erilaisimpien autistisien piirteiden lisäksi meillä on myös omat neurotyypilliset piirteemme, luonteemme ja temperamenttimme, ihan samalla tavalla kuin neurotyypillisilläkin.
Kaikilla autisteilla ei ole älyllistä kehitysvammaa. Moni autisti on keskivertoa älykkäämpi. Lisäksi autismin kirjolla olevalla voi olla myös muita neuroepätyypillisiä piirteitä autististen piirteiden lisäksi. Esim. ADHD.
Minua akateemisena autistina loukkaa tuo, mitä aloitusviestissä kirjoitit.
Huomionkipeys vaivaa, ei autismin kirjo
Eikö varttisaamelaisuus lyönyt enää Miisukalla leiville kun piti vielä autistiksikin alkaa? Mitä seuraavaksi? Syöpä?
Some on tuonut ikävän uuden ilmiön: feikkiautistit, eli neurotyypilliset mt-ongelmaiset, jotka feikkaavat autismin oireita, jotta saavat huomiota. Muutama vuosi sitten Tourette oli trendikästä ja joku mimmi tais jäädä kiinnikin tic-oireiden esittämisestä TikTokissa. Se oli kyllä noloa katseltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeys vaivaa, ei autismin kirjo
Narsismin kirjo noita Nuorgameja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Hän itse kertoo autismikirjon diagnoosista. Mikä ap:n ongelma on? Vääränlainen autisti?
Diagnoosin teki varmaan kuuluisa patologi Paskanmarja?
Vierailija kirjoitti:
Meissä autisteissa on enemmän eroavaisuuksia keskenämme kuin neurotyypillisissä keskimäärin. Ja mitä erilaisimpien autistisien piirteiden lisäksi meillä on myös omat neurotyypilliset piirteemme, luonteemme ja temperamenttimme, ihan samalla tavalla kuin neurotyypillisilläkin.
Kaikilla autisteilla ei ole älyllistä kehitysvammaa. Moni autisti on keskivertoa älykkäämpi. Lisäksi autismin kirjolla olevalla voi olla myös muita neuroepätyypillisiä piirteitä autististen piirteiden lisäksi. Esim. ADHD.
Minua akateemisena autistina loukkaa tuo, mitä aloitusviestissä kirjoitit.
Minua taas ADHD-piirteisenä autistina loukkaa tuo Miisan esittäminen ja huomionhakuisuus. Olen myös akateeminen, eikä AP:n kirjoitus mielestäni mitenkään viitannut siihen, että autistit olisivat tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.
Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.
Minä sain autismidiagnoosin 54 vuotiaana. Minä "pärjäsin" siihen asti "ihan hyvin". Mm. vääriä mt-diagnooseja kerkesin saada useita. Lääkekokeilujakin oli niin paljon, ettei kroppa ehkä toivu niistä koskaan.
Diagnoosi ei oikeuta huonoon käytökseen, mutta se antaa oikeuden olla edes vähän enemmän oma itsensä. Ei tarvitse ihan joka ikisessä sosiaalisessa tilanteessa näytellä. Toki, jos autistinen henkilö on luonteeltaan kus*pää, voi ne piirteet tulla diagnoosin jälkeen vahvemmin esiin kuin aikaisemmin.
Kus*päisyys ei ole autistinen piirre, vaan sitä esiintyy runsaasti myös neurotyypillisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma myös kun noi autismioireet on tullu Miisalla esiin ilmeisesti vasta viime aikoina, aiemmin niistä ei ollut tietoakaan. :D selvästi viime aikoina alkanut esittämään videoilla stimmailuja ynnä muuta.
Wokeisto, jolla nämä autismilarppaukset nyt jostain syystä trendaavat, on harhaluulo, että autismidiagnoosilla saisi vapaalipun huonoon käytöksen. Mutta ei se niin tietenkään mene. Jos olet pärjännyt kolmekymppiseksi ilman autismidiagnoosia, et ole muiden silmissä autisti, etkä saa vapaalippua. Toinen syy diagnoosien hakemiselle on tietysti huomionkipeys. Ominaisuus joka ei voisi olla kauempana oikeasta autismista.
Minä sain autismidiagnoosin 54 vuotiaana. Minä "pärjäsin" siihen asti "ihan hyvin". Mm. vääriä mt-diagnooseja kerkesin saada useita. Lääkekokeilujakin oli niin paljon, ettei kroppa ehkä toivu niistä koskaan.
Diagnoosi ei oikeuta huonoon käy
Diagnoosi ei kyllä mitenkään oikeuta huonoon käytökseen. Kusipää on kusipää, oli tämä kirjolla tai ei. Sosiaalisista käytösmalleista pystyy kyllä autistikin oppimaan, mikä on huonoa käytöstä ja mikä ei. Ja sellaista autistia, joka ei pysty, ei yleensä pidetä kusipäänä, koska diagnoosin näkee kilometrien päähän.
En itse asiassa tunne yhtään kusipäistä autismidiagnoosin saanutta.
T. Kolmekymppisenä neuroepätyypilliseksi diagnosoitu
Miisalla oli joku aika sitten video, jossa jumitti kaupassa, kun jotain tiettyä tuotetta ei ollut saatavilla. Oli kuitenkin jumissaan onneksi saanut viritettyä puhelimen hyllyn reunalle kuvaamaan. Siinä hermostuneena pälyili ympärilleen. En perehtynyt asiaan sen enempää, mutta tämän oli varmaan tarkoitus olla jonkun miisa-diagnoosin oire.
Vierailija kirjoitti:
Miisalla oli joku aika sitten video, jossa jumitti kaupassa, kun jotain tiettyä tuotetta ei ollut saatavilla. Oli kuitenkin jumissaan onneksi saanut viritettyä puhelimen hyllyn reunalle kuvaamaan. Siinä hermostuneena pälyili ympärilleen. En perehtynyt asiaan sen enempää, mutta tämän oli varmaan tarkoitus olla jonkun miisa-diagnoosin oire.
Tämähän se. Hänellä on korkeintaan Münchhausenin oireyhtymä.
Vieläkö sillä on ne helvetin rumat kulmakarvat? Entä onko se vielä panseksuaali vai onko se päivittynyt johonkin muodikkaampaan seksuaalisuuden muotoon?
Vierailija kirjoitti:
En Miisaa itse seuraa, mutta se on oikeasti jännä miten näillä "kirjolla olevilla" ihmisillä on aikaa laittaa puhelin just sopivasti tiettyyn kohtaan ja alkaa kuvaamaan "oireita". Alkaavat stimmaamaan selvästi vain klikkien vuoksi ja tuollainen käytös ja feikkaaminen tekee hallaa heille jotka oikeasti ovat sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä video herätti kyllä suunnatonta myötähäpeää.
On kyllä harvinaisen huomionhakuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miisa ei todellakaan ole autisti. Vielä 90-luvulla autisti tarkoitti vain Topi Borgin kaltaisia ihmisiä, nykyään joka toinen huomionkipeä somettaja on mukamas autisti. 🙄
Ja itse asiassa sekä huomionkipeys että sometus eivät voisi olla kauempana ns oikean autistin piirteistä.
Jos hänellä todella on diagnoosi, kynnys diagnoosin tekemiselle on nykyään liian matala, mistä monet neurologitkin ovat puhuneet.
Ei tuo pidä paikkaansa, vanhentunut käsitys autismin kirjosta. Ei huomionkipeys sulje pois autismin kirjon mahdollisuutta.
En oo kuullut missään asiantuntijoiden sanovan, että autismin kirjon diagnooseja asetettaisiin liian matalalla kynnyksellä (päinvastoin, tytöt ja naiset on alidiagnosoituja). ADHDsta näin on ehkä esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Miksi autistit tekevät lapsia sellainen pitäisi kieltää jo laissa!
Huonosti kävis ihmiskunnalle, jos autistit ei lisääntyis. Tieteentekijöissä, tutkijoissa, keksijöissä ja taiteilijoissa kun on paljon autisteja.
Vierailija kirjoitti:
Aspergerit, jotka nykyisin kuuluvat autisteihin, todellakin sanovat suoraan, usein loukaten. Hän siis hyvinkin voi olla autisti. Moni asperger autisti on ihan normaalisti työssä. Sitten on tietenkin myös autisteja, joista ei ole työelämään. Molemmilla samaa diagnoosia, kuitenkin kuin eri vaiva. Ei kaikki lihavatkaan ole saman painoisia ja näytä prikulleen samalta. Skaala on laaja. Miisa hyvinkin voi olla autisti ja sinun lapsesi myös, vaikka näyttävät olevan eri planeetoilta. Ongelmia hänelläkin vaivastaan.
Mistä moisia päättelet ? Minulla on Asperger nuori ja ei kyllä loukkaa ketään, osaa suodattaa puheensa ihan niin kuin me muutkin. Yksikään autistinen ei todellakaan halua huomiota, päinvastoin yrittävät olla niin kuin me muut, mutta sitten ovat ihan lopussa kun kotiin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla narsisti eikä autisti.
Ihminen voi olla molemmat samaan aikaan. Ensimmäinen hän varmasti on, enkä oikein ymmärrä miksi hän valehtelisi asiasta josta ei ole mitään hyötyä, joten eiköhän hän ole molemmat.
Huomion tähden
Huvittavaa uhriutumista. Puolin ja toisin.