Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne voin kannella kotihoidon toiminnasta?

Vierailija
09.12.2023 |

Kyseessä dementoituneen ihmisen kotihoito. Hänelle on sovittu pesuapua ja muuta apua ja tuntimääräksi on sovittu tunti. Kuitenkin naapurina sivusta seuranneena, hän haisee aika pahalta (eli häntä ei pestä lainkaan) ja kotihoidon väki käy siellä vain piipahtamassa. Vanhus itse sanoo että käyvät vain katsomassa onko hän jo kuollut.

Haluaisin saattaa tämän asian jonkun tahon tietoon. Miten toimin?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa vanhus selitti silmät kirkkaina omaisilleen miten ei kokopäivänä oo annettu ruokaa ja juomaa hänelle.  Että nuo kyllä vietiin saliin mutta minua ei kukaan kertaakaan.  Siinä olisi omainen voinut lentää silmille mutta tajusi asiallisesti kysyä hlökunnalta. Minäkin olin kyseistä hlöä ollut viemässä ruokapöytään. Kuka ei ollenkaan päässyt suihkuun jne ja kaikki kyllä pestiin säännöllisesti. En usko suinpäin mitään vaikka tiedän että myös vääryyttä tapahtuu. 

42/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopimuksessa on kotihoitoa tunti päivässä, se ei välttämättä - varsinkaan dementikon kohdalla - tarkoita tuntia kerralla. Jos kotihoito käy esimerkiksi 5 kertaa vuorokaudessa, tuo tunti tarkoittaa hieman yli 10 minuuttia per käynti. 

Samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa siitä, että vanhuksen vaatteet voivat haista virtsalta ja hieltä, jos kukaan ei käy pesemässä vanhuksen pyykkejä. Kotihoidollehan pyykinpesu ei kuulu vaan nämä palvelut vanhuksen pitää ostaa erikseen. Aika usein vanhus viedään sopimuksen mukaan kerran viikossa suihkuun, mutta ei tarvitse mennä montaa päivää, kun haisee taas pahalta. Varsinkin,  jos on virtsankarkailua kuten dementikoilla varsin usein on. Ja käyttää suihkun jälkeenkin niitä samoja likaisia haisevia vaatteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi jutella suoraan kotihoidon kanssa, eikä kyhäillä mitään kanteluita mihinkään. Läheiset voisivat myös tehdä osansa ja auttaa yksin eläviä vanhuksia. Kenelläkään ei ole koskaan aikaan. Todella surullista käydä yksin asuvan vanhuksen luona, jolla saattaa olla montakin aikuista lasta perheineen lähistöllä, mutta kukaan ei kuulemma ehdi auttamaan ostosten tai asioiden hoitamisen kanssa. Ovat todella kiireisiä kaikki. Ilmeisesti kuitenkin läheiset kerkeävät syyttämään kotihoitoa ja tekemään kanteluita mihin vaan.

Kotihoito tekee parhaansa, mutta henkilöstö ei riitä joka paikkaan. Todella inhottavia nämä vaativat läheiset, jotka luulevat hoitajien olevan joka paikkaan repeäviä orjia, joiden pitäisi hyppiä läheisten pillien mukaisesti ja vielä hymyssä suin. Itse ei läheiset viitsi nähdä mitään vaivaa. "En ole vastuussa läheiseni hoidosta". Peiliin katsomisen paikka monella. Voisitte kiittää joskus kotihoidon hoitajia, tekevät todella arvokasta työtä.

Sosiaalityöntekijä

Vierailija
44/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko apua siis sovittu tunti päivässä vai tunti viikossa? Suihku/sauna-apu on yleensä kerran viikossa. Ja tosiaan, ketään ei väkisin suihkuun raahata. Vaatteiden pesu ei kuulu kotihoidolle, joko omaiset pesee tai ostopalvelu, likaiset vaatteet = paha haju. Myöskään siivous ei kuulu kotihoidolle, likainen koti = paha haju.

Vahvasti epäilen kyseessä olevan trolli, hoitajia kun on niin mukava haukkua.

Ei ole trolli, vaan ihan todellinen tapaus. Olen seinänaapuri, joten tiedän asiasta jo aika paljon. Kyseessä on kiltti ja hiljainen vanhus, joka ei pysty, eikä osaa enää puolustaa itseään. 

Vierailija
45/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi jutella suoraan kotihoidon kanssa, eikä kyhäillä mitään kanteluita mihinkään. Läheiset voisivat myös tehdä osansa ja auttaa yksin eläviä vanhuksia. Kenelläkään ei ole koskaan aikaan. Todella surullista käydä yksin asuvan vanhuksen luona, jolla saattaa olla montakin aikuista lasta perheineen lähistöllä, mutta kukaan ei kuulemma ehdi auttamaan ostosten tai asioiden hoitamisen kanssa. Ovat todella kiireisiä kaikki. Ilmeisesti kuitenkin läheiset kerkeävät syyttämään kotihoitoa ja tekemään kanteluita mihin vaan.

Kotihoito tekee parhaansa, mutta henkilöstö ei riitä joka paikkaan. Todella inhottavia nämä vaativat läheiset, jotka luulevat hoitajien olevan joka paikkaan repeäviä orjia, joiden pitäisi hyppiä läheisten pillien mukaisesti ja vielä hymyssä suin. Itse ei läheiset viitsi nähdä mitään vaivaa. "En ole vastuussa läheiseni hoidosta". Peiliin katsomisen paikka monella. Voisitte kiittää joskus kotihoidon hoitajia, teke

Kyseisellä vanhuksella ei ole enää lapset elossa. Lapsenlapsia on, mutta asuvat ulkomailla, olen se seinänaapuri, joka on tilanteesta huolissaan.

Vierailija
46/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oli sovittu minunkin äidilleni muttei kotihoito väkisin raahaa pesulle ja väkipakolla tee. Naapuriasikaan ei kodissaan  väkisin hoideta ja dementikolta voi odottaa mitä tahansa. Toki ois ehkä syytä miettiä kannattaako maksaa tyhjästä ellei ota vastaan apuja. 

Kyseinen henkilö ottaa apua vastaan, mutta ei saa sitä. Tästä on kysymys.

Mistä tiedät mitä tapahtuu kun kotihoito menee sisälle?  Dementikon sanaan et voi luottaa. Ja se että sinä peset, ei tarkoita etteikö kotihoito yrittäisi. Tai vanhuksella voi olla isoja ongelmia intiimihygieniassa. Kokemuksesta vain sanon että hyökkäys ilman ihan oikeaa tietoa ei hyödytä ketään. 

Ymmärrän pointtisi. Olen nimittäin mennyt tämän ihmisen luo kun olen nähnyt kotihoidon auton lähtevän pihasta, 5 minuutin pikakäynnin jälkeen. Kyseinen vanhus muistaa päivän tapahtumat siltä päivältä, mutta ei enää seuraavana päivänä. Kysyin suoraan mitä kotihoidossa tekivät ja vanhus kertoi. Voin jatkossa ottaa nauhalle kaikki.

Vierailija
47/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on oikeasti noin, eikä naapurisi puhu muistamattomuuttaan pötyä sovituista kotihoidon tehtävistä, niin yhteys kotihoitoon, jos olet valtuutettu hoitamaan hänen asioitaan, ulkopuolisenakin voit toki ottaa yhteyttä, mutta hänen asioistaan sinulle ei tietenkään kerrota mitään.

Muistisairauksiin kuuluu tietenkin nimensä mukaisesti unohtelu, mutta tietoinen valehtelukin on yksi mahdollisuus.

Kuinka naapurisi liikuntakyky? Onko hän liikuntakyvytön? Muisti?

En ole valtuutettu hoitamaan hänen asioitaan, olen naapuri. Hän on lähes liikuntakyvytön, pystyy liikkumaan lyhyitä matkoja. Muistaa tämän päivän, mutta ei enää huomenna tätä päivää.

Vierailija
48/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huoli kotihoitoa itselläni käymään. Laskuttavat ajasta minkä arvellaan kuluvan sovittuihin tehtäviin mutta niitä ei ehditä tekemään. Kallista on pienestä eläkkeestä maksella. 

olen entinen kotihoitaja. Tiedän mistä puhun.

Eikö työttömiä kouluttamattomia voisi käyttää apuna ruokien lämmittämisessä, syöttämisestä vaippojen vaihdossa ja pesuissa ym. Lyhyt koulutus vaan niin osaisivat. Siivouksen voisi tällöin palauttaa myös näihin töihin. 

Hoitajat ehtisivät antaa lääkkeet, pistokset, ottaa verikokeet (kaikissa kunnissa eivät ota) katetroinnit, haavahoidot ym. 

Tarkkailla asiakkaan yleistilaa, olla yhteydessä lääkäriin, kirjata. ym.ym.

Liian vaikeata?

Kai tiedät, että nykään kotihoitajat skannaavat kooditarran asiakkaan oven sisäpuolelta käydess

Mistä kooditarrasta puhut? En ole mitään tarroja missään nähnyt.

49/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia on oikeasti noin, eikä naapurisi puhu muistamattomuuttaan pötyä sovituista kotihoidon tehtävistä, niin yhteys kotihoitoon, jos olet valtuutettu hoitamaan hänen asioitaan, ulkopuolisenakin voit toki ottaa yhteyttä, mutta hänen asioistaan sinulle ei tietenkään kerrota mitään.

Muistisairauksiin kuuluu tietenkin nimensä mukaisesti unohtelu, mutta tietoinen valehtelukin on yksi mahdollisuus.

En ole valtuutettu hoitamaan hänen asioitaan, olen naapuri. Hän on lähes liikuntakyvytön, pystyy liikkumaan lyhyitä matkoja. Muistaa tämän päivän, mutta ei enää huomenna tätä päivää.

Mä vähän veikkaan, että se tunti päivässä on jaettu useammalle käynnille. Eikä siis niin, että kotihoito kävisi yhden kerran vuorokaudessa ja olisi siellä tunnin. Itseasiassa kotihoidossa on niin huutava henkilökuntapula, että tunnin visiitti joka päivä tuntuu aika epätodennäköiseltä. 

Vierailija
50/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En huoli kotihoitoa itselläni käymään. Laskuttavat ajasta minkä arvellaan kuluvan sovittuihin tehtäviin mutta niitä ei ehditä tekemään. Kallista on pienestä eläkkeestä maksella. 

olen entinen kotihoitaja. Tiedän mistä puhun.

Eikö työttömiä kouluttamattomia voisi käyttää apuna ruokien lämmittämisessä, syöttämisestä vaippojen vaihdossa ja pesuissa ym. Lyhyt koulutus vaan niin osaisivat. Siivouksen voisi tällöin palauttaa myös näihin töihin. 

Hoitajat ehtisivät antaa lääkkeet, pistokset, ottaa verikokeet (kaikissa kunnissa eivät ota) katetroinnit, haavahoidot ym. 

Tarkkailla asiakkaan yleistilaa, olla yhteydessä lääkäriin, kirjata. ym.ym.

Liian vaikeata?

Olin osittain halvaantuneen mummini omaishoitaja ja jopa koulutetulla hoitajalla oli vaikeuksia siirtää mummo pyörätuolista suihkutuoliin. Joudui tekemään sen itse.

Ketään työtöntä ummikkoa ei pitäisi päästää hauraan dementoituneen vanhuksen kimppuun.

Moni vanhukselle tuttu kotihoitakin on ollut helisemässä, kun vanhus on äkkiä saanut päähänsä, että tuo naiseläjä on täällä iskemässä hänen miestään (joka on maannut haudassa jo 10v.) Tai tuo tyyppi on varas. Silloin vanhus saattaa ottaa "kättä pitenpää" tai purra ja potkia tai jopa kiljua apua niin että naapurit hälyttää poliisit. Dementikoilla on hyviä päiviä mutta myös huonoja päiviä, jolloin he eivät ole ihan täysin kartalla. Kuka muuten ottaa vastuun, jos vanhus kaatuu suihkussa ja murtaa lonkkansa kun työtön on pesuapuna?

Vanhuksen iho on myös hyvin hauras, siihen tulee helposti mustelmia. Jos vanhus on kirjava seuraavana päivänä niin ketä siitä syytetään? 

Työtön selänpesijä ei välttämättä huomaa vanhuksen terveystilassa tapahtuvia muutoksia, jotka kokenut ammattitaitoinen hoitaja rekisteröisi välittömästi. Esim. lähestyvät kohtaukset, lievät tia-kohtaukset tai muut aivotapahtumat tai virtsatieinfektion nostamat punaiset "kolikot" poskilla. Vanhuus on "sairauksien kimppu", josta hoitajan pitää pysyä kärryillä.

Entä kun dementian yksi piirre on epäluuloisuus? Vanhukset usein kätkevät rahansa ja arvoesineensä "turvaan" ja syyttävät kotihoidon työntekijää myöhemmin, kun eivät enää muista. Siinä saa työtön epäilyt heti niskaansa ja on heti syyllinen, jos vaikka vanhuksen omaiset on käynyt näpistämässä jotain arvotavaraa luottaen, että ei se mummo enää mitään huomaa.

Kotihoidon vanhukset ovat nykyään huomattavasti huonokuntoisempia, sekä fyysisesti että psyykkisesti, kuin 20v. sitten. Oikeasti suurimmalla osalla paikka olisi tehostetussa laitoshoidossa. Monet heistä voivat jopa huonommin kuin hoivakotivanhukset.

Vierailija
51/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vähän veikkaan, että se tunti päivässä on jaettu useammalle käynnille. Eikä siis niin, että kotihoito kävisi yhden kerran vuorokaud

Koska olen naapuri, ja kyseinen vanhus ei osaa kertoa siitä kotihoidon sopimuksesta muuta kuin että tunti häntä pitäisi hoitaa päivässä, on aika vaikea sanoa mikä on totuus tässä asiassa. 

Harmittaa hieman se miten hyökkäävästi sote -henkilökunta on tässä keskustelussa käyttäytynyt. Aika harva pystyy asettumaan kyseisen vanhuksen asemaan, syytetään vaan siitä että haisee kun laskee alleen. Syytetään kiirettä ja henkilökuntapulaa ja milloin mitäkin. Miettikää oikeasti  kun olette itse vanhoja, miten haluatte että teitä kohdellaan.

Otan kyllä yhteyttä tässä asiassa aluksi kotihoidon esimieheen ja yritän selvittää asiaa. Olen itsekin jo vanha, joten en oikein jaksa toista vanhusta joka päivä pestä.

Vierailija
52/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajat keskittyy somettamiseen, valittamiseen, lakkoiluun, uhriutumiseen, saikkuiluun ja äitiyslomailuun. ei niitä työnteko kiinnosta

Vierailija
53/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin oli sovittu minunkin äidilleni muttei kotihoito väkisin raahaa pesulle ja väkipakolla tee. Naapuriasikaan ei kodissaan  väkisin hoideta ja dementikolta voi odottaa mitä tahansa. Toki ois ehkä syytä miettiä kannattaako maksaa tyhjästä ellei ota vastaan apuja. 

Kyseinen henkilö ottaa apua vastaan, mutta ei saa sitä. Tästä on kysymys.

Pese itse se mummo sen sijaan että kyyläät ovella

Niin minä pesenkin, mutta ihmettelen suuresti että ne joille siitä työstä maksetaan eivät sitä tee. Naapuriapuna teen, kun en kestä katsella tuota tilannetta. Siksi kysyin minne ilmoittaa.

Tuntia ei kukaan kotihoidon asiakas saa per käyntikerta, ellei juuri ole se pesupäivä (joka on kerran viikossa). Jos asiakas kieltäytyy niin pesu siirtyy viikolla. Soita sinne kotihoitoon, jos koet, että mummo ei saa maksamaansa hoitoa. 

Vierailija
54/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä voi tehdä nimettömän huoli-ilmoituksen. pistä siihen nuo kaikki, mitä täällä kerroit.

Ei ole mikään salaisuus, että kotihoidon työntekijät ponnistelee äärirajoilla. Suihku skipataan usein siitä syystä, että aina sattuu ja tapahtuu "ylläreitä", joihin kotihoito ei ole ikinä varautunut, eikä aikeissakaan varautua, kun mennään kustannustehokkuus ja raha edellä.

Suihkun skippaaminen ei välittömästi vaaranna potilaan henkeä. Samana päivänä on voinut olla hätätilanne toisen potilaan kohdalla, on jouduttu antamaan ensiapua, odottamaan ambulanssia ja sydänfilmiä ym. Aikataulut ovat saattaneet mennä sekaisin monestakin syystä. Lääkkeiden jaot myöhästyä ym. Sijaista ei löydä lyhyellä varoitusajalla.

Hoitajat kärsivät tästä tilanteesta aivan yhtä paljon kuin omaiset. 

Vierailija
55/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydäänkö naapurillasi useamman kerran päivässä?

Jos on aamukäynti, kyllä alapesu tehdään ja vaippa vaihdetaan jos sellainen on.

Sama iltakäynnillä. Jos on vain kerran päivässä käynti, vanhus on aika omatoiminen vielä ja vaikea uskoa että tunti on varattu silloin.

Kotihoito suihkuttaa kerran viikossa ja siihen varataan ehkä se tunti.

Puhtaat vaatteet vaihdetaan jos sellaisia löytyy. Eräs mummo ei olisi millään antanut pyykkiin pahalta haisevia vaatteitaan etteivät kulu.

56/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 51: "Koska olen naapuri, ja kyseinen vanhus ei osaa kertoa siitä kotihoidon sopimuksesta muuta kuin että tunti häntä pitäisi hoitaa päivässä, on aika vaikea sanoa mikä on totuus tässä asiassa. 

Harmittaa hieman se miten hyökkäävästi sote -henkilökunta on tässä keskustelussa käyttäytynyt. Aika harva pystyy asettumaan kyseisen vanhuksen asemaan, syytetään vaan siitä että haisee kun laskee alleen. Syytetään kiirettä ja henkilökuntapulaa ja milloin mitäkin. Miettikää oikeasti  kun olette itse vanhoja, miten haluatte että teitä kohdellaan.

Otan kyllä yhteyttä tässä asiassa aluksi kotihoidon esimieheen ja yritän selvittää asiaa. Olen itsekin jo vanha, joten en oikein jaksa toista vanhusta joka päivä pestä"

Ymmärrän tuohtumuksesi, mutta ei kotihoito pese yhtään ketään vanhusta joka päivä. Yleensä se on juuri tuo kerran viikossa. Jos vanhus haluaa useammin pesulle, sitten pitää ostaa yksityiseltä pesuapua. Ja onhan se nyt ihan selvää, että jos housuissa on pissaa, niin se haisee. Varsinkin, jos kukaan ei hoida vanhuksen pyykinpesua vaan vanhus laittaa sitten ne pissaset housut kuivumisen jälkeen taas jalkaansa. Mun muistisairas äitini ei vaihtaisi koskaan edes vaatteita, jos isä ei huolehtisi asiasta. Ihan voisi äiti olla vaikka kaksi vuotta samoissa vaatteissa. 

Tuli myös tossa koiran kanssa ulkona käydessä mieleeni,m että kun vanhus itse on todennyt kotihoidon käyvän vain katsomassa, onko hän enää hengissä, niin ihan tottahan sekin on. Kun on kyse dementiaa sairastavasta, kotihoito käy yleensä useamman kerran päivässä. Käyvät varmistamassa, että vanhus ylipäätään on kotona eikä ole lähtenyt hortoilemaan minnekään sekä tarkistamassa, että ei ole kaatunut, pudonnut sängystä tms eikä pääse omin avuin ylös. Useampi lyhyt käynti vuorokaudessa on tässä suhteessa paljon parempi kuin yksi pidempi käynti, koska jälkimmäisessä tapauksessa vanhus saattaisi joutua kivuissaan (esimerkiksi lonkka tai reisiluu murtuneena) maata lattialla melkein vuorokauden. 

Mä osaan oikein hyvin asettua kyseisen vanhuksen asemaan. Itsekin käyn päivittäin suihkussa, niin jo ajatus siitä, että kävisi vain kerran viikossa, tuntuu iljettävältä. Valitettavasti Suomessa tilanne on kuitenkin tämä, että hoidettavia on aivan liikaa hoitajien määrään nähden. Ja tilanne pahenee entisestään, kun tämän vuosikymmenen aikana - en nyt muista ihan tarkkaan lukumäärää - ainakin 30 000 hoitajaa jää vanhuuseläkkeelle. Mistä uudet hoitajat tilalle skeä hoitamaan entistäkin suurempi määrä hoivaa tarvitsevia vanhuksia? Aasiasta ja joistakin Afrikan maistahan hoitajia yritetään rekrytoida hoiva-avustajiksi, mutta nämäkin yleensä haluavat sitten pätevöittää kotimaansa tutkinnon vastaamaan suomalaista sairaanhoitajan tutkintoa. Ja sairaanhoitajana haluavat tehdä ihan muunlaista hoitotyötä kuin hoitaa vanhuksia. Moni myös tutkintonsa päivitettyään lähtee muihin länsimaihin, koska hoitajapula on kaikkialla ja monissa muissa maissa saa parempaa palkkaa. 

Vierailija
57/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, sinä et oikeasti tiedä, millainen sopimus kotihoidon kanssa on, olet dementikon puheiden varassa sen suhteen. Kotihoito ei voi myöskään sinulle kommentoida naapurisi sopimusta tai hoitoa. Ehkä hänellä todellakin on 5min lääkehoidon varmistuskäynti, joihinkin asioihin on varattu vain 5 min, niin väärin kuin se onkin. 

Onko naapurillasi vain tämä yksi käynti päivässä? Jos näin on, niin hän on vielä varsin hyväkuntoinen. Hoitaja tekee sen, mikä hoitosuunnitelmassa on määritelty avuntarpeeksi. Hoitaja myös kirjaa milloin käynti on alkanut ja loppunut, joillain paikkakunnilla on käytössä asiakkaan luona skannattava koodi, jolla kuitataan tulo ja lähtö. Hoitaja myös kirjaa käynnillä tehdyt asiat ja aika äkkiä jää kiinni jos tekee valheellisia kirjauksia.

Jos olet huolissasi naapurin pärjäämisestä, tee huoli-ilmoitus.

Vierailija
58/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava totuus on, ettei aika riitä. Asiakkaita on paljon ja päivät niin täynnä, ettei ole edes mahdollista tehdä kaikkea sitä, mitä listalle on laitettu oman työajan puitteissa. Yritetään käydä mahdollisimman nopeasti kaikkien luona, jos jää pidemmäksi aikaa, joku jää ilman sitä lyhyttäkin käyntiä. Ei ole eettisesti kestävää ei.

Vierailija
59/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kommenttia aloittajalle:

Mikäli suihkuapu on myönnetty, se on 1 x vko yleisesti. Mikäli suihkupäivänä on "katastrofi" (yllättävä tapahtuma toisella asiakkaalla, vaikea hoitajapula... Tms) suihkuja on pakko siirtää. Silloin pääasia on että jokaisen ikääntyneen luona edes käydään. Suihku voi siirtyä toiselle päivälle. Yleisesti suihkua ei kuitenkaan jätetä ainakaan tarkoituksella ko. Viikolla tekemättä.

Joskus vanhus ei suostu suihkuun. Tämä in yleinen haaste muistisairailla. Joskus se ehkä onnistuu. Ketään ei pakoteta yritetään puhumalla. Joskus se on turhaa. 

Kaikki käynnit tilastoidaan, yleisesti puhelimen mobiililla. Eli minuutilleen! Näissä "huijaaminen" on kyllä vaikeaa. Yleisesti on käytössä sähkolukot joihin myös jää loki milloin kuljettu. Palveluaikija seurataan kuukausittain. Näin ollen jos ajat alittuvat, myönnettyä palveluaikaa lasketaan. Joskus maksu muuttuu, joskus ei.

Puhuit piipahduksista. Esimerkiksi puolen tunnin käynti voi tuntua piipahdukselra, mutta kotihoidolle se on ihan kunnin käynti. Sitä pidemmän käynnin kesto on jo kotihoidossa pitkä. Piipahdus on 10 min. Sekin on riittävä joskus tarpeisiin vastaamaan. Esim. Lääkehoito. 

Käytän sanaa yleisesti koska oma kokemukseni on isoista kaupungeista. Kaikkialle sanomani ei toki päde. 

Kotihoito on tiukilla. Hoidettavia on liikaa, he ovat entistä hoidollisempia, fyysisesti ja psyykkisesti. Kodin tilat ovat usein haastavat. Suurin puute on kuitenkin hoitajien puute. Uudet hoitajat menevät muualle. Rakastan kotihoitoa, mutta itsekin olen siirtymässä pois. Kotihoito olisi kuitenkin inhimillisin rapa huolehtia vsnhuksista jos vain resurssia olisi. T Sh

Vierailija
60/78 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoisällä käy puolen tunnin kotihoito kolme kertaa viikossa.

Yksityinen kotihoito.

Isoisällä ei ole muistiongelmaa (mutta liikuntakyky on heikko). 

Isoisä sanoo, usein hoitaja poistuu viiden minuutin sisällä. Sanoo samoin, että hoitaja käy tarkistamassa, vieläkö hän on elossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi