Minne voin kannella kotihoidon toiminnasta?
Kyseessä dementoituneen ihmisen kotihoito. Hänelle on sovittu pesuapua ja muuta apua ja tuntimääräksi on sovittu tunti. Kuitenkin naapurina sivusta seuranneena, hän haisee aika pahalta (eli häntä ei pestä lainkaan) ja kotihoidon väki käy siellä vain piipahtamassa. Vanhus itse sanoo että käyvät vain katsomassa onko hän jo kuollut.
Haluaisin saattaa tämän asian jonkun tahon tietoon. Miten toimin?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oli sovittu minunkin äidilleni muttei kotihoito väkisin raahaa pesulle ja väkipakolla tee. Naapuriasikaan ei kodissaan väkisin hoideta ja dementikolta voi odottaa mitä tahansa. Toki ois ehkä syytä miettiä kannattaako maksaa tyhjästä ellei ota vastaan apuja.
Kyseinen henkilö ottaa apua vastaan, mutta ei saa sitä. Tästä on kysymys.
Mistä tiedät mitä tapahtuu kun kotihoito menee sisälle? Dementikon sanaan et voi luottaa. Ja se että sinä peset, ei tarkoita etteikö kotihoito yrittäisi. Tai vanhuksella voi olla isoja ongelmia intiimihygieniassa. Kokemuksesta vain sanon että hyökkäys ilman ihan oikeaa tietoa ei hyödytä ketään.
Juupa juu. Minä olen dementoituneen naapurilta hoitajana kuullut esim. kuinka voi vain kuvitella, kun laiska iso perseeni siellä asunnossa hitaasti liikahtelee ja persevakoni haisee (!) Lihavuuteni on suora seuraus laiskuudestani ja ahneudestani. Tämä on niiiiin kiitollista työtä! Palkka minulle ahneena paskana kelpaa, mitään tekemättömänä kermaperseenä ja vanhuksien hyväksikäyttäjänä. Tämä selvä!
Kotihoidosta pois ne lyhytkasvuiset ulkomaalaiset naiset, eivät osaa edes kunnolla suomea puhua, ymmärtävätkö lukemansa tekstin ja oikean lääkkeen antaa?
Jos asia on oikeasti noin, eikä naapurisi puhu muistamattomuuttaan pötyä sovituista kotihoidon tehtävistä, niin yhteys kotihoitoon, jos olet valtuutettu hoitamaan hänen asioitaan, ulkopuolisenakin voit toki ottaa yhteyttä, mutta hänen asioistaan sinulle ei tietenkään kerrota mitään.
Muistisairauksiin kuuluu tietenkin nimensä mukaisesti unohtelu, mutta tietoinen valehtelukin on yksi mahdollisuus.
Kuinka naapurisi liikuntakyky? Onko hän liikuntakyvytön? Muisti?
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne asuntoon samalla kun kotihoito menee ja pyydät hoitajan antamaan esimiehensä numeron tai kysyt edes firman nimen. Kotihoitoa kun on niin yksityisiä kuin julkisiakin. Sitten selvität asian asiallisesti.
Laitom asuntoon tunkeutuminen..joopa joo. Ei niiden kohon työntekijöiden ole pakko kertoa uteliaalle naapurille yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu. Minä olen dementoituneen naapurilta hoitajana kuullut esim. kuinka voi vain kuvitella, kun laiska iso perseeni siellä asunnossa hitaasti liikahtelee ja persevakoni haisee (!) Lihavuuteni on suora seuraus laiskuudestani ja ahneudestani. Tämä on niiiiin kiitollista työtä! Palkka minulle ahneena paskana kelpaa, mitään tekemättömänä kermaperseenä ja vanhuksien hyväksikäyttäjänä. Tämä selvä!
Kiitos, että jaksat kaikesta paskasta huolimatta. Omaiseni on saanut kotihoidolta ja kotisairaalalta hyvää hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huoli kotihoitoa itselläni käymään. Laskuttavat ajasta minkä arvellaan kuluvan sovittuihin tehtäviin mutta niitä ei ehditä tekemään. Kallista on pienestä eläkkeestä maksella.
olen entinen kotihoitaja. Tiedän mistä puhun.
Eikö työttömiä kouluttamattomia voisi käyttää apuna ruokien lämmittämisessä, syöttämisestä vaippojen vaihdossa ja pesuissa ym. Lyhyt koulutus vaan niin osaisivat. Siivouksen voisi tällöin palauttaa myös näihin töihin.
Hoitajat ehtisivät antaa lääkkeet, pistokset, ottaa verikokeet (kaikissa kunnissa eivät ota) katetroinnit, haavahoidot ym.
Tarkkailla asiakkaan yleistilaa, olla yhteydessä lääkäriin, kirjata. ym.ym.
Liian vaikeata?
Samaa mieltä! Pikakoulutus työttömille ns avus
No, kuka näille pikakoulutetuille palkan maksaa? Miten karsitaan tästä joukosta tehtävään sopivat vai pistetäänkö vaan kaikki vipeltäjät hommiin?
Arvostelkaa ja haukkukaa nyt oikein isolla porukalla, tulee vielä päivä jolloin itse tai läheisesi tarvitsevat kotihoidon apuja!
Vierailija kirjoitti:
En huoli kotihoitoa itselläni käymään. Laskuttavat ajasta minkä arvellaan kuluvan sovittuihin tehtäviin mutta niitä ei ehditä tekemään. Kallista on pienestä eläkkeestä maksella.
Eikö työttömiä kouluttamattomia voisi käyttää apuna ruokien lämmittämisessä, syöttämisestä vaippojen vaihdossa ja pesuissa ym. Lyhyt koulutus vaan niin osaisivat. Siivouksen voisi tällöin palauttaa myös näihin töihin.
Hoitajat ehtisivät antaa lääkkeet, pistokset, ottaa verikokeet (kaikissa kunnissa eivät ota) katetroinnit, haavahoidot ym.
Liian vaikeata?
Kai tiedät, että nykään kotihoitajat skannaavat kooditarran asiakkaan oven sisäpuolelta käydessään? Piti kai lähtiessäkin skannata, jolloin toteutunut aika nähdään.
Monesti kotihoito käy antamassa pelkästään ne lääkkeet. Ja maksut menevät eläkkeen suuruuden ja käytetyn ajan mukaan, pienituloisimmat voivat saada jopa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vaikeata?
Samaa mieltä! Pikakoulutus työttömille ns avus
Tässä on ongelmana vastuukysymykset. Kuka vastaa, jos jotain sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Arvostelkaa ja haukkukaa nyt oikein isolla porukalla, tulee vielä päivä jolloin itse tai läheisesi tarvitsevat kotihoidon apuja!
Ja silloinko pitää kiitollisena palvoa laiskaa amista? Ei tule tapahtumaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet sinne asuntoon samalla kun kotihoito menee ja pyydät hoitajan antamaan esimiehensä numeron tai kysyt edes firman nimen. Kotihoitoa kun on niin yksityisiä kuin julkisiakin. Sitten selvität asian asiallisesti.
Laitom asuntoon tunkeutuminen..joopa joo. Ei niiden kohon työntekijöiden ole pakko kertoa uteliaalle naapurille yhtään mitään.
Uteliaille naapureille ja muillekaan,jotka eivät ole omaisia, ei saa kertoa yhtään mitään. Muuten joutuu linnaan vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. Mutta hoitajana tiedän muistisairaiden unohtavan hoitotoimia ja jotkut kieltäytyvät suihkusta, etenkin monet vanhat miehet. Heillä on siihen itsemääräämisoikeus.
Pienellä palkalla tekevät kotihoidon väki arvokasta työtä. En itse lähtisi autolla ajelemaan huonoille syrjäteille jotka ovat talvella hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus kuntaan ilmeisesti tehtävä. Mites ne Avit, Elyt ja muut, voiko niihinkin valittaa? Oikeusasiamiehelle?
Oikeusasiamies ei piittaa pätkääkään yksittäisen ihmisen asioista, Elystä ja Avistakaan ei ole paljon apua. Nyt ilmeisesti apu tulee hyvinvointialueelta, eli sinne kirjallinen valitus.
Se on ammattitaitoa, että saa vastahankaisen asiakkaan pesulle. Ei onnistu ihan kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silloinko pitää kiitollisena palvoa laiskaa amista? Ei tule tapahtumaan 😅
Vannomatta paras. Mieli muuttuu nopeasti, kun ei itse pysty paskavaippojaan vaihtamaan tai ilman apua sängystä nousemaan.
Huh mitään terveyspalveluja ei ole meidän perhe tarvinnut eikä tarvitsekaan. Onneksi tuota sairasta jengiä ei ole tarvinnut katsoa omassa kodissaan. Onnea kaikille vanhuksille Suomessa kuten myös kotihoidon työntekijöille. Tirskahdus.
Sosiaalinen ja terveysala on muuten ihan sairasta ja oksettavaa sakkia. Monet siis tekevät jopa rikoksia ammatissaan. Varsinkin naiset ovat oksettavan rikollisia Suomessa kyseisillä aloilla.
Myös niin tyhmiä, että eivät edes tajua kun esimiehensä ovat usuttaneeet ne rikollisiin hommiin. Ei riitä älliä tajuamaan milloin asiat ei stemmaa. Ei riitä äly tajuamaan millaisia asia edes voidaan tehdä. Täys idareita. Koskee sekä lääkäri että hoitaja kuntaa lähteistä sairaanhoitajiin. Sairasta rupi idari jengiä.
Hyvä aloittaja, sydämesi on paikallaan. Mikään asia tuskin on yhtä vaiettu Suomessa kuin vanhusten elämä sairaana!
Seurasin vierestä omaisteni hoitoa pari vuosikymmentä ja se oli karmivaa. Joka paikassa välinpitämätöntä, eikä hommia tehty sopimusten mukaan. Eikä missään valvottu hoitoa mitenkään. Täysin kouluttamattomat ihmiset pääsivät yksityiseen hoitolaitokseen töihin. Aluehallintoviraston virkamies sanoi minulle, ei meillä ole resursseja valvoa hoitoa.
Tämä asia ei kiinnosta ketään,ei ainakaan miehiä. Hehän käyvät vain kermakakku päivinä piipahtamassa näissä laitoksissa. Omaiset taas ovat täysin loppuun palaneita. Kukapa siis vanhusten tilannetta parantaisi, ei ainakaan poliitikot
Vierailija kirjoitti:
Huh mitään terveyspalveluja ei ole meidän perhe tarvinnut eikä tarvitsekaan. Onneksi tuota sairasta jengiä ei ole tarvinnut katsoa omassa kodissaan. Onnea kaikille vanhuksille Suomessa kuten myös kotihoidon työntekijöille. Tirskahdus.
Sosiaalinen ja terveysala on muuten ihan sairasta ja oksettavaa sakkia. Monet siis tekevät jopa rikoksia ammatissaan. Varsinkin naiset ovat oksettavan rikollisia Suomessa kyseisillä aloilla.
Myös niin tyhmiä, että eivät edes tajua kun esimiehensä ovat usuttaneeet ne rikollisiin hommiin. Ei riitä älliä tajuamaan milloin asiat ei stemmaa. Ei riitä äly tajuamaan millaisia asia edes voidaan tehdä. Täys idareita. Koskee sekä lääkäri että hoitaja kuntaa lähteistä sairaanhoitajiin. Sairasta rupi idari jengiä.
Ei kannata yrittää, trollukka.
Näiden dementikkojen väitteiden takia nykyään kirjaan aina jonkun ajankohtaisen asian minkä vanhus on maininnut, kayntikirjaukseen, jolloin menee dementikon väitteiltä perä siitä, ettei hoitaja olisi käynyt tai tehnyt sitä tai tätä.
Ne vanhukset haisee pissiltä jos omaiset eivät pese vaatteita ( tai avustaja), tai jos vanhalla gubbella on sorsa sängyn vieressä. Valitettavasti omaisten panosta tarvitaan, kotihoidon tehtäviä on karsittu rutkasti.
Onko apua siis sovittu tunti päivässä vai tunti viikossa? Suihku/sauna-apu on yleensä kerran viikossa. Ja tosiaan, ketään ei väkisin suihkuun raahata. Vaatteiden pesu ei kuulu kotihoidolle, joko omaiset pesee tai ostopalvelu, likaiset vaatteet = paha haju. Myöskään siivous ei kuulu kotihoidolle, likainen koti = paha haju.
Vahvasti epäilen kyseessä olevan trolli, hoitajia kun on niin mukava haukkua.