Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Yksi äiti oli miettinyt, pitäisikö hänen ottaa virkavapaata, jotta lapsi läpäisee peruskoulun"

Vierailija
09.12.2023 |

Taitaa vika olla nyt jossain muussa kuin opetussuunnitelmassa, jos tuntikausia pitää vielä kotonakin päntätä vanhempien avustuksella.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/729871aa-ca37-4b80-9959-dd45…

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan kaikki aika menee siihen, kun kirjainlapset tekevät uintiliikkeitä lattialla. Kokoomuslaisten vanhemmilla on varaa palkata lisäopetusta, joten inkluusio sataa heidän laariinsa.

Vierailija
2/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti liioittelee ja uhriutuu tai sitten lapsi on heikkolahjainen. Ei siinä, kyllähän koulujärjestelmä on pilattu, mutta että oikein tuntikausia päivässä vaatii alakoulun läksyjen tekeminen? Vaatimustasokin on nykyään niin onneton, että tuskinpa vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa matematiikan osalta tuo on aivan totta, matematiikan kirjojen tehtävät ovat muuttuneet huomattavasti ja tämä ei liity opetussuunnitelmien sisältöön suoranaisesti vaan ihan kirja tekijöiden luoma ongelma.

Ennen oli 10 perustehtävää ja 5 soveltavaa. Nykyään tilanne on toisinpäin. Ne lahjakkaatkin saattavat tippua, kun eivät tee perustason tehtäviä riittävää määrää, jotta jokin lasku ikään kuin automatisoituisi.

Kyse ei ole opettajista vaan ihan oppikirjoista. Olisikin hyvä, että joku taho ottaisi oppikirjat tutkittavaksi. Nythän periaatteessa kuka tahansa voi tuottaa oppikirjan ja koulu päättää sitten itse ottaako käyttöön (ja yleensä hinta ratkaisee).

Eli ei ollenkaan vanhemman syytä tuollainen välttämättä. Mutta ei kyllä opettajankaan automaattisesti. Oppikirjan tekijöiden vastuulla, mutta myös kuntien rahoituksen syytä.

Vierailija
4/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan kaikki aika menee siihen, kun kirjainlapset tekevät uintiliikkeitä lattialla. Kokoomuslaisten vanhemmilla on varaa palkata lisäopetusta, joten inkluusio sataa heidän laariinsa.

Peruskoulu on äärimmäisen helppo älykkäälle lapselle. Lapsella diagnosoitu ADHD ja peruskoulun päättötodistus 9,5 ja käytösnumero 9. Pääsääntöisesti hoiti itse kouluhommansa, pyydettäessä autettiin. 

Vierailija
5/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa matematiikan osalta tuo on aivan totta, matematiikan kirjojen tehtävät ovat muuttuneet huomattavasti ja tämä ei liity opetussuunnitelmien sisältöön suoranaisesti vaan ihan kirja tekijöiden luoma ongelma.

Ennen oli 10 perustehtävää ja 5 soveltavaa. Nykyään tilanne on toisinpäin. Ne lahjakkaatkin saattavat tippua, kun eivät tee perustason tehtäviä riittävää määrää, jotta jokin lasku ikään kuin automatisoituisi.

Kyse ei ole opettajista vaan ihan oppikirjoista. Olisikin hyvä, että joku taho ottaisi oppikirjat tutkittavaksi. Nythän periaatteessa kuka tahansa voi tuottaa oppikirjan ja koulu päättää sitten itse ottaako käyttöön (ja yleensä hinta ratkaisee).

Eli ei ollenkaan vanhemman syytä tuollainen välttämättä. Mutta ei kyllä opettajankaan automaattisesti. Oppikirjan tekijöiden vastuulla, mutta myös kuntien rahoituksen syytä.

Tämä siis erityisopettajalta mielipide

Vierailija
6/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kirjainlapsi saa jatkuvasti 9 tai 10 kokeista ja peruskoulu on kuulemma lähinnä tylsää.

Vierailija
7/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulu on äärimmäisen helppo älykkäälle lapselle. Lapsella diagnosoitu ADHD ja peruskoulun päättötodistus 9,5 ja käytösnumero 9. Pääsääntöisesti hoiti itse kouluhommansa, pyydettäessä autettiin. 

Mikäli lapsi on hoitanut itse kouluhommansa, teillä on varmasti lievä adhd. Adhd:n yksi merkittävistä oireista kun nimenomaan on toiminnanohjauksen hankaluudet ja niillä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Sinänsä toki älykkyydellä voidaan kompensoida puutteita tiettyyn pisteeseen saakka. 

Vierailija
8/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuen tarpeet lapsilla erilaisia.Eihän niihin useinkaan koululta kyetä vastaamaan jita en hyvänä asiana pidä lainkaan koska jokaisen tulee saada tarvitsemansa tuki.

Vierailija
9/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista se voi toisinaan olla. Meillä tosin on haasteita (ei älykkyydessä) ja sen vuoksi olen toden totta pitänyt lasta välillä kotikoulussa ja muutenkin istunut siinä vieressä, että tehtävät tulee tehtyä. Toiminnanohjaus sakkaa niin paljon. Ja jos olisi tuolloin jo virka ollut, olisin varmasti virkavapaalla ollut. Nyt ei ole enää tarvetta, kun on saatu tukitoimet koulun puolesta kuntoon. Mikä ap aloituksesi pointti on? Päästä arvostelemaan lapsia ja vanhempia?

Vierailija
10/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne lahjakkaat mihinkään tipu! Kymppiä ei välttämättä saa, mutta se ei ole tippumista. Tästä kai koko hommassa onkin kyse, vanhemmat (äidit) haluavat hampaat irvessä lapsilleen kiitettäviä arvosanoja. Tuo Mähkäkin mainitsee kuinka hän on kirjoittanut aikanaan pitkästä matematiikasta eximian paperit..

Ap

Vierailija
11/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista se voi toisinaan olla. Meillä tosin on haasteita (ei älykkyydessä) ja sen vuoksi olen toden totta pitänyt lasta välillä kotikoulussa ja muutenkin istunut siinä vieressä, että tehtävät tulee tehtyä. Toiminnanohjaus sakkaa niin paljon. Ja jos olisi tuolloin jo virka ollut, olisin varmasti virkavapaalla ollut. Nyt ei ole enää tarvetta, kun on saatu tukitoimet koulun puolesta kuntoon. Mikä ap aloituksesi pointti on? Päästä arvostelemaan lapsia ja vanhempia?

Tuossa jutussa puhuttiin ihan tavallisista lapsista, joiden kanssa pitää tehdä koulutehtäviä kotona tunteja ja tunteja. Ihmettelen vaan että miksi.

Ap

Vierailija
12/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvitset tietoa pointista?

Ap

Vierailija
13/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihmettelen vaan, että mistä kumpuaa tarve arvostella lapsia ja aikuisia? Tuossa haastattelussa puhuttiin toki ns. tavallisista lapsista, mutta toisaalta ei tuossa avattu esimerkiksi enempää tuon perheen taustoja, joissa äiti on miettinyt virkavapaalle jäämistä. 

Vierailija
14/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun lapsi osannut niitä vaikeita matematiikan päättelytehtävä eikä pitkän matikan kirjoittanut isänsäkään. Minusta nyt puhumattakaan. Niitä ei sitten tehty. Eihän niitä vanhemman pidäkään tehdä! Jos lapsi osaa niin tekee, jos ei, niin ei. 

Vierailija
15/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ihmettelen vaan, että mistä kumpuaa tarve arvostella lapsia ja aikuisia? Tuossa haastattelussa puhuttiin toki ns. tavallisista lapsista, mutta toisaalta ei tuossa avattu esimerkiksi enempää tuon perheen taustoja, joissa äiti on miettinyt virkavapaalle jäämistä. 

Ei ole kyse mistään yksittäisestä perheestä.

"Olen puhunut tästä monien äitien kanssa. Monet harjoittelevat kotona koulutehtäviä ja lukevat lasten kanssa läksyjä suhteettoman pitkiltä tuntuvia aikoja."

Ap

Vierailija
16/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä sinä kyllä luet rivien välistä ja teet omia tulkintoja. (suomalaisten lukutaito, aah!) Minusta Mähkä tarkoitti sitä, että vaikka hän itse on kirjoittanut matematiikasta Eximian, menee monet tehtävät yli hilseen. Ei sitä, että koska hän on itse kirjoittanut matematiikasta Eximian, pitäisi lapsella saavuttaa sama taso. 

Vierailija
17/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikynät on oikein oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön. 

Vierailija
18/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun lapsi osannut niitä vaikeita matematiikan päättelytehtävä eikä pitkän matikan kirjoittanut isänsäkään. Minusta nyt puhumattakaan. Niitä ei sitten tehty. Eihän niitä vanhemman pidäkään tehdä! Jos lapsi osaa niin tekee, jos ei, niin ei. 

Tämä. Samalla opettajille menee viesti siitä, että 0 % oppilaista osasi ratkaista tehtävän, joten voivat esim. jättää tämän arvostelun ulkopuolelle. Tarkoituksena ei ole "saada tehtäviä läpi" vaan oppia.

Ap

Vierailija
19/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti liioittelee ja uhriutuu tai sitten lapsi on heikkolahjainen. Ei siinä, kyllähän koulujärjestelmä on pilattu, mutta että oikein tuntikausia päivässä vaatii alakoulun läksyjen tekeminen? Vaatimustasokin on nykyään niin onneton, että tuskinpa vain.

Hän on todennäköisesti nainen, joka on järjestöaktiivi ja hänen ikänsä alkaa numerolla 3. Siksi hän liioittelee ja vouhottaa. Se menee ohi, kun hän kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
20/90 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän kärjistetty toi mutta oikeasti koulu vaatii tosi paljon vanhemmilta nykypäivänä. Ei kaikki opet mutta osa. Meinasin saada burn outin yhden open takia joka jatkuvasti halusi pitää oppimiskeskusteluja ja niissä syyllistettiin kun en tee lapsen kanssa läksyjä. Kyllä minä autoin jos pyysi apua mutta halusi tehdä itse enkä jaksanut tapella asiasta. Mieskin oli sitä mieltä että jos läksyt on tehty väärin niin opettaja näkee missä lapsi tarvitsee vielä apua. En mä voi sitä koulua lapsen puolesta käydä. Lopulta sanoin opettajalle että mä käyn töissä, kuskaan treeneihin, teen ruuat ja siivoan ja hoidan kolmen muunkin lapsen asiat että mulla ei vaan yksinkertaisesti riitä aika enää siihen että mua odottaa läksyt näiden kaikkien päälle ja tuossa on isän numero että soita sille, mulla ei riitä kapasiteetti tähän kaikkeen. Lapsi kuitenkin teki läksyt itse eli kyse ei ollut siitä. Läksyt ei olleet täydellisesti tehty kun lapsella lukihäiriö. Kyse oli kanssa vitosluokkalaisesta eli ei mistään ekaluokkalaisesta.

Yhteen aikaan myös wilmasta tuli jatkuvasti viestejä. Oli sellainen rehtori joka tiedotti joka asiasta plus opettajien viestit. Kolme koululaista eli iso osa viesteistä tuli kolmeen kertaan. Yhtenä kuukautena viestejä oli pitkälle toista sataa ja 100 viestiä kuussa ihan normi. En enää jaksanut käydä wilmassa ja sitten kun meni niin aikaa kului kymmemien viestien lukemiseen.

Onneksi on nyt vaan enää yksi koululainen (muut lukio/amis) ja hänkin yläasteella niin on helpottanut ja rehtori vaihtunut.

Nyt wilmaan tulee merkintöjä pienistäkin jutuista. Minun lapsi ei ole edes mikään häirikkö mutta merkintöjä tulee silti. Mm "haki repusta jotakin ennen välituntia", "kaverin kanssa käytiin yhdessä hakemassa teroitinta", "myöhästyi pari minuuttia aamulla",  "nauroi tunnilla luokan kanssa". Okei kiitos tiedosta, pitäisikö näistä nyt kotona keskustella vai mitä? Nämä yksittäisiä merkintöjä, ei toistuvia. Mun aikana ope sanoi vaikka että nyt sitten hiljaa tunnilla jos joku jutteli kaverin kanssa tai teroitti kynää liian kauan kaverin kanssa. Ei noista reissuvihkoon tiedotettu eikä nyt kovin vakavia rikkeitä ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä